111. BREV

 
Turen fra Grønland til København
 
Vores rute over Nordatlanten til Shetlandsøerne, videre over Nordsøen til Norge og derfra til Helsingborg og København
 

 

Der tikkede nu en vejrmelding ind over radioen fra Karsten, da vi var kommet fri af Prins Christians Sund og ud i det fri. Det var desværre ikke en god nyhed.

Karsten anbefalede os at blive i læ inde i Prins Christian Sund og vente nogle dage med at tage afsted, da en storm var under opsejling, med kurs lige hen over hvor vi skulle sejle. Men det var jo for sent, vi ville ikke vende om nu, vi var kommet så langt og fri af isen. Vi havde ca. to døgn, før det gik løs. Det er både godt og skidt. Det gode var, at man ikke hovedkulds drøner lige ud i dårligt vejr, at man har tid mentalt at forberede sig oppe i hovedet og sikre ekstra nede om læ, at alt er forsvarligt gjort fast og der er tid til at lave mad til nogle dage. På den anden side gør den lange ventetid også, at man har tendens til at blive unødigt nervøs, fordi man hele tiden taler om alle de informationer man får og hvad man nu skal gøre og er vi nu klar til den og den situation, det er lidt frustrerende. Men vi forsøgte at holde fokus og ikke dramatisere for meget.

 

Så istedet begyndte vi at gøre klar til stormvejr. Det lille forsejl blev udskiftet med et sprit nyt stormsejl, som kun havde set dagens lys een gang, da det blev prøvet i havnen for mange år siden, nu skulle det stå sin prøve. Storsejlet blev surret ekstra godt og alt grej fik en ekstra ende, mesanen gav vi et reb, så det sidste, der var tilbage, var lettere at bjærge, når det blev nødvendigt. Vi sejlede ikke så stærkt med kun de to små klude oppe, men vi skulle jo starte et sted. Nu manglede vi bare at få de to lange liner, som vi har på rullerne agter gjort klar og sjæklet et 40 kilos anker i og sænke det i vandet ude agter, for at det kunne dæmpe farten lidt, når det gik løs. Vi havde aldrig prøvet det før og det blev et gæt, hvor meget line vi skulle slippe ud. De første 50 meter drønede ud, da vi droppede ankeret, vi var ved at komme galt afsted begge to, for ren refleks tog vi fat i hver sin line, som vi slet ikke kunne holde, den blev flået ud af hænderne på os, der var et enorm træk i og det endte med, at vi kastede os over hver sin rulle med hele kroppen bare for at stoppe den. Set i bakspejlet kan man jo tænke sig til, det er umuligt at holde sådan en ende.

Endelig fik vi hver vores line om pullerten og kunne langsomt fire ud. På rullen kunne vi se, om vi havde lige meget ude og da vi havde små 100 meter ude stoppede vi. Vi kunne altid fire mere ud, men det skulle altså også hjem igen på et tidspunkt.

Vejrmeldingerne tikkede ind i en lind strøm fra Karsten, den ene mere ubehagelig end den anden, det var bare så uheldigt, at vi lige skulle ryge ind i sådan en snurrebasse. Og som Karsten skrev, han var nu bekymret for os og han var også ked af at sende de dårlige vejrmeldinger, men vi måtte jo igennem det. Vi diskuterede meget, om vi kunne slippe fri ved at ændre kursen, men ligegyldig hvilken vej vi valgte, ville vi blive fanget og så var man heller ikke helt sikker på, hvilken rute lavtrykket ville tage på nuværende tidspunkt. Vi fik vist særbehandling, for Karsten måtte have været på næsten i døgndrift og han søgte oplysninger, alle de steder han kunne finde nyt og derefter skulle han finkæmme det og stykke det sammen, som var relevant for os, det var et mega arbejde.

 

Som det ses på GRIB filen er vi heldige at ligge tæt på lavtrykkets centrum og undgår lige den hårdeste vind

 

Hej igen Lene & Henrik,

Jeres sidste mail, wx situationen omraadet I sejler er svaert at overskue, har lige set paa kondx igen og for at bruge OPC's egne ord "area with complex weather conditions" ! Situationen aendres hele tiden og ikke til det bedste, et par nye Lavtryk under udvikling som forventes at blive absoberet af de lavtryk naevnt i min mail her til morgen. Kan ikke rigtig raade kursaendring hovedsagligt fordi en eventuel aendring kan ogsaa forvaerre situationen for jer uanset retningen. Kan kun foreslaa hvis I kan maile mig vejr-kondx I har og position omkring 1800 UTC (det er tiden op dateret wx oplysninger kommer ud) saa vil jeg gennemgaa sidste vejr udsigter og maile jer tilbage med detaljeret info.

Lavtrykket der kommer fra sydvest daekker et meget stort omraade og det er vanskeligt at indikere en kursaendring der vil hjaelpe jer til at undgaa de vaerste. Jeg taenkte paa at gaa mod nord naar Lavtrykket nord af jer er oploest, men ser paa overflade kortene og fra Grib Files at det omraade ogsaa bliver daekket af Lavtrykket sydfra. Yderligere der er flere andre vejr systemer paa vej fra vest!!

Er lidt bekymret for jer, det ser jo ikke godt ud, maa holde oeje med aendringer etc og sidste om udsigterne stemmer med forholdende. Proever radioen i aften og mailer aendringer, ellers naeste vejr info i morgen AM.

Hilsen KARSTEN

Storm Warning: Aug 11th 1200 UTC Low 991 mb deepening to 980 at 53N/49W expected at 62N/35W by 12th 1200 UTC winds are expected to reach storm force 10 in the western and southern quadrants between 50 and 250 NM of the Low center after 12th 1800 UTC

West Northern Section: Cyclonic 5 to 7 increasing 7 to severe Gale 9 later occasionally storm 10 later. Moderate or rough becoming very rough or high later. Thundery rain and showers. Moderate or good occasionally poor.

Outlook for following 24 hrs (Wed to Thu) Storm force winds are expected in Werst Northern Section and East Northern Section. Severe Gales are expected in Denmark Strait.

Next forecast 12th 0800 UTC

Ser ikke godt ud!!!

 

God morgen igen Lene & Henrik,

Min tidligere mail her til morgen foelgende fra Met-Office UK i dag 0800 UTC:

Storm Warning 0800 UTC: At 120000 UTC L989 mb at 59N/39W expected 61N/32W at 989 mb by 130000UTC. Winds are expected to reach storm force 10 between 100 and 300 NM of the center in the southern semicircle from 121500 UTC. Winds are expected to reach violent storm force 11 between 120 and 200 NM of the center in the southern quadrant from 122100 UTC until 130400 UTC. Winds are also expected to reach storm force 10 between 80 and 250 NM of the center in the northwestern quadrant from 121500 UTC until 130400 UTC

Forecast West Northern Section from tdy 0800 UTC to tmrw 0800 UTC In northh, easterly or northeasterly 5 to 7, becoming cyclonic gale 8 to storm 10, becoming northerly or northeasterly 7 to severe gale 9 later. Moderate or rough, becoming very rough or high. Rain or showers. Moderate or good, occasionally poor. In south cyclonic 6 to gale 8 becoming westerly or southwesterly gale to storm 10, increasing violent storm 11 at time in the north, veering northwesterly gale 8 or severe gale 9 later in west. Rough or very rough becoming high or very high. rain or showers. Moderate or good accasionally por.

Outlook for next 24 hrs (Thu-Fri) Storm force winds are expected in East Northern Section and West Northern Section. Severe gales expected in Denmark Strait, East Central Section and West Central Section as well as Southeast Iceland Section.

Ser ikke god ud!! bekymre !!t, hvis muligt proev at hold mig underettet men I vil jo nok have meget at se til !!! Vil lytte paa radioen paa Det Skandinaviske Maritime Net kl. 1930 UTC (14325) og igen saedvanlige tider/Frekvenser vi bruger om aftenen. Op dateringer foelgende via e-mail som de kommer ud.

"All the best" hilsner KARSTEN

 

 

Jo nærmere vi kom Færøerne, Orkneyøerne og Shetland jo mere modvind fik vi men heldigvis mindre

 

Som det fremgår af disse mails fra Karsten, var der ikke andet end at hænge på og få Dana til at sejle med sø og vind ret agten ind for at gøre det så behageligt som muligt ombord. Det var nogle hårde døgn for os begge to, men alt holdt og Dana klarede det så flot, det kørte bare. Det var dramatiske bølger, vi har aldrig set dem så høje og dybe og alt var hvidt af skum omkring os, når bølgerne brød. Det så ud som et gigantisk sne og islandskab, flot men også lidt faretruende. Vi var mest nervøse for en skæv sø, så vi ville komme på tværs af bølgerne og øjnene var hele tiden på vindroret, at det stod, som det skulle. Henrik var ofte ude agter for at tjekke at bolte og skruer ikke havde løsnet sig, men alt holdt og det styrede perfekt.

 

Vi var faktisk så heldige at ligge tæt på stormens centrum, så vi slap nådigt. Efter godt to døgn klingede stormen af, men vi havde stadig store bølger at slås med og vi lod vores vrap hænge for at dæmpe farten, når vi drønede ned ad bølgerne. Tredie dagen sejlede vi så langsomt, at vi måtte have ankeret og enderne hevet ombord. Det var en hård omgang og godt vi ikke havde ladet al tovværket gå ud, for bare det at hale en ende hjem, var hårdt for os, selv med hjælp af spillet. Vi havde nær ikke fået det 40 kilo tunge anker ombord. Henrik kæmpede en brag kamp for at få det løftet over søgelænderet og samtidig holde balancen. Det var lige ved at gå helt galt, da han stod med ankeret i favnen og en stor sø slog ind over agterdækket og væltede ham omkuld med ankeret over sig. Hvor han fik kræfterne fra, til at rejse sig drivvåd med ankeret i favnen og bakset det hen i holderen og få det fastgjort, ved jeg ikke, men jeg var totalt flad og kunne kun holde båden gående, mens Henrik fik enderne indenbords og vi kunne få mere sejl op og få gang i skuden.

 

Turen videre til Shetlandsøerne blev en blandet fornøjelse, for vi havde hele vejen stadig det ene lavtryk efter det andet og med regn og skiftende vindretninger, så det vil vi gå let hen over. Egentlig havde vi satset på Fair Isle, som vi havde glædet os til at besøge igen, men en kraftig nordenvind gjorde, at vi valgte at gå til Shetlands vestkyst. Vi var så heldige efter 2 uges sejlads lige at se den grønne og spektakulære ø Foula, som ligger vest for Shetlands hovedø, titte frem af tågen. Nogle timer senere, vejret skifter med lynets hast, sejlede vi ind i Veila Voe i flot solskinsvejr og lod ankeret gå på ti meter vand udfor landsbyen Walls. Først på aftenen var det igen slut med det fine vejr, en ny kuling fra sydøst kom over Shetlandsøerne og vi var nu glade for at ligge i læ af øerne og kunne slappe lidt af.

 

Dana for anker i læ bag de bløde bakker i Veila Voe.
 
 
Vi måtte ankre et godt stykke væk fra anløbsbroen, da der er mange lave steder og flere steder er der dårlig holdebund. Så for at være helt sikre på, vi ikke drev for ankeret, måtte vi over på den anden side af et af indløbene også for at have svejeplads nok.
 
 
En lokal båd sejler forbi os på ankerpladsen i Veila Voe udfor landsbyen Walls
 
 

Typisk gård i Walls.

 
 

Walls er bare en lille landsby med gårde spredt rundt på bakkerne. Der er kun en enkelt butik, men til gengæld har den næste også det meste du har brug for. Vi tog ofte ind i jollen for at trave rundt i terrænet og endte tit ved butikken for at få lidt lækkert med ud.

Vi tog også en heldagstur til Leerwick, som ligger på den anden side af øen. Det var en hyggelig tur gennem landskabet og sjovt at se byen igen, det var jo nogle år siden, vi var der sidst. Til gengæld var vi glade for at vi gik ind på vestsiden og ikke tog til Leerwick, nu de havde lavet en ny marina på den anden side af den gamle havn. Her var helt åbent mod nord, hvor vinden stod ind i disse dage. Her mødte vi en af vores norske venner fra Bergen, han var også godt træt af at at ligge her, specielt når der var helt stille i den gamle havn.

 
Udsigten ved busholdepladsen.

 

Efter et par uger på Shetlandsøerne lykkedes det endelig at slippe herfra og komme til Mandal i Norge. Vi havde et par dejlige uger i Mandal, her var helt sommerligt. Endelig fik vi et par dage med let nordlig vind til at komme videre på. Vi satte kurs mod Gilleleje, men der var stopfyldt, så vi fortsatte til Helsingborg, hvor man næsten altid kan finde en plads på gæstekajen. Det var der også denne gang og vi lå her en hel uge. Dejlig afslappet og fine gåture. Familien fra Helsingør kom på besøg og det var rigtig hyggeligt. Endelig, en tidlig morgen, det sidste nap ned til København i flot solskinsvejr, bare perfekt til at slutte en fantastisk rejse med Dana.


Dana tilbage i sin hjemhavn med en glad besætning på fordækket.
Foto: Bente Michelsen