111.
BREV
|
|
|
Turen
fra Grønland til København
|
|
|
Vores
rute over Nordatlanten til Shetlandsøerne, videre over Nordsøen
til Norge og derfra til Helsingborg og København |
|
Der
tikkede nu en vejrmelding ind over radioen fra Karsten, da vi var
kommet fri af Prins Christians Sund og ud i det fri. Det var desværre
ikke en god nyhed.
Karsten
anbefalede os at blive i læ inde i Prins Christian Sund og
vente nogle dage med at tage afsted, da en storm var under opsejling,
med kurs lige hen over hvor vi skulle sejle. Men det var jo for
sent, vi ville ikke vende om nu, vi var kommet så langt og
fri af isen. Vi havde ca. to døgn, før det gik løs.
Det er både godt og skidt. Det gode var, at man ikke hovedkulds
drøner lige ud i dårligt vejr, at man har tid mentalt
at forberede sig oppe i hovedet og sikre ekstra nede om læ,
at alt er forsvarligt gjort fast og der er tid til at lave mad til
nogle dage. På den anden side gør den lange ventetid
også, at man har tendens til at blive unødigt nervøs,
fordi man hele tiden taler om alle de informationer man får
og hvad man nu skal gøre og er vi nu klar til den og den
situation, det er lidt frustrerende. Men vi forsøgte at holde
fokus og ikke dramatisere for meget.
|
Så
istedet begyndte vi at gøre klar til stormvejr. Det lille
forsejl blev udskiftet med et sprit nyt stormsejl, som kun havde
set dagens lys een gang, da det blev prøvet i havnen for
mange år siden, nu skulle det stå sin prøve.
Storsejlet blev surret ekstra godt og alt grej fik en ekstra ende,
mesanen gav vi et reb, så det sidste, der var tilbage, var
lettere at bjærge, når det blev nødvendigt. Vi
sejlede ikke så stærkt med kun de to små klude
oppe, men vi skulle jo starte et sted. Nu manglede vi bare at få
de to lange liner, som vi har på rullerne agter gjort klar
og sjæklet et 40 kilos anker i og sænke det i vandet
ude agter, for at det kunne dæmpe farten lidt, når det
gik løs. Vi havde aldrig prøvet det før og
det blev et gæt, hvor meget line vi skulle slippe ud. De første
50 meter drønede ud, da vi droppede ankeret, vi var ved at
komme galt afsted begge to, for ren refleks tog vi fat i hver sin
line, som vi slet ikke kunne holde, den blev flået ud af hænderne
på os, der var et enorm træk i og det endte med, at
vi kastede os over hver sin rulle med hele kroppen bare for at stoppe
den. Set i bakspejlet kan man jo tænke sig til, det er umuligt
at holde sådan en ende.
Endelig
fik vi hver vores line om pullerten og kunne langsomt fire ud. På
rullen kunne vi se, om vi havde lige meget ude og da vi havde små
100 meter ude stoppede vi. Vi kunne altid fire mere ud, men det
skulle altså også hjem igen på et tidspunkt.
Vejrmeldingerne
tikkede ind i en lind strøm fra Karsten, den ene mere ubehagelig
end den anden, det var bare så uheldigt, at vi lige skulle
ryge ind i sådan en snurrebasse. Og som Karsten skrev, han
var nu bekymret for os og han var også ked af at sende de
dårlige vejrmeldinger, men vi måtte jo igennem det.
Vi diskuterede meget, om vi kunne slippe fri ved at ændre
kursen, men ligegyldig hvilken vej vi valgte, ville vi blive fanget
og så var man heller ikke helt sikker på, hvilken rute
lavtrykket ville tage på nuværende tidspunkt. Vi fik
vist særbehandling, for Karsten måtte have været
på næsten i døgndrift og han søgte oplysninger,
alle de steder han kunne finde nyt og derefter skulle han finkæmme
det og stykke det sammen, som var relevant for os, det var et mega
arbejde.
|
|
Som det
ses på GRIB filen er vi heldige at ligge tæt på
lavtrykkets centrum og undgår lige den hårdeste vind |
Hej
igen Lene & Henrik,
Jeres
sidste mail, wx situationen omraadet I sejler er svaert at overskue,
har lige set paa kondx igen og for at bruge OPC's egne ord "area
with complex weather conditions" ! Situationen aendres hele
tiden og ikke til det bedste, et par nye Lavtryk under udvikling
som forventes at blive absoberet af de lavtryk naevnt i min mail
her til morgen. Kan ikke rigtig raade kursaendring hovedsagligt
fordi en eventuel aendring kan ogsaa forvaerre situationen for jer
uanset retningen. Kan kun foreslaa hvis I kan maile mig vejr-kondx
I har og position omkring 1800 UTC (det er tiden op dateret wx oplysninger
kommer ud) saa vil jeg gennemgaa sidste vejr udsigter og maile jer
tilbage med detaljeret info.
|
Lavtrykket
der kommer fra sydvest daekker et meget stort omraade og det er
vanskeligt at indikere en kursaendring der vil hjaelpe jer til at
undgaa de vaerste. Jeg taenkte paa at gaa mod nord naar Lavtrykket
nord af jer er oploest, men ser paa overflade kortene og fra Grib
Files at det omraade ogsaa bliver daekket af Lavtrykket sydfra.
Yderligere der er flere andre vejr systemer paa vej fra vest!!
Er
lidt bekymret for jer, det ser jo ikke godt ud, maa holde oeje med
aendringer etc og sidste om udsigterne stemmer med forholdende.
Proever radioen i aften og mailer aendringer, ellers naeste vejr
info i morgen AM.
Hilsen
KARSTEN
|
Storm
Warning: Aug 11th 1200 UTC Low 991 mb deepening to 980 at 53N/49W
expected at 62N/35W by 12th 1200 UTC winds are expected to reach storm
force 10 in the western and southern quadrants between 50 and 250
NM of the Low center after 12th 1800 UTC
West
Northern Section: Cyclonic 5 to 7 increasing 7 to severe Gale 9
later occasionally storm 10 later. Moderate or rough becoming very
rough or high later. Thundery rain and showers. Moderate or good
occasionally poor.
Outlook
for following 24 hrs (Wed to Thu) Storm force winds are expected
in Werst Northern Section and East Northern Section. Severe Gales
are expected in Denmark Strait.
Next
forecast 12th 0800 UTC
Ser
ikke godt ud!!!
|
God
morgen igen Lene & Henrik,
Min
tidligere mail her til morgen foelgende fra Met-Office UK i dag
0800 UTC:
Storm
Warning 0800 UTC: At 120000 UTC L989 mb at 59N/39W expected 61N/32W
at 989 mb by 130000UTC. Winds are expected to reach storm force
10 between 100 and 300 NM of the center in the southern semicircle
from 121500 UTC. Winds are expected to reach violent storm force
11 between 120 and 200 NM of the center in the southern quadrant
from 122100 UTC until 130400 UTC. Winds are also expected to reach
storm force 10 between 80 and 250 NM of the center in the northwestern
quadrant from 121500 UTC until 130400 UTC
Forecast
West Northern Section from tdy 0800 UTC to tmrw 0800 UTC In northh,
easterly or northeasterly 5 to 7, becoming cyclonic gale 8 to storm
10, becoming northerly or northeasterly 7 to severe gale 9 later.
Moderate or rough, becoming very rough or high. Rain or showers.
Moderate or good, occasionally poor. In south cyclonic 6 to gale
8 becoming westerly or southwesterly gale to storm 10, increasing
violent storm 11 at time in the north, veering northwesterly gale
8 or severe gale 9 later in west. Rough or very rough becoming high
or very high. rain or showers. Moderate or good accasionally por.
Outlook
for next 24 hrs (Thu-Fri) Storm force winds are expected in East
Northern Section and West Northern Section. Severe gales expected
in Denmark Strait, East Central Section and West Central Section
as well as Southeast Iceland Section.
Ser
ikke god ud!! bekymre !!t, hvis muligt proev at hold mig underettet
men I vil jo nok have meget at se til !!! Vil lytte paa radioen
paa Det Skandinaviske Maritime Net kl. 1930 UTC (14325) og igen
saedvanlige tider/Frekvenser vi bruger om aftenen. Op dateringer
foelgende via e-mail som de kommer ud.
"All
the best" hilsner KARSTEN
|
|
Jo nærmere
vi kom Færøerne, Orkneyøerne og Shetland jo mere
modvind fik vi men heldigvis mindre |
Som
det fremgår af disse mails fra Karsten, var der ikke andet
end at hænge på og få Dana til at sejle med sø
og vind ret agten ind for at gøre det så behageligt
som muligt ombord. Det var nogle hårde døgn for os
begge to, men alt holdt og Dana klarede det så flot, det kørte
bare. Det var dramatiske bølger, vi har aldrig set dem så
høje og dybe og alt var hvidt af skum omkring os, når
bølgerne brød. Det så ud som et gigantisk sne
og islandskab, flot men også lidt faretruende. Vi var mest
nervøse for en skæv sø, så vi ville komme
på tværs af bølgerne og øjnene var hele
tiden på vindroret, at det stod, som det skulle. Henrik var
ofte ude agter for at tjekke at bolte og skruer ikke havde løsnet
sig, men alt holdt og det styrede perfekt.
Vi
var faktisk så heldige at ligge tæt på stormens
centrum, så vi slap nådigt. Efter godt to døgn
klingede stormen af, men vi havde stadig store bølger at
slås med og vi lod vores vrap hænge for at dæmpe
farten, når vi drønede ned ad bølgerne. Tredie
dagen sejlede vi så langsomt, at vi måtte have ankeret
og enderne hevet ombord. Det var en hård omgang og godt vi
ikke havde ladet al tovværket gå ud, for bare det at
hale en ende hjem, var hårdt for os, selv med hjælp
af spillet. Vi havde nær ikke fået det 40 kilo tunge
anker ombord. Henrik kæmpede en brag kamp for at få
det løftet over søgelænderet og samtidig holde
balancen. Det var lige ved at gå helt galt, da han stod med
ankeret i favnen og en stor sø slog ind over agterdækket
og væltede ham omkuld med ankeret over sig. Hvor han fik kræfterne
fra, til at rejse sig drivvåd med ankeret i favnen og bakset
det hen i holderen og få det fastgjort, ved jeg ikke, men
jeg var totalt flad og kunne kun holde båden gående,
mens Henrik fik enderne indenbords og vi kunne få mere sejl
op og få gang i skuden.
|
Turen
videre til Shetlandsøerne blev en blandet fornøjelse,
for vi havde hele vejen stadig det ene lavtryk efter det andet og
med regn og skiftende vindretninger, så det vil vi gå
let hen over. Egentlig havde vi satset på Fair Isle, som vi
havde glædet os til at besøge igen, men en kraftig
nordenvind gjorde, at vi valgte at gå til Shetlands vestkyst.
Vi var så heldige efter 2 uges sejlads lige at se den grønne
og spektakulære ø Foula, som ligger vest for Shetlands
hovedø, titte frem af tågen. Nogle timer senere, vejret
skifter med lynets hast, sejlede vi ind i Veila Voe i flot solskinsvejr
og lod ankeret gå på ti meter vand udfor landsbyen Walls.
Først på aftenen var det igen slut med det fine vejr,
en ny kuling fra sydøst kom over Shetlandsøerne og
vi var nu glade for at ligge i læ af øerne og kunne
slappe lidt af.
|
|
Dana
for anker i læ bag de bløde bakker i Veila Voe. |
|
|
|
Vi måtte
ankre et godt stykke væk fra anløbsbroen, da der er mange
lave steder og flere steder er der dårlig holdebund. Så
for at være helt sikre på, vi ikke drev for ankeret, måtte
vi over på den anden side af et af indløbene også
for at have svejeplads nok. |
|
|
|
En lokal
båd sejler forbi os på ankerpladsen i Veila Voe udfor
landsbyen Walls |
|
|
|
Typisk gård
i Walls.
|
|
|
Walls
er bare en lille landsby med gårde spredt rundt på bakkerne.
Der er kun en enkelt butik, men til gengæld har den næste
også det meste du har brug for. Vi tog ofte ind i jollen for
at trave rundt i terrænet og endte tit ved butikken for at
få lidt lækkert med ud.
Vi
tog også en heldagstur til Leerwick, som ligger på den
anden side af øen. Det var en hyggelig tur gennem landskabet
og sjovt at se byen igen, det var jo nogle år siden, vi var
der sidst. Til gengæld var vi glade for at vi gik ind på
vestsiden og ikke tog til Leerwick, nu de havde lavet en ny marina
på den anden side af den gamle havn. Her var helt åbent
mod nord, hvor vinden stod ind i disse dage. Her mødte vi
en af vores norske venner fra Bergen, han var også godt træt
af at at ligge her, specielt når der var helt stille i den
gamle havn.
|
|
|
|
Udsigten
ved busholdepladsen. |
Efter
et par uger på Shetlandsøerne lykkedes det endelig
at slippe herfra og komme til Mandal i Norge. Vi havde et par dejlige
uger i Mandal, her var helt sommerligt. Endelig fik vi et par dage
med let nordlig vind til at komme videre på. Vi satte kurs
mod Gilleleje, men der var stopfyldt, så vi fortsatte til
Helsingborg, hvor man næsten altid kan finde en plads på
gæstekajen. Det var der også denne gang og vi lå
her en hel uge. Dejlig afslappet og fine gåture. Familien
fra Helsingør kom på besøg og det var rigtig
hyggeligt. Endelig, en tidlig morgen, det sidste nap ned til København
i flot solskinsvejr, bare perfekt til at slutte en fantastisk rejse
med Dana.
|
|
Dana tilbage i sin
hjemhavn med en glad besætning på fordækket. |
Foto:
Bente Michelsen
|
|