82.
BREV
|
|
Fiji
|
|
Teksten
er kopiret direkte fra Sailbloggen. Redigering og billeder følger.
|
05
July 2012 | Viti Levu., Fiji
Ligger
for anker ved nordspidsen af Viti Levu.
Tolv dage i Savusavu med kun en kort byge og sol fra en skyfri himmel
har været herligt, vi har nydt vores ophold her. Dagen inden
vi tog afsted var vi en tur med bussen op i bjergene for at besøge
Waisali reinforest reserve. Nuko, som er leder af reservatet, stod
og ventede udenfor ved vejen, da vi kom med bussen, så vi
ikke kørte forbi. Vi skulle bare følge en sti rundt
i terrænet og så ville vi komme tilbage til vejen, det
var nemt nok. Turen var flot gennem regnskoven og vi hørte
en del fugle men så kun een med et langt næb. Her skulle
være flotte orangefarvede duer, som vi desværre ikke
så, det skulle ellers være muligt på grund af
den flotte farve. Vi kom ned til en pool, hvor der var ferskvands
snegle, små fisk, ål og store rejer, dem så vi
da. Ellers var det mest alle de forskellige træer og planter,
vi havde glæde af at se på.
Næste
dag den 3. juli sejlede vi ud til Cousteau resortet, stadig med
det skønneste vejr og vejrudsigten sagde godt vejr med lidt
frisk vind de næste dage. Vi havde en pragtfuld nat med fuldmåne.
Tidligt næste morgen satte vi kurs mod øen Koro. Vi
skulle sejle lidt tæt til vinden. Det med let vind holdt som
sædvanlig ikke. Vi fik den næsten lige i snuden 18 til
20 knob, korte stejle søer, som brækkede ind over os.
Vi havde valgt en rute mellem 3 øer for at komme over til
Viti Levu; i stedet for at sejle gennem revet og langs sydsiden
af Vanua Levu. Det var lidt svært at vælge, hvilken
vi skulle tage, men vi trængte til at sejle lidt for sejl,
og det fik vi så lejlighed til her.
Ankerpladsen
på Koros nordvestspids ligger med rev på hver side af
indsejlingen. Ved lavvande, som det var nu, lå en flot sandstrand
i forbindelse med revet. Revet og sandstranden forsvandt under havet
nogle timer senere, da der var maksimum højvande ved fuldmåne.
Nu kunne vi svagt mærke dønningerne, som uhindret løb
over revet og det var godt, det blev en helt stille nat. Ikke en
super ankerplads ved fuld og nymåne, mindre beskyttelse fra
revet, hvis det blæser op og søen rejser sig.
Vi
sejlede tidligt næste morgen og fulgte vores rute ud gennem
revet med Henrik i stævnen som udkig. Vi sejlede mod øen
Makogai, hvor et stor rev ligger hele vejen rundt om øen
og naboøen. For at komme ind til ankerpladsen skulle vi gennem
et pas i revet og sejle ca. 4 sømil for at komme ind til
ankerpladsen. Da vi var næsten ud for øen, begyndte
det at friske, og vi ville få vinden lige i snuden det sidste
stykke rundt om revet og ind til øen, det gad vi ikke, vi
havde fået nok salt over os dagen før. En hurtig udregning
viste, vi lige kunne nå til øen Naigani og stadig se
revet med solen bag os. Det blev en frisk tur uden vand på
dækket tværs over strædet mellem Makogai og øen
Ovalau, som vi også skippede ved samme lejlighed, det var
stik mod vinden. Der var meldt østlig vind de næste
dage, så ville det blæse lige ind gennem passet i revet
på Ovalau. Det var mest det at komme ud igen. Vi prøvede
det ved Fawn Harbour, og det har vi ikke lyst til een gang til frivilligt,
det var meget ubehageligt og vådt.
Vi
nåede lige ind og droppe ankeret ved Naigani, inden solen
var så langt nede, at det er umuligt at se revene. Oven i
købet var det ved at blive højvande, så det
var lige på kanten. Her havde vi samme problem med at dønningerne
gik over revet. Havde det ikke været en super stille nat,
havde det været en dårlig ankerplads. Men endnu engang
var vi heldige, er der ikke held med, kan det går helt galt.
Vi havde en super nat med den flotteste stjernehimmel med både
sydkorset og karlsvognen stående på hver side af os.
Igen
tidligt afsted næste morgen. Vi havde et stykke med rent farvand
uden rev, som vi kunne krydse inden solen kom helt op, så
når vi nåede til revet, ville vi kunne se det og måske
et par afmærkninger, hvis de stadig stod der. Vi havde en
masse waypoints at støtte os til. Henrik var ved at få
fingerkrampe af at taste de mange positioner ind, men de er jo gode
at have, især her.
Vi
sejlede over mod nordøst siden af øen Viti Levu, den
største af Fiji øerne, og skulle så sejle op
langs kysten indenfor revet. Det er et meget flot landskab med grønne
bakker og stejle bjerge og vulkantoppe, mangrove og palmetræer
langs kysten. Vi havde planlagt at nå helt op til et par øer
på nordsiden af øen. Vi skulle gennem nogle meget snævre
pas i revene det sidste stykke, inden vi slap gennem hullet ud på
den anden side ved nordspidsen. Og her var vi jo så "heldige",
at vi kom ved lavvande, så vi tydeligt kunne se, hvor vi kunne
sejle mellem revene og der var endda afmærkning på kanterne
af revene. Vi var rigtig glade for at slippe igennem på denne
tid selv om tunge regnskyer drev ind over os og vi fik et par dryp
og solen forsvandt. Typisk når man har mest brug for den.
Men revene stod så højt, at det ikke var noget problem.
Mærkeligt at sejle langs kanten bare 30 - 40 meter fra os
og mange gik på revet og samlede muslinger. Vi kom til at
tænke på en tur gennem Limfjorden for mange år
siden, hvor der stod folk på skrænterne og fiskede,
og vi sejlede så tæt forbi, at vi var ved at få
deres liner i skruen.
Nu
ligger vi for anker lige bag den første ø Nananu-I
-Ra i frisk vind og sol. Godt vi nåede i læ her, nu
blæser det 18 til 20 knob fra øst. Vi bliver her et
par dage, inden vi fortsætter langs nordkysten indenfor revet.
|
|
10
July 2012 | Saweni Bay., Fiji
Nananu-i-ra
til Saweni Bay.
Vi havde håbet at sætte kajakkerne i vandet og padle
rundt omkring Nananu-i-ra og nabo øen, men den hårde
blæst tog lysten, det blæste rigtig meget og det skabte
en krab sø selv indenfor revet, så der ville ikke være
meget at se ude på revet.
Så
næste dag sejlede vi videre til Vatia Whaf. Stedet har været
et driftigt mineområde og udskibningssted, der var mange mennesker
på molen, men vi så ikke færger eller forsyningsskibe,
medens vi var der. Vandet var grumset fra udløbet af floden
tæt ved. Det er en stor bugt, men vi lå i læ for
den kraftige østenvind og ankeret sad godt fast i mudderbunden.
Vi havde en god udsigt til revet og ud over havet og sad og nød
det fine vejr for en kort stund.
Vi
fik så fornøjelsen af, at de her på Viti Levu,
som også kaldes sukkerøen, lige i denne tid brænder
sukkermarkerne af, og det giver en væmmelig brun røg
med masser af sodpartikler i luften, som selvfølgelig lige
drev ud over os. Det er et farligt svineri og usundt at indånde.
Inden vi fik set os om, var Dana sort og det dalede ned gennem lugerne
på alt om læ. Føj for pokker! Vi fik hurtigt
lukket til. Det eneste positive var, at det var flot at se markerne
brænde om natten, flot ild mod nattehimlen. Næste dag,
den 9. juli, dampede vi tidligt af og sejlede forbi Lautoka, den
næststørste by på Fiji. Her var masser af trafik
ved byen, og da vi ikke skulle tjekke ind nogle steder fortsatte
vi et par sømil længere mod syd til bugten Saweni.
Her lå en del både indenfor revet, men vi valgte at
lægge os lige udenfor og fik godt fat med ankeret.
Der
var et par både vi havde mødt i fransk Polynesien og
ikke set siden, så vi fik snakket om hvad hver især
havde oplevet. Vi tog en tur ind til Lautoka med bussen. Det er
efterhånden længe siden vi har været i en større
by, men vi fandt hurtig ud af, at vi ikke savnede det. Efter at
have gået rundt et par timer købte vi lidt friske grønsager
på market og gik til bus terminalen for at tage middagsbussen
tilbage. Her mødte vi Mercedes og Karsten fra den tyske båd
Forty-two. Vi havde ikke set dem siden Hau i Tuamotu atollerne,
så der var nok at snakke om, medens vi kørte tilbage
til Saweni Bay.
|
|
22
July 2012 | Korokulu Bay, Fiji
Musket
Cove og nord over
Den 11. juli forlod vi fastlandet og sejlede ud til de mange øer
og ikke at forglemme rev, der ligger som en lang kæde nord
- syd og danner den vestlige grænse af Fiji. Vi sejlede først
ud til Musket Cove, hvor der er flotte strande og masser af aktivitet.
Her ligger flere resorter og turister kommer herud med hurtiggående
både og fly, sågar vandfly lander lige her ved siden
af os.
Og
så er der alle os, som selv sejler hertil. Vi mødte
selvfølgelig mange vi kendte, og den danske båd Luna
lå i den lille marina, hvor hele besætningen nød
livet. Endelig mødte vi vores venner Bill og Tracy fra Zephyr.
Vi har ikke set hinanden siden vores veje skiltes på Bora
Bora. Vi droppede ankeret ved siden af dem langt ude, da hele den
inderste del af bugten er fyldt op med moorings. Men vi blev hurtig
trætte af den megen vind, store bølger og den lange
tur frem og tilbage i jollen og blive sjask våde af saltvandssprøjt.
Så vi flottede os med en mooring længere inde, lidt
mere i læ for søen. Vi skulle også have noget
diesel bragt ud i dunke, så det var rart med mere smult vand.
Vi
kan lide Musket Cove, et rart og flot sted og vi fik gået
en masse rundt på øen og langs stranden. Det var hyggeligt
at tage ind sent på eftermiddagen og mødes med de andre
i baren. Hver aften blev der tændt op i grillen ved siden
af og den var til fri afbenyttelse, hvis man havde lyst til at nyde
sin mad i land og være sammen med andre. Der var en rigtig
hyggelig stemning. Dagene fløj da også afsted, men
vi skulle have en rimelig god vejrudsigt for de næste dage,
inden vi kunne sejle videre nordpå op gennem revene. Solen
er et must; er der ingen sol er det svært at se revene, så
er det bedre at blive og vente. Endelig så det ud til at blive
mere stille vejr men stadig let overskyet, vi valgte alligevel at
komme videre og så håbe på lidt lys mellem skyerne.
Den
18. forlod vi Musket Cove og sejlede til øerne Navadra og
Vanua Levu, hvor vi igen mødtes med Zephyr. Det er et dejligt
sted og lige ved siden af ankerpladsen er der et flot rev at snorkle
på. Der er rev hele vejen rundt og inde i midte af bugten,
så det var bare at starte fra en ende af. Der kom flere både
ind og vi syntes der blev for trængt, så næste
morgen sejlede vi nordpå sammen med Zephyr.
Der
lå godt nok tre både på den næste ankerplads,
vi havde tænkt os, alle nogle vi kendte. Vi måtte ankre
lidt længere ude, og tænkte det er også fint nok,
så er har god svejeplads til os begge. Problemet kom bare
ved højvande midt på natten. Alle både begyndte
at svinge rundt hulter til bulter. Men specielt vi havde placeret
os lige der, hvor strømmen var stærkest mellem de to
øer, vi lå i læ af. Så Dana piskede rundt
om sig selv. Henrik lagde 15 meter ekstra kæde ud, nu vandet
steg og vi havde den kraftige strøm. Det hjalp meget, vi
lå roligere, selv om vi stadig susede rundt om os selv, med
vinden agten ind og søerne slaskende op i hækken. Zephyr
lå ikke bedre, de havde vinden og søen tværs
og havde det også ubehageligt.
Vi
havde sådan håbet på, at det blev bedre, for der
var mulighed for at svømme med nogle mantaer. Der er et smalt
pas for enden af øen og her kommer mantaerne igennem ved
højvande. Næste morgen skulle det være højvande
ved 7 tiden, lidt tidligt efter vores smag, men hvad gør
man ikke for at få en på opleveren.
Næste
morgen blæste det meget gennem passet og vi følte ikke
for at starte op i vores lille jolle. Vi skulle skiftes til at droppe
i vandet. Een af os skulle sejle jollen for at kunne samlet den
anden op i den stærke strøm. Vi følte os for
flade efter nattens strabadser. Istedet gjorde vi og Zephyr klar
til at komme videre, vi havde fået nok.
Det
blev en ret så strid tur for motor op langs kysten af øen
Naviti. Hver gang der var en åbning eller et lavt sted langs
kysten fik vi pust op til 35 knob lige tværs godt med røgvand.
Henrik havde lavet en rute, så vi havde de fleste af revene
på bagbord side, men et par steder måtte vi siksakke
mellem dem og håndstyre hele vejen. Der blev holdt ekstra
godt udkig de steder, hvor vi havde rev på begge sider.
Til
gengæld kom vi op til Korokulu Bay med masser af plads, god
holdebund og læ for vinden, herligt. Bugten er delt op af
to rev, som stikker ud helt inde fra stranden, så det gav
mulighed for at snorkle og der var en del pæne partier med
forskellige revfisk at kigge på. Vi endte op med at være
4 både samme dag. Næsten hele bugten er sandstrand,
så vi gik en lang tur og mødtes senere med de andre
ved det ene resort. Her er en stor terrasse bygget ud over stranden
og her sad vi og hyggede os med vores drinks om aftenen. Vejret
har de sidste dage været blæsende og regnfulde. Det
har skiftet meget, der har da også været sol ind imellem.
Vi
venter på vindskift, så vi kan sejle tilbage mod Lautoka
for at klirre ud fra Fiji og sejle videre vestover til Vanuatu.
Det tager tid, der kan snildt gå en uge eller to med at komme
tilbage, vente på det rigtige vejr og tjekke ud herfra.
|
|
02
August 2012 | Saweni Bay, Fiji
Klar
til at forlade Fiji
Vi kom til Saweni Bay den 28. juli og har haft en fin tid her. Vi
lå nogle dage ud for Lautoka, og havde fine stille dage, så
vi kunne sejle ind i den lille fiskerihavn og lægge jollen
der, så var der kun en kort tur ind til byen. Nogle dage senere
kom Zephyr, de lagde sig på den anden side af havnen. Da vinden
vendte og vi fik en masse sod over os fra sukkerfabrikkens skorsten,
sejlede vi over hvor de lå, til lidt mindre sod den dag. Vinden
fiser rundt, så det er ikke til helt at undgå de mange
sodpartikler.
Vi
tog til byen sammen med Bill og Tracy og havde en hyggelig dag med
frokost på en af byens bedste kinesiske restauranter. Begge
manglede vi frisk proviant, øl og peanuts, som er en af de
små glæder vi nyder, mens solen går ned. Så
måtte vi igen flygte ned til Saweni Bay, hvor vi lå
sammen inden Zephyr endelig besluttede sig for at sejle ud til Musket
Cove endnu engang.
Vi
bliver og nyder nogle fine dage her uden sod. Mens vi lå ved
Lautoka lå der også en flot skonnert ved navn Søren
Larsen. Det lød meget dansk,og vi gik på nettet og
fandt ud af, at den sejlede under Cook-øernes flag, som hører
under NZ, sammen med et andet gammelt dansk skib ved navn Svanen.
De ligger meget i Sydney, hvor de sejler dagture med turister. Vi
gjorde ikke mere ud af det end at tage nogle billeder og glæde
os over at se endnu et flot velholdt dansk skib sejle rundt i verden
godt nok under udenlandsk flag.
Mens
vi lå i Saweni Bay kom Søren Larsen og lagde sig lige
agten for os. Det varede ikke længe før deres gummibåd
kom op langs Dana med danske Emil, som inviterede os til middag
samme aften. Vi blev endda hentet af Emil og nåede at få
en rundvisning på hele skibet og hilse på besætning
og gæster, inden vi fik en dejlig middag. I motorrummet blev
vi overraskede over at se en stor B & W Alpha 240hp diesel stadig
i fuld sving. Der var to skandinaviske piger ombord, en norsk gæst
og svenske Hannah, gast lige som Emil.
Se
hjemmesiden: www.sorenlarsen.co.nz og sydneytallships.com.au/our-fleet.html.
Meget spændende læsning om to danske skibe.
Vi
er klar til at sejle videre, venter blot på det rigtige vejr.
Men vi må tage en beslutning nu, for vejret skifter så
hurtigt hele tiden; så undgå lidt dårligt vejr
er næsten umuligt. Vi satser på i morgen fredag den
3. august. Vejrudsigten viser, at vi muligvis får blæst
og regn i nat, som så skulle være forbi os til fredag
morgen. Men er det ikke det, må vi vente til at tjekke ud
mandag. Men så er der allerede et nyt vejrsystem udenfor revene,
som vi skal tage hensyn til. Det er lidt trættende, at det
skifter så hurtigt. Og som ofte er det alligevel helt anderledes,
når vi endelig kommer fri af kysten. Men man gør jo
sit bedste for at komme videre med den bedste vejrudsigt.
Vi
skal anker ud for byen Lautoka og tage ind med jollen for at få
klaret papirerne, så vi kan forlade Fiji og sejle videre mod
den sydligste ø, Anatom, på Vanuatu. I dag havde ellers
været fint, men det kunne vi jo ikke vide, da vejrudsigten
sagde noget andet i går. Ellers er alt vel ombord.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|