|
|
Turen
op til Narsarsuaq, Brattahlid og Igaliko
|
|
|
Fragtskib
på vej forbi ankerpladsen ud til Mato Løb |
|
|
|
Turen
fra ankerpladsen til Narsarsuaq og tilbage igen |
Næste
morgen, mandag den 27 juli, var vi tidligt oppe, vejret var perfekt,
sol fra en skyfri himmel og vi sejlede ud mod Skovfjorden. Dagen
før havde vi set, at der var mange store isbjerge, som lå
tæt i Bredefjorden og mange skosser og mindre isbjerge havde
også blokeret den nordlige del af Skovfjorden. Vi havde talt
om at tage en tur over til Sildefjorden, men det kunne vi godt opgive.
Det var slemt nok her i den sydlige del af Skovfjorden at sno sig
vej op mellem isbjerge og mange mindre isstykker, som hele tiden
brækkede af fra de hurtig smeltende isbjerge.
|
|
I en
lind strøm passerede det ene spektakulære isbjerg efter
det andet. Helt vildt skønt! |
Da
vi nåede op ud for Narsaq, var hele bugten fyldt op med is,
som blev skudt ud fra den store gletscher for enden af Bredefjorden.
Det var kolossale ismængder, meget flotte kæmpe isbjerge
i mange forskellige former og farver, meget spændende og til
tider også ret så nervepirrende, når de kom drivende
ned imod os og vi skulle passere mellem dem. De larmer og knitre
og pludselig ruller et bjerg rundt eller brækker midt over,
man skal virkelig være på mærkerne, men det er
super flot.
|
|
På
vej op gennem Skovfjorden |
Efter
Narsaq tyndede det lidt ud, men mange isbjerge lå strandet
op langs kysten på begge sider af Skovfjorden, som i gamle
dage hed Eriksfjorden (Tunulliarfik). Så skiftede vejret,
det friskede op agten fra og vi fik finregn og tågebanker
kom op langs kysten, så planen om at ankre op ved Ittileq
og spadsere turen ad Kongevejen over til bygden Igaliko, kunne vi
godt glemme. Adskillige store isbjerge lå strandet ud for
ankerpladsen og der var tæt tåge, da vi kom helt derop,
så vi skulle ikke nyde noget. Så vi måtte håbe,
vejret var godt, når vi sejlede tilbage fra Narsarsuaq.
|
|
Tågen
lukker ved Ittileq |
Enormt
meget is kom ud fra fjorden Qooqqut, hvor der for enden er en stor
aktiv gletscher. Hele området langs kysten op til Narsarsuaq
lå der en bred iskant, men ude på fjorden var der mærkelig
nok ikke megen is. Da vi kom til Narsarsuaq havn, blev vi lidt overraskede
over, hvor lille den var og der var kun een plads, uden på
en trækutter som lå for enden af molen lige inden for
isbommen. Den kunne vi lige snige os over og fik hjælp med
linerne fra Svein, skipperen på den norske båd Agnes,
som lå lidt længere inde. Og så kom vi på
plads.
|
|
Dana ligger langskibs
i Narsarsuaq
|
Det
var tidligt på dagen, så vi gik en tur op til iscentralen
for at høre om issituationen ved Prins Christians Sund (PCS)
og vejret generelt. Vi var også interesseret i, at få
dem til at sende os mails senere over radioen, om hvornår
der kom en åbning i PCS og om isen uden for på østsiden
af Kap Farvel.
Narsarsuaq
er jo ikke en by, men bare en samling huse og et hotel i forbindelse
med den meget vigtige og travle lufthavn. Der er et vandrehjem,
turistkontor og et museum og meget andet ud over lufthavnsterminalen,
beboelse for personellet og arbejdsbygninger er der ikke. Det er
et trafikknudepunkt, hvor turister kommer til og tager fra for at
komme videre rundt i Grønland.
Lufthavnen
blev anlagt af amerikanerne under anden verdenskrig og de brugte
den bland andet som mellem station under Korea krigen. Der var et
stort hospital, som lå oppe i bunden af sletten. Her blev
de hårdt sårede amerikanske soldater bragt til, for
efter sigende ikke at ødelægge moralen hjemme i USA.
Nogle blev lappet så meget sammen, at de senere kunne sendes
hjem, men de fleste kom vist aldrig videre.
Kort
fortalt blev basen Bluie West One forladt af amerikanerne i november
1958 og allerede i foråret 1959 rykkede de første danskere
ind, for at starte på etableringen af en vejrtjeneste, som
efter meget hårdt arbejde senere skulle blive til istjenesten,
og som vi kender den i dag, iscentralen.
Hovedårsagen
til at man nu ville oprette en istjeneste her for det sydlige område
af Grønland, specielt Kap Farvel, som de fleste skibe skulle
rundt om, var det meget tragiske forlis af statsskibet Hans Hedtoft.
Skibet var på sin jomfrurejse fra København til Grønland,
da det kom ud i en orkan i isfyldt farvand syd for Kap Farvel den
30. januar 1959, hvor alle omkom og skibet blev aldrig fundet.
Inden
vi nåede op til iscentralen, var vi et smut indenfor på
hotellet, hvor vi mødte mandskabet fra den norske båd
Agnes. Vi sad og hyggede os en times tid og de fortalte, at de var
påmønstret på Island og sejlede ned langs iskanten
og havde været heldige at se en isbjørn gå rundt
på havisen. Whau, det kunne vi godt tænke os at opleve!
Det endte med, at Anna inviterede os til the senere på aftenen,
det lød hyggeligt. Vi traskede op til iscentralen og mødte
Ulrik, som lovede, at sende os en mail, når de havde været
ude at flyve over PCS. Det gjorde de hver fredag, så det var
kun een gang om ugen, de udsendte nyt. Så var det bare at
håbe på, at isen ikke flyttede sig, hvis der blev meldt
åbent.
Da
vi kom tilbage, havde nordmændene lige købet en stor
torsk af en fisker og de mente ikke, de kunne spise den hele, så
vi var heldige at redde os et flot stykke, herligt med frisk fisk.
Vi havde en meget hyggelig aften ombord på Agnes og fik fortalt
om deres tur syd om Kap Farvel, da der havde været for meget
is ud for PCS. Vi snakkede om forskellige ankerpladser og indenskærs
ruter, de havde sejlet, så vi fik sikkerhed for, at vi også
kunne sejle indenskærs de steder, vi havde tænkt os.
Og med hensyn til isen indenskærs, lød det til, at
det kunne lade sig gøre at komme igennem de fleste steder,
selv om isen selvfølgelig hele tiden flytter sig. Men med
lidt held gik det vel!
|
|
Udsigt
fra bygden Qassiarsuk over Narsarsuaq fjord |
Lige
på den anden side af fjorden ligger bygden Qassiarsuk, som
er et gammelt fåreholdersted. Det blev grundlagt i 1924, da
den foretagsomme mand Otto Frederiksen flyttede hertil med sin familie.
De klarede sig så godt, at flere stødte til og omkring
1936 boede der omkring 15 fåreholderfamilier.
Vi
havde en rolig nat i Narsarsuaq havn. Men da der ikke var plads
til, at vi kunne vende Dana inde i havnen, stod vi op klokken 5,
mens der stadig var vindstille og vi kunne bakke ud mellem de to
bøjer, som markerede åbningen over isbommen. Det er
næsten altid stille om natten og tidlig morgen. Vi ville ingen
chancer tage og kom også fint ud og det passede med at sejle
over til Brattahlid - Qassiarsuk og droppe ankeret der og spise
morgenmad, mens solen stod op. Det var et flot syn, at se solen
komme op over bjergene og kaste sit lys på de mange strandede
isbjerge i fjorden.
|
|
Dana
for anker ud for bygden Qassiarsuk |
Så
var det ned i jollen og sejle ind til den lille bro. Igen havde
vi det hele for os selv, da vi var tidligt på færde.
Vi havde på turisten fået udleveret en brochure med
en tegning med numre på de seværdigheder, vi skulle
se. Det var bare at starte fra en ende af og vi spadserede op mellem
nogle af fåreholdernes huse for at komme til de historiske
steder. Der var ikke en levende sjæl, alle lå stadig
og sov.
|
|
Dana
ligger stadig sikkert fri af isen i Narsarsuaq fjord |
|
|
|
|
En
plan over Brattahlid som man tænker sig, det har set ud |
Kirken
og et par fåreholderes huse |
Vi
skal helt tilbage til Erik den Røde, som blev dømt
fredløs på Island. Han flygtede derfra og ifølge
sagaerne nåede han til Grønlands barske østkyst
år 982. Han fortsatte langs kysten rundt om Kap Farvel og
kom til den grønne og mere frodige vestkyst. Sagaerne fortæller,
at han i ca. tre år sejlede rundt og udforskede fjordene.
Derefter tog han tilbage til Island. Han ville have sine venner
til at følge med sig tilbage, for at de kunne bosætte
sig langs vestkysten. Det berettes, at 14 skibe med folk og dyr
kom helskindet frem i år 985.
|
|
|
Ruin
af et af husene |
Nogle
er lettere at gennemskue end andre |
Erik
den Røde valgte at anlægge sin gård Brattahlid
på skråningerne ved Qassiarsuk, så han var den
første, som kom hertil sammen med sin kone Tjodhilde og blev.
Omkring år 1000 kom deres søn Leif Eriksson dertil
efter et ophold hos den norske konge. Her var han blevet døbt
og omvendt til kristendommen, som han bragte med sig. Der var en
del modstand mod den nye tro fra de norrøne vikinger, men
nogle lod sig omvende og døbe og blandt dem var Leifs mor
Tjodhilde. Hun fik endda kort efter bygget den første kristne
kirke i Grønland.
|
|
I det
fjerne ses den megen is fra fjorden Qooqqut, som vi skulle passere
for at komme til ankerpladsen Itilleq |
|
|
|
|
Otto
Frederiksens hus |
Kort
over de mange skeletter man fandt af nordboere |
Museet
er i det hus, som Otto Frederiksen og hans familie har boet i. Der
er en udstilling af Qassiarsuks nyere historie. Der hvor man formoder
Brattahlid har ligget, er der en flot udsigt over de ruiner, som
er tilbage og der er et flot bronzerelief med symboler fra nordbotiden.
Tjodhildes kirkeruin blev fundet ved en udgravning i 1961 og samtidig
fandt man 155 skeletter af nordboere, der var begravet rundt om
kirken.
|
|
|
Mindestenen
foran Otto Frederiksens hus |
Leif
den Lykkelige |
|
|
|
|
Mindesten
over de første nordboere som kom hertil |
Bronzerelief
med symboler fra nordbotiden |
I
år 2000 blev der bygget en rekonstruktionen af Tjodhildes
kirke og et nordbo langhus. Statuen på toppen af klippen af
Leif Eriksson, senere kaldt Leif den Lykkelige, blev rejst som et
minde for, at det var herfra Brattalid, han drog mod vest og kom
til Vinland, det vi i dag kender som Canada.
|
|
|
En rekonstruktion af et nordbo langhus |
En
rekonstruktionen af Tjodhildes kirke |
|
|
En nordbo
kommer ud fra sit langhus Ohh shit, det er jo Henrik! |
|
|
|
Det
var tid og forlade Brattahlid og sejle over fjorden til Itilleq, hvis
vi skulle nå at gå ad Kongevejen til Igaliko og tilbage
igen. |
Efter
et par timers med vandring rundt i bakkerne vendte vi tilbage til
Dana og sejlede over fjorden til ankerpladsen ved Itilleq. Vi var
heldige med vejret. Sol fra en næsten skyfri himmel og dejlig
lunt var det, da vi begav os afsted ad Kongevejen til Igaliko, hvor
det gamle bispesæde Gardar lå og hvor der stadig er
en del ruiner tilbage på sletten.
|
|
Dana
på ny ankerplads ud for Itilleq |
Spadsereturen
fra den ene fjord til den næste, som er fjorden fra Julianehåb,
Igalikup Kangerlua (Aniaaq), tager ikke mere end en times tid, hvis
man lige giver sig tid til at nyde den flotte natur. Fantastiske
farver hen over landskabet i røde og violette nuancer og
mange gule, blå og lilla blomster overalt.
|
|
Flot
udsigt fra Kongevejen over markerne og Skovfjorden |
Kiggede
man ud over fjorden, var den mega blå med flotte hvide og
blå isbjege drivende rundt langs kysten. Kort fortalt er Kongevejen
en forbindelse mellem Skovfjorden og Julianehåbsfjorden. Ligesom
der for enden af Skovfjorden, som i gamle dage blev kaldt Eriksfjorden,
ved Brattahlid er stier over til Bredefjorden Sermilik). Ser man
på et kort, kan man forstå, hvordan nordboerne "let"
kunne komme fra den ene fjord til den anden, da de har kunne gå
over de smalle passager mellem fjordene og have deres både
liggende på hver side. Det har jo givet større muligheder
for at komme vidt omkring.
|
|
Udsigt
ad Skovfjorden med isbjerge i det fjerne. Dem vi fik en del problemer
med på vejen tilbage forbi Narsaq. |
Vi
havde en flot udsigt fra toppen af bakken ned over bygden Igaliko
med den fine kirke og udgravningerne af det gamle Gardar område.
Havde det ikke lykkedes os at ankre op ved Itilleq, måtte
vi på tilbagevejen sejle op forbi Julianehåb og videre
op ad fjorden til Igaliko for at se stedet. Så vi sparede
en lang sejltur, ved at kunne gå tværs over ad Kongevejen.
|
|
Udsigt
over Igaliko og det gamle Gardar |
Einar
hed den høvding, som Erik den Røde tildelte fjorden
og området til. Han kaldte fjorden Einarsfjord og gården
han byggede blev kaldt Gardar. Senere besluttede man at etablere
et bispesæde i Grønland og her faldt valget på
Gardar. I 1126 ankom den første biskop, Arnald fra Norge.
Bispesædet blev et vigtigt samlingspunkt og tingsted for nordbobefolkningen
i Grønland. Der blev bygget en domkirke omgivet af en kirkegård
samt mange bygninger med tilknytning til bispesædet. Den største
bygning har været bispens bolig, som også rummede en
meget stor festsal. hvor der kunne være over flere hundrede
mennesker. Ser man tilbage i tiden på størrelsen af
bygningerne, må her have været en stor aktivitet af
mange mennesker.
|
|
|
Vue ud
af vinduet i Igaliko og det grønlandske flag |
Besøg
på den hyggelige café |
Efter
at have travet rundt fandt vi en café, hvor vi sad og nød
udsigten over fjorden og fik en stor kop chokolade og rabarbertærte.
Det var ved at være tid til at komme tilbage til Dana, hvis
vi skulle nå helt ned til ankerpladsen Eqalugaarsuit. Det
ville vi, for den kendte vi og der lå vi sikkert.
|
|
Dana
for anker ud for Itilleq |
Vejret
var stadig fint, da vi forlod ankerpladsen, men allerede halvvejs
ned til Narsaq, begyndte vi at få modvind og regn og da vi
kom til Narsaq, fik vi også selskab af mange isbjerge og skosser.
Så vi skiftedes til at sidde foran på jollen eller stå
oppe i stævnen, det var koldt, for at spotte og dirigere rorgængeren
uden om de mange gennemsigtige og sorte isstykker, som drev rundt
i Skovfjorden. Vi havde faktisk dårligt tid til at nyde at
se en hvalhale og sælerne som i store flokke svømmede
forbi os. Det var flokke på 20 til 30 sæler, voksne
med deres unger, som de passede godt på. De er meget sky,
formentlig fordi de bliver jagtet det meste af tiden.
|
|
En træt
rorsmand på vej tilbage ad Skovfjorden til ankerpladsen Eqalugaarsuit
|
Der
var et par steder, hvor de store isbjerge havde samlet sig så
tæt, at vi var bekymrede for at sejle ind mellem dem. Men
vi skulle jo igennem på en eller anden måde, så
det blev tættere på, end vi brød os om. Men det
gik, uden at vi kom i berøring med dem. Endelig sent på
eftermiddagen kunne vi runde de sidste isbjerge og dreje ind mod
Mato Løb og videre op til ankerpladsen, som heldigvis var
fri og vi kunne lægge os lige i midten. Her ville vi blive
nogle dage, gå nogle turer og planlægge det næste
trip.
|