|
|
Fox
Harbor til Julianehåb: 660 sømil
|
|
|
|
Fra Labrador
til Grønland.
|
|
|
|
|
Iskort
fra 15. juli 2015 |
Iskort
fra 20 juli 2015 |
Den
lange ventetid i Fox Harbor havde den fordel, at antallet af isbjerge
blev mindre for hver dag der gik. Den lilla linie viser grænsen
for isens udbredelse og det fremgår klart at koncentrationen
er lang kysten. Den røde linie viser vores rute ud gennem
isen.
Selvfølgelig
skal optællingen af isbjergene tages med et gran salt, men
det giver en god indikering af, hvad vi kan forvente. Optællingen
gøres fra fly og skibe og derfor smutter der selvfølgelig
nogle og de vil stadig være af en størrelse, der er
til stor fare for os.
|
|
|
|
|
Da
vi kom til Grønland var der stadig megen is. De sorte kegler
viser områder med mange isbjerge og skosser og de hvide kegler
viser områder med få isbjerge og skosser. Det farvede
området ved Kap Farvel og op langs kysten, viser drivisen,
som kommer ned langs Grønlands østkyst og rundt sydspidsen
og så driver med strømmen op langs vestkysten.
|
|
|
Vores
tur rundt i det sydlige Grønland |
Endelig
kunne vi forlade Fox Harbour. Søndag den 19. juli fik vi
den bedste vejrmelding i flere uger og nu skulle vi afsted. Klokken
5 om morgenen gjorde vi klar og startede motoren op, og den hylede
af kulde, vandet var 2 grader varmt, så det ville tage timer
at varme den op ved tomgang, men en halv time var bedre end ingenting.
Det var koldt, gråt og finregn og lavvande, så vi havde
et mas med at få bjerget alle vores liner og så oven
i det hele begyndte det at blæse op lige ind på siden.
Det var bestemt ikke nemt at komme ud, da der lå en kutter
lige foran og en motorbåd havde dagen før lagt sig
agten for. Men med bovpropellen skulle det kunne lykkes. Nu skete
der bare det, at bovpropellen ikke virkede, hvilke den gjorde, da
vi kom og afgangen blev ikke alt for heldig for Dana, som fik et
tryk 16 lige i snuden. Det er ikke lige vores stil, men det var
altså her, vi skulle have den. Så kan man sige, at det
kun gik ud over os selv, da det var molen, som kom i vejen. Surt
show!
|
|
Store
isbjerge dukker frem af tågen. Godt radaren er på! |
Så
var det ud over bakkerne i tågebanker og de første
to døgn var der lidt isbjerge og isskosser at holde øje
med. Vi sejlede for motor hele vejen til Grønland, da der
ingen vind var. De korte briser vi fik, gav kun modvind så
det var ikke umagen værd at sætte storsejl. Mesanen
havde vi på hele vejen for at støtte og yankien blev
rullet ud et par gange. Men den kunne ikke stå og gav ingen
fart, så ind med den igen. Man kan så sige, det var
en behagelig tur, hvor vi fik brændt nogle hundrede liter
diesel af, istedet for en rask kuling. Vi klager ikke, var bare
lykkelige for at slippe afsted og komme sikkert til Grønland,
og så blev det oven i købet varmere.
|
|
Isbjergene
havde fantastiske
former og flotte når solen skinner på dem og mange fugle
fik en gratis transport |
Tre
uger havde vi mistet. Da vi skulle have lavet vores radio, løb
der jo nogle ekstra dage på og så nu to ekstra uger
i Fox Harbour. Det var godt nok en snudestrammer at ligge der og
glo og bare vente. Vi var klar i starthullet hver dag i to uger
og lyttede til vejrmeldingerne i en uendelighed. Det føles
også værre, når man er helt vild for at komme
afsted. På hele turen sendte Karsten os løbende opdateringer
om vejret, så vi vidste, hvad vi havde i vente. Det var dejligt
og en stor TAK igen til Karsten for hans arbejde.
|
|
Det er
imponerende når en sådan kolos driver forbi. Store og
helt flade på toppen som flere fodboldbaner. |
Endelig
nærmede vi os Grønlands kyst. Selv om vi havde prøvet
at time det, så vi ville komme om morgenen, drillede det i
sidste ende. Torsdag nat slukkede vi for motoren og drev for små
sejl mellem isbjerge og isskosser, indtil det blev lyst nok til
at se skosserne og solen fik brændt den værste tåge
af. Så tidlig fredag morgen den 24. juli sejlede vi langsomt
for motor mod Julianehåb. Det var utrolig flot at se de mange
store isbjerge drive rundt på havet og langs kysten lå
gigantstore isbjerge strandet og mange væltet om på
siden. Så meget is havde vi ikke set før på een
gang.
|
|
Henrik
skuer lægselsfuldt mod Grønlands kyst
|
|
|
Spændende
ser det ud med høje bjerge og drivis langs kysten |
|
|
Isbjergene
kommer drivende op langs vestkysten efter at have rundet Kap Favel
i syd |
|
|
Dana
på vej mod Qaqortoq (Julianehåb), som ligger flot og ad
bjergsiden |
|
|
|
Indsejlingen
til Qaqortoq |
Qaqortoq |
Det
er en lang tur op gennem fjorden til Qaqortoq (Julianehåb).
Også her var en del isbjerge på vej ud, så der
var nok at se på. Byen ligger flot og farverig op ad bjergsiden
og omkranser havnen, som næsten var fyldt til bristepunktet
af både. Vi sejlede lidt rundt for at finde en plads og endelig
helt nede i bunden, kunne vi snige os ind ved et kort stykke kaj,
hvor vi kunne ligge langskibs tæt på et hjørne.
Venlige arbejdere tog vores liner og mente ikke der var problemer
med at ligge her. Men for en sikkerheds skyld gik vi til havnemesteren,
som vi iøvrigt havde kaldt op, men ikke fået svar fra,
for at høre om det var iorden, at vi lå der. Det var
han ikke så glad for, da der tidligt næste morgen skulle
komme et stort skib, som skulle ligge på kajstykket foran
os efter knækket. Og han mente, at det måske kunne ramme
os ved manøvren at komme til kaj. Vi lovede at flytte inden
aften, vi ville bare gerne nå at få diesel på
inden. Så gik turen til tankstationen og her fik vi købt
diesel og ti minutter senere kom tankbilen og fyldte på. Det
var dejlig nemt. Så skulle vi lige finde en anden plads. Der
lå en coaster på den anden side af havnen. Så
Henrik gik over og spurgte, om vi kunne ligge udenpå. Det
var iorden sidst på eftermiddagen, så ville de være
færdige med at male.
|
|
|
Der var fyldt godt
op med alle former for motorbåde i inderhavnen |
Vue over havnen og
Qaqortoq by |
|
|
Her ligger
Dana fint udenpå coasteren og vi behøver ikke tænke
på tidevandet. |
Vi
gik på turistkontoret og fik et kort som viste, hvor de store
butikker lå og de vigtigste seværdigheder, for at tage
det i den rækkefølge vi havde brug for. Det skal da
heller ikke være nogen hemmelighed, at vi gik helt bananas,
da vi så friskbagt rugbrød og grovbrød samt
flere forskellige slags sild og gode danske oste og alt hvad man
ellers kan købe hjemme. Der blev slæbt et par poser
ned til Dana, inden vi begav os ud i byen for at se på de
flotte stenudsmykninger som kaldes "Sten og Mennesker".
Det er et galleri af skulpturer i granitsten, som ligger rundt omkring
i byen, udført af 18 nordiske kunstnere. Der er nok at se
på; museet som har til huse i byens ældste bygning fra
1804 er interessant og rummer mange spændende ting. Den gamle
Frelserens kirke, som blev opført i 1832, kom hertil som
byggesæt fra Drammen i Norge og her hænger blandt andet
redningskransen fra Hans Hedtoft, som forliste i 1959.
|
|
|
Der var fine stenskulpturer.
Her en flok hvaler |
Her en flot bardehval |
Men
det flotteste, syntes vi, er de mange farverige huse, som omkranser
havnen og så alle de dejlige vilde blomster, der gror overalt,
det er meget flot at se på. Den eftermiddag gik hurtigt og
det var tid at flytte Dana og nu kunne vi godt mærke, at vi
havde været på stikkerne, siden vi forlod Labrador,
så en god nattesøvn var kærkommen.
|
|
|
Vue over den midterste
del af Qaqortoq |
Blomster overalt
hvor der er lidt jord |
|
|
|
Så er der frisk
kød til salg ved Planken |
Et af de mange flotte
træhuse |
|
|
Gravpladserne
breder sig op mellem klipperne, hvor der er lidt jord at finde |
|
Selv
om vi kun har kort tid her i Grønland, syntes vi, at en dag
mere i Julianehåb, ville være dejlig. Næste morgen
startede vi med at proviantere, der var meget, som fristede og vi
trængte til at forkæle os selv med lidt god mad. Da
det var overstået, vandrede vi op på toppen bag byen
og havde en fantastisk udsigt over hele byen, bugten og fjorden
og søen som ligger bag ved byen. Vi var heldige, at have
en smuk solrig dag.
|
|
Den gamle
kirke ligger ved en bro, hvor man kommer over åløbet
som deler byen |
På
vej ned gennem byen uden for Gertrud Rasch kirke, som er den nye
kirke, så vi et brudepar klædt flot i den grønlandske
nationaldragt. Det var selvfølgelig mest brudens dragt, vi
lagde mærke til, for gommen var "bare" i den hvide
anorak. Men hun havde fine sælskinds kamikker og en meget
smuk perlekrave på, taske og tilbehør var af sælskind.
Lene gik hen og ønskede tillykke og spurgte, om hun måtte
tage et billede og de stillede straks op. For lige at korte historien
lidt af, mødte vi dem senere på dagen og da Lene spurgte
til den flotte dragt, kom det frem, at de forskellige klædningsstykker
var udlånt af damerne i familien. Brudeparret, som begge er
grønlændere, kom fra Danmark og boede i Snekkersten
og bruden arbejdede i København, men de var heroppe for at
blive gift og være sammen med deres grønlandske familie.
|
|
|
På torvet var
denne smukke skulptur af en grønlandsk kvinde |
Brudeparret i den
flotte nationaldragt |
|
|
|
|
Gravene er dækket
af plastik- og vilde blomster |
Overalt groede de
fineste planter |
|
|
|
|
Vue over havnen og
byen |
Udsigt over fjorden |
|
|
|
|
Vores
første tur fra Julianehåb til Hvalsø kirkeruin
og tilbage forbi Julianehåb til ankerpladsen Eqalugaarsuit |
Tidligt
søndag morgen sejlede vi fra Julianehåb op gennem fjorden
til Hvalsø kirkeruin, som er den mest velbevarede ruin fra
middelalderen i Grønland. Kirken menes at være bygget
i 1300-tallet og er opført udelukkende af sten, et fantastisk
smukt arbejde.
|
|
På
vej op til Hvalsø kirkeruin |
|
|
Smukke
blå isbjerge passerede os på vej op gennem fjorden |
|
|
Hvalsø
Kirkeruin |
|
Tog
ind i jollen og lagde til ved den lille anløbsbro. Nu vi
var så tidlig på den, var vi de eneste, dem som arbejder
med at holde ruinerne ved lige var slet ikke stået op endnu,
de lå og sov i deres små røde telte. Så
den første halve time havde vi det for os selv, så
kom en af konservatorerne og vi havde en lang snak om kirken og
deres arbejde og vedligeholdelsen af ruinen.
|
|
Dana
for svej ved Hvalsø |
|
|
|
Henrik inspicere
murværket |
mens vi endnu er
alene |
De
har måtte rette murerne op og har fritlagt soklen, for at
jorden ikke skal skubbe så meget til murerne, at de en dag
vil skride sammen. Det var en flot oplevelse at se Hvalsø
kirkeruin, og vi kom til at tænke på lignende og fine
ruiner, vi har set på Orkney og Shetlandsøerne
|
|
|
Lene foran det ovale
vindue, iført anorak i myggenet |
Udsigt til fjorden
gennem sidedøren |
Især
det ovale vindue er specielt flot lavet. Stenene er ikke fint tilhugget
men tilpasset hinanden og mellemrum er fyldt op med flade skiffersten.
Der er også resterne af en beboelse og en kostald, men kirken
er helt unik. Det var en herlig stille dag og vi ankrede op næsten
lige ud for kirken.
|
|
|
Imponerende stenarbejde |
Så kom der
gang i gravearbejdet |
|
|
Henrik
foran Hvalsø kirkeruin med sit uundværlige myggenet på
hovedet |
|
|
|
Sådan ser vegetationen
ud bare der er lidt jord |
og her lidt tættere
på, de fineste violette blomster |
Vi
sejlede tilbage forbi Julianehåb og fortsatte mod Mato Løb,
som er en meget benyttet indenskærs rute til Skovfjorden.
Men vi skulle ikke helt så langt i dag, for vi havde udset
os en god ankerplads inden fjorden. Navnet er Eqalugaarsuit og det
er jo meget nemt, når man er grønlænder, vi kaldte
det bare noget andet.
|
|
Passerer
Julianehåb om styrbord |
|
|
På
vej til ankerpladsen gennem Mato Løb |
Det
var et rigtig godt sted med god svejeplads og lagde man sig rigtigt,
kunne man se ud og holde øje med isen, som drev rundt udenfor
og se de skibe, som sejlede forbi og så var vi også
heldige at se et par blåst og hvalhaler. Der havde vi en dejlig
rolig nat.
|
|
Dana
for anker i Eqalugaarsuit |
|
|
Hvilket
smørhul! set fra toppen af "tutten" på forgående
billede |