Første dags sejlads mod Salvador de Bahia gik stille og roligt med 4 til 5 knob. Henrik så delfiner i det fjerne, samt en stor flok suler som også nød godt af delfinernes fangst. De er virkelig hurtige på aftrækkeren, samtidig skal de også undgå at blive delfinføde. Stille og rolig nat med klar himmel og halvmåne. Vi fik også et dårligt etmål.

Vi har sendt og modtaget mails hjemmefra. Vi nyder at få mails hjemmefra. Der er rart at høre, hvad de går og pusler med. Vi har snakket med Poseidon over radioen, de forlader Marceío i morgen den 18/12, med kurs mod Salvador. De andre som sejlede til Caribien, fik vi også lige en sludder med.

Vi har lige haft en meget smuk solnedgang. Ud på natten kom der byger med megen luft, og vi måtte tage andet reb i storen. En af årsagerne til, at vi reber så hurtigt ned er, at vores stående rig har det meget dårligt. Vi kommer til at skifte alle wire ud i Salvador. Det er rigtig trist. Vi lavede nødrig på Fernando, og håber den holder helt til Salvador.

Der er blevet bagt brød her til formiddag, vi havde lige til morgenmaden. Sejladsen har været behagelig det meste af dagen. Vi har også haft det lidt køligere i dag. Natten har til gengæld været hård. Der har været dumme søer, og ingen af os har kunnet finde hvile.

Ankom til Salvador søndag den 21 december kl. 11.10. Loggen står på 4710.8 sømil fra Crosshaven i Irland og hertil. Vi måtte på grund af tekniske firnurligheder nul stille i Crosshaven. Fra København til Salvador: 6139.8 sm.

Spændende endelig at nå hertil. Sejler stille og roligt forbi Fortet med fyrtårnet. Ser på alle højhusene og undres over trapper og elevatorer fra bygningerne ned til næste etage og til Bahia yacht club, hvor mange speedbåde ligger for svej. Hele skråningen er delt op i flere etager, alt efter hvor på rangstigen man befinder sig. Der er frodigt med bananpalmer, papaya, mango og andre frugter og så alle de smukke blomster.

Drengene fra Poseidon tog imod os i gummibåden og hjalp os ind på plads, det var bare dejligt. De to første dage brugte vi megen tid på at cleare ind. Foruden marinaen, skulle vi på 5 forskellige kontorer, det ene skulle vi på to gange. Så der er blevet udfyldt en ordentlig stak papirer, vi har opgivet at tælle dem.

Dagen efter vi var landet, tog besætningen fra begge både op til et supermarked for at købe ind til julen og hvad vi ellers manglede. De har bare alt her, og i mange forskellige varianter. Det er fantastisk at købe ind her. Næsten alt er meget billigt og i fin kvalitet. Her føler vi virkelig, vi får noget for pengene. Dejligt med frisk frugt og grønt.

Marinaen vi ligger i er efter sigende den største og med de dyreste både. De fleste er motorbåde og meget hurtige speedbåde ikke ret mange sejlbåde. Brasilien er ikke kendt, som en stor sejlnation. Her ligger også mange af deres turistskibe. Det er meget flotte og store skibe med plads til mange mennesker også et steelband og dansere. De sejler ikke for sejl, til gengæld har de alle en kæmpe maskine i. Der er gang i den, når de starter på deres tur ved ni tiden om morgenen med sang og musik.

Marinaen er flot beplantet med palmer og blomster. Her er nogle flotte fugle, og er man heldig, kan man også se kolibrier. Her er vagter overalt. Der bliver hele tiden holde godt øje med, hvad der foregår. Vi kan straks se på uniformen, hvor på rangstigen de er.

Vi blev inviteret til at holde jul på Poseiden. De havde også mest plads i cockpittet, så vi kunne bevæge os lidt rundt. Gylla og Frode fra den danske båd Sara, skulle også være med. De lå i en anden Marina lidt længere inde.

Juleaften stod den på dansk julemad med sild, frikadeller, flæskesteg og rødkål, skinke, ost, osv. Vi sad i cockpittet, der var 28 grader varmt. Så vi havde en god lun juleaften.

Der går en elevator fra havnefronten op til den pæne del af byen. Det koster 10 øre at komme op eller ned. Det har to formål at tage elevatoren, dels slipper man for at gå op af de stejle gader og trapper, dels slipper man for at gå igennem den fattige og "farlige" del af byen.

Dagene mellem jul og nytår gik med at finde ud af, hvordan man kom rundt i byen og takle alle de advarsler vi havde fået unden at blive helt paranoia. Vi er totalt strippet for synlige værdier. De første dage turde vi ikke tage kamera og video med os. Senere fandt vi ud af, hvor og hvornår vi kunne gøre det. Vi vil jo gerne have billeder fra byen. Vi krydser fingre, indtil nu har vi været heldige. Et par stykker vi kender er desværre kommet galt afsted. Det forkerte sted på det forkerte tidspunkt, sådan er det vel mange steder.

Her omkring jul og nytår har vi mange gange været med elevatoren op til bydelen Pelourinho, for at gå på internet cafe og kikke på den flotte juleudsmykning der er på husene og pladserne. Vi syntes, der har været en god stemning og har ikke været udsat for noget ubehageligt, endnu.

Dagen inden nytårsaften tog vi taxa op til supermercado for at handle ind til nytårsaften. Igen måtte Poseidon holde for, og igen var vi de samme mennesker som juleaften. Senere på aftenen kom besætningen fra den franske båd, som ligger lidt længere ude på samme bro. Der er blevet købt vildt ind af kød til grillen og masser af salat. Vi deles om det , så det skal nok blive godt.
Der er ellers ved at blive varmet godt op rundt omkring i byen, vi kan høre forskellige bands helt herned på havnen. Når de starter deres store basser, er det ligesom, det går lige i jorden. Det er en fantastisk fornemmelse, man kan ikke undgå at blive revet med. Alle deres skibe er flot pyntet med lys, flag og balloner, de elsker bare at feste.

Dagen efter nytårsaften sejlede alle de lokale ud i bugten. I en lang eskadre sejlede de først ned til Barra, for at markere det første sted, som blev beboet af folk fra europa. Derefter sejlede de tilbage til forskellige steder, som havde speciel betydning for cermonien. De sluttede i bugten her ved marinaen, hvortil de første slaver blev bragt i land. Det er, hvad vi er blevet fortalt.

Vi har været ude og spise et par gange. Her kan spises meget billigt. Vi har været sammen med Gouser, i den ikke turistede del af byen. Han er helt vild, med at gå sådan lidt væk af vejen steder, og vi følger troligt efter. Så spiser vi på en såkaldt kilo-restaurant. Man fylder sin tallerken ved buffen, derefter bliver den vejet og man betaler efter vægten. 2 kr./100 gram. Så vi spiste alle tre for 30 kr. incl. en stor øl, som vi delte.

Senere er vi blevet rigtig gode, til selv at find de små steder og også gå ind og prøve dem af. Specielt en er vi blevet rigtig glade for. Der er stort salatbord, lækre bønne-og kartoflersalater og godt kød.

En aften var vi alle på den franske båd s/y Bloomdidô, hos Babeth og Christophe til sammenskuds middag på dækket. Det blev en rigtig hyggelig aften med lækker bøf, salat og pasta.

Der er hele tiden noget, vi skal ud at se på. Tempoet er i top, og det er varmen også. Har også planer om, at tage lidt ind i landet, mens vi ligger her i marinaen, hvor Dana så kan ligge sikkert.

Vi har nu fået fat på en rigger, som kan skaffe os nye wire samt norseman, godt nok brasiliansk fabrikat. Skulle vi have det fra Danmark, ville det blive alt for dyrt på grund af afgift. Vi håber, det hele falder i hak, så vi kan sejle sikkert videre. Skal vi på tur, bliver det mens vi venter på riggeren.