Lørdag den 3/1 kl. 6 om morgenen tog vi en taxa op til busterminalen. Bussen skulle køre kl. 7.00. Vi skulle køre godt 400 km. ind i landet til byen Lencóis, som ligger i naturreservatet Chapada Diamantina. Da vi ankom, var der virkelig varmt, vi havde jo siddet i en air-conditioneret bus i over seks timer. Så skulle vi seks personer blive enige om, på hvilken pousada vi skulle overnatte. Folk for rundt for at tilbyde det billigste eller det bedste, alt efter hvor velhavende de mente, vi var.

Endelig fandt vi en pousada, vi alle kunne lide. Uden at vi vidste det, lå den allerbedst, som udgangpunkt for de turer, vi havde planlagt. Der var rigtig hyggeligt og med en fantastisk have. Der var en campingplads længere nede bag i haven, som endte i et lille vildnis. Det var et stort flot område. Foruden huset vi boede i, var der også en stor restaurant. Første aften da vi sad i stuen og hvilede ud efter en tur på ca.6 km., kom en flagermus flyvende ind. Vi for sammen, det var helt uventet med sådan et kræ. Den for rundt og satte sig alle mulige steder, så det var om at se sig for, inden man satte sig. Myggenet måtte vi også have op og frem med jungle olien. Det der med myg er vi altså ikke gode til og så samtidig alt den varme, FØJ! For at sige det lige ud, sov vi ad helvede til.

Som sagt havde vi en god vandretur den første dag. Vi kom lidt sent afsted og vidste jo intet om ruten, så det var om at komme igang, så vi kunne nå tilbage, inden det blev mørkt. På turen mødte vi en masse mennesker, som var på vej tilbage. Den lurede vi lidt på men fortsatte fortrøstningsfuldt. Vi endte da også ved en meget flot flodbred med mange pools, hvor vi hver kunne få vores eget badehul. Det var dejligt at blive svalet af efter køre- og traveturen. Om aftenen var vi ude at spise og kikke lidt på byen. Den er turistet men hyggelig, og med mange fra de glade hippi-tider.

Næste dag havde vi planlagt en tur på ca.14 km. Nu var vi jo kommet i form, joh tak!

Det første stykke var samme vej som dage før. Så drejede vi af og fortsatte ad en smal sti, hvor det hurtigt blev stejlere, og der var mange store sten, vi måtte kravle over. Vi gik langs flodbredden, faktisk den samme som dagen før, men længere oppe. Vi skulle nemlig ende oppe ved vandfaldet. Det var en anstrengende tur i varmen, og flere gange var vi ude og bade i de mange pools. Ca. en time inden vandfaldet splittede vi op, tre fortsatte og tre blev ved de sidste pools for at bade og slappe af. Alle var enige om, det havde været en god tur. Blot havde vi ikke set alle de vilde dyr, vi havde fablet om, og slet ikke brølaber som vist i brochuren, men vi overlevede det. Vi havde håbet på lidt mere regnskov. Om aftenen var vi alle lidt trætte. Vi gik ned på torvet og fandt et godt pizzasted. Bagefter gik vi rundt og så på alle boderne med smykker, tøj og skindting. Det bliver man hurtigt træt af.

Vi var sammen med Gouser på markedet, som lå i den anden ende af byen. Det var stort og med alskens ting og sager. Også køkkenting og værktøj. Gouser fandt sig en machete og en japansk køkkenkniv. Vi fandt også cd - kopier og to fjedre i forskellige størrelser. Og hvad bruger man så sådan nogle til. Jo, fjedren i vores vandspuler var rustet op af salt. Så nu stod vi der uden spuler. Men nu kunne den reddes, ved at skære et stykke af den lange fjeder. Og vupsi den er som ny.

Alle fortrød lidt, vi ikke havde bestilt bus til næste eftermiddag, da vi var for trætte til endnu en vandretur. Vi forsøgte at bytte biletterne, men det var for sent. Så er der pludselig langt til aften, og vi skulle først afsted omkring midnat. Vi skulle være ude af vores værelser kl.12. Men heldigvis var ejeren flink. Vi kunne lade vores rygsække stå. Det endte faktisk med, at vi blev i huset blot med få afstikkere for at hente mad og drikke.

Vi fik samlet alt vores grej og traskede ned til det gode pizzasted for at få et sidste måltid inden hjemturen. Det var en dejlig aften, og knap så varm som den forgående. Og det bedste af det hele, væk fra alle myggene. Der er alså også myg ombord på Dana, men der er en verden til forskel. Gik ned på den næste plads. Og for ligesom at prøve det hele, fik vi også et par drinks der.

Op i bussen og så afsted. Drengene sov vist godt nok, men vi var trætte og skæve efter den køretur. Bussen hoppede og skramlede afsted en god del af vejen og sidst på turen var der sk... koldt, godt vi havde håndklæder og dynebetræk med. Vi landede i Salvador i dejlig sol og varme.

Udflugten havde været noget andet end forventet, men alligevel havde vi alle en god oplevelse sammen.