13.
BREV
Tirsdag
den 24 februar.
Vi
sejlede godt fri af molen ved Ilheús for ikke at komme
for tæt på skæerne, der ligger lige bag molen.
Havde fin sejlads hele natten, men om morgenen gik vinden mere
i øst og flovede. Vi kom ind over en stor banke, som gav
dum og grov sø. Det klarede op hen over middag, sol med
lidt slørskyer. Hele dagen har det været småt
med vinden og vi har haft jernhenrik igang flere gange, når
det blev for utåleligt med rulleriet.
Igen
i nat har vi sejlet for sejl og igen her til morgen forsvinder
vinden helt, en solrig dag og meget varmt. Det ser ud til, det
er vejrsituationen for området lige nu. Her er ikke meget
liv, der kommer en enkelt fugl forbi i ny og næ. Til gengæld
er der en masse små røde krillerdyr (krill) i vandet.
De ligner minikrebs med store øjne. En lille tornado stak
sin snabel ned fra en af skyerne ikke langt væk og sugede
vand op, et underligt fænomen.
Vi
har lige passeret Abrolhosøerne med de mange rev, lidt
ærgerligt vi ikke har tid til at tage derind og få
et dyk, det skulle være det bedste dykkersted i Brasilien.
Også nu hvor havet ligger helt stille hen, ikke en krusning,
det er så utrolig flot med alle de mange blå nuancer.
Nogle maller svømmer under båden for at finde skygge.
Fredag
den 27 februar.
Her
til morgen er vi blevet passeret af flere skibe. En fiskebåd
kom ned mod os og gik tæt forbi på bb-side. Uvist
af hvilken årsag kom en fiskeline med en løkke i
den ene ende omkring vores ror. Fra fiskebåden blev der
nu råbt og kaldt op på vhfén, men da vi ikke
forstår, hvad de siger og på det tidsdpunkt ikke var
klar over, at der var noget galt, reagerede vi ikke men fortsatte
vores kurs for sejl. Så satte de efter os, og nu blev vi
nervøse for, hvad de havde i sinde, der var 6-7 mand ombord.
Klokken var nu blevet 5.30 om morgenen. Da vi ikke anede hvad
de ville, følte vi os utrykke. Startede motoren og begyndte
at sejle væk fra dem. Henrik gik igang med at rigge spilerstagen
væk og rulle forsejlet ind, så jeg bedre kunne sejle
rundt. Da de kom meget tæt på, og vi stadig ikke forstod,
hvorfor de fulgte efter os, de foretog sig ikke noget stod bare
og kiggede over på os, tog vi kameraet frem og begyndte
at tage billeder af dem. Så fortrak de lidt og skiftede
retning. Vi sejlede en modsat kurs et stykke tid, og det så
ud til, at de nu havde opgivet. Vi sejlede en rum tid for motor.
Jeg havde dog bemærket at roret gik lidt tungt.
Vi
satte nu sejl, men da Henrik skulle til at koble vindroret til,
opdagede han, vi havde en lang fiskeline efter os. Ned med sejlene
og Henrik måtte i karret for at se, hvad der var galt. Det
var en kraftig langline med store kroge med fiskestykker på,
som havde viklet sig omkring roret. Jeg haled ind i linen, mens
Henrik havde travlt med at gøre sig klar til endnu et dyk.
Det var om at være forsigtig med de mange kroge. I den anden
ende af linen så det i vandet ud som om, det endte i en
lys pose. Da det kom nærmere til båden, viste det
sig at være en kæmpe dolfin, så flot - så
flot.
Vi
stod nu der i opfriskende vind med et ror, som ikke virkede og
en helvedes bunke line og kroge og tilmed en stor dolfin. Den
begyndte nu at røre på sig, jo nærmere den
kom båden. Frem med huggen. Den fræsede ud til siderne
og sprang op i luften og en gang troede vi helt lettede, at den
var kommet fri, men nej!! Den havde næsten slugt krogen,
så der var kun een vej. Vi sloges lidt med den, og Henrik
prøvede fra badelejderen at hugge den, men den fes ind
under hækken og rundt om vindroret. Åh- nej!! Endelig
fik vi den hevet tilbage igen, og Henrik fik godt fat i linen
og trukket den så tæt på, at jeg kunne hugge
krogen i den og hive den op. Så måtte Henrik i karret
igen for at få det sidste af linen ud, nu vi havde fået
fisken ombord. Det er altså ikke særlig spændende
at skulle ud og dykke i opfriskende vind og høj sø
for at skære en fiskeline fri midt i sydatlanten.
Vi
havde købt en ny fiskekasse, da den gamle var gået
i stykker og også var for lille til de forrige fisk. Nu
stod vi i samme situation, fisken her målte 1.20m, så
der var kun halvdelen af den i kassen. Vi fik den parteret og
5 poser kom i køleskabet til senere. Så var der lige
en halv times oprydning, efter vi havde fået båden
trimmet og roret virkede igen efter linen var fjernet.
Hvordan
den line havnede i vores ror, forstår vi stadig ikke. Set
i bakspejlet var det jo bare en dum situation for begge parter.
Vi blev nervøse, da de satte efter os og de blev vel vrede
over at miste deres line og ville prøve at redde den og
krogene. Vi troede faktisk et øjeblik, de havde onde hensigter,
det har vi aldrig følt før. Heldigvis uden grund.
Lidt oprivende på morgenkvisten.
|
|
|
|
Ud
på eftermiddagen blæste det op og vi fik en slædetur
med 11-14 m/sek. kun med storsejl og mesan. Godt vi ikke fik spilet
forsejlet igen. Vi tonsede derud af hele natten. Her oplevede vi
de værste lyn nogensinde. To kæmpe kulsorte skyer var
simpelthen helt oplyste hele natten. Man kunne se gennem skyen,
når den spygede ild ud, det var et helt flammehav. Skyen lignede
en kæmpe orange ildebrand. Der var også hvide lyn, som
vi kender det. Skyen var helt giftig både at se på og
at lugte til. Der lugtede nærmest af svovl. Det var et forfærdeligt
inferno, og vi havde svært ved at se, for vi blev hele tide
blændet af de kraftige lyn, der var ikke to minutters pause
hele natten. Heldigvis slap vi for buldren, der var ingen lyd. Vi
tør slet ikke tænke på, hvilken larm der ville
være. Man blev helt udmattet og træt i øjnene
af alle de lysglimt. Kæmpe søer byggede sig nu op bag
os, og for lige at øge spændingen kom et indhentende
motorskib forbi troede vi, næ nej, de ændrede pludselig
kurs, så nu var vi på kollisionskurs, som de åbentbart
havde til hensigt at holde. Vi kaldte på vhfén, ikke
et kvidder, så måtte vi igang med preventerne for at
kunne bomme, men det lykkedes os at holde den gående og gå
agten om for en halv vind meget tæt på. Vi vil ikke
nævne de eder, de fik med på vejen, det var bare for
dårligt.
Lørdag
den 28 februar.
Rebet
sejl, sejler på kryds med stor og grov sø. Båden
er hårdt presset, overvejer et reb til. En time senere måtte
vi igang med andet reb i 10-11 m/sek. Nu er vi på kryds lige
modsat af forgående nat, da havde vi plat læns på
samme kurs. Også i nat var der lysshow men ikke af samme styrke
som forgående nat. Det lynede en halv time efter solopgang,
men så tog solen over og gassen gik af skyen. Passerede Cabo
Búzios her til morgen kl 06. Har kørt med watermakeren
hele natten og har snart en fyldt tank, dejligt!
Søndag
den 29 februar.
Vi
passerer Cabo Frio, som lever op til sit navn. En herlig kølig
vind og vandtemperaturen er nu dalet fra 29 gr. til 24 gr. Der er
mange øer i bugten nord for Cabo Frio. Det minder os om den
norske sydkyst med lidt skallede afrundede klippe øer. Suler,
fregatfugle og terner flyver rundt om os. De har gode betingelser
på øerne her. Det virker helt nordligt.
En
kold understrøm helt nede fra Antactic kommer op her ved
Cabo Frio (Det kolde Kap) og blander sig med det varme overfladevand,
sikker derfor den helt anden natur her. Lige her ingen palmer men
lav vegation på de stejle klippesider.
Kyststrækningen
efter Cabo Frio ned til Rio er meget lav med mange indsøer.
Blot en smal tange mellem søerne og havet. Her er fantastiske
strande og rigt fugleliv. Mange fine huse og mindre sommerhuse ligger
langs strandene. Vi fik her en flot oplevelse, at se over halvtreds
delfiner komme springende op langs kysten. Det er lige betagende
hver gang. Baglandet er flot grønt og med høje bjerge.
|
|
|
|
Søndag
den 31 februar.
Turen
til Rio de Janeiro bliver træls at hive hjem. Der er ingen
vind i området, og den smule, som kommer i ny og næ
er lige i snuden. Der er store dønninger som hele tiden stopper
os, dræbende! For at afpasse vores ankomst til Rio, til mandag
morgen, sejler vi langsomt langs kysten for motor.
Kom
til Rio ved midnat. Lå underdrejet et par timer inden vi klokken
2 langsomt sejlede mod byen. Ankom ved 04.30 tiden. Fik set havnen
med lys på og Kristus figuren, som stod helt klart flot oplyst.
Vi var heldige med vejret. Sejlede helt op i havnen og ventede på,
at solen kom op, så vi kunne se det hele tydeligt. Rio smyger
sig jo op og ned ad bjergsiderne. Det var en fin oplevelse.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vi
sejlede ned langs den berømte strand La Copacabana og selv
her tidligt om morgenen var der allerede fyldt godt op. Lige så
snart solen kommer, myldre det med mennesker. De elsker livet på
stranden. Fortsatte videre forbi de næste to strande Ipanema
og Leblon, som ligger ud til Atlanterhavet og derfor er mere rene.
Da vi lå inde i Rio bugt og strømmen var for udgående
var det de utroligste ting, som passerede forbi. Vandet er meget
forurenet og derfor ikke altid lige lækkert ved La Copacabana
strand. Derfor er de to næste strande også blevet mere
eftertragtede.
|
|
|
Da
der stadig ingen vind var, fortsatte vi for motor ned langs kysten
mod Baía de Ilha Grande. Vi kom forbi en lang lav tange som
ender op i et kæmpe højt forbjerg. Mellem Ilha Grande
og forbjerget sejlede vi ind i den flotteste skærgård.
Der er et fantstisk flot øhav her med utallige ankerpladser
ved klipper og fine strande. Vi sejlede op til Angra dos Reis, hvor
vi fandt den dyre marina Pirata´s. Det passede os egentlig
ikke, men vi ville til Rio nogle dage og så lå den centralt
m.h.t. bus og indkøb. Turen til Rio tager kun små tre
timer hver vej og er meget billig. Så for at få lidt
ud af de mange penge vi betalte i marinaen, foretrak vi at tage
hjem igen om aftenen og sove ombord, så slap vi for at finde
hotel. Vi nød turen ind om morgenen og sov på vejen
tilbage.
Den
første dag blev lidt hæsblæsende, vi havde alt
for meget på programmet og det er en kæmpe by. Det tager
tid at finde rundt og det tager lang tid når offentlige kontorer
skal besøges. Det er et kapitel for sig. Men vi nåede
at få vores ophold forlænget med alt hvad dertil hører,
købe søkort og se et par marinaer i bugten bl.a. Gloria
Marina. Vi travede rundt i gaderne og øjnene var på
stilke for at få det hele med. Vi var godt flade den første
dag af de mange indtryk. Alene at finde rundt med bussene og komme
af og på de rigtige steder var noget af en kamp. Men vi blev
rigtig gode til det og fik lavet en fed plan for næste dag,
som vi dog ændrede til dagen efter. Da vi kom hjem, gik det
op for os, hvor trætte vi i virkeligheden var.
Da
vi tog til Rio anden gang havde vi sat os for at komme op på
Corcovado bjerget med kristus statuen og Henrik havde drømme
om Copacabana Beach. Han skulle se de flotte carioca piger i mini
mini bikinis og der var vel også nogle flotte strandløver
Lene kunne nyde. Sugarloaf og den farverige favela (fattigkvarter
som ligger op ad bjergsiderne) ved Rochina var blot nogle af ønskerne.
Så der var nok at tage fat på. Vejret var flot, da vi
tog fra Angre dos Reis, men jo nærmere vi kom byen, jo mere
blev det overskyet. Nå,- det forsvinder nok op ad dagen.
Straks
vi ankom om formiddagen, fandt vi en lille åben sporvogn,
som kørte tværs gennem byen op til Kristus, troede
vi. Den kørte godt nok op gennem bydelen Santa Teresa ad
stejle, smalle og snoede gader for at ende oppe ved en flot udsigt
til bl.a. kristus. Men lige netop i dag var det jo overskyet og
meget tåget i Rio, så der var ikke en dyt at se. Sådan
er det bare!!
Det
var elles noget af en tur. Det var om at sidde helt inde på
midten, som det slingrede. Dem der bor her springer på og
af sporvognen undervejs, de kører med gratis, når de
hænger udenpå. Selv når vi kørte på
en viadukt, højt over brede boulevarder og store tove, hængte
unge og gamle med deres tasker, varer og pakkenelliker udvendig
på sporvognen, for at få fri transport over til den
anden side af byen. De lever livet farligt her.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nu
var det gået op for os, at det var en vildmand med den sporvogn.
Endelig fandt vi ud af, hvilken bus vi skulle med og var også
heldige at komme af det rigtige sted. Den gamle rute var nedlagt
for mange år siden, den var alt for farlig og nedslidt. Det
fandt vi ud af, da vi kom op til den nye togbane. Der var nemlig
et lille museum, hvor vi kunne læse om den gamle- og nye bane
og om bygningen af statuen. Vi steg ombord i toget, som førte
os næsten hele vejen op, resten af vejen kørte vi i
elevator. For de mere sportstrænede var der en trappe. Endelig
nåede vi toppen. Til hvad? Da vi kom ud på pladsen ved
statuen, kunne vi knapt se de mennesker, der stod i den anden ende
af pladsen.
Nå,
man skal ikke opgive så hurtigt. Bedst som vi stod der og
gloede ud i tågen, kom en kæmpe statue til syne lige
over os. Det var jo Kristus! Længe varede det ikke, før
de meget lavthængende skyer spredte sig og vi fik vidunderlige
glimt af byen under os. Solen kom frem og vi kunne se det meste
af Rio, det var så flot. Kristusfiguren stod også helt
klar ind imellem. Turen op og ned var også spændende.
Man kørte gennem et villeakvarter som ligger op ad bjerget
nær toppen og der var stationer, hvor man kunne stå
af og på.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Efter
denne oplevelse måtte vi ud til stranden. Tiden løb
og det begyndte så små at trække med store sorte
skyer sydfra. Inden vi fandt ud til Copacabana var de flotte carioca
piger taget hjem og kun de lidt ældre, lidt småfede
mænd og kvinder promenerede langs stranden. Nu havde de endelig
en chance for at vise sig frem. Du godeste, det var bare for meget.
Aldrig har vi set så små bikinier og badebukser på
så fede mennesker. Ikke et øjenbryn bliver løftet,
lige med undtegelse af os. Nul strandvejr, men alligevel måtte
vi ud og få sand mellem tæerne. Det var lidt af en skuffelse
mest for Henrik. Vi forlod hurtigt stranden efter at have taget
et par billeder. Sprang på bussen, hvor vi kunne blive siddende
lige til endestationen. Godt det samme for nu startede et værre
uvejr, som varede i flere dage. Hvor havde vi været heldige.
|
|
|
|
|
|