22.
BREV
Vi
forlod Buenos Aires onsdag den 17. november klokken 09.00. dut,
for vi havde aftenen før bestilt at få broen åbnet.
Det er om at være klar til tiden, for der er megen trafik
over den hver morgen.
Kursen
blev sat mod Colonia i Uruguay. Det var den første lille
havn, hvor der var dybt nok til Dana kunne ligge for mooring i
læ bag molen. Colonia ligger ca. 5 timers sejlads fra Bs.As.
og det var nemt at klirre ind. Dana´s otte måneders
opholdstilladelse i Argentina var ved at udløbe og vi skulle
også snart have et nyt stempel i vores pas.
|
|
|
Vi
startede i næsten ingen vind, men det var godt nok, for vi
skulle afprøve vores autopilot, som havde gjort knuder her
på det sidste. Vi havde haft den skilt ad og skiftet olien,
og til vores glæde virkede den nu. Inden vi nåede til
Colonia, var det frisket op til 10 - 13 m/sek.. Det er ikke lige
sagen, når man sejler ind et fremmed sted og har fået
af vide, at der kun er dybt nok ved den yderste bøje. Vi
ville gerne lidt mere i læ end den yderste bøje, som
lå så langt ude, at vi lige så godt kunne ligge
for svaj midt i Rio de la Plata. Så vi lagde an ved den næste
bøje og vanddybden viste ganske rigtig ikke mere end 2,0
til 2,1 meter.
Vi
troede, vi stod
på grund, for Dana svajede ikke rundt med stævnen op
mod vinden, som nu var oppe på 13 til 15 m/sek.. Det var en
bøvlet forestilling, selv om en af havnens joller kom for
at hjælpe. Vi kunne stadig ikke forstå, vi blev ved
med at ligge med siden til vinden, og manden i jolle prøvede
at forklare, at vi skulle rette båden op, hvilket vi ikke
kunne ikke engang med bovpropellen. Surt show da jollemanden så
samtidig ikke var påpasselig nok med jernbøjen, og
vi fik en grim skade på fribordet. Efter at have kikket på
forholdene en times tid, gik det op for os, hvorfor vi ikke lå
i vindøjet. Der løb en så stærk strøm
rundt om molehovedet, at Dana ikke kunne rette sig op, det var strømmen
der bestemte, hvordan vi skulle ligge. Bunden er så blød
her, så selv om vi stikker 2.10 meter i ferskvand, skulle
vi svaje rundt i den friske vind. At ligge kun ved den ene bøje
var vi ikke helt tryg ved. I mellem tiden var det blevet mørkt,
så vi ikke gad rode med jollen. Rask sprang Henrik i karret
og svømmede en line ud til den næste bøje. Den
svømmetur var ved at tage livet af ham, han var helt stiv
i blikket, da han endelig kom tilbage. Det var vist noget med kondien!!!
Nu havde vi da en bøje i hver ende. Men den nat blev der
holdet bøjevagt, det var pålandsvind og ende inde på
stranden havde vi ikke lyst til.
I
de 10 dage vi var i Colonia, lå vi ikke særlig smart,
men det var det eneste sted, hvis vi skulle ligge lidt i læ.
|
|
|
|
|
Colonia
blev grundlagt i 1680 af Manuel Lobo, den portugisiske guvernør
i Rio Janeiro, som ønskede at have et strategisk punkt på
den anden side af Río de la Plata, lige overfor Buenos Aires,
som jo blev kontrolleret af spanierne.
Colonia
er en lille pittoresk by, specielt den gamle del er meget hyggelig
med fine huse, smalle stræder med toppede brosten, masser
af planter og flotte blomster, hortensia står i blomst alle
vegne. At portugiserne byggede en by og et fort her ses i dag ved
vindebroen til den gamle bydel og murene står velbevarede
mange steder. Colonia var altid en torn i øjet på spanierne,
for her var en livlig smuglerhandel, som bla. englænderne
benyttede til at få deres varer illegalt ind i Argentina.
|
|
Fredag
den 26. oktober klokken 07.30 sejlede vi fra Colonia til Piriápolis.
Endelig, efter mange gange at have været på nettet,
lykkedes det os at få en rimelig vejrmelding. Den havde stået
i sydøst og øst alle de dage, vi ønskede at
sejle. Nu skulle det være, og hvad skete der? Den gik i øst
få timer efter vi var startet og blev der næsten hele
vejen til Piriápolis, den smule der var. Det meste af tiden
gik vi for motor i krap sø.
Ankom
til Piriápolis lørdag formiddag i let vind og sol
fra en skyfri himmel. Her er der en rigtig god havn med 5 meters
dybde og store gode plastbøjer, ingen ridser og skrammer.
Dejligt sted, som er meget besøgt af langtursejlere, da her
er en meget stor travelift og gode arbejdsforhold. Det eneste minus,
her er ingen steder, hvor man kan købe maling, pensler eller
andet grej, som bruges når man kommer på land, det må
man have med sig. Vores venner fra Bs.As. som skulle videre sydpå,
kom på land i Piriápolis, men måtte købe
alt hvad de skulle bruge i Argentina.
|
|
|
|
|
|
Her
kunne vi slappe helt af, nu Dana lå sikket. Piriápolis
er en ferie by med flotte strande lige så langt øjet
rækker, men her i starten af december, er sæsonen endnu
ikke startet, og mange hoteller og restauranter er stadig lukkede.
Men det passede os fint, her var stille og roligt. Det blev til
mange traveture på begge sider af havnen. En dag vi spadserede
langs kysten hvor der mest er klipper, fik vi øje på
en masse kaktusser i blomst, de var så flotte i gule og orange
farver. Vi havde aldrig set så mange før og de groede
næsten helt ned til vandkanten.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vi
tog bussen til Punta del Este for at opleve Uruguays kendteste sejlcenter.
Der var lige afsluttet en kapsejlads fra Bs.As. til Pt. del Este,
så her var mange både at kigge på. Bl.a. den kendte
amerikanske Kialoa 3 lå her.
Punta
del Este er et stort turist område, hvor den store Marina
ligger helt ude for enden af halvøen. Op langs kysten på
Atlant-siden ligger de mange hoteller, som er mindre skyskrabere.
Om en måned tid vil stedet her være sort af mennesker
fra hele verden, som kommer her for at nyde de flotte strande.
|
|
I
det ene hjørne af havnen der hvor alle fiskerbådene
lå, var der en søløvekoloni. Her kunne vi opleve
de store hanner på få meters afstand, når de kom
op på molen for at tigge fisk hos fiskerne. Det er altid spændende
at se de forskellige slags fisk, snegle og skaldyr som fanges. Vi
ser hele tiden nye fangster.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hvad
der også var lidt af en oplevelse, var at se de mange meget
gamle biler, der køres rundt i her. Indtil nu har Uruguay
slået rekorden, det er simpelthen fantastisk at se sådan
en bunke gammelt jern tapet og bundet sammen komme kørende
forbi med hele familien.
|
|
|
|
Vest
for Punta del Este ligger et kendt kunstner område, hvor man
kan se de meget specielle hvide huse, li mange som ligger langs
Middelhavets kyster med arabisk lignende skorstene og anden udsmykning.
Den kendte uruguayan kunstner Carlos Páez Vilaró har
bygget sin villa og et kunstmuseum her.
|
|
|
Også
hovedstaden, Montevideo, ville vi se. Tog bussen om morgenen, det
var lørdag, så vi skulle der ind tidligt for her i
Uruguay holder de en meget lang siesta og de fleste butikker lukker.
Vi fik set de mange flotte bygninger og et stort marked i den gamle
bydel nede ved havnen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vi var på museum for precolumbisk- og indiansk kunst. Det
var en lille, men fin udstilling.
|
|
|
|
|
En
gammel markedshal var indrettet med en masse spisesteder, hvor der
også blev lavet asado. Stedet var propfuldt af mennesker,
høj musik og masser af røg fra de mange grillsteder.
Her spiste vi en sen frokost. Mætte af indtryk tog vi en bus
ud til Buceo og nød et par timer i Yacht klubben.
|
|
|
Søndag
den 5. december var vi endnu engang på internettet for at
tjekke vejrudsigten. Nordlig og østlig vind de næste
dage, perfekt for vores sejlads til Necochea, hvor vi skulle holde
jul med vores familie. Så vi bestemte os til at sejle mandag
morgen. Tilbage på Dana fik vi om aftenen en vejrudsigt der
viste at dybt lavtryk midt i Rio de la Plata bugten, lige hvor vi
skulle krydse den på vej sydover. Det skulle komme i løbet
af onsdagen, med vind på 20 m/s. Efter megen diskussion for
og imod besluttede vi at tage af sted mandag morgen. Hvis vi holdt
en rimelig fart, kunne vi være i Necochea i løbet af
onsdagen eller i hvert fald syd for lavtrykket.
Sejladsen
forløb godt, brugte motoren en del det første døgn
for at holde farten, når der ikke var så meget vind.
Tirsdag morgen fik vi en ny vejrudsigt, nu var lavtrykket forsvundet.
Mærkeligt, men dejligt, nu kunne vi slappe mere af. Så
en del fugle og delfiner på turen. Den ene nat var der så
kraftig morild, at de lysende skumtoppe gjorde det vanskeligt at
holde udkig. Har aldrig set det så kraftigt før.
|
|
Ankom
til Necochea/Quequén onsdag kl. 11.30. Det er to byer som
ligger på hver sin side af floden. Vi fik anvist to bøjer
i Quequen floden ved Yacht Club Vito Dumas. Her lå vi i stærk
strøm, der skifter retning hver 6. time. Yacht Club Vito
Dumas er den lokale sejlklub og har ca. 20 mindre både liggende
for bøjer i floden. Vi lå kun 15 meter fra et stort
udbrændt vrag, som skibsværftet, som ligger ved siden
af klubben, var ved at hugge op.
|
|
|
|
Det
var nu tid til at klare papirarbejdet. Det viste sig at blive længere
forestilling. Den følgende uge besøgte vi immigration
en gang, Prefectura 3 gange og tolden 5 gange. Det var den værste
omgang, vi endnu har været igennem, og vi har ellers prøvet
lidt af hvert. Undervejs forsvandt vores papirer hos tolden, så
de ville have, vi skulle lave nye. Heldigvis dukkede de op igen,
inden vi fik det gjort. Men alle var de høflige og flinke,
hos tolden kom de ud og gav hånd, de sidste gange vi besøgte
dem. Derfor er det også svært ikke selv at udvise høflighed,
selv om man allermest havde lyst til give dem en ordentlig overhaling.
De koster rundt med een efter deres forgodtbefindende.
|
|
Vi
lå 5 uger i Quequen floden. Vi var en hel del sammen med familien
og holdt Jul og Nytår med dem. Vi besøgte også
det danske konsul par Birgitte og Jørgen i Necochea, de var
så søde og låne os en stak gode bøger.
Vi mødte mange af dansk afstamning, og fik mange invitationer
til at besøge dem, det var spændende at høre
om deres liv hernede.
|
|
|
|
|
|
|
Liliana,
Victor og drengene kørte os rundt. Vi havde en fin tur til
Mar del Plata, hvor vi nu så byen fuld af turister og strandene
fyldt med parasoller og telte. Det var en helt anden by at se til
end for to måneder siden. Her fik vi også handlet lidt
tøj til vores tur til Patagonien. Nu da her var 35 grader
varmt, mente vi nok de kunne sætte priserne lidt ned, vi manglede
noget varmt vandre tøj. Liliana var god til det med priserne,
så det blev næsten til halv pris.
|
|
|
|
Vi
havde også en dejlig køretur på Quequén
siden op langs stranden og videre ind gennem klitterne. Quequén
siden virker mere som landet var før i tiden, her er ikke
så moderne og naturen passer sig selv. Her er lidt mere barsk
til forskel fra Necochea, hvor der er flere og finere butikker masser
af restauranter og hoteller og mange flere turister. I Quequén
bag klitterne ligger der mange store sommerhuse, så der er
stadig nogle, som foretrækker det mere uspolerede.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vi
lå meget godt i floden mellem de to bøjer, indtil en
dag mellem jul og nytår:
Vågnede
op til solskin, dagen startede godt, men midt i morgenmaden, ved
den anden kop kaffe skete der pludselig noget. Hækken svingede
ud, det gik lidt hurtigt, men det havde vi oplevet mange gange før.
Forskellen var nu at den ikke stoppede, men forsatte til vi lå
tværs i floden. Vi løb med mooringen. Det kan nok være
vi kom i omdrejninger, fik startet motoren, ryddet cockpittet for
morgenmaden. Vi lå næsten i modsat retning af, hvad
vi havde ligget før. Vi var lidt i tvivl om, hvad vi skulle
gøre. Besætningen på fiskerbåden, der lå
op af vraget tilbød, vi kunne ligge uden på dem. Men
kun til næste dag, da de skulle ud og prøvesejle.
Efter
en masse gode forslag af besætningen fra kutteren, sagde vi,
at vi lige ville bruge et par minutter til at tænke over tingene.
Imens vi tænkte, fik vi bjerget 3 af de 4 liner, vi havde
til bøjerne. Vi fandt ud af, vi ville fortøje til
vraget, og med en line til en af bøjerne og et anker ud,
så vi kunne holde os 3 - 4 meter fra vraget.
Fik
en line over til fiskerbåden og sejlet en lang line ind til
vraget. Besætningen på fiskerbåden var meget hjælpsomme.
Der var stærk udadgående strøm, men ved hjælp
af motoren og bovpropellen fik vi lagt Dana 3-4 meter fra vraget.
Fik sejlet nogle spring ind. Hver gang vi skulle op på vraget,
skulle vi over fiskerbåden, da vragsiden var 4-6 meter høj.
Vi fastgjorde liner ved hjælp af kæde stykker, for at
de ikke skulle blive slidt over. Hver gang fik vi hjælp af
fiskeskipperen, også selv om det ikke var nødvendigt.
Han var bare så hjælpsom. Da han kun talte spansk, måtte
vi klare os med vores få gloser og fagter. Endelig efter 4
timers arbejde lå vi igen "sikkert".
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Det
viste sig, at vi ikke var de eneste med problemer. Den spanske båd,
som lå for anker ud for klubhuset, var også i fuld sving.
Deres hækanker havde revet sig løs og de kom til at
ligge op af en af de andre både, så der måtte
fendere imellem. Da de ville tage deres hoved ankre op, de havde
lagt to i tandem, viste det sig at ankerkæden var kommet ind
under en af de beton klodser som mooringsbøjerne er gjort
fast i. Da de ikke kunne få kæden fri, arbejdede de
nu sammen med Ariel fra sejlklubben, på at få løftet
betonklodsen, ved hjælp af en flåde, som klubben bruger
til dette formål. Vi hjalp med at sejle nogle liner til andre
bøjer så flåden ikke flyttede sig, når
klodsen slap bunden. Da de ikke kunne løfte betonklodsen
ved hjælp af spillet på flåden, måtte de
vente på højvandet. Efter at de havde fået ankerne
op, sejlede de til Mar del Plata, de havde fået nok af Quequén
floden.
|
|
Det
var efterhånden ved at være på tide at sejle tilbage
til Buenos Aires. Så søndag den 9. januar holdt vi
afskedsmiddag med hele familien i Den Danske Klub.
|
|
Nu
skulle vi bare vente på en god vejrudsigt. På denne
tid af året er nordlig vind dominerende, og vi skulle jo nordpå,
så vejrudsigterne blev studeret nøje. Torsdag den 13.
januar fik vi en god vejeudsigt og besluttede at sejle fredag morgen.
Vi blev hentet af Harry om eftermiddagen og kørte til Prefectura.
De ville have nye kopier af vores papirer, da de ikke kunne finde
de gamle. Lene var ved at gå op i limningen, det var bare
for meget. Det var hammer hedt, og så beder de om nye kopier.
Nu forlangte Harry at tale med en af cheferne. Det endte med, at
de lavede en håndskrevet crew-liste i 3 eksemplarer, som vi
udfyldte.
|
|
|
Fra
dagbogen:
Fredag
d. 14-01-2005
Vi
sejlede ud af Quequen havn kl. 10.30. Klar til at sejle de 350 sømil
til Buenos Aires.
Vi
var allerede startet en time før med at bjærge alle
vores fortøjninger. Det skulle foregå ved højvande,
hvor der er mindst strøm i floden. Den kan løbe med
op til 2 knob. Ankeret kunne vi selv rykke fri, bedre sad det altså
ikke. En fra værftet hjalp med linerne til vraget og Ariel
fra sejlklubben hjalp med linerne til mooringene fra en jolle. Måtte
kappe den ene line, vi ikke kunne få knuden op. Til sidst
var vi fri og kunne starte turen ned af floden.
Liliana
og Victor stod inde på land og vinkede farvel. Også
værftsarbejderne afbrød arbejdet for at vinke og fiskerne
vinkede og råbte farvel. God afsked.
Turen
til vores første waypoint ud for Mar del Plata bød
på skiftende vind. Først vind fra nord, 10-12 m/s,
for genua og mesan. Derefter 5-7 m/s, så vi fik også
sat storsejlet. Så en byge med 10-12 m/s, 2 reb i storen og
rebet genua. Senere rebede vi alt ud igen, hvorefter vinden døde
helt. Kl. 19 startede vi motoren. Kl. 20 tog vi storsejlet ned,
da der kom nogen truende skyer ind over os, de gav nu ikke nogen
vind, men vi sejlede jo alligevel for motor, så vi behøvede
ikke storen.
Hele
dagen sejlede vi langs kysten, så vi havde noget at se på.
Klokken
23 kom vinden tilbage fra syd, vi kunne slukke motoren og sejle
læns for sejl.
I
løbet af natten byggede søen sig op og vi rullede
en del.
Lørdag
d. 15-01-2005
Sol,
blå himmel- og hav.
Vinden
var syd, 8-10 m/s. Vi sejlede læns, der var dybe korte søer
og vi rullede meget.
I
løbet af eftermiddagen aftog vinden mere og mere. Klokken
20 startede vi motoren. Vi sejlede kun 3.3 knob for 1300 omdr. Der
måtte være modstrøm.
Søndag
d. 16-01-2005
Klokken
6 om morgenen var der igen vind, så vi satte sejl og slukkede
motoren.
Havde
i løbet af natten fundet ud af, det ikke kun var modstrøm,
men også skruen, der var skyld i, vi ikke sejlede hurtigere.
Loggen var som sædvanlig groet til, så vi fik kun farten
fra GPS'en. Men på vandet kunne vi se, at vi ikke sejlede
særligt hurtigt. Så enten var der kommet noget i skruen,
eller den var meget begroet. Vi talte om at sejle til Piriápolis
for at ordne propellen.
I
løbet af formiddagen gik vinden i NV og vi kunne ikke længere
holde vores kurs. Vinden skulle ifølge navtexen senere gå
i vest. Da 150 sømils kryds i modstrøm ikke er vores
favorit disciplin, var beslutningen om at tage til Piriápolis
ikke så svær. Med 90 sømil dertil kunne vi være
der i løbet af natten. Her kunne vi kaste anker i bugten
og undersøge propellen. Hvis vi først kom ind i Rio
de la Plata, ville vi ikke kunne se en hånd for os under vandet,
så meget mudder er der.
Fin
sejlads resten af dagen.
Mandag
d. 17-01-2005
Lagde
anker ud for Piriápolis klokken 02.00. De sidste timer havde
vi sejlede i meget let vind, så det var gået langsomt.
Men det var en flot nat og vi havde jo ikke travlt, så vi
nød sejladsen.
Blev
vækket ved 10-tiden, da Prefectura kom ud i en gummibåd
for at høre, hvem vi var. Der var som sædvanlig problemer
med sproget. Det endte med at Lene, over VHF'en, talte med en dame
fra Punte del Este, der kunne engelsk. Så de fik de oplysninger,
de skulle bruge.
Vi
opgav at undersøge skruen, medens vi lå i bugten, der
var så megen dønning, at det ville være for farligt.
Dana er tung at få i hoved.
Efter
morgenmaden sejlede vi ind i Piriápolis havn. Der var fyldt
godt op, men der var en plads lige indenfor, som passede perfekt
til Dana. Der lagde vi an til landing, indtil vi så havnefogden
stå og vinke os væk. Han råbte, at der ikke var
nogen plads til os i havnen. Det passede nu ikke helt, for der hvor
traveliften tager både op, lå der ingen. Lene overså
havnefogdens fortvivlede udtryk og vi lagde til der. Med fagter
og nogle få spanske ord fortalte vi, at vi havde problemer
med skruen og var nød til at dykke ned og se på den.
Havnefogden åndede lettede op og sagde smilende, at vi var
velkomne til at ligge der, medens vi tog et billede. Forfra igen.
Vi fik også lov til at ligge der, medens vi så på
skruen.
Medens
vi satte slangestykker på fortøjningerne, de lå
over en skarp jernkant, kom der en argentinsk dame, som på
engelsk tilbød, hun meget gerne ville tage det billede af
os, som vi jo var kommet for. Hun havde åbenbart hørt
en del af vores samtale med havnefogden. På det tidspunkt
orkede vi ikke forklare os en gang til, så Lene pegede på
sit hår og sagde, at vi ikke havde været i bad de sidste
4 dage, så billedet måtte vente. Det kunne hun godt
forstå.
Henrik
tog maske og svømmefødder på og "hoppede"
i vandet ved hjælp af badestigen. Man ved jo aldrig, om det
er koldt. Der var ikke noget i skruen, men den var dækket
af et 3-4 mm tykt lag af små rurer. Det var ikke noget der
kunne klares uden dykkerudstyr, så det blev fundet frem. I
løbet af de næste par timer blev skrue, bovpropel og
rorbeslag renset. Desuden blev 4 zink anoder skiftet, nu når
vi havde proppen af. Alt i alt et godt projekt, vi behøver
ikke at bekymre os om anoderne det næste års tid.
Rurerne
på skruen var kommet medens vi havde ligget i Quequen floden.
Vi havde haft det samme problem med jollen, som vi havde oppe flere
gange under vores ophold i floden, for at skrabe rurer af.
Efter
at vi havde badet, gik vi op på havnekontoret. Vi havde set,
traveliften stod med en lille fiskekutter og selv om 6 mand knoklede
på livet løs, så kunne den ikke nå at komme
i vandet den dag. Vi fik lov til at ligge der til næste dag,
betalte og gik op i byen for at købe brød. Lene mente,
at hun var for træt til bage i den varme.
Hylas,
en fransk båd vi mødte i Mindelo på Capo Verde,
lå i havnen. Fik snakket med Alain og udvekslet e-mails adresser.
Efter
at have slappet lidt, gik vi senere op for at spise på vores
favorit "restaurant", et lille skur, hvor de laver de
dejligste empanadas med fisk og skaldyr. Da vi var der for 6 uger
siden, var der 3 borde udenfor, hvor man kunne sidde og spise. Nu
var det udvidet til 14 - 15 stykker, turist sæsonen var begyndt.
På
vejen tilbage tog vi liften, som går op til en bakketop over
byen. Her beundrede vi udsigten over den oplyste by, klokken var
efterhånden blevet 22, så det var blevet mørkt.
Tilbage
på Dana sad vi i cockpittet og drak champagne for at fejre
en god dag. Vinden var svag og aftenen varm. Medens vi sad der,
så vi, at himlen blev delt af en skarp grænse i en meget
mørk og en lidt lysere del. Medens vi diskuterede, om det
mon ville give regn, blæste det i løbet af få
sekunder op til 15-16 m/s. Så kom der gang i havnen, alle
skulle op for at tjekke fortøjninger og fendere. Vi satte
også et par ekstra fortøjninger, det giver jo en vis
tryghed. Efter en times tid aftog vinden, men den blæste dog
resten af natten med 8-10 m/s.
Tirsdag
d. 18-01-2005
Sejlede
ud af havnen kl. 8, efter at have ordnet papirerne hos Prefectura.
Vi var ikke hos told og immigration, vi havde jo ikke tjekket ud
af Argentina. Det ville bare øge forvirringen.
Vinden
var nu 6-8 m/s.
Havde
en god sejlads hele dagen. Dog var der ind imellem noget underlig
sø og vinden ændrede sig konstant. Lå mellem
4 og 10 m/s. Så det blev til en del justering af vindroret
den dag.
Sejlede
for tredje gang forbi Montevideo, men for første gang i dagslys.
Ude fra vandet ligner Montevideo en ...... storby. Er mere spændende
om natten.
Hele
dagen sejlede vi på blåt vand.
Onsdag
d. 19-01-2005
Sejlede
videre, men havde sværere ved at holde vores kurs. Vi havde
forladt det blå vand, det var nu dejligt lysebrunt. Da vi
på et tidspunkt kom meget tæt på et af de mange
vrag, startede vi motoren op for at komme væk. Vi var nu ca.
50 sømil fra B.A. Vi forsatte for motor resten af turen,
vinden gik efterhånden i NV, vores kurs.
Havde
nu både vind og sø imod og fik en hel del vand på
dækket. Før det markeret løb ind til Bs.As.,
der er ca. 20 sømil, sejlede vi gennem et område, hvor
de skibe, som ventede på at komme ind i havnen, lå for
anker. Vi lagde en kurs langs med løbet, så vi sejlede
lige udenfor.
På
vej op langs løbet kom der en meget sort sky over os. Den
havde både kraftig regn, hagl, lyn og torden og vind på
15 m/s. Det var næsten umuligt at se noget i den kraftige
regn, samtidig blev det meget mørkt. Heldigvis havde vi to
reb i storen, genuaen og mesanen var pakket sammen. Vi forsatte
ind mod havnen efter et wp. Vi sejlede ind i løbet 3-4 sømil
før havnen, og da vi nåede ind, var det klaret op igen.
Vi kom ind i havnen lidt over syv.
I
yderhavnen kaldte vi Puerto Madero. Vi forstod ikke, hvad de svarede
og kaldte dem flere gange. Til sidst kom Willy på radioen
og fortalte, at broen åbnede sidste gang kl. 19. SURT!! Han
foreslog, vi lagde os ind i YCA og ringede til dem for at få
en plads til os. Der er ca. 500 meter mellem de to marinaer, der
er bare ingen bro foran YCA. Så vi sejlede derind og fik en
plads yderst i havnen, op af en lav flyde bro.
Her
mødte vi David fra "Artemis", "Why Not",
med et italiensk / walisisk par, som vi havde mødt i Bahia
de Salvador og den tyske båd "Lizard", som vi havde
mødt i en bugt i Ilha Grande i Brasilien. Lizard ligner lidt
Dana, hvid med en rød stribe. Da tyskerne kom tilbage efter
en tur og så Dana længere ude i bugten troede de, det
var Lizard der var drevet. De kom senere ud til os i deres gummibåd,
og vi fik en snak, inden myggene overfaldt os og de sejlede tilbage
til Lizard.
Efter
vi havde ordnet papirerne og ringet til Ruth for at sige, vi var
kommet sikkert frem, spiste vi middag i klubbens restaurant. Det
er en oplevelse at være i Yacht Club Argentino. Klubben er
i stilen som de gamle engelske klubber med fint møblerede
rum og super service. Køkkenchefen er en Pedersen og han
laver den lækreste mad og så nyder vi det til klubpriser.
Senere på aftenen fik vi besøg af David og hans canadiske
ven Doug. Vi snakkede og drak rødvin til kl. 3 om morgenen.
Torsdag
d. 20-01-2005
Var
allerede oppe kl. 8. Blev enige om at tage det roligt, vi skulle
jo ikke så langt den dag. Efter morgenmaden badede vi klubben.
Fik ordnet lidt på Dana. Var oppe hos Greta og betale.
Kl.
13.15 sejlede vi ud med hjælp fra David og klubbens motorbåd.
Broen åbnede kl. 14 og vi var tilbage på vores plads
i YCPM.
Da
Henrik skulle hoppe ned på broen med fortøjningerne,
vred han om på foden, og lå der på broen og ømmede
sig. Han kunne ikke hjælpe med fortøjningerne, så
Lene måtte fortøje, samtidig med at hun fandt koldt
vand og et håndklæde til at lægge om anklen, der
efterhånden var vokset til en imponerende størrelse,
som et "strudseæg" mente Henrik. Naboen kom med
to stole, en til at sidde på og en til benet. Der sad Henrik
så og gav gode råd, medens Lene knoklede den næste
time. Hun sørgede også for en kasket til Henrik, så
han ikke blev forbrændt i solen. Jo, han nød livet.
Nu
ligger vi igen sikkert i Buenos Aires og gør klar til at
tage ned til Patagonien som backpackere med fly og bus, så
snart Henrik igen kan gå.
|
|
|
|