27.
BREV
Den
18-1 startede vi det seje træk med at hive ankeret op, by
hand, efter to uger i Ushuaia. Vi havde ventet på en pakke
fra Danmark med en reservemotor til ankerspillet og et batteri
til computeren. Vi havde tjekket ud for et par dage siden, men
pakken var forsinket, så vi gjorde os usynlige, da vi ikke
havde lyst til mere papirnusseri.
Det
gik også godt, vi hentede pakken om formiddagen og skyndte
os at gøre klar til afgang. Der var bare lige det med ankeret,
vi fik kæden fint ind, men så stoppede det. Henrik
hev og sled i det, meter for meter og endelig kunne vi se, ikke
ankeret, men så meget kelp, at vi troede, vi havde hele
bunden med op. Frem med macheten, og langsomt fik vi skåret
os fri og fik endelig krogen op, efter en times arbejde.
Vi
havde en rigtig røv tur med regn og blæst til Puerto
Williams. Da vi kom dertil var der vild forvirring, selv i det
meget dårlige vejr, var der selvfølgelig nogle charterbåde
som ville af sted. Naturligvis lå de inderst og det var
lavvande. Vi lagde os udenpå og afventede situationen som
tog timer, dødssygt! Endelig kom de inderste fri og med
en masse liner, som vi styrede rundt med, et under der ikke gik
kludder i det hele. Og da de inderste endelig kom ud, gik de på
grund og nu blev det da helt morsomt, alle klar med fendere og
så måtte de mere eller mindre trækkes ud. Sikke
et cirkus, blot fordi man ikke kan vente et par timer.
Charterbådene
er dødtrættende at have med at gøre, og deres
gæster er for det meste ikke sejlere, så vi har alle
glæde af deres trampen rund, dag og nat, på luger
og overbygning. Alene af den grund bliver det en lise, at komme
herfra og ligge for anker igen med en ny motor i ankerspillet.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vi
var heldige at få nogle gode dage i Puerto Williams. Her er
en flot natur og imponerende bjerge. Vi har gået nogle lange
ture, været på Cerro Bandera og nydt alt det vi ser.
Masser af vandfald, masser af vand, flotte fugle, smukke buske med
skinnende bær og træer med fine blomster.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vi
besøgte den lille landsby Villa Ukika, hvor de sidste medlemmer
af Yámanas indianere bo, desværre under meget kummerlige
forhold. De blev tvangs forflyttet, da militærbasen blev bygget.
Christina Calderón er den sidste fuldblods Yámanas
indianer, som bor her i Villa Ukika. Hun ernærer sig bl.a.
ved at sælge flettede kurve og modeller af indianernes skind-
og barkbåde.
|
|
|
|
|
|
|
Vi
besøgte også kirkegården, som blev anlagt 1956,
og hvor de sidste Yámana indianere hviler. Herfra er en fantastisk
flot udsig over Beagle Canalen og bjergene på den anden side.
|
|
|
|
|
|
|
Selv
det lille museum som er til minde for Fader Martín Gusinde,
en østrigsk antropolog og etnolog, som levede her bland indianerne
og studerede deres kultur fra 1916 til 1924, så vi. I det
første rum var en fin udstilling af udstoppede dyr og fugle
fra området.
|
|
|
I
Puerto Williams står, som mindesmærke, stævnen
af den chilenske toldkrydser Yelcho. Armadaen skænkede den
først til Pta. Arenas, men den blev senere flyttet her til
Pto.Williams. Skibet, som blev ført af pilot Luis Pardo Villarón,
blev berømt den 30. august 1916, da det reddede mandskabet
fra den kendte britiske ekspedition til Antarktis ledet af Ernest
Schackleton.
|
Vi
ligger alle uden på transportskibet Micalvi, som med vilje
er sat på grund. Det fungerer nu som verdens sydligste yacht
club. Her
er både toiletter og bad, strøm og vand. Og ikke mindst
et meget hyggeligt klubrum med en god bar. Det er virkelig et trækplaster
for alle cruisebådene og deres gæster, at besøge
dette sted og fejre turen rundt Hornet. Det var det selvfølgelig
også for os andre og vi fik nogle gode pisco sours og krappe
sandwich. På skottet var Dannebrog og en t-shit med danske
navne, som vi genkendte, så vi hængte også en
stander op i danskerhjørnet.
|
|
|
|
|
|
|
Vores
tur rundt Kap Horn
|
|
|
|
|
|
|
Vi
sejlede rundt Kap Horn som crew ombord på den tyske båd
Breakpoint. Vi kunne godt selv have sejlet med Dana, ankerpladserne
var rimelig nemme, to af stederne kunne vi svinge for anker, dog
i Maxwell skulle der lægges liner. Men det kunne lade sig
gøre specielt i det gode vejr vi havde. Dog var der problemet
med at anker op nedenfor Kap Horn, selv i godt vejr. Vi turde ikke
forlade båden begge to samtidig. Det ville ikke være
nemt for en person alene at sejle ind med jollen og hive den op
på stranden, mens den anden skulle cirkle rundt med Dana imens.
Vi havde også hørt, at det kunne være svært
at bjærge ankeret igen, da der ligger en del kæder på
bunden, som ankeret kan komme under.
Vi
valgte at sejle med Breakpoint, fordi vi meget gerne ville i land
på øen og selvfølgelig også have et stempel
i vores pas. Vi fik også skrevet os ind i deres gæstebog,
det havde vi som sagt ikke mulighed for, hvis vi sejlede alene.
Nu var der en bedre chance, da vi var fem ombord. Thomas og Tatjana
ville også gerne have ekstra crew med af samme årsag,
i forvejen var Walter, en god ven af dem, med på turen. Så
alt klappede fint og vi efterlod Dana sikkert i Puerto Williams
i de fem dage turen varede.
|
|
|
|
Det
blev en hurtig afgang fra Puerto Williams, da der pludselig kom
et godt "vindue". Vi fik Dana på plads med ekstra
ender og Thomas for op til Armadaen for at få en zape til
Hornet. Der var livlig aktivitet den morgen den 22-1. Alt vores
grej, soveposer, ekstra tøj og rednings udstyr kom ombord,
og ved middagstid sejlede vi fra Puerto Williams i Beagle Canalen
til Puerto Toro, som er den sydligst beliggende "by" i
verden på øen Navarino. Vi havde fint vejr og vind
nok til at sejle for sejl. Kom til Toro sidst på eftermiddagen,
hvor vi droppede krogen midt i bugten. Det er et meget lille sted
med en meget forfalden landingsbro. Vi har senere hørt, at
når krabbe (centollón) sæsonen starter i begyndelsen
af marts, kommer her over hundrede fiskerbåde til Toro fra
hele Tierra del Fuego. Det er en slags base for dem, så er
her sikkert livligt, med 6 til 8 mand ombord på hver kutter.
Men
nu var her helt stille, kun en lokal fisker kom ud til os i sin
jolle med to hunde ombord for at hilse på og ville gerne sælge
os de krabber, han havde i sin pøs. Der var to små
og en i spisestørrelse, men da vi lige havde spist og krabben
ikke rakte langt til fem personer, afslog vi. Vi gav ham i stedet
en brik rødvin. Han lyste helt op, takkede og roede hen om
pynten, hvor vi har ham mistænkt for, at han i fred og ro
ville nyde vinen alene.
|
|
|
|
|
|
Sejlede
fra Puerto Toro den 23-1 klokken seks om morgenen gennem Paso Gorre
med øen Lennox om bagbord. Vejret var herligt, blikstille
og havet havde de mest vidunderlige farver og det var så klart,
at vi kunne se bunden. Her oplevede vi pludselig en masse spændende.
Ud over en masse dejlige fugle, albatrosser, cormorans, pingviner
og terner, så vi en familie orcas med flotte rygfinner passere
lige forbi os, flot-flot.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vi
havde lige sundet os ovenpå dette syn, da en flok delfiner
syntes, de skulle afslutte showet. Nu fik vi en første klasses
opvisning, hvad delfiner kan præstere. Der blev sprunget og
snurret rundt og lavet baglæns salto med dobbelt skrue og
for ligesom at glæde det i forvejen helt vilde publikum, som
for rundt på båden og hujede og fløjtede, blev
der sluttet af med delfindans på halen og baglæns spring
i et ordentlig plask, det ene efter det andet, det var helt vildt
herligt!
|
|
Vi
fortsatte over
Bahia Nassau gennem Canal Bravo vestover gennem Canal Franklin til
Puerto Maxwell ved øen Hermite. Her ankom vi sidst på
eftermiddagen, droppede ankeret og fik sejlet to liner i land, så
vi kunne ligge sikkert og ikke drive ind i kelpen. På grund
af de lange lyse aftener, var der tid til at gå i land og
få strakt benene. Det er den sikreste ankerplads i området
og mange har ligget her flere dage og ventet for at kunne sejle
ned til Kap Horn i godt vejr.
|
|
|
|
|
Det
var et flot sted. Da vi endelig fik mavet os gennem den tætte
underskov, hvor der var meget vådt og sumpet, og kom op til
fast klippegrund, gik det lidt hurtigere. Vi kom helt op til toppen
og havde her en fantastisk udsigt over øerne og havet. Vi
sluttede aftenen med en god middag og rødvin, og livlig snak
om vejret og hvad der ventede os næste dag.
|
|
|
|
Op
klokken fem næste morgen den 24-1 og klar til at bjærge
linerne. Vi er begyndt at se lidt brugte ud, får ikke sovet
nok og er på stikkerne det meste af dagen, men det er spændende.
Vi
var bare heldige, der var næsten ingen vind, kun swell fra
Pacific. Det var nu også nok, for vi havde søen ret
tværs og vi rullede voldsomt, så der var lidt søsyge
hos nogle, det var faktisk ret ubehageligt og vi kunne ikke have
sejl oppe til at støtte, da der ingen vind var. Men jo længere
vi kom mod Kap Horn, jo mere fik vi søen agten ind og så
gik det meget bedre.
|
|
|
Vi
kom rundt ved 10 tiden om formiddagen, i stille og roligt vejr,
så vi oplevede Hornet uden den store dramatik, ellers havde
vi vel nok heller ikke været der. Men det var lidt svært
at fornemme dramaet og voldsomheden, når man runder og i bugten
ser et kæmpe crusing skib med tusinde mennesker ombord og
alt er stille og roligt. Fordelen var så, at vi kunne sejle
ind ved Caleta León, hvor vi kunne komme i land fra gummibåden.
Med gummistøvler på hoppede vi hurtigt i vandet og
vadede det sidste stykke ind.
|
|
|
|
|
Nu
var det om at komme op på toppen af den lange trappe. Vi blev
modtaget af Armadaen og budt indenfor, hvor vi fik stempler i vores
pas og skrevet os ind i deres gæstebog, så nu er vi
Cap Horniers. Der blev også taget billeder af vores langtursejlerflag,
som de med stolthed forsikrede os, ville blive hængt op i
den nye bygning.
Vi
blev vist rundt og så et billede af den nye fyrbolig, som
de er i gang med at bygge, så der var lidt byggerod omkring
monumenterne, men vi fik da taget nogle billeder. Det var utrolig
flot, en stor oplevelse, at stå der på toppen og kigge
ud over havet og øerne og tilmed være heldig at solen
skinnede fra en blå, næsten skyfri himmel, bedre vejr
kunne ikke ønskes.
Det
var på tide at komme tilbage for Thomas og Lene, som var det
første hold. Henrik blev prejet over vhf´en, at nu
kunne han godt komme ind og hente os. Vi vadede ud så langt
gummistøvlerne tillod, og så var det om at komme op
i jollen i en fart, inden den næste swell kom. Så var
det Henrik og Tatjanas tur til at komme ind. Efter den obligatoriske
time, var det også tid til, at Thomas hentede dem. Vi havde
hele tiden haft vinden fra øst, d.v.s. lige ret ind i bugten,
men heldigvis kun 6 til 8 knob. Men nu begyndte det så småt
at friske, og det blev sværere at komme ind med gummibåden
og holde den fri af stenene endsige komme op i den. Alle kom ombord
i god behold.
|
|
|
|
|
|
|
Nu
var der vejrskift. En front fra vest kom hurtigt over os og nu fik
vi en lille fornemmelse af, hvordan der ser ud i dårligt vejr,
i hver til fælde når alt bliver gråt og tunge
skyer lægger sig over bjergtoppene. Snart forsvandt alt i
tyk regntåge, det eneste vi slap for var meget høje
bølger, da vi lå lidt i læ af øerne, men
det blæste nu 15 m/sek.
|
|
Fra
Kap Horn sejlede vi op til Caleta Martial ved øen Herschel,
en stor åben bugt med flot sandstrand. Vi havde vinden fra
land og her var det ikke nødvendigt at lægge liner
ind, da her er god holdebund og masser af svejeplads. Vi orkede
ikke at sejle ind med gummi båden for at vade rundt på
stranden, vi havde fået motion nok, da vi skulle den lange
vej op på Hornet. I stedet fik vi lavet nogle gode bøffer
og snakket om vores oplevelser og tidligt til køjs, da vi
igen skulle op klokken fem næste morgen.
|
Den
25-1 sejlede vi fra Martial igen i stille vejr over Canal Franklin
og gennem Canal Bravo. Her begyndte det at friske og resten af turen
til Puerto Toro, havde vi lidt sejl oppe. Ankom til Puerto Toro
sidst på eftermiddagen og orkede ikke andet end at lave mad,
slappe af og høre god musik, Mark Knoffler.
|
Vi
mente, at vi kunne stå op en time senere næste morgen,
da vi kun skulle tilbage til Puerto Williams.
Det
var dumt, om morgenen den 26-1 var vi ikke mere end lige kommet
fri af bugten, før vi fik frisk vind som fulgte med langs
kysten, så vi havde hård vind lige i snuden resten turen
op gennem Beagle Kanalen til Puerto Williams, hvor vi ankom først
på eftermiddagen.
Det har været en god tur, det meste af tiden med lidt vind
og når den endelig kom, selvfølgelig lige i snuden,
så motoren har været på næsten hele tiden.
Vi har haft vind fra 35 - 40 knob og det er ikke skide skægt
at ligge og hakke sig gennem grov sø for motor med fart over
grunden fra 2 til 4 knob, men heldigvis varede det ikke så
længe.
Dette
var en lille beretning om vores dejlige oplevelse rundt Kap Horn
ombord på Breakpoint.
|
Det
var selvfølgelig rart at komme tilbage til Dana igen og se
at hun lå fint.
Vi
blev en uges tid i Puerto Williams, da den første mail vi
fik, var en kedelig meddelelse om, at Henriks far, Benth var kommet
på hospitalet og det ikke så for godt ud. Vi blev lige
bragt tilbage til den barske virkelighed. Henrik var oppe og telefonere
næsten hver dag. Vi snakkede om at tage hjem, mens Benth endnu
levede. Det ville vi gerne, men vi forstod på Henriks mor,
at han ikke var ved bevidsthed mere. Det var svært, for det
ville betyde en overvintring hernede, som vi bestemt ikke havde
lyst til. Allerede nu havde vi mærket hvor koldt og fugtigt
det kunne blive og vi havde slet ikke haft i tankerne at blive her.
Dagene
gik og det blev desværre ikke bedre med Benth, som lukkede
sine øjne torsdag den 2. februar klokken 14. Vi savner dig,
Benth, for dit smil og dine altid kvikke bemærkninger. Alt
gik så hurtigt, så vi nåede ikke længere
end til tanken om at tage hjem, men har nu valgt at fortsætte
vores rejse som Benth sin. Vi tror, Benth vil syntes det er rigtigt.
|
|
|