29.
BREV
|
Fra
Brecknock til Burgoyne, 235 sømil
|
|
|
Den
18-2 fik vi godt vejr, så det var om at komme ud af vagten.
Vi havde nu været i Brecknock i fire dage og det var tid til
at komme videre, så vi lettede anker og sejlede klokken 6.30
sammen med Leoa.
Her
bag klipperne var der læ, men da vi kom ud til Canal Ocasión,
som er en kort og snæver kanal, blev vi hurtig klar over,
at det ville blive for motor hele vejen til Paso Gonzáles.
Turen op gennem Canal Ocasión var flot med de bare granitbjerge
i mange former.
|
|
Paso
Gonzáles er en rute mellem Canal Cockburn og Canal Ocasión.
Ved at tage denne gennemvej mellem øer og rev kan man, hvis
vejret er til det, spare nogle mil gennem den værste strækning
af Canal Cockburn, hvilket vi havde set frem til. Vi havde timet
tidevandet, så vi ville være der på det rigtige
tidspunkt, det skal man jo også lige tænke over. Men
da vi endelig kom fri af Canal Ocasión og stak snuden ud
i Cockburn, kunne vi godt glemme alt om et shortcut. Vinden stod
lige ind fra SW med ca. 30 knob, så vi havde store søer
fra Stillehavet, som blev forvandlet til korte og stejle søer
på grund af den hurtigt aftagende dybde. Paso Gonzáles
med dens mange rev og øer, var et inferno af brækkende
søer og skummet fløj rundt. Det var meget svært
at orientere sig og få styr på afmærkningen, som
stod på kanterne af grunde og rev. Det så ikke indbydende
ud og da vi jo ikke havde været igennem før, følte
vi bestemt ikke for denne løsning. Selv om turen rundt om
alle revene heller ikke så rar ud, så vidste vi dog
at den ville være sikker.
|
|
Leoa
kom på vhf'en, de var heller ikke glade for situationen og
vi bestemte os for sammen at tage den sikre, men længere rute,
uden om alle skær og øer. Så motoren fik et par
ekstra omdrejninger og vi forberedte os på en rigtig møgtur
og det blev det. Vi blev smidt rundt og søerne brækkede
ind over os og det var træls.
|
|
Men
alt har jo en ende og da vi endelig var helt fri af alle skær,
var det en stor fornøjelse at kunne sætte sejl, falde
af og med vinden agten for tværs fortsætte op gennem
Canal Cockburn.
|
|
|
Canal
Cockburn løber
WSW fra Stillehavet, ca. 40 mil, før den munder ud i Canal
Magdalena. Det er en bred og dyb kanal, så i den første
del skulle tidevandet ikke være så stærk. Vi havde
en fantastisk sejlads gennem kanalen. Den bød på lidt
af hvert, lige fra næsten helt vindstille til 30 til 35 knob
når sorte, ja næsten blåviolette, byger kom ind
over os. Hele landskabet blev farvet af disse kolossale bygeskyer,
så alt lå i violette nuancer, meget flot.
|
|
Solen
brød frem mellem disse mørke skyer og pludselig, for
en times tid, havde vi blå himmel og herlig sol, mens skyerne
dansende omkring os i det fjerne. Men ikke længere væk,
end de på et split sekund kunne komme over os.
|
|
|
|
|
Det
gjorde, at vi var travlt beskæftiget hele tiden med at rulle
yankeen ud, lidt ind, helt ind og ud igen, mesanen lod vi være,
det skal blæse en halv pelikan, før det er nødvendigt
at tænke på den. Denne sejlføring brugte vi det
meste af tiden gennem kanalerne, det var nemt og som regel var det
nok, for ikke at sige rigeligt. Med vind fra ca. 15 knob og op efter,
pløjede vi der ud af. Men der var også meget andet
at beskæftige sig med, navigation, tage billeder og filme.
|
|
Specielt
om styrbord havde vi en enestående udsigt til den nordlige
del af Cordillera Darwin med Monte Sarmiento som den mest dominerende
bjergtop, et kolossalt bjerglandskab.
|
|
Vi
sejlede næsten hele vejen for sejl til Caleta King, hvor vi
ville stoppe, det lød til at være et godt sted. Vi
gjorde klar til at gå ind og kigge på lokaliteterne.
Det er en ret stor bugt med to ankerpladser og vi gik målrettet
efter den inderste. Men som der også står i piloten,
er de udsatte for williwaws. No, no! det var ikke stedet med denne
vind, det hylede ned fra gletscheren inde i bunden af bugten med
25 til 30 knob, farvel og tak. Nå, men dagen var ung, så
det gjorde ikke så meget, vi har altid et andet sted i baghånden
og stadig tid til at nå derhen.
|
|
|
Lene
havde snakket om, hun gerne ville til Seno Chico, som er en af de
sidste fjorde inden Canal Magdalena, hvor man kan sejle helt op
til gletscheren og som skulle være en af de flotteste i Tierra
del Fuego.
I
strålende sol sejlede vi videre mod Seno Chico og nød
sceneriet omkring os, smukke bjerge med masser af sne og gletschere.
Seno Chico munder ud der hvor Canal Cockburn og Magdalena mødes.
|
|
|
|
|
Da
vi lå nedenfor Punta Pirámides og bjerget af samme
navn, drejede vi til styrbord ind i Seno Chico og satte kursen mod
Caleta Lago, som er det eneste sted, hvor man kan ankre. Længere
fremme er fjorden Alacaluf, hvor der for enden er en stor gletscher
og endnu længere, helt oppe i bunden af Seno Chico, er der
endnu en gletscher, men alt det havde vi til gode.
|
|
Caleta
Lago var ikke just et nemt sted at sætte anker og slet ikke
at finde et sted at gøre vores liner fast. Vi droppede krogen
meget langt ude, vi havde 80 meter kæde ude. Vi skulle bakke
ind langs en høj bjerg væg, for at der kunne blive
plads til begge både. Henrik kæmpede som en gal for
at finde noget at fastgøre vores liner til. Da det var lavvande
og caletaen endte i et højt bjerg, var det eneste vi kunne
bruge at gøre fast i, et træ 4 til 5 meter oppe over
os. Henrik forsvandt som en anden Tarzan ind i vildnisset. For lige
at det ikke skulle være for nemt, begyndte det nu at tisse
ned i tove og en frisk vind sneg sig rundt om hjørnet og
blæste lige ind i caletaen og den var fandeme kold, den kom
direkte fra gletscheren på den anden side.
Det
med at denne caleta er sikker for alle vinde, i følge piloten,
holdt ikke stik, vi havde i nattens løb meget hård
vind, heldigvis lige i snuden, godt med de 80 meter kæde og
så regnede det non stop. Så om morgenen var der lige
så klamt og koldt, som vi kender det, lidt ærgerligt,
vi havde det ellers dejlig varm og tørt efter at havde kørt
med motoren i går.
Vejret
skifter meget her til morgen, vi kommer ingen steder i dag, det
er for sent at starte op og vi vil gerne se gletscheren og bagefter
fortsætte til en ny ankerplads i Canal Magdalena. Gå
tilbage hertil gør vi ikke! Vi er ikke så vilde med
stedet her.
Vi
besøgte Leoa ved middagstid for at kigge billeder fra turen
dagen før.
Bagefter
tog vi alle fire ind i lille Dana for at tage billeder og kravle.
Anne og Lene fandt et sted bagved, hvor de kunne klatre op på
et par klipper bag vandfaldet. Men det er lidt af en overlevelses
tur at hænge i træerne som en anden abe og tage den
på røven ned, når en gren knækker.
Da
vi kom tilbage til Dana lavede Lene rugbrød og Henrik forvarmer
dejen i køjen, en god undskyldning for at komme til køjs.
Han tror stadig ikke Lene har regnet den ud, hver salig i sin tro.
|
|
Den
20-2 stod vi op klokken seks og alt var koldt og klamt, nu orkede
vi ikke at være her længere. Det var minsandten tørvejr,
vi skyndte os at få jollen i vandet. Vi havde taget den op,
da det blæste meget aftenen før og den fræsede
rundt og lavede en hulens larm. Henrik fik hurtigt enderne fri,
også Leoas, de vågnede, da vi puslede rundt. Fik uden
problemer alle 80 meter kæde ind og sejlede op ad Seno Chico,
for at se gletscheren der. Vi stoppede halvvejs, da den så
lidt kedelig ud, det begyndte også at regne og sorte skyer
trak ned over os. Vi vendte om og så nu at solen skinnede
i den anden ende af fjorden, så hurtigt går det.
|
|
Desværre
var vi lidt sen på den, for da vi kom tilbage til fjord Alacaluf,
kom Leoa ud derfra og vi skulle have taget billeder af hinanden.
De vendte om og sejlede med ind igen og vi fik taget billeder af
hinanden foran gletscheren.
|
|
De
var slet ikke så flotte som gletscherne i Seno Pia, men det
var vel også cremen, vi havde set der. Til gengæld var
der et meget flot og stort vandfald på den ene side af fjorden.
Da vi havde set os mætte, sejlede vi ud til Canal Magdalena.
Vores næste mål den dag var Caleta Beaubassin, som ligger
lige på hjørnet af Canal Magdalena og Paso Froward.
|
|
Vi
sejlede både for motor og sejl og tog flere billeder af hinanden
med flotte baggrunde. Vi havde nogle byger ind i mellem, rigtig
blå og lilla var de. Men der var også sol og lidt blå
himmel, en meget bedre dag end de forgående. Fik igen tørret
båden og noget tøj med vores lille varmluft, den er
virkelig god.
|
|
Da
vi først på eftermiddagen kom til Beaubassin, så
vi i indsejlingen en søløve familie, som lå
og solede sig på klipperne. De kiggede nysgerrigt for at se,
hvad det var for nogle, der kom og forstyrrede deres domæne.
Til vores store glæde viste Beaubassin sig at være et
dejligt sted med mange fugle og flot natur. Her var vi heldige at
se 2 kondorer svæve lige over os, de holdt til på den
ene klippeside, så vi nåede at se dem flere gange.
|
|
|
|
|
Det
var nærmest en pool, vi kom ind i og vi droppede krogen lige
i midten, så vi havde 360 graders udsigt. Det var virkelig
flot med udsigt til et vandfald, høje klipper og masser af
grønt.
Vi
fik badet og spist lidt, inden vi tog ind til land. Her gik vi en
god tur og så på den fine natur. Sejlede en tur rundt
i jollen mens det regnede og så en meget flot dobbelt regnbue.
Slog et smut over til Leoa. Vi udvekslede billeder fra dagens sejlads.
|
|
Den
21-2 var en super morgen men meget kold, 3 grader og is på
jollen. Vi fik hurtigt krogen op og forlod den dejlige ankerplads
klokken 06.50. Der var helt stille og solen var lige ved at komme
op over bjergtoppen, da vi sejlede ud af bugten.
|
|
Magallanes
lå som et spejl og flot var det, da vi for motor sejlede forbi
det høje forbjerg Cabo Froward, som ligger på Península
Brunswick, på vores styrbord side. Her drejer Magallanes mod
nord op til Punta Arenas og ender ud i Atlanten. Vi fik varmet og
tørret båden og resten af vores tøj og lavet
vand, herligt.
Det
var en meget smuk dag med flot natur, blå himmel, sol og dejlig
varmt, og ikke en dråbe regn. Vi har et stort højtryk
lige over os.
|
|
På
vej op til Caleta Gallant, som ligger næsten lige overfor
Canal Barbara, var vi heldige at se en finhval med sin unge lige
ved siden af os. Sikke en oplevelse at se dem ligge og tumle rundt!
|
|
|
|
|
|
|
Vi
kom til Caleta Gallant ved firtiden og droppede ankeret i en meget
stor og godt beskyttet bugt. Her var rigtig dejligt. Vi orkede ikke
at gå i land, ordnede i stedet vores sejl og Henrik strammede
noget ved hydraulikken. Det var bare herligt at flade helt ud. Vi
spiste middag i cockpittet, hvornår har vi sidst gjort det?
Det
har været en super dag. Sejlet ca. 42 sømil for motor.
|
|
Igen
en flot dag! men koldt, 5 grade her til morgen og alle vinduer og
luger skal tørres af for vand. Hev krogen op 07.15 og var
ude i Magallanes klokken 07.30.
Magallanes
lå igen i dag som et spejl. Vi sejlede for motor ca. 2/3 del
af turen. Så kom der frisk vind og medstrøm og vi sejlede
for yankeen med 6 knob.
|
|
Igen
har vi set hvaler af forskellige typer. Vi kan på blæstens
udseende se, de er forskellige, men det kan være svært
at se, hvad det et for en type hval, specielt hvis de kun giver
blæst en enkelt gang. Men fin- og vågehvaler er det
vi oftest ser.
|
|
Det
må indrømmes, selv om vi havde et waypoint, havde vi
svært ved at finde ind til Playa Parda på Península
Córdova. De mange sten, som lå foran indsejlingen narrede
og det så ud, som om der var lukket. Vi vendte om og prøvede
den mindre Playa Parda Chica, men der skulle vi lægge liner
ud, så ud igen. Er vi ved at blive dovne! Heldigvis prøvede
vi igen, ganske langsomt sneg vi os så langt frem, at vi kunne
se, at der virkelig var en åbning, en herlig stor og meget
beskyttet bugt viste sig. Vi lod ankeret gå lige i midten
af bassinet og havde derfra en pragtfuld udsigt til bjerge, vandfald
og en lang overbevokset stenmur, som gav alle tiders beskyttelse.
Vi
satte jollen i vandet og sejlede rundt til forskellige steder, hvor
vi gik i land. Her var meget spændende og hvis det ikke var
for det gode vejr, som vi var heldige at have hele vejen gennem
Magallanes og til med østlig vind, ville vi gerne være
blevet her et par dage. Men det var om at benytte sig af det fine
højtryk, vi havde over os. Vi sejlede med jollen udenfor
og ind i den tilstødende bugt, rundt om mange små øer
og endte ved et lille vandfald. På ture tilbage så vi
mange andefugle, et fint sted for dem.
Det
har været en utrolig smuk dag og meget varmt i solen, vi har
begge røde hoveder her til aften og det brænder i kinderne.
Her
var vi alene, Leoa sejlede videre, vi ses måske i morgen eller
en anden dag. Vi har sat uret til klokken 5, lad os nu se om vi
gider.
Vi
har sparet lidt diesel i dag, håber vi kan sejle lidt i morgen
også.
|
|
Den
23-2
Vi
havde
en dejlig stille nat med en smuk stjernehimmel. Vi var overraskede
over hvor varmt det var om morgenen, 19 grader i salonen og 16 i
cockpittet. Stod op klokken fem i bulder ravende mørke, det
var alt for tidligt, gik til køjs igen og stod op klokken
6, da det begyndte at lysne lidt. Vi tog ankeret op 06.30, og det
var lige Henrik kunne se det. Klokken 06.45 sejlede vi ud fra den
dejlige bugt.
Der
var lidt swell, lige da vi kom ud, men da vi kom fri af halvøen
havde vi heldigvis strømmen med. Der var ikke megen vind
at gøre godt med, så det var for motor og yankee. Vi
spiste morgenmad og hørte Patagonia nettet.
Vi
sejlede forbi bugten på den anden side af Magallanes, hvor
Leoa lå. De var lidt sene på den, men kaldte os for
at høre, hvordan det så ud udenfor.
|
|
Der
var mere overskyet i dag men stadig tørvejr. Solen gemte
sig bag lette skyer, som senere blev tungere, men det var en fin
dag og flot udsigt hele turen op gennem Magallanes.
Lige
over middag i helt stille vejr, kom vi dertil hvor Magallanes munder
ud i Stillehavet, Boca Ocidental. Det var mærkeligt at se
lige ret ud i verdens største hav. Bjergene ændrede
sig til en savtakket klipperand om bagbord og som drysset med let
hånd lå klipper og småøer så langt
øjet rakte i det mest forunderlige lysviolette skær.
En mærkelig og betagende oplevelse.
Klokken
2 lå vi mellem Faro Felix og Isla Tamar og satte kursen mod
Canal Smyth. Klokken 4 talte vi med fyret Fairway. Gav dem vores
position og vores ETA. Vi blev inviteret på kaffe hos familien,
som bor der og vi var meget fristet. Men inden vi kunne komme til
øens landingsplads på nordsiden og komme op og hilse
på o.s.v., ville der gå en rum tid og vi ville meget
gerne nå til Caleta Burgoyne i dagslys, da den var lidt svær
at anduve. Så vi takkede pænt nej og sendte dem en hilsen.
Vi havde en flot tur op forbi Bahía Beaufort og den første
del af Canal Smyth.
|
|
Fortsatte
til Caleta Burgoyne, som ligger på Península Muñoz
Gamero, hvor vi ankom klokken 18.00. Vi lavede en fin parkering
med to liner i land. Det er en meget stor bugt med mange små
indhak, vi lagde os i det hak, som er anbefalet i den italienske
pilot.
Da
Leoa kom ind, inviterede vi på rødvin og whisky, og
vi fik snakket om de forskellige steder, vi havde været. Havde
en hyggelig aften i cockpittet med stearinlys.
|
|
Den
24-2
Sov
længe i dag og gad ikke end gang at høre Patagonia
nettet. Det har været en stille og rolig nat. Det begyndte
at regne her tidligt i morges, men her er stadig lunt og tørt
nede om læ.
Vejret
skifter meget i øjeblikket. Der kommer lidt sol ind imellem.
Vi har været på en sejltur rundt hele bugten i jollen,
for at finde et sted, hvor vi kunne komme i land og komme højt
op for at se os omkring. Vi prøvede forskellige steder og
endelig lige overfor bugten, hvor vi ligger, kunne vi kravle op
og havde en fin udsigt over hele bugten og indsejlingen, god tur.
Vi
kikkede kort og planlæggede de næste ankerpladser.
Var
til kaffe hos Leoa og så billeder.
|
|
Den
25-2.
Har
haft en rolig nat, det er blevet lidt køligere. Vi stod sent
op, hørte Patagonia nettet, Less var på og vi meldte
ind.
Det
blæste for meget udenfor fra nord, så vi bliver liggende.
Henrik har ordnet vores tovruller og kogt bønner. Lene har
alle anker pladserne klar op til Puerto Edén.
Det
har været en blandet dag med lidt regn og med lidt sol, det
må siges at have været en god dag.
Har
fotograferet Martín pescador, en meget smuk fugl. Det er
en isfugl. Om der er to slags eller det er et par ved vi ikke. Den
ene ligner den, som er fotograferet i den italienske bog, den anden
ligner en isfugl lige som derhjemme, men større.
|
|
|
Hvis
vejret er til det i morgen, tager vi tidligt af sted. Det er nok
her, vi splitter op med Leoa.
|
|