30.
BREV
|
Fra
Caleta Burgoyne til Puerto Edén, 312 sømil
|
|
|
Vi
sejlede ud fra Caleta Burgoyne den 26-2 klokken 8 om morgenen. Det
var regnvejr og tunge skyer hang lavt over os. Det blæste
omkring 10 knob, men søen var smult og vi havde ikke meget
strøm imod. Til gengæld var vinden lige i snuden fra
NV. Vi sad tørt og godt og spiste vores morgenmad på
vejen op. Ved Isle Hose var der lidt navigation, men på trods
af bygerne som lukkede helt af, fandt vi alle mærkerne. Det
er ikke svært at navigere her, endnu da!
Men
som det ses, findes der adskillige vrag rundt omkring i kanalerne
og man skal være påpasselig med, hvor man sejler. Her
var vi i hver til fælde ikke i tvivl om, hvor vi skulle sejle,
det var ikke rart at se, hvor galt det kunne gå.
|
|
|
|
Vi
kom til Bahia Mallet ved to tiden og blev i indløbet modtaget
af 6 delfiner, som holdt til her.
Der
var godt med vind
her i bugten. Den var nu ved at gå i SV, så vi sejlede
forbi den yderste lille bugt, da søen stod ret ind. Det var
meget bedre at ligge for svej i den store bugt, og tage de overhalinger
som kom. Der skal alligevel en del til, før det er ubehageligt
at være i Dana.
|
|
|
Vi
forlod Bahia Mallet klokken 08.15, senere end vi havde planlagt.
Det var koldt, overskyet og blæsende fra vest, så det
tog lidt tid, inden vi fik taget os sammen til at komme afsted.
Uret ringede ellers klokken 05.30, men det var alt for tidligt og
det var stadig mørkt.
|
|
Indtil
klokken 09.30 var det blæsende og overskyet med megen vind
lige i snuden. Derefter rummede vinden og der kom lidt sol på
himlen og blå klatter. Men hele dagen trak det med byger.
Vi havde en dejlig sejlads op gennem Estrecho Collingwood næsten
helt til Caleta Tamata. Lige inden vi gjorde klar til at bjærge
sejl, blev vi kaldt op af piloten fra et stort chilensk skib, som
passerede os. Vi gav ham de sædvanlige data, som han meget
venligt ville give videre til armadaen, så skulle vi ikke
tænke på det. Vi havde en hyggelig snak om vind og vejr
og hvor hver især skulle hen.
|
|
Da
vi skulle anduve Caleta Tamata ved Isla Carrington, lavede vi et
par omdrejninger, da en sort byge med megen vind kom ind over os.
Vinden røg lige op på 20 knob, det var ikke smart at
ankre mellem stenøer med al den vind lige i nakken. Da den
var passeret, sejlede vi ind og fandt en dejlig plads og med to
liner i land. Det var vel nok et af de bedste steder, vi har været
og heldig med vejret, sol fra en skyfri himmel og dejlig varmt,
faktisk tog Lene solbad en hel time inden en sky dækkede for
solens varme stråler.
Vi
tog
en tur rundt med jollen og havde springende delfiner omkring os.
Det har vi aldrig prøvet før, mens vi sad i jollen.
De blev pludselig meget større, når vi var i samme
niveau og de susede rundt om os så tæt ved, at vi kunne
røre dem. Fotografere kunne vi godt glemme, vi var sjask
våde efter al den plasken lige ved siden af, men det var herligt.
|
|
|
Der
var flere spændende øer at sejle ud til og man kunne
gå helt ud til Canal Sarmiento gennem en slugt ved lavvande.
Her lå lange tangplanter og ventede på, at det skulle
blive højvande, så de igen kunne flyde i vandet, nu
lå de bare slappe hen kun fastgjort til en sten med deres
lille sugekop. I bunden af caletaen kunne vi lande med jollen og
klatre op mellem klipperne og have en flot udsigt over indsejlingen
og til den store bugt på den anden side af øen. Her
var et helt ørige og meget flotte bjerge på den anden
side af kanalen. Vi
så caranca, små gæs, og mange små fugle.
|
|
|
Vi
spiste
middag i cockpittet, 19 grader, og alt var tørt og godt.
Det var en rigtig god dag. Fik ryddet ud i vores kød, det
var ikke for godt, noget af det røg udenbords. Vi fik en
dejlig middag af noget af det kød som stadig var godt, stuvede
hvidkål á la Henrik, kogte kartofler og næsten
vin a libitum, herligt!
Hen
under aften flovede vinden og der var helt stille og det begyndte
at regne.
|
|
Den
28/2
Forlod
Tamata tidligt om morgenen, der var kun lidt vind fra NV. Så
det var igen for motor.
Kom
til Puerto Mayne først på eftermiddagen. Det var en
lang og snæver indsejling, men et godt sted. Vi kom fint op
gennem kanalen som endte ud i en stor bugt, hvor vi droppede krogen
i det nord vestlige hjørne. Vi løb med ankeret den
første gang. Anden gang lykkedes det og vi lå fint
lige med undtagelse af, at ankerkæden trak hen over nogle
sten og lavede en helvedes støj og da vi skulle have ankeret
op hængte kæden fast under en sten.
Der
blev badet, da vi havde dejlig varmt vand fra motorturen, noget
skal vi da have ud af at bruge diesel og høre på motorstøj.
Det
regnede resten af dagen og natten med. Men der var lunt nede om
læ, særlig efter at vi havde fundet vores forhæng
frem og hængt det op mellem salonen, gangen og forrummet.
Utroligt som det hjalp på varmen i salonen og det så
egentlig også hyggeligt ud. Så vi kunne nu holde 18
til 20 grader i salonen.
Den
1/3
Det
regnede stadig og vi sov længe. Det
blev en lang dag med huslige gøremål. Hørte
musik og læste. Lene lavede kortarbejde, da vi måske
ville tage turen til Canal Amalia og bagefter op gennem Canal Pitt.
Vi ville gerne se Amalia gletscheren, så der blev fundet et
par nye ankerpladser.
Det
regnede og det blæste stadig.
|
|
Den
2/3
Sov
længe og trissede rundt, det var ved at blive enerverende.
Vejret var stadig dårligt udenfor, kunne vi se i kikkeren.
Senere
på eftermiddagen trodsede vi vejret og tog en tur rundt i
jollen. Der var ingen delfiner i dag, men vi så nogle flappeænder
som piskede ned gennem kanalen. Flappeænder kan ikke flyve,
vingerne er alt for små, men det er utrolig så hurtigt,
de kan flappe afsted med skummet piskende omkring dem. Vi har flere
gange forvekslet dem og troet at det var fisk, vi så springe.
Vi sejlede helt ud til indsejlingen og der var skum på, så
der var ikke noget at komme efter derude. Sejlede lidt rundt mellem
øerne og tog turen tilbage langs den modsatte side. Kiggede
efter et sted vi kunne komme i land men bevoksningen var for tæt,
til vi kunne komme igennem og der var langt op til klipperne, så
vi opgav at komme i land her og nu var vi også drivende våde
og kolde. Det var den dag og alt endte i regn. Vi spiste bøffer,
der var stadig lidt godt kød tilbage.
|
|
|
|
Den
3/3
Ved
ottetiden var der lidt opklaring og vinden var aftaget lidt, så
vi gjorde klar til at dampe af. Fik kæden fri af stenen og
krogen op. Der var lidt sollys på klipperne og det hele så
meget bedre ud end dagen før. Da vi kom ud i Canal Sarmiento,
var søen moderat og det gik stødt derop ad.
Men
halvvejs friskede det og resten af turen var en blandet fornøjelse.
Vi havde tænkt os at gå ind til Puerto Bueno. Da vi
var halvvejs, kom en fragtbåd forbi og vi blev igen høfligt
kaldt op og sagde tak, da de tilbød at melde vores position
til armadaen. Da vi nærmede os Puerto Bueno, var det ikke
så bueno mere, det blæste ad pommeren til og det ville
friske yderligere de kommende dage. Vinden stod lige ret ned gennem
Canal Sarmiento med nogle rigtig grimme søer og alt blev
gråt, uff!
Da
vi endelig var udfor Caleta Bueno, gik det meget langsomt og det
var fristende at gå ind. På den anden side var det også
fristende at hakke os det sidste stykke ned gennem Estredo Peel
til Caleta Villarrica tæt ved Canal Pitt. Så vi fortsatte,
selv om det var en hård nød. Da vi jo var startet tidligt
på dagen, kom vi allerede dertil ved firtiden, så nu
var det for Lene meget fristende at fortsætte helt ned til
Caleta Amalia, selv om det ville blive sent.
Vi
fortsatte med
tætte byger rundt om os, de lukkede næsten helt af for
udsynet, med det gik ved hjælp af radaren og et par kurser.
Der var lidt dybde problemer i Estéro Amalia, vi havde været
for tæt på i styrbord side, så vi gik ud i midten
af kanalen og fik mere vand under kølen. Henrik lagde et
waypoint nede ved Caleta Amalia, så det gik fint. Vi sejlede
langs kysten tæt forbi Caleta Tilman, som ligger lige inden
Amalia.
I
området her er også en ø, Isla Tilman opkaldt
efter den kendte engelske bjergbestier og sejler Harold W. Tilman.
Han sejlede til de mest øde egne i verden med sin Bristol
Channel Pilot Cutter fra 1906, kaldt Mischief. I 1956 udførte
han sin berømte Patagonia cruise. Han havde hyret en skipper,
Bill Procter, til at sejle Mischief fra England til Patagonien næsten
kun for sejl. Han havde på det tidspunkt ikke selv megen sejlerfaring.
Han var bjergbestiger og sammen med vennen Charles Marriott krydsede
de iskappen og efter et par uger kom de tilbage til Estéro
Peel. I mellem tiden havde Proctor udforsket den øverste
del af Peel for at finde en egnet ankerplads, indtil Tilman kom
tilbage. Men uheldigvis løb han på grund og måtte
have alt ud af båden, for at få den let igen. Det var
en kamp mod tidevand og den megen is som kommer fra gletscherne.
Det tog en hel uge for besætningen på fire mand at få
alt bragt ombord igen. Det er her i den øverste indsnævrede
del af Estéro Peel, Isla Tilman og Angostura Mischief ligger.
Det lykkedes at få Mischief fri, men med en ødelagt
skrue og komme ned til Estéro Calvo, hvortil Tilman var ankommet
efter en succesfuld tur over iskappen. Herfra sejlede de for sejl
ud af Estéro Peel og nordpå gennem Canal Pitt til Canal
Conception og videre ud i Pacific. Motoren kunne ikke bruges på
grund af den ødelagte skrue. De sejlede gennem Panama Canalen
og tilbage til England. Det må siges at være noget af
en bedrift!
|
|
Vi
droppede ankeret ved syvtiden i Caleta Amalia. Her var stille og
roligt og lidt sollys inden dagen gik på hæld. Nåede
at tage et par billeder med gletscheren i det fjerne, inden det
blev mørkt. Det begyndte at regne midt på natten.
|
Den
4/3
Det regnede hele dagen. Vi havde håbet på en fin dag
til gletscheren, men alt druknede og forsvandt i regn og tåge.
Henrik spottede et par små isskosser tæt ved Dana om
morgenen og vi så is ude i løbet. Så det blev
spændende at se, hvordan situationen ville være når
det klarede op.
Vi
havde ikke meldt vores position til armadaen, da vi lå lidt
udenfor vores zarpe. Ikke at vi troede, der ville blive problemer
af den grund, men det var nemmere at lade som ingenting.
Måske
får vi vores lyst styret med hensyn til is. Senere på
efter- middagen så vi i kikkerten ret store isstykker drive
forbi udenfor i løbet. Vendte vinden i øst, ville
de komme herind og vinden var nu nordøst, så måske
behøvede vi ikke sejle til gletscheren, den ville komme til
os!
Vi
havde en rolig aften med læsning, spiste chokolade, nu vi
endelig fandt den, vi kunne simpelthen ikke komme på, hvor
vi havde gemt den og drak en whisky.
|
|
I
dag så det ud til at blive en stille dag, så vi ville
sejle en tur til Amalia gletscheren. Vi hev krogen op klokken 10.30
og var foran gletscheren kl. 11.45.
Vi
var heldige, det var faktisk tørvejr og lidt sollys på
himlen, da vi tog afsted. Men da vi lå foran gletscheren og
havde fået sat jollen i vandet og Henrik skulle til at tage
billeder af Dana, begyndte det igen at regne og det blev det ved
med, indtil vi havde fået jollen ombord igen. Henrik fik alligevel
taget nogle gode billeder.
|
|
|
|
|
Det
var en meget flot gletscher med tre arme, to på den ene side
af to store bjergtoppe og en anden lang og snoet på højre
side. Vi kunne sejle helt hen til den, der lå kun en bræmme
af isskosser på ca. 10 meters bredde fra iskanten. Den rumlede
godt et par gange og vi håbede, den ville kælve, men
den holdt sig. Midt på var der en stor klippe, som isen gled
ud over. Den var flot blå næsten over det hele, lidt
sort i kanterne af moræne aflejring. Den virkede også
høj, når vi lå lige foran den. Den virkede imponerende,
da den kom ned til vandet i flere etager.
Da
vi forlod stedet, klarede det op og solen skinnede på gletscheren
men kun i kort tid. Amalia bugten var nu fuldstændig forsvundet
i regntåge, så radaren blev startet. Vi kom fint ind
på vores gamle ankerplads. Vi så en kondor, da vi tog
afsted og havde delfiner omkring os på tilbagevejen. Det var
en god tur.
Vi
spiste pasta til frokost og var nu så heldige at solen skinnede
og det blev tørvejr. En kolibri kom flyvende og fløj
lidt rundt foran pilothuset. Vi var meget overraskede over at se
kolibrier her, den var i mellemstørrelse, brun og gråglinsende,
en væver lille sag. Vi undrede os over, at den blev ved med
at "stå stille" foran styrbord vindue, hvor den
nysgerrigt kiggede på en rød hue.
|
|
Det
regnede og her var tisse koldt. Havde petroleumslampen og stearinlys
tændt. Vi læste og hørte musik. Der
var en tung dag at komme igennem. Lavede kartoffelsuppe for at få
varmen. Til aften blæste og regnede det meget og vi tog en
overhaling en gang imellem. Måtte have skriddugen frem, så
det var slemt. Alt
blev strammet og tjekket på dækket.
|
Den
7/3
Ved ottetiden så vejret tilforladeligt ud og vinden var aftaget,
men selvfølgelig lige da vi skulle have ankeret op, begyndte
det at regne og blæse igen. Da vi kom udenfor lukkede det
hele til og vi måtte have radaren på. En halv time senere
lettede bygen og vi kunne se lidt af omgivelserne.
Tæt
ved
Caleta Villarrica, kom en mega byge. Vi nåede lige at spotte
en anden båd for modgående. Det var franske Wapiti med
Ive, som var på vej til gletscherne. Over vhf'en anbefalede
han ankerpladsen uden for poolen, men da vejret i mellem tiden så
ud at bedres, besluttede vi at prøve at komme indenfor, det
lød jo spændende med den meget snævre indsejling
og så skulle der være fint indenfor.
Her
var stadig koldt og klamt om læ, vi havde jo ikke varmeblæseren
på i mere end de få timer turen tog hertil. Fugten var
svær at slippe af med. Det var rigtig slemt i Amelia, hvor
det regnede non stop og så selvfølgelig kulden på
grund af al den is, vi havde omkring os. Der kom lille opklaring
igen, det var dejligt!
|
|
At
komme ind til Caleta Villarrica
gik fint, det var snævert men til at håndtere, vi havde
ikke kunnet gøre det, da bygen var over os, vi kunne ikke
se en hånd foran os. Vi droppede krogen i det nord vestlige
hjørne og lagde to liner i land. Og tænk, hele turen
ind og under manøvren og fem minutter mere var i strålende
sol og ingen vind. Bum! så kom vinden og det begyndte at tisse
ned, gud ved hvor længe det skal stå på!
En isfugl har fløjet lidt omkring os. Den blev glad, for
nu var der to fine liner at sidde på ud over vandet, og så
var det meget nemmere at fiske. Den havde allerede indenfor en time
fanget flere fisk. Lene prøvede forgæves at få
taget nogle gode billeder af den. Også her kom en kolibri
svævede foran styrbord forrude, blot et øjeblik stod
den stille, så var den væk.
Stedet
var dejligt og det så spændende ud med de meget høje
klipper på begge sider. Der var ikke nogle steder, vi kunne
gå i land her og komme højt op, da alt var stejlt.
Henrik
gik igang med at lave pandekager og kaffe, juuubii...
|
|
|
Vi
tog en tur med jollen og så mange spændende ting. Først
tog vi turen rundt og der var flere steder vi kunne gå i land
og gå langs vandkanten. Vi så pludselig en sort kat
sidde og kigge på os, da vi sejlede forbi. Vi blev så
overraskede over at se en kat her på en ø langt fra
alt og da vi drejede ind, blev den roligt siddende, indtil vi var
helt tæt på, så vendte den roligt om og forsvandt
ind i buskadset. Vi kunne næste ikke tro, at det var en kat,
men billedet viste det jo, selv om det blev utydeligt, da jollen
gyngede lidt. Den var så sort, at den så blå ud.
Derefter
så vi en brun nathejre, som kun flyttede sig når, vi
kom for tæt på. Vi så mange små forskellige
fugle, som var svære at fotografere, da de fes rundt. Men
toppen var kolibrierne, som susede rundt om os. Henrik prøvede
forgæves at få et billede af dem, men de var lynende
hurtige. Men nu så vi med sikkerhed, at her var kolibrier
og vi fandt også ud af, hvilke blomster de gik efter.
|
|
|
|
|
|
|
Så
faldt tiøren, på vores tøj var der røde,
orange og lilla farver og det var lige de farver blomsterne havde,
som kolibrierne holdt så meget af. Det var derfor de kom susende,
når de så os og skulle lige tjekke, om der var en godbid.
Med rød og orange hue på stod de lige foran ens ansigt,
men alt gik så hurtigt, at vi ikke nåede at reagere.
Derfor var den røde hue i styrbord vindue så spændende!
Vi
tog også en tur udenfor poolen for at se den anden ankerplads
og prøvede at sejle gennem den smalle indsejling med jollen,
det føltes noget anderledes end med Dana, der var frisk vind
og krap sø udenfor, men vi syntes det var en sjov tur og
den lille jolle klarede sig fint.
|
|
|
|
|
Den
8/3
Det
var koldt og klamt om morgenen. Vi havde svært ved at bestemme
os for, om vi skulle tage afsted eller ej. Der var tåget og
det regnede, alt var bare vådt, vådt. Klokken 08.30
begyndte vi at tage linerne ind og 08.45 forlod vi Caleta Villarrica.
Der var helt lukket til udenfor, så det var for radar op langs
kysten. Da vi kom op i Canal Pitt lysnede det lidt og vi kunne følge
kysten.
Vi
prøvede to gange at sætte yankien og begge gange tog
det fem minutter og så havde vi vinden imod, slut med det!
Canal
Pitt var flot, det vi kunne se.
|
|
Et
par timer inden Calata Finte begyndte det at blæse og store
søer byggede sig op, det var rigtig ulækkert. Vi måtte
have mere motor power på for at stævne vinden og søerne,
og det gik langsomt. Endelig kom vi i læ og kunne sejle lige
ind gennem hullet, som stod som en lys plet helt klart i horisonten.
Det var en rigtig sur tjans!
|
|
|
Vi
gik helt
op i bunden af bugten og ankrede. Det blæste ad helvedet til
og søerne var ganske store. Ankom klokken 15.30 i regnvejr
og kastevinde.
Nede
om læ havde vi det nu dejlig varmt, da varmeblæseren
havde kørt og det meste af vores tøj var også
tørt. Hvor var det herligt med den lille blæser. Vi
ville bruge alt for meget diesel for at varme op med vores fyr,
vi skulle spare for at kunne køre med motoren. Men nu fik
vi jo gratis den varme luft fra blæseren.
Spiste
spagetti og drak rødvin til sen frokost, klokken 16.
Klokken
19 lysnede lidt op og vi begyndte at røre på os, men
det var for sent at tage en tur i jollen.
|
|
Den
9/3
Vi
havde en rolig nat. Det var helt stille og meget tåget men
ingen regn. Sejlede ud 08.15 med radar på og var ved udsejlingen
kl. 08.30. Da vi kom fri af kysten var der alligevel vind, heldigvis
agten for tværs i starten. Da vi kom rundt halvøen
og op i Seno Andrés, havde vi frisk vind tværs med
hårde pust. Vi satte yankieen og den gav god ekstra fart.
På
vej op lige efter øerne Kentish, så vi blæst
fra tre hvaler og ryggen af dem, de var meget store, desværre
var det på lang afstand.
|
|
Det
sidste stykke op til Caleta Luna var god sejlads og det var nemt
at komme ind. Det var en stor åben bugt med to arme, vi sejlede
op til bagbord. Masser af små øer med et rigt fugleliv
og vi havde igen delfiner omkring os. Vi sejlede helt op i bunden
og droppede ankeret og bakkede helt ind i hullet og satte to liner
i land. Vi lå lige ud for en stor rød mossten, her
var meget flot. Også her som så mange andre steder,
var her masser af muslinger i forskellige størrelser. Men
de skal tjekkes før, de bliver givet fri til at spise. De
kan have giften red-tide og vi har forbud mod at tage dem, det står
faktisk i vores zape, at vi ikke må samle muslinger og skaldyr.
Igen
kom en kolibri flyvende forbi for at kigge på den røde
hue og en kondor kom svævede lige over os.
Det
klarede
op og vi tog på jolletur. Var en tur over i lagunen gennem
en smal kanal, der var nu ikke noget særligt at se, så
ud igen. Udenfor så vi en isfugl, som vi ivrigt fotograferede.
Vi sejlede forbi de små øer med cormorants og et caranca
par. Sejlede over i den anden kanal hvor vi så husskeletter,
sikkert fra nogle fiskere som har boet her, mens de har fisket i
området. Der hængte orange plastic hist og pist, som
var blæst i stykker.
Henrik
lavede dejlig karry fiskeret, og vi læste hele aftenen.
|
|
|
|
|
Vågnede
ved ottetiden og der var helt stille og tørvejr. Nød
at vi ikke skulle afsted, men vi skulle benytte os af det gode vejr
til at få fyldt diesel på. Spiste morgenmad og hørte
Patagonia net. Startede på diesel påfyldning, midt i
det hele begyndte det selvfølgelig at regne, så paraplyen
måtte frem for at skærme for påfyldningsstudsen.
Vi fik fyldt alt på og har nu 300 liter i styrbords tank.
Vi
så to delfiner lege lige ved båden og en lille sæl
kiggede nysgerrigt på hvad der foregik.
|
|
|
|
|
Den
11/3
Havde
en rolig nat. Tog af sted kl. ca. 08.15 og havde en dødssyg
motorsejlads til Bahia Tom, Caleta Bolina.
Her
var gengæld rart og da vi endelig havde fået kantet
os ind i det rigtige hul, lå vi fint med udsigt lige ud til
kanalen. Vi var så heldige med vejret, det klarede op, da
vi skulle til at ankre og det holdt sig pænt resten af dagen
med kun et par byger ind i mellem.
Fire
delfiner har været omkring båden og lavet lidt opvisning.
Vi har igen set kolibrier og andre småfugle.
Har badet og slappet. Fik paprikagryde til middag.
Det
var meget dårligt vejr udenfor, så det bliver nok til
et par overligger dage.
|
Den
12/3
Vejret
var flot her til morgen, sol og blå himmel og vi er gået
over til vintertid.
Vejrudsigten
var dårlig for de næste dage, meget vind, og for at
det ikke skulle være løgn fra nordøst, lige
ind hvor vi lå, så det var godt at ankeret sad fast.
Meldte ind til patagonia nettet lige før vi tog på
jolletur.
Vi
var rundt i bugten og der var et par steder, hvor der var passage
over til den næste bugt. Helt yderst ved indsejlingen var
der mange cormorants og flappeænder. Et cargo skib kom op
gennem Canal Conceptión med kurs mod Canal Tridadad. Da vi
var ved at sejle tværs over bugten helt ude ved kanalen, drejede
skibet rundt, så Henrik troede, at de måske i kontakt
med os. Vi sejlede tilbage til Dana og kaldte dem op over vhf'en,
hvor de fortalte, at vejret var for slemt til at gå ud gennem
Canal Trinidad, derfor vendte de om for i stedet at gå ned
gennem Canal Conceptión.
Bagefter
tog vi alt vores affald med over til en lille bugt, hvor vi fik
gang i et mindre bål. Det lykkedes os at få brændt
alt affaldet dog til sidst i tisøs regnvejr, men det var
det værd.
Tilbage
til ostemad og kaffe.
Den
13/3
Vi
blev ombord i dag, et kedeligt vejr og blæst udenfor, kun
et par solstråler ind imellem. Senere på dagen kom Wapiti
ind og lagde sig ved siden af os, men vi så og hørte
intet til dem, de havde det vel også lidt køligt og
hyggede sig nede.
Det
var koldt og klamt nede om læ, og vi håbede på
at komme afsted næste morgen.
|
|
Den
14/3
Halv
otte bjærgede vi linerne og ankeret. Wapiti sejlede en halv
time før os.
Vi
holdt kursen tæt til bagbord langs land, for ikke at miste
vores højde ved Isla Tópar som skiller Canal Trinidad,
hvorfra der kom frisk vind fra vest og høje søer.
Vi rullede yankieen ud og havde den på ca. en times tid, så
spidsede vinden, da vi kom lidt i læ af kysten og det var
det sædvanlige, for motor resten af vejen. Vi duttede farvel
til Wapiti udenfor Caleta Refugio, hvor vi sejlede ind.
Vi
havde problemer med at få ankeret til holde, der hvor vi ville
ligge. Så det endte med efter en times roden rundt, at vi
lagde os, hvor det var vist i bogen. Det skulle vi have gjort fra
starten, men Lene syntes, det så så trangt ud. Men da
vi først kom på plads og linerne var i land, var det
selvfølgelig et super sted.
Vi
fik badet og slappet og gad ikke gå i land på trods
af, vi endelig var kommet til et sted, hvor vi kunne gå. Vi
var helt flade efter alt det arbejde med anker og liner. Spiste
fiskeret med karry uhmm...
|
|
|
Den
15/3
Rolig
nat. Stod meget tidligt op, da vi troede, vi kunne komme afsted,
men det blæste for meget. Det fortrød vi ikke, det
blev en pæn dag og vi fik travet meget omkring. Første
gang tog vi ind lige efter Patagonia nettet. Vi blev bedt om at
melde, hvis vi havde set nogle af de franske både. Vi meldte,
at vi havde været sammen med franske Wapiti. Armadaen søgte
efter de franske både, de ikke havde hørt fra i lang
tid. Hvor svært kan det være!
Her
var smukt med alt det grønne og flot med bjergene omkring.
Der var mange småfugle og kolibrier og de kom ganske tæt
på, de var ikke bange. Vi travede rundt i det dejlige terræn
hele formiddagen. Det var meget kuperet med flere mindre skovpartier,
som lå i læ for vinden og her var dejlig varmt. Her
flagrede kolibrierne rundt mellem de farverige blomster og flere
gange kom de så tæt på, at man blev helt skeløjet
af at se på dem. Vi vadede gennem mange vandløb nede
i dalen for at komme over til nogle klippesider, vi gerne ville
kravle op på for at få udsyn over hele området.
Ved
firtiden tog vi igen i land for at se, om vi kunne komme ud til
kysten. Vi havde en flot udsigt over Canal Wide og så op af
den overfor liggende Seno Europa, hvor der var is og sne på
toppen af bjergene og hvorfra der flød isbjerge ud fra gletscherne.
Det
var en god eftermiddagstur, som blev afsluttet med ostebrikker og
rødvin.
Vi
var spændte på, om vi kunne fortsætte næste
morgen, Grip filen sagde, der ikke blev så meget vind og vejrkortet
havde tætte isobarer, det var lidt modstridende. Måske
vi kunne få en ny grip file næste morgen. Skulle vi
have en overligger dag til, gjorde det ikke så meget, så
kunne vi måske få renset vandlinien og vindroret, de
var ved at blive godt begroet.
|
|
|
|
|
Den
16/3
Det
har blæst og regnet i nat, men vi har ligget roligt.
Henrik var tidligt oppe i regnen for ar se, hvordan det så
ud udenfor. Der var fladt vand, så vi tog linerne ombord og
krogen op og var ude af hullet klokken 07.30.
Vi
havde en fin motor sejlads op langs kysten mens vi spiste vores
morgenmad og hørte Patagonia nettet.
Lige
inden vi kom op til øen Saumarez, fik vi besøg af
en flok delfiner, som fulgte med op langs kysten af øen.
Det var herligt, her kom lidt sol frem med lidt finregn ind imellem.
Det var en smuk og dramatisk tur med meget høje bjerge med
sne på. Her så vi pludselig et blæst og der var
en hval. Fik taget et enkelt billede af ryggen og halen, super!
Vi kom til ankerpladsen i Caleta Apalá, en dejlig stor men
alligevel beskyttet bugt. Da vi skulle til at ankre, holdt det op
med at regne og solen kom frem, herligt med den dejlige solvarme.
|
|
|
|
|
Den
17/3
Da
vi stod op kl.7, var der ikke nogen vind og det regnede af pommeren
til, men vi gjorde alligevel klar til at sejle. Da ankret var oppe
7.45, begyndte det at blæse lidt fra nord og da vi kom ud
i Paso Piloto Pardo, havde vi 8-10 m/s imod. Efter ca. 3 sm nåede
vi op i Canal Escape, her var der 12-14 m/s imod og ulækker
sø, som kom fra alle side på grund af det smalle løb
og farten var nede på 3 knob. Der var meget ringe sigt, så
vi havde radaren på. Vi bestemte os til at vende om og gå
tilbage til ankerpladsen, vi netop havde forladt, det her var for
surt. Det gik hurtigt tilbage, 6-7 knobs fart, og vi lå igen
for ankret kl. 9.00.
Efter
morgenmaden gik Lene igang med at bage rugbrød og franskbrød.
Klokken
12.30 kom et stort fragtskib forbi, de kaldte os op og bad om navn
osv. Vi talte om vejret og da de kom op i Canal Escape, kaldte vi
dem op og spurgte, om hvordan forholdene nu var. De meldte 10-15
knob vind og rolig sø, det lød jo godt. Så vi
lettede hurtigt anker og sejlede til Caleta Grau. Vejret var meget
bedre nu end om morgenen.
|
|
Caleta
Grau kom vi til ved 16:00 tiden. Grau var ligesom et lidt åbent
v, men med ankeret langt ude og to liner til træerne lå
vi fint. Til en afveksling regnede det i tove, da vi skulle ind,
vi var ellers vandt til, at det klarede op og holdt op med at regne,
når vi skulle lægge anker, men ikke denne gang, det
var afskyelig vådt. Vi blev på vhf'en kaldt op af Wapiti,
som lå længere fremme i regntykningen, de ville høre,
om vi vidste noget om vejret næste dag.
Vi
spiste fiskeret med ris, det er lækkert.
Den
18/3
Det
regnede uafbrudt hele næste dag, vi var nede om læ,
læste og lavede gryderet til to dage af den næst sidste
pakke kød.
|
|
Den
19/3
Det
har været en vidunderlig dag i dag, sol fra morgen til aften.
Sejlede fra Caleta Grau klokken 07.45 og anløb Puerto Edén
og var hos armadaen klokken ca. 11. Alt gik smertefrit her og bagefter
sejlede vi over til byen. Her lå Wapiti og et par timer senere
kom Trait d´Union.
|
|
Vi
tog i land kort tid efter vi havde ankeret. Der var en slags catwalk
langs hele bugten, hvor husene ligger ud til, meget spændende
lavet. Her var meget frodigt, blandt andet med fuchsiabuske og mange
kolibrier og andre fugle holdt til her. Fuchsia var den mest almindelige
busk her og den blomst kolibrierne var mest vilde med.
Vi
gik hele turen rundt bugten ved byen og den tilstødende bugt
og til sidst op over toppen hvor national parken O´Higgins
ligger. Der fra var en flot udsigt over hele bugten, byen og indsejlingen.
Vi kan ikke mindes hvornår, vi har haft en så fin en
hel dag, det var lige hvad vi havde brug for.
|
|
|
|
|
Den
20/3
Formiddagen
gik med at finde ud af at få diesel, der var kun til Daniel,
vi måtte vente til næste dag.
Vi
var på biblioteket for at blive skrevet op til en tid på
internettet senere på eftermiddagen. Vi kunne få 30
minutter på nettet, når skoleeleverne var færdige
med at bruge de tre computere, de havde der. Det var den første
"by" efter Puerto Williams, hvis man ikke sejlede til
Puerto Natales, som lå lidt afsides og tættere på
Puerto Williams. Puerto Edén ligger næsten halvvejs
på ruten fra Puerto Williams og Puerto Montt.
Vi
gik en tur over til den næste bugt, for at se lidt på
de små butikker og især hvad de havde at byde på.
Vi manglede frugt, grøntsager og lidt mere ost. Der var ikke
meget på hylderne lige nu, de ventede på at færgen
skulle komme fra Puerto Montt med ny forsyning.
|
|
|
|
|
Den
21/3
I
dag fik vi diesel, 385 liter.
På
vores gå tur rundt bugten, havde vi mødt Manuel, som
var ansat hos carbiñeros, det hedder politiet i Chile. Manuel
tilbød, at vi kunne benytte hans bad, og samtidig fik vi
vasket og slynget vores tøj i hans vaskemaskine. Han var
en sød fyr som gerne ville snakke om verden udenfor og han
var meget interesseret i at lære engelsk. Vi nød godt
af hans venlighed og han anbefalede os at handle i den næste
bugt, hvor varerne var bedre og billigere end hos José.
Maria og José var meget foretagsomme mennesker. De boede
i huset, som lå for enden af den lille bro vi anløb
med jollen. Det fungerede som hostel og køkkenet var samlingsstedet
for dem som boede her og for alle som kom forbi, og de var ikke
sene til at vinke folk indenfor. Maria bagte nogle dejlige store
brød, som selvfølgelig også var til salg. José
bestyrede den største butik i den del af byen og han var
absolut ikke den billigste og kvaliteten svingede meget. De havde
også i forbindelse med deres hostel flere telefonbokse at
se efter. José var også leverings dygtig af diesel,
så det var om at holde sig til her og vi var heldige at få
det kvantum vi ønskede, selv om de skulle tage fra en af
deres egne tanke, det var en venlighed. Her bruger de selv al den
diesel, de får bragt med skib. Kvaliteten var i top og til
en fornuftig pris.
|
|
|
Den
aften spiste
vi en god middag hos Maria og José. Vi
fik krabbesalat til forret og en stor stuvede cholga musling med
salat og hjemmebagt brød til hovedret og hvidvin til. Det
var en dejlig middag og vi havde en hyggelig aften. Så fik
vi prøvet den berømte centolla (southern king crab)
og den største af muslingerne uden at blive syge.
Bagefter
gik vi en tur på bryggen og nød den lune aften.
|
|
Den
22/3
Sov
lidt længe, vi skulle jo ikke sejle. Det
regnede det meste af dagen. Fik vasket vores sengetøj hos
Manuel, det var dejligt.
Færgen
Navimag kom med varer og det var sjovt at se alle bådene fra
byen strømme til for at hente deres varer på reden.
Vi
var oppe på internettet og få tjekket vores mails.
Senere
sejlede vi i jollen over til den anden bugt for at købe lidt
grønt, frugt og et stykke ost, det var rasende dyrt.
Da
vi sejlede tilbage begyndte det at regne, så vi tog jollen
op og gjorde klar til at sejle næste morgen. Armadaen kunne
vi klare over vhf'en.
|
|
|