43.
BREV
|
Prince
William Sound - Cape Spencer. 630 sm.
|
|
|
Det
var ved at blive forår i Prince
William Sound og som trækfuglene, længtes vi også
efter at komme videre. Vi forlod Cordova og vores venner og sejlede
lidt rundt i den vestlige del af sundet, for at se et par steder,
vi ikke nåede, da vi kom året før. Vi ville langsomt
arbejdede os mod udsejlingen mellem Hinchinbrook og Montague Island.
Vores
første ankerplads, blev igen Simpson
Bay, hvor vi mødtes med Margie og hendes crew ombord
på Senang Hati. Margie har båden sammen med nogle new
zealandske venner, som kommer herop hver sommer for at sejle rundt
i PWS. Vi havde et par gode dage sammen, inden vore veje skiltes,
og vi fortsatte op til Sheep
Bay.
|
|
Her
var vi heldige at se de store hvide bjerggeder, men på lang
afstand. De gik højt højt oppe på bjergsiderne.
Vi kunne lige se dem i kameraet og zoome dem ind til en lille hvid
prik. Næste dag blev en flot dag, så vi blev og tog
på en lang jolletur rundt i hele bugten. Dagen blev også
brugt til lidt reparationer, som krævede tørt vejr.
Vi nød endelig at være på farten igen.
|
|
|
|
|
|
Næste
dag var perfekt til at krydse sundet og sejle til Cabin
Bay - Naked Island. Der var ingen vind og solen varmede, som
var det en sommerdag.
Fra
Cabin Bay sejlede vi ned langs øen Knights vestside gennem
Dangerous Passage til Icy Bay. Der var en masse is, som drev ud
fra gletscheren Tiger, som ligger for enden af Icy bay. Nassau Fjord
støder ud til Icy Bay, hvorfra der også kommer en masse
is fra gletscherne Chenega og Princeton. Vi sejlede ind gennem isen
mod gletscherne, og håbede, vi kunne komme op gennem Nassau
fjord til en ankerplads. Men der var helt blokket til af is, så
vi tog i stedet nogle billeder af det flotte landskab. Vi sejlede
mod Whale Bay for at finde en ankerplads og se på hvaler,
men da det begyndte at blæse op, ombestemte vi os, da ankerpladserne
der er udsatte og lidt tricky at anker i. Vi
sejlede videre til Iktua
Bay på øen Evans Island for at finde en sikker
ankerplads.
|
|
|
|
|
|
Da
vi sejlede ind i bugten fik Henrik øje på en sort bjørn
inde på stranden, så de var ved at komme frem fra deres
vinterhi. Vi så senere en sæl og et par ørne
og hvalernes blæst ud i Prince of Wales Passage.
|
|
Næste
formiddag tog vi ind i jollen til Crab Bay for at finde den trail,
som fører over til den anden side af øen til native
landsbyen Chenega. Vi fandt den aldrig. Vi kom op gennem en stream
og op i skoven og endte ude på et lavt plateau. Men der lå
ca. 2 til 3 meter sne, og her havde vi brug for de snesko, vi ikke
havde med. Vi kunne se bjørnespor hele vejen op gennem lavningen,
men turde ikke fortsætte derud af frygt for at forsvinde i
den dybe sne. Vi prøvede begge at miste fodfæstet,
når et ben forsvandt dybt i sneen. Lenes ene støvle
med sok hængte fast i en busk dybt nede, og var næsten
ikke til at få op. Det lykkedes Henrik efter lang tid at fiske
den op. Tanken om at gå tilbage på en bar fod var ikke
rar. Vi havde heldigvis pagajerne med, som vi kunne lægge
på kryds og på den måden få støtte,
så vi ikke sank dybt ned. Det var alt for tidligt på
året at gå ind i terrænet bare med støvler,
her kunne man kun gå sikkert med snesko eller ski.
|
|
|
Det
var helt skørt, her stod man begravet i sne næsten
til livet og jo mere man rodede rundt jo dybere sank man ned. Det
ville jo ikke vare længe, før man var helt dybfrossen
og lige klar til et bjørnemåltid. Situationen var jo
alvorlig nok, og vi fik lært lidt om dybe huller under sneen.
Vi gik jo ovenpå en masse buske. Der hvor Lene røg
igennem, var hun heldigvis landet ovenpå en busk, der var
to til tre meter dybt lige ved siden af, når vi kiggede ned
i hullet.
|
|
|
|
|
Vi lå I Snug
Cove på Knight Islands østside, da der kom et god
vejrudsigt. Op med ankeret en tidlig morgen og et endeligt farvel
til en spændende tid i Prins William Sound. Se satellitkortet
over vores tur ned langs kysten.
|
|
|
|
|
|
Der
kom meget mere vind fra NW end varslet, 20 til 25 knob og vi fløj
afsted med 7 til 8 knobs fart og det var ikke alt for behageligt,
når vi fik en stor skævert ind på låringen.
Vi var bare trætte og Henrik havde det ikke godt, han lå
nede om læ. Men ellers gik sejladsen fint, lige indtil en
stor sø drejede hovedroret lidt. Det er altid sat fast, når
vi sejler for vindroret, men det kan ske i dårligt vejr som
her, at det flytter sig, og så kan vindroret ikke styre, som
det skal. Da Lene så, at vi kom ud af kurs, stod hun op på
toften, ja, det var dumt, for at komme bag rettet for at justere
roret midtskibs. Men bedst som hun stod op, og heldigvis havde fat
med een hånd i styrebøjlen, kom en mega sø og
ramte Dana så hårdt, at Lene lettede og blev slynget
rundt bag om rattet og landede på det højre lår
på toften, heldigvis tog lårmusklen hele stødet.
Havde hun ikke holdt fast i bøjlen, var hun forsat på
hovedet lige ned gennem nedgangslugen. Men hun slap heldigvis med
et mega ridelår, som fik de flotteste farver og var ømt
som bare pokker. Det blev en urolig sejlads, vind og sø ind
agten for tværs, så alt om læ væltede rundt,
det var lidt af en ilddåb første gang efter en hel
vinter i Cordova.
Vi
skulle et godt stykke syd om Kajak Island ved Cape Suckling og det
lavede lidt rod i vores kurs, vinden var nu for meget agten ind,
og vi orkede ikke at sætte spiler stagen i mørket og
i den urolige sø. Vi sejlede et godt stykke forbi Kajak Island,
før vi om morgenen gik over stag og fik en fornuftig kurs
mod Icy Bay.
|
|
Vinden
flovede ud på eftermiddagen og hvis vi skulle nå ind
til Icy
Bay og stadig have lidt aften, måtte vi sætte motoren
på. Det var en lang tur ind til den meget store bugt. Der
er en lav kyst på begge sider af indsejlingen, specielt om
styrbord er der fladt, så det var lidt vanskeligt at få
et overblik om stedet, før vi var helt inde.
|
|
|
Bjergene
var utrolig flotte og Mount St. Elias knejsede op mod den blå
himmel og da vi kom længere ind, så vi lige foran os
en kæmpe gletscher.
Vi
fandt ned gennem grundene og ankrede op i en lille bugt med god
holdebund. Det var dejligt at komme ind på en ankerplads igen
og slappe.
|
|
|
Vi
vågnede
op 05.30 til et flot vejr. Helt stille og solen var ved at komme
frem af disen. Ved
godt 7 tiden lettede vi anker for at sejle turen op til gletscherne
og isen.
Mount
St. Elias (5.489 m) dukkede mere og mere frem af disen, som lå
over hele området og specielt mod havet og indsejlingen lå
en massiv tågemur. Det var godt, vi ikke skulle derud i dag.
Inde
i bugten klarede det helt op og bjergene stod næsten skarpt,
det er ikke helt muligt med varmedisen, som ligger her. Havde det
blæst, ville her være meget koldt, vi sejler næsten
rundt i en dybfryser.
|
|
Landskabet
omkring os er meget flot med to store gletschere, Guyot og St. Elias
som kommer helt ned til havet. Også gletscheren Malaspina
skyder en masse isbjerge ud i fjorden, men den kunne vi ikke se.
Vi kunne ikke sejle længere op end til den meget massive iskant
ved 60 grader nord. Vi havde læst, at man sjældent kunne
komme videre op og slet ikke så tidligt på året.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Længere
inde så vi store isbjerge lige foran St. Elias, som på
et tidspunkt ville drive ud i havet. Vi var afskåret fra at
komme videre op i fjordarmene på grund af den megen drivis.
Vi sejlede rundt langs kanten af isen og lidt indenfor, hvor der
var plads, men mere blev det ikke til. Vi var heldige bare at se
de flotte bjerge så klart i det fine stille vejr. Der var
hele tiden en stor dønning, som rullede ind fra havet, det
gjorde, at flere af isbjergene tippe rundt, så vi holdt god
afstand.
|
|
For
første gang følte vi rigtig, at det var ved at blive
forår, der var lunt i læ af vinden og her var mange
løvtræer, som vi ikke havde set så meget til
længere nordpå. De stod helt lysegrønne og der
var buske med blomster, det var dejligt at se. Det havde vi ikke
ventet her, endnu en god oplevelse.
|
|
|
Vi lå i en godt beskyttet bugt med god holdebund. Her var
til vores overraskelse et hovedhus med 5 cabins tæt ved stranden
og der var en masse grej omkring stedet.
Vi
tog ind for at hilse på, men det så ikke ud til, at
der var megen interesse for at møde os, så vi efterlod
jollen og gik en lang tur den modsatte vej rundt bugten. Det var
varmt som en sommerdag, da vi gik langs stranden, vinden var nu
vendt til øst og vi fik den lune luft fra strandlandet.
|
|
Da
vi kom tilbage, kom en pige ned til fra huset med en brochure og
visitkort om stedet. De var meget interesserede i at få turister
til at komme. De satsede mest på lystfiskere. Vi hilste også
på ejerne, konen er Thiglith native. Det var vist ikke meget
blod, hun havde fra dem, men nok til at få tildelt et stykke
land.
|
|
Den
28. maj
Vi
forlod Icy Bay klokken 05.30 i helt stille og klart vejr. Vi så
et par Bovhead hvaler, da vi kom udenfor. Der var undervejs nogle
tågebanker, men de lettede, da solen kom mere frem. Vi var
heldige at kunne se kysten og de meget høje sneklædte
bjerge og Malaspina gletscheren, inden tågen igen lukkede
helt af for det hele.
De
sidste par timer ind til Yakutat var i tyk tåge og let vind
fra nordvest. Vi hørte over VHFen, at der var et kraftigt
temperaturfald, derfor denne pludselige tåge. Vi havde radaren
tændt og Henrik lavede waypoints hele vejen op til en fin
ankerplads i Yakutat,
hvor vi kun havde ørne omkring os. Vi kunne lige se og høre
dem, inden det hele igen lukkede til.
Hvor
er det dejligt med kortskærmen, så vi kan se nøjagtigt,
hvor vi er. En stor tak til Dolores, som forærede os sin computer
med komplet Nobletec kort og så kører den på
12 volt, den er vi lykkelige for.
Yakutat
er en meget gammel indianer landsby, som i mange hundrede år
har været og stadig er et stort handelssted. Placeret godt
beskyttet lige midt på kysten mellem Copper River i nord og
Lituya Bay og Cape Spencer i syd. Selve Yakutat Bay er meget stor
og to store fjordarme strækker sig lang ind i landet. Det
kunne være spændende at sejle derop, men igen er det
tiden, som begrænser os. Man skal bruge lang tid, hvis man
skal udforske kysten her. Vejret er meget skiftende og her er megen
tåge, så ofte ser man slet ikke kysten og bjergene,
og så er der jo ikke meget ved at sejle rundt her. Det kræver,
man har tid til at vente på, at der kommer godt vejr.
|
|
|
Da
vi næste dag forlod Yakutat, havde vi fin sigt, og fik set
landsbyen og havnen. Da vi kom udenfor var der lidt overskyet ud
over havet. Vi kunne stadig se bjergene bag Yakutat, men en massiv
skymasse var ved at danne sig lige over trægrænsen.
Det er helt specielle synsindtryk man får af kysten, når
vejret skifter så meget.
|
|
Det
er en fantastisk flot is og -sneklædt bjergkæde hele
vejen ned langs kysten helt fra PWS ned til Cape Spencer. Lige efter
Yakutat ligger bjergkæden trukket lidt tilbage, og bjergene
er ikke helt så høje men stadig sneklædte. Foran
ligger strande og skov og mange floder løber ud og danner
store deltaer med mose og marsk områder. Ved Dangerous River
ligger en stor gletscher, som går ned til en sø, som
man kan se ude fra havet.
|
|
De
store gletschere Alsek og Grand Plataeu ligger bagved ved Drey Bay,
hvor den vilde Alsek River løber ud. Det er et kæmpe
område, gletscherne spreder sig over og her ligger en sø,
hvor Alsek gletscheren skyder is ud. Det var utrolig smuk med aftensolen,
som skinnede lige ned på gletscheren og søen. Hele
vejen ned langs kysten til lige inden Cape Fairweather, er der brede
strande og lavland med skov foran bjergene og det 4.663 meter høje
Mount Fairweather knejser i baggrunden. Ved Cape Fairweather rejser
bjergene sig stejlt igen og Fairweather gletscheren kommer næsten
helt ned til havet.
|
|
Det
var koldt at sidde oppe om natten, temperaturen gik ned til pluds
5 grader og vi havde vinden lige imod 5 til 7 m/s. Søen var
hele natten moderat og vi havde en god sejlads for motor. Der var
dejligt nede om læ, varmeblæseren kørte for fuld
tryk og vi havde 22 grader i salonen, supert. Vi hørte musik
fra Henriks nye Ipod hele natten.
Den
30. maj
Om morgenen begyndte det at friske lidt op til godt 8 m/s og søen
blev lidt krap med røgvand. Vi gik en knob ned i fart, men
så passede det bedre i den anden ende. Vi skulle ikke være
ved indsejlingen til Lituya
Bay før klokken 10, helst lidt senere.
Vi
gik for små omdrejninger den sidste time og Lene fiskede lidt.
|
|
Forholdene
var fine, da vi skulle anduve og med to båker overet til hjælp,
gik det godt. Vi var der også præcis ved slæk
og højvande. Man skal meget tæt på kysten om
SB, hvor der er klippekyst og store sten, godt det var fint vejr.
Indsejlingen ligger i retningen næsten nord - syd, og et stenrev
fra syd lukker næsten af, så man skal helt op i det
nordlige hjørne tæt langs stenene for at komme ind.
Vi forstår nu, hvor svært det har været i gamle
dage med en båd uden motor at komme ind og ud her, og her
er næsten altid en kraftig dønning. Det kan være
et farligt sted at anduve og ikke mindst at komme ud fra, selv med
et moderne fartøj.
Vi
ønskede at opleve Lituya Bay på grund af den spændende
historie om stedet. Tlingit indianerne har levet her langs kysten
i århundrede. Om sommeren fangede de laks, torsk, sild og
halibut og ikke mindst den meget olierige lille fisk eulachon (candlefisk).
I de mange floder, fangede de laksen, når den gik op for at
gyde. Hele sommeren blev der tørret laksesider og strimler
for vinteren. De fangede sæler, havoddere og mindre hvaler.
Bjørne var der også masser af, men elg og rådyr
var der ikke, de kunne ikke komme over de høje bjerge. I
Lituya er der masser af bærbuske og vand, så det var
et godt sommersted.
I
området fiskes stadig laks og halibut men nu fra store både,
og når det bliver dårligt vejr, er det stadig Lituya
Bay de søger læ i. Stedet er sprængfyldt med
dramatisk og spændende historie om guldgravere, lykkejægere
og bjergbestigere. Bjergene havde en magisk tiltrækning på
folk med eventyrlyst i blodet. Rygterne løb langs kysten
om guld, sølv og kobber, så det varede ikke længe,
før der var en livlig trafik af plimsoller, sejlbåde
og dampskibe med håbefulde og eventyrlystne mænd og
kvinder ombord. Der blev i mange år gravet efter de mange
metaller og sjældne stene, som findes i bjergene og nogle
var mere heldige end andre, men de fleste drog skuffede videre.
Det er en barsk og utilgængeligt kyst og de fleste ønskede
ikke at tilbringe vinteren der med knap proviant, alt skulle bringe
dertil med båd.
|
|
|
Der
kan skrives side op og side ned, om alt det der er foregået
her, men vi vil lige fortælle lidt om den eneste rigtige fastboende
gennem mere end 20 år. Det er Jim Huscroft, som kom til Lituya
Bay 1917. Huscroft startede en rævefarm og samtidig drev han
en guldmine for at få finanserne til at strække.
Efter at have arbejdet og boet på fastlandet i flere år,
bosatte han sig til sidst på øen Cenotaph. Her byggede
han et stort hus med plads til overnatning for dem som besøgte
ham. Han anlagde en stor køkkenhave, hvor han dyrkede mange
forskellige grøntsager og krydderurter. Inden vinteren blev
høsten omhyggeligt gemt væk i en speciel kælder,
han havde lavet tæt ved huset. Han var en gæstfri mand
og han holdt af at lave mad til dem som besøgte ham.
Men
året 1936 var katastrofalt for Jim Huscroft. Først
mistede sin partner gennem mange år, ham han havde rævefarmen
sammen med. Senere på året, den 27 oktober, kom et kæmpe
jordskælv, som udløste en gigantisk bølge, som
løb ned gennem bugten og op over øen. Huscroft var
heldig at redde livet ved at løbe op på det højeste
sted på øen. Men hans bådebro og båd forsvandt
ud i havet. Hans hus stod dog næsten uskadt men oversvømmet
af vand. Men det værste for ham, og det tog næsten livslysten
fra ham, var at hans elskede køkkenhave var totalt forsvundet
og alle hans grøntsager var ødelagte, hele kælderen
var oversvømmet af saltvand og det var kun kort tid efter,
han havde pakket alt ned for vinteren. Han fik aldrig anlagt en
ny køkkenhave igen. Jim var nu over 64 år og hans helbred
var ikke for godt. Han kom aldrig ovenpå igen og hutlede sig
gennem de næste år og formåede kun lige at holde
sulten for døren. Huscroft døde den 23 marts 1939.
Der
har gennem årerne været mange store jordskælv
i området, da der er mange vulkaner, men særlig det
kæmpe jordskælv i 1958, fik overskrifter i bladene som:
da helvedet brød løs eller nattens terror. Den 9 juli
kom det STORE jordskælv. En fantastisk beskrivelse kan læses
i bogen: Land of the Mists, The wild ocean coast west of Glacier
Bay, skrevet af Francis E. Caldwell.
Det
fortælles, fra fiskerne som lå for anker lige inden
for kysten, at de enorme sneklædte bjerge rystede, vred og
løftede sig og Lituya gletscheren blev løftet op i
luften og eksploderede så is, sne og sten fløj rundt
og der blev udløst et kæmpe sneskred ned ad bjergsiderne.
Der blev nu dannet en mega bølge, en gigantisk væg
af vand kom ned gennem bugten og nåede 150 meter højt
op ad bjergsiderne, hvor den barberede alle træer og vegetation
væk. Da den nåede til Cenotaph Island, lavede den en
15 meter bred rydning tværs over øen, og et skib som
lå ved stranden syd for øen stod tørt, da bølgen
skilte sig, da den ramte øens nordside og fortsatte på
hver side af øen.
|
|
Cenotaphe
betyder på fransk, tomt gravminde. Øen fik sit navn
efter en tragisk episode i 1786.
Den
franske konge Louis den 16. havde erfaret at kaptajn James Cook
i 1778, som den første engelske ekspedition, var nået
til Fairweathers kyst. Louis den 16. følte sig nu foranlediget
til at sende en ekspedition afsted til samme område. Den 1.
august 1785 sejlede de to franske skibe La Boussole og L'Astrolabe
ud fra Brest rundt Sydamerikas kyst med stop i Chile, Påskeøen
og Hawaiiøerne.
Den
23 juni 1786 kom de helt op til Malaspina gletscheren mellem Yakutat
Bay og Icy Bay. Comte de la Pérouse var ekspeditionens leder,
han havde kommandoen over fregatten La Boussole. Da de manglede
vand og træ og ikke kunne finde nogle ankerpladser der, vendte
de om og sejlede sydpå mod Yakutat Bay for at finde et sikkert
sted at anker. Men på grund af tåge og hård dønning,
fandt de aldrig ind bag den lave sandtange ved Yakutat, hvor der
er en meget fin ankerplads.
De
fortsatte ned langs kysten, og ved Dry Bay så de røg
inde fra indianernes camp. De satte en båd i vandet og brugte
6 timer for at finde en sikker indsejling gennem brændingen,
men uden resultat og de måtte fortsætte deres sejlads.
Endelig
den 2. juli så det ud til, at de var kommet til en god bugt,
det var Lituya Bay. Udkiggen i mastetoppen meddelte, at han kunne
se røg inde fra land. Da La Pérouse kom så tæt
på, at han kunne se bugten, var vejret perfekt, let vestlig
vind og ingen dønning og kun lidt strøm. Tre både
blev sat i vandet og det lykkedes dem at komme ind i bugten og ud
igen sent om aftenen, selv om det var ved at blive lavvande. La
Pérouse bestemte klogeligt at vente til næste morgen
med at sejle ind i Lituya Bay.
Det
viste sig, at det alligevel ikke skulle blive hel nemt. Næste
morgen ved 6 tiden lige før højvande sejlede Astrolabe
ind gennem den smalle indsejling med den lave sand og -stentange
om bagbord og klippekysten om styrbord. Ved begge pynter lå
en båd for at hjælpe fregatterne, når de langsomt
skulle manøvre ind. Vinden var vest og vest syd vest og med
indsejlingen liggende nord - syd, så alt ud til at det skulle
gå godt.
Men
ved 7 tiden, hvor de var lige midt i ind sejlingen skiftede vinden
til NW, så de måtte mindske sejl og til sidst tage dem
ned. De var heldige, at den indgående strøm førte
dem igennem passet, men de var uhyggelig tæt på klippekysten
om styrbord. La Pérouse var chokeret og rystet efter episoden
og skrev, at han i sin 30 års karriere til søs ikke
før havde set to skibe være så tæt på
at forlise og ydermere et så øde sted.
På
grund af de vanskelige strøm og -vindforhold blev de nød
til at sejle længere op i bugten for at finde en sikker ankerplads.
De valgte at kaste anker på nordvest siden af klippeøen
midt i bugten.
Da
det var juli måned, midt på sommeren, var her mange
Tlingit indianere. De havde deres sommer camps lang kysten på
fastlandet, hvor de fiskede laks, gik på jagt og plukkede
bær. De holdt deres sommerpotlatch, hvor mange hundrede indianere
kom for at mødes med familie og venner for at feste, nu der
var masser af føde.
La
Pérouse havde troet, at de kunne have deres lejr og ting
sikkert på øen. Der blev bygget et sted, hvor de opstillede
deres kronometer og andre instrumenter for at få fikspunkter,
så de kunne måle nøjagtige længde og -breddegrader.
På stranden spredte de deres sejl ud for at kunne reparere
og tørre dem. Smeden gik igang med at lave nagler, beslag
og andre nyttige ting til deres udrustning, så der var livlig
aktivitet rundt på øen.
Alle
de nye ting de fremmede bragte i land, var som en magnet for indianerne.
De ville gerne handle og padlede ud til øen i deres kanoer
læsset med skind af havoddere, bæver og marten og der
kom hurtig gang i handlen. Indianerne var meget interesserede i
håndøkser og jernspidser, som kunne erstatte dem, de
havde af sten og kobber. Jernstænger var de meget interesserede
i, så de kunne lave nye redskaber. Franskmændene prøvede
at komme af med gamle jerntøndebånd i bytte for laks,
men indianerne fandt hurtig ud af, at de ikke kunne bruge dem til
noget og afslog at bytte laks for mindre end jernnagler, som de
kunne bruge som harpunspidser, knive og pilespidser.
Ikke
i sin vildeste fantasi havde La Pérouse forstillet sig, at
han skulle få så mange problemer med indianerne, han
havde slet ikke tænk på deres kanoer. Selv om de satte
vagter ud, forsvandt der hver dag en masse af deres ting, som lå
spredt rundt på stranden og hvor de nu arbejdede. Indianerne
sneg sig i land og kravlede på alle fire rundt på øen,
og tog hvad de kunne få fat i. De havde endda den frækhed
midt om natten at kravle ind i et telt, hvor to lå og sov
og stjal en pistol med sølvskaft og deres tøj.
Det
kom langt om længe til en konfrontation mellem franskmændene
og indianerne. Da franskmændene manglede træ og vand
sejlede de over til fastlandet og begyndte at fælde træer
og hente vand, som de lystede. Som indianerne opfattede det, havde
franskmændene slået sig ned for at blive permanent på
øen og da de ikke kunne kommunikere med hinanden, var der
ingen, som kunne fortælle dem, at det blot var et midlertidigt
ophold, og lige så snart de var klar, ville de sejle videre.
Indianerne troede simpelthen, at de var kommet for at blive på
øen, og bare tog det de havde lyst til. Det som indianerne
betragtede som deres land og ejendom. Chifen for indianerne kom
ombord på La Boussole for at forhandle om øen. Han
tilbød at sælge øen til La Pérouse, som
havde sine betænkeligheder. Han var godt klar over, at indianerne
ikke kunne sælge land til fremmede. Landet og øen tilhørte
folket som levede der, og når de tog derfra, kunne indianerne
gøre som de lystede. Men der blev alligevel indgået
en handel og La Pérouse gav adskillige meter rødt
stof, økser, jernstænger og nagler og andre gaver til
chifen og til hele hans følge.
Da
forhandlingen var afsluttet, skrev La Pérouse en erklæring
om overtagelsen af øen, som han kom i en flaske sammen med
en bronzemedalje, som var lavet inden deres afrejse fra Frankrig.
Han begravede flasken på øen, men på trods af
megen søgen efter den gennem årene, er den aldrig blevet
fundet.
Den
12 juli følte La Pérouse, at det var tid til at sejle
videre, de havde fået opmålt og undersøgt bugten
og fanget et par havoddere, som de havde skinnet og konserveret,
så de kunne komme på museet i Paris. Skibene og grejet
var i orden, de havde træ og vand og kanonerne var bragt op
på dækket. La Pérouse skrev en ordre til sin
første løjtnant, at han den følgende morgen
skulle tage tre både ud til indsejlingen, hvor han skulle
tegne et kort og hvis muligt måle bredden af kanalen. La Pérouse
havde det ikke godt med at sende første løjtnanten
afsted, han vidste, at han ofte udviste sløsethed, når
han fik en ordre, og ofte gjorde som han selv mente det skulle gøres.
Han pointerede bestemt overfor løjtnanten, hvornår
det var bedst at udføre arbejdet, og at han under ingen omstændigheder
måtte udsætte bådene og mandskabet for fare, når
de kom ud til kanalen, hvor der ved stærk strøm kunne
være farlige brækkere.
Løjtnant
d´Escures blev meget fornærmet, da han modtog ordren
og sagde, at han ikke var et barn, og at han havde haft kommandoen
over skibe og havde udført vigtige opgaver. La Pérouse
forsøgte endnu engang at forklare, at det var en farlig opgave,
og han havde opserveret sløsethed
fra nogle af besætnings medlemmerne.
Der
gik åbenbart helt ged i operationen, d´Escures kludrede
i det helt fra starten. Tre både var taget afsted, de to af
dem skulle bistå d´Escures, mens han udførte
opmålingerne. Den ene vidste ikke hvad den anden gjorde, og
da de lå midt i løbet, havde de forpasset tiden og
høj sø og stræk strøm gjorde, at de nu
i stedet for at udføre det arbejde de var sat til, måtte
kæmpe for livet. Alt
endte i tumult, og d`Escures båd var den første som
kuldsejlede, og mandskabet forsvandt sammen med båden ud gennem
indløbet og videre ud i det iskolde hav. Det viste sig senere,
at det samme var sket for den minder båd, som var sendt fra
skibet Astrolabe.
Den
tredje båd fra Boussole, med løjtnant Boutin som leder,
forsvandt også ud gennem indløbet, men besætningen
fik manøvreret båden sikkert gennem brændingen.
De endte også ude på havet i en båd halv fyldt
med isvand, men de var dog alle i live. På trods af at de
var stivfrosne, satte de straks en eftersøgning igang for
at redde overlevende, men de så aldrig en levende sjæl
ej heller det mindste stykke træ fra de to kæntrede
både. Det lykkedes dem at komme tilbage til Lituya Bay ved
slæk senere på dagen, og alle var chokerede over at
ingen var fundet i live. Tlingit indianerne, havde fra stranden
set hele episoden, og havde forsøgt at hjælpe men uden
held.
La
Pérouse satte straks en stor eftersøgning igang langs
kysterne og bad indianerne om hjælp. Han lovede dem mange
gaver, hvis de kunne finde døde eller overlevende eller blot
noget fra forlisene. Han var dybt chokeret og ulykkelig over at
have mistet 21 søfolk. Deres afrejse blev udsat i håbet
om, at nogle af søfolkene havde reddet sig i land på
kysten. Man flyttede skibene til en ankerplads indenfor tangen tæt
ved kysten, så at overlevende ville kunne se dem og finde
tilbage.
Men
ingen dukkede op og franskmændene sørgede over de 21
savnede søfolk i 9 dage. De sejlede til sidst op til øen,
hvor de først havde ligget for anker, for at begrave en flaske
indeholdende et brev med navnene på de 21 søfolk. Det
blev også nævnt, at siden afrejsen fra Brest den 1.
august 1785, havde ingen af søfolkene været syge og
ingen var døde under rejsen, selv om de havde besøgt
steder med fjendtlige folk og besejlet farefulde steder. La
Pérousa navngav nu øen Cenotaph, et tomt gravsted
til minde om de savnede.
Den
30 juli fandt La Pérouse, at det var nytteløst at
vente længere og besluttede at forlade Lituya Bay. Begge de
franske skibe slap sikker ud fra bugten og kom ud på havet
i tåge, regnvejr og i let til skiftende vind. Man kan undre
sig over, at de ikke ventede til en bedre dag for deres afrejse,
men de har givet haft det elendigt efter alle deres uheld, så
de bare ville afsted. I stedet lå de nu udenfor og hakkede
sig gennem gammel sø og gjorde meget lidt fart. Den 4. august
kom der vind og de kunne endelig sejle væk fra kysten, hvor
de nu, da tågen lettede, så den fantastiske Fairweather
Range. En lang og sørgelig historie, hvorfra øen har
fået sit navn.
|
|
Vi
sejlede forbi øen Cenotaph og fortsatte helt op til de gletschere,
der engang lå helt ned til vandet. Isen ligger nu trukket
langt tilbage med meget moræneaflejring foran. Cascade gletscheren
hænger halvt ud over bjergsiden, og man kan se fin hvid sne
og is længere oppe bagved.
|
|
|
Foran
North Crillon gletscheren ligger et bredt stykke moræne og
kun i den ene side kommer gletscheren ned til vandet, men isen er
sort af moræneaflejring. Selve gletscheren har trukket sig
meget tilbage. Det samme gælder for Lituya gletscheren. Gilbert-
og Crillon inlet, som er vist på søkortet, er i dag
fyldt næsten helt op af moræneaflejring. Der er ingen
bugter mere, men en lige kystlinie af sten begge steder.
|
|
|
Da
vi havde sejlet rundt i bunden af bugten og fået set op gennem
gletscherdalene, sejlede vi tilbage til øen for at ankre
på nordsiden, det var der, vi kunne finde mest læ for
en opfriskende SE-lig vind bag en lille pynt. Her var fin holdebund.
Der var for mange sten og løs bund oppe i bunden af bugten.
|
|
|
På
vores tur rundt så vi, hvor højt oppe kæmpebølgen
havde nået. Der hvor alle de lyse grønne træer
mødtes med de mørke, var grænsen, det ses tydeligt
på billedet. Gletscherne og området omkring dem ser
i dag meget anderledes ud end for bare for 50 til 60 år siden.
Sne og is har trukket sig meget tilbage, der er meget moræne
aflejring langt op i gletscherdalene, og vi så kun meget lidt
is blive skudt ud i bugten. Vi
så to delfiner og en del fugle herinde. Kysten langs bugten
var dejlig lysegrøn og her var mange løvtræer
og bærbuske.
|
|
Vi
stod op klokken 03.45 og klokken 04.15 forlod vi ankerpladsen uden
problemer. Vi var præcis ved udsejlingen klokken 05.00, ved
lavvande og slæk. Strømmen kan løbe med 5-6
knob, så det er med at vælge det rette tidspunkt.
|
|
Lituya
Bay og hele den lange kyststrækning er et utrolig fascinerende
og spændende område, både historisk og naturmæssigt.
De høje is-
og sneklædte bjerge, de enorme gletschere, kilometer lange
sandstrande, floder med kæmpe deltaer, der er så frodigt
med løvtræer, buske og blomster i flotte farver og
masser af grantræer.
Det
var en stille og dejlig morgen, så endnu engang var vi heldige
med en fin tur for motor ned langs kysten. Solen skinnede på
den enorme La Pérouse gletscher, og vi så, at den kom
helt ned til havet. Der var lidt hvidt is i det ene hjørne
nede ved stranden, ellers var den sort af moræne et langt
stykke op, for så at blev hvid igen. Det er en fantastisk
iskappe herfra ind mod Gletscher Bay og ned langs kysten til Cape
Spencer. En af fjordarmene i nationalparken GLacier Bay går
længere mod nord inde i landet end Lituya Bay, helt op til
Cape Fairweather, det er et kæmpe område.
|
|
Vi
valgte at skippe Murphy Cove, der ligger syd for Palma Bay, som
vores næste ankerplads, nu da vejret var så fint. Vejrudsigten
de næste 3 til 4 dage lød på regn, tåge
og vind fra SØ op til 20 - 25 knob. Det ville give modvind
og grim sø, når vi skulle ind ved Cape Spencer.
|
|
|
I
stedet sejlede vi op i Palma Bay for at se Astrolabe Arch, som ligger
på Bossoulle Peninsuela, velkendte navne fra La Pérouses
sejlads langs kysten. Med De Langle bjerget (opkaldt efter kaptajn
de Langle, som var skipper på Astrolabe) som baggrund ligger
archen, viadukten, flot, og man kan endda i stille vejr sejle igennem.
Vi turde ikke, men en motorbåd fræsede lige igennem
til benefice for os.
|
|
Ved
to tiden havde vi Cape Spencer og Spencer fyr tværs og var
nu kommet indenskærs. Vores videre sejlads sydover fortsætter
i næste brev.
|
|
|