45.
BREV
|
Sitka
- Ketchikan. 307 sm.
|
|
|
Det
havde været nogle spændende og hektiske dage i Sitka.
Vi
havde egentlig tænkt os at blive endnu en dag, og først
sejle næste dag lørdag, men det var godt vejr og der
var lidt vind, så vi kunne sejle for sejl. Henrik fik fyldt
gasflasken, og vi fik handlet de sidste friske varer.
Lidt
før middag sejlede vi ud til dieselbroen og fik fyldt tanke
og dunke. Det var en dyr fornøjelse. Vi fik 182.5 gallon
på, det svarer til 693.5 liter og vi betalte ca. 4000 dansk
kroner. Vi kunne også mærke, at dieselpriserne havde
fået et hak op. Men vi var alligevel ikke så chokerede
som amerikanerne og canadierne, vi er jo vandt til at betale en
høj pris hjemme i Danmark.
Vi
sejlede for motor ud til det første sømærke.
Så kom mesanen og yankiien op, det gik lidt langsomt og der
var kraftig dønning, men vi kom da frem. Vi sejlede for sejl
i små 3 timer, og det var dejligt at få luftet kludene.
Men som så ofte før, flovede vinden hurtigt, og den
smule der var tilbage, fik vi lige i snuden.
Når
man sejler ned langs Baranof øens vestkyst,
skal man altså vide, hvor man er. Her er i tusindvis af små
øer og lige så mange skær. Vi kom for motor til
Baidarka Cove gennem First Narrows, som løber mellem Lodge
Island og Rakof Islands. Baidarka
Cove er et dejligt stille sted mellem nogle øer, som
hører til Rakof Islands. Der var helt øde bortset
fra en lille sæl, som lå og gloede på os.
|
|
|
Næste
formiddag sejlede vi fra Baidarka Cove gennem nogle smalle passager,
særlig Second Narrows, som den hedder, skulle afpasses med
strømmen. Det var dejligt stille at sejle i skærgården,
og vi fik da også en brat opvågning, da vi kom fri af
øerne og ud i Alaska Golfen hvor det blæste 7 - 9 m/s
med lidt skum på havet.
Vi
skippede den næste ankerplads og fortsatte til Whale Bay,
hvor Still
Harbor ligger godt beskyttet bag Tikhaia Islands. Det var en
kedelig motorsejlads i dum sø og vi måtte op på
1500 omdrejninger for at komme der ud af. Vejret var trist og det
var ikke en fornøjelsestur.
Indsejlingen
til Still Harbor er spændende, virker lidt skærgårdsagtig
med Tikhaia Islands liggende langs indsejlingen, man skal lige have
tjek på, at man kommer rundt om de rigtige klipper og undersøiske
skær på turen op i bunden af fjorden. Her var masser
af fugle at kigge på. Vi ville gerne have været rundt
med jollen, men det begyndte at regne og alt lukkede til i regndis,
så det opgav vi.
Vågnede
til en dejlig stille morgen med lidt finregn. Der gik mange sitkahjorte
rundt langs bredden og nippede de friske skud på træerne.
Træerne var lige så nydeligt barberet af i hjortehøjde.
Vi var helt stille og de gik roligt rundt, men talte vi bare lidt
for højt, reagerede de straks og trak ind under træerne.
Det var en smukt sted og vi havde sikkert kunne se meget spændende
på en jolletur, men vi var klar til at sejle
ud klokken 06.30 ved højvande.
|
|
Der
var megen dønning udenfor, det var jo lige ret ud i Alaska
Golfen, hvor der altid er dønning. Så vi måtte
give lidt ekstra gas på motoren for at holde ca. 5 knob for
at sejle de 26 sømil længere mod syd til Puffin Bay.
Vi sejlede næsten helt op i bunden af Puffin Bay, og drejede
så skarpt til højre, hvor Forevergreen
Basin ligger. Her var dejligt, det mindede lidt om nord Alaska,
høje sneklædte bjerge og tre streams og lækkert
grønt.
|
|
|
|
|
|
Men
vi var også godt gemt af vejen, det kneb med at høre
vejrmeldingen og for- nemme hvordan vejret var udenfor. Vi
tog afsted tidligt næste morgen, det lykkedes Henrik at høre
vejrmeldingen, som lød på 10 knob fra nord og senere
lidt vind fra vest. Vinden susede ned gennem Puffin Bay, da vi kom
ud fra vores lille bugt. Og da vi så op mod bunden af fjorden,
følte vi næsten, vi kunne se over til den anden side
af øen gennem den dybe fjord Port Lucy, som ligger på
østsiden af øen. Vinden løb ned langs Baranof
Islands østkyst og blev fanget og presset ned gennem fjorden
Port Lucy og fortsatte over det smalle landstykke til Puffin Bay.
Ude i fjorden var der helt fladt vand. Vi strøg afsted med
vinden agten ind lige ud i golfen, som lå helt blank bare
med dønningerne.
Ned
langs kysten fik vi lidt vind fra tværs og vi satte mesan
og yankii og sejlede lidt. Men ved enden af øen flovede vinden
helt, så vi måtte have motoren på igen. Vi så
en ørn flyve ind mod land med en fisk i kløerne, og
vi
var heldige at se mange blæst og enkelte haler fra hvaler.
Da
vi kom over under Coronation Island, prøvede Lene at fiske
lidt, men der var ikke bid. Der var ellers masser af fugle på
havet, så der måtte være fisk. Måske ventede
de bare på, at hvalerne skulle jage en sildestime op til overfladen.
Der
er mange småøer og rev, som skærmer af for dønningen
fra vest ind til Windy
Bay. Det er en meget stor og åben bugt med sandstrande
og masser af drivtømmer på strandene. Men vinden var
stadig fra nord, og den vestenvind, vi skulle få senere, ville
være svag, så vi mente, det ville være ok at gå
ind her for en enkelt over natning, og her var masser af svejeplads.
Landskabet
var ikke specielt spændende, det bedste var, at man kunne
se ud over havet. Vi var heldige at have en smuk aften med en flot
solnedgang og for første gang i lang tid, kunne vi sidde
og spise i cockpittet og nyde det lune vejr.
Henrik
satte sin halibutline med tre kroge og et stykke lækker saltet
blæksprutte på hver krog. Her skulle også være
sandbund, som halibutten ynder at grave sig ned i, så måske
kunne vi være heldige, da her er så åbent. Vi
snakkede om, at der kom en stor halibut på, som trak os helt
ned i bunden af bugten og bla - bla! Og hvad skete der! det
gav et ryk i linen og slipstikket på søgelænderet
gik op, som det skulle, for at fortælle os at der var bid.
Vi gloede på hinanden og kom så i omdrejninger. Henrik
havde jo bundet linen en ekstra gang på pullerten, og nu stod
den ret agterud. Whau! op kom en stor halibut, den første
i år. Det tog lidt tid, inden vi fik organiseret os og fundet
vores knortehammer, et godt tungt stykke drivtømmer vi havde
fundet på stranden, til at give den et gok i hovedet.
Halibutten
var meget tyk, men ikke så lang som dem vi før har
fanget, til gengæld var der meget mere kød på
den. Det var en dame med dejlig rogn. Vi er blevet rimelig gode
til at filetere kræet. Endelig fik vi masser af fiskekød
og rogn til mange måltider. Den
bed på ved 8 tiden om aftenen, så det var sidste udkald,
inden det blev mørkt. Sådan en oplevelse sætter
altså liv i besætningen, vi følte os helt opstemte
efter sådan en fangst.
|
|
Næste
morgen forsatte vi sydover. Vi så mange blæst fra hvaler
og en ørn havde igen haft held og fløj forbi med en
fisk i kløerne. På det åbne hav var der mange
hvaler, både fin- og humpbackhvaler. En humpbackhval dukkede
pludselig op langs styrbord side så tæt på, at
det gav et helt gib i Lene, der sad på jollen oppe for, og
hun gav et råb fra sig af overraskelse over at se den kæmpe
ryg, som en sort ubåd, komme op lige ved siden af. To gange
kom den op langs siden, før den dykkede ned. Så tæt
på at vi bare kunne læne os ud over søgelænderet,
for at kunne røre den, den lå faktisk op langs båden.
Måske har den bare manglet selskab og i mangel af andre, var
Dana åbenbart god nok!
|
|
Da
vi kom over til de mange skærgårdsøer Maurelle
Islands ud for Prince of Wales Islands vestkyst, så vi mange
søløver. En hval dykkede ivrigt efter fisk helt inde
mellem øerne på lavt vand. Vi er meget overraskede
over at opleve, hvor lavt vand de går ind på. Vi så
masser af fugle og nu også horned og tufted puffins igen.
Vi havde set enkelte oddere på turen ned, men her så
det ud til, at der var en hel lille bestand, dejligt at se dem igen.
Skærgården kunne minde om et mini PWS med masser af
dyr.
|
|
|
Det
var blandt andet i håbet om at se flere dyr og færre
mennesker, at vi valgte at sejle lidt uden skærs. Kanalkuller
skulle vi nok få længere mod syd.
Det
var kringlet at komme ind på ankerpladsen Nagasay
Cove på Esquibel Island, og vi måtte snog os mellem
megen tang og træ stolper, som flød rundt med strømmen.
Først da vi kom helt ind i kanalen ned til Nagasay Cove,
var der fri passage. Desværre begyndte det at regne i stride
strømme.
|
|
|
Næste
dag
skulle vi først afsted ved 10 tiden af hensyn til tidevandet.
Det klarede op og blev et flot solskinsvejr og helt stille, en pragtfuld
dag. Vi skulle gennem den MEGET smalle Launch
Passage, hvor der er for lavt for Dana ved lavvande, så
vi ventede til lidt før højvande, hvor vi lige kunne
snige os over klippegrunden. Men det viste sig, at det største
problem skulle blive det massive tangbælte, vi skulle mase
os igennem. Al tang og drivtømmer havde selvfølgelig
samlet sig her på det smalleste og mest strømfyldte
sted og lå her og susede rundt med strømmen. Skruen
kunne næsten ikke æde sig igennem den tykke kelp og
måtte også have et par hvil ind imellem, så det
værste kunne glide af. Der var kun et par meter på hver
side af Dana ind til de store sten, så der skulle ikke laves
for mange svinkeærinder. Det er vist det smalleste sted, vi
har været igennem nogensinde.
Vi
kom ud i den flotte Gulf of Esquibel, som er omkranset af flere
øer. Her så vi mange blæst fra hvaler og her
var masser af fugle. Vi havde en fin oplevelse da en humpback hval
og hendes unge svømme tæt omkring Dana.
|
|
Vi
sejlede forbi Tlingit landsbyerne Klawock og Craig, på vores
vej til vores næste ankerplads, Port
Refugio, men vi kunne kun se Craig, Klawock ligger gemt oppe
bag en ø. Vi syntes, det var for tidligt at tage ind til
en by igen, det var jo ikke lang tid siden, vi havde forladt Sitka.
|
|
Refugio
var en god ankerplads med masser af svejeplads. Vi lagde os lige
bag den store ø, som ligger midt i bugten og ud for en lang
halvø, som blev tør ved lavvande. Her så vi
et rigt fugleliv og nogle sitkahjorte kom ud tidligt om morgenen
for finde føde langs bredden. Der var flere streams, så
vi vidste, at der måtte være bjørne. Lidt senere
så vi da også en sort bjørn gå rundt langs
stranden og vende sten og grave for at finde nogle godbidder.
|
|
|
|
|
|
Tidligt
næste morgen var det meget varmt, så vi glædede
os til at komme op i cock- pittet og få åbnet. Men til
vores skræk så vi, at der udenfor vinduerne var kuldsort
af millioner af midges (No-see-ums eller sandflies, små fluer
der bider som bare pokker), så vi måtte holde cockpittet
lukket på denne dejlige morgen. Vi skulle gennem Tlevak Narrows,
så vi skulle først afsted ved 09.30 tiden af hensyn
til strømmen. Lene kunne lige nå at lave brød
klar og sætte dem i ovnen på vejen ud fra ankerpladsen.
Det
var rædselsfuldt at være udenfor, vi tog trøjer
på med lange ærmer og høj hals og huer for ikke
helt at blive ædt levende. Lige så snart vi lukkede
op, blev vi over- faldet, så det var om at få ankret
op i en fart og komme væk.
|
|
Vi
skulle være i Tlevak Narrows klokken 11 pronto for at få
medstrøm. Det var rigtig flot at sejle ned gennem Tlevak
Strait og vi fortsatte op mellem Goat Island og Sukkwan Island mod
byen Hydaburg, som er Haida indianernes højborg i Southeast
Alaska.
|
|
Da
det var så dejligt vejr, sol fra en næsten skyfri himmel
og dejlig lun luft, kunne vi ikke modstå fristelsen til at
fortsætte meget længere end vi havde planlagt.
|
|
Den
første ankerplads ved Goat Island så ikke så
spændende ud, så vi tænkte, at vi kunne forsætte
til en anden lige inden Hydaburg, men inden vi fik set os om, havde
vi også passeret Hydaburg. Der så faktisk meget hyggeligt
ud derinde, og vi nåede da at se de mange totempæle,
som står midt i landsbyen, mens den stærke medstrøm
hurtigt førte os videre.
|
|
|
|
|
Det
begyndte selvfølgelig at blæse lidt op i Cordova Bay,
som er ret åben, og der kom skyer ind ude fra havet. Vi var
meget fristet til at gå ind i Mabel Bay, hvor der skulle være
god holdebund, men den lå ud til Cordova Bay, og vi havde
en klar fornemmelse af, at der tit var dårligt vejr lige her
ud til havet. Vi
kunne stadig nå at komme i læ for det åbne hav,
vi skulle bare runde Shipwreck Point, så fik vi vinden mere
tværs og kom så i læ af Barrier Islands. Så
vi holdt på. På grund af vejrudsigten, som varslede
dårligt vejr til weekenden, forventede vi, at vi skulle ligge
over nogle dage, og ønskede derfor at finde et godt beskyttet
sted, hvor vi også kunne komme i land.
Så
selv om vi skulle sejle en time ekstra, valgte vi Max Cove frem
for Ruth Bay. Lige inden Ruth Bay så vi en bald eagle dykke
ivrigt efter fisk, og det lykkedes den til sidst at fange en fisk,
så vi, da den fløj lavt over vandet med en laks i kløerne.
|
|
|
Det
er i øvrigt fantastisk at se, når ørnen har
en fisk i den ene klo. Når den kommer fri af vandet, drejer
den fisken rundt i flyveretning og tager så med den anden
klo et fast greb i ryggen af fisken, og kan så langt lettere
manøvrere sin flyvning, når fisken ikke hænger
på tværs. Fisken hænger ligesom en torpedo under
ørnen.
|
|
Det
var en lang tur op ad Klakas Inlet og derefter helt ned i bunden
af Max
Cove, men det var det værd. Her er en god ankerplads og
der er en lille skærgård langs indersiden af indsejlingen,
hvor vi beskyttet kunne sejle rundt i jollen. Vi så til vores
glæde en sort bjørn gå rundt inde ved ankerpladsen.
På trods af den lange sejlads fik vi alligevel kræfter
til at lave en dejlig halibut middag. Det er noget af det bedste
efter en lang dag, at få et godt varmt måltid mad på
en god og sikker ankerplads, hvor man kan slappe helt af.
Vi
så ikke mere til bjørnen den dag, men til gengæld
så vi en superflot solnedgang. Lene havde lige sagt, måske
det bliver en af de dage, hvor der ikke kommer regn. Og så
begyndte det at finregne, mens vi så på solnedgang,
så det blev ikke til to dagen uden regn, men det var en flot
afslutning på en strålende dag.
|
|
Vågnede
op til solskin og stille vejr og vi spiste bacon og æg og
nybagt brød i cock- pittet. Ved
middagstid tog vi på jolletur, og der var meget spændende
inde bag mini skærgården. Vi så ikke bjørnen
fra i går men en ørn, en blå hejre og en sitkahjort
med to kid. Selv om vi stoppede motoren og padlede, trak de langsomt
ind bag træerne, de er meget sky. Men vi fik da nogle billeder
og film. Der var også sæler, de er alle steder, vi kommer,
og de stikker nysgerrigt hovedet op for at se, hvad der foregår.
|
|
|
Vi
sejlede tilbage forbi Dana og ned i den modsatte ende, hvor vi gik
i land og ind i skoven, hvor vi kunne se, der var en dyresti. Men
det var ikke langt, vi kunne gå, vegetationen blev hurtig
for tæt til, at vi kunne komme igennem, men vi så både
hjortespor og bjørnelorte. Her kommer sikkert heller ikke
mange mennesker, så det er et godt sted, hvor dyrene kan være
i fred.
|
|
|
Vi
nyder overliggerdagen, og så er det årets længste
dag. Det er dejligt, at vejret nu begynder at blive lunere, så
vi kan være mere i cockpittet og nyde udsigten og spise oppe.
|
|
|
Det
holdt stik med vejrudsigten, vi fik regn og blæst og det hele
lukkede til, så vi blev nede om læ. Vi havde masser
at lave, sorterede kort og fandt de bedste ankerpladser videre til
Ketchigan.
|
|
Da
der blev ophold i vejret, tog vi ind i jollen for at gå lidt
rundt. Det var lavvande, så der var meget strand at gå
på. Vi gik et godt stykke ind i skoven ved det store delta
lige ud for Dana, men så ingen dyr. Derefter sejlede vi ned
i bunden af fjorden og her gik der nogle sitkahjorte rundt langs
stranden. Ganske stille kunne vi nærme os og kikke på
dem, de er meget graciøse. Vejret blev endda så pænt,
at vi fik endnu en flot solnedgang, og mens vi sad og så på
den, kom
to sorte bjørne ud på stranden for at grave efter muslinger.
|
|
|
Næste
morgen var vejret
igen lidt ustadigt, det regnede, men vinden var moderat, så
vi lettede anker og forlod Max Cove. Vi havde god medstrøm
ned gennem Eureka Channel og kom hurtigt til Charlies Cove, som
bare er en lille lomme, hvor man kan ankre lige fri af strømmen.
Vi var lidt i tvivl, om vi skulle blive her, men det var stadig
tidligt på dagen, så vi valgte at fortsætte mod
Sets Cove. Da vi sejlede forbi Charlies Cove, kom en humpbackhval
op med et ordentlig blæst og dykkede igen ikke langt fra os
med halen lige i vejret. Der var kun 30 til 40 meters dybde, men
her måtte være godt med fisk i den stærke strøm.
Det
var sjovt at sejle i den snævre skærgård, men
man skal være påpasselig, der ligger lumske skær
og klippeøer både over og under vandet. Her er en meget
uren bund.
Vejret
var stadig nogenlunde, så vi valgte at forsætte forbi
Sets Cove. Vi ville alligevel ikke sejle gennem Bushmann Pass, efter
at have studeret det lidt nøjere, så nu var der ingen
mening i at tage til Sets Cove, hvor vi let kunne få problemer
med strømmen. Det var kun lidt over middag, og vi håbede,
at den lovede vind først kom senere på dagen.
Som
sædvanligt strammede vi buen for meget og fik noget rigtig
grim sø ned gennem Eureka Channel, som vi valgte at fortsætte
af i stedet for den kortere rute gennem Thomsons Passage. Det friskede
op, 9 - 11 m/s, og det lavde en tosset sø. De sidste 2 til
3 timer var en rigtig lortetur, som vi selv var ude om.
For
at komme ind til Nichols Bay, skal man i det vejr, vi nu havde,
holde god afstand til kysten, inden man kan dreje ind i bugten,
som ligger lige inden sydspidsen af Prince of Wales Island. Ydermere
var vi komme ud i Dixon Entrance, og den skal man ikke spøge
med. Dixon er vild berygtet for sin voldsomhed og vi fik en skarp
på- mindelse om at tage Dixon Entrance alvorligt. Der er et
shortcut, som hedder Bert Millar Cutoff, men da vi havde studeret
den meget smalle passage nøje, blev vi enige om, at det var
for broget for os, så hellere tage hele turen rundt om Bean
Island og Nunez Point, selv om det var en rigtig snudestrammer,
føj for den lede hvor var det en grim tur.
Endelig
kunne vi dreje ind og få søen med os ind i Nichols
Bay. Vi valgte den anden ankerplads bag en stor halvø,
da der lå en stor motorbåd i på den første.
Da vi kom rundt pynten, så vi til vores overraskelse, at der
var et stor flydende hotel med kajakker, speedbåde og vandflyver,
så vi var ikke alene. Her var for megen trafik for os. Der
var 4 kajakker ude og padle i flere timer i silende regn. Hver sin
fornøjelse!
|
|
Det
blæste og regnede i stride strømme hele natten, men
ved 04.30 tiden om morgenen blev det helt stille og det holdt op
med at regne. Det var ikke et sted, vi havde lyst til at blive,
så ved
5 tiden om morgenen lettede vi anker og forlod Nichols Bay ved højvande.
Skyerne og regntågen hang lavt over bjergtoppene. Der var
store tangøer, som flød rundt i strømmen og
vandet var helt brunt, måske tangen blomstre eller også
var det på grund af den voldsomme sø.
For
at sige det lige ud, var det en træls tur for motor i en ubehagelig
dønning, og ud for hver pynt var der ydermere grimme hvirvelstrømme.
Vi rullede ind imellem så meget, at alt om læ tog sig
en tur, hynder og puder strøg rundt, vi hader det. Og hvorfor
blev vi så ikke, hvor vi var. Vi lå ikke godt og Nicols
Bay er meget stor med høje bjerge på begge sider, så
vinden fiser ned ad bjergsiderne og rammer vandet med et ordentlig
knald. Og så havde vi da håbet på, at søen
havde lagt sig lidt mere. Men her fik vi lært at sydspidsen
af Prince of Wales Island, Cape Chaconer, er en hård nød
at knække. Der er næsten altid urolig sø på
grund af de mange ferskvands strømme, som løber ud
i Dixon Entrance og så oven i hatten det kraftige tidevand
og dønning, der ruller ind fra Alaska Golfen. På et
tidspunkt var vi lidt i tvivl om, vi overhovedet kunne kom rundt
om pynten. Kommer man endelig rundt, er det om at holde godt fri
af de mange skær, som ligger strøet ud med mild hånd,
og alligevel ville vi heller ikke sejle længere ud end nødvendigt.
Men der var nogle grimme brækkere og tilbageslag fra kysten
og det grunde vand, så en fornuftig afstand var at foretrække.
Heldigvis
varede pinen kun i tre timer, så var vi oppe ved Gardner
Bay. Lige udenfor lå en gillnetter og fiskede laks, så
vi skulle lige lave et lille sving for at gå fri af ham. Det
er en smal indsejling med mange klipper og sten, og den megen dønning
gjorde, at indsejlingen så ret så dramatisk ud, så
vi var på mærkerne og sejlede langsomt ind. Da vi kom
inden for i læ af klipperne, blev der helt stille.
Den
ankerplads, som er anbefalet i piloten, syntes vi ikke om, selv
om den havde en fin udsigt til havet, der var ikke nok svajeplads
til os, så vi fortsatte op i bunden bag en pynt, vi kunne
ligge lidt i læ af. Vi fik godt fat med ankeret, lige foran
et flot vandfald. Det eneste minus var, at vi ikke kunne se ud og
have en fornemmelse af, hvordan vejret var udenfor.
Det
begyndte vanen tro at regne. Vi lavede morgenmad og sad en times
tid og slappede, gik så til køjs, vi var begge helt
flade efter den stroppetur. Vejrudsigten
meldte dårligt vejr for de næste to dage, så vi
bliver, hvor vi er.
Det
blev et herrens vejr, regn i stride strømme og kulingvarsel
for hele området. I bugten rejste søen sig til stejle
krappe bølger, selv her hvor vi skulle ligge godt i læ,
høvlede vi rundt for de mange kastevinde fra bjergene. På
snedig vis fandt vinden rundt om pynter og gennem alle åbninger,
som frembragte pust af kulingstyrke. Vi var lidt bekymrede for dybden,
der måtte være en pulle et sted, for når vi svajede
helt rundt, kom vi ned på 4 til 5 meters dybde ved højvande,
det var ikke godt, når vi lå og kanede rundt i den voldsomme
sø. Men vi holdt hele tiden øje med dybden, og vi
var heldige, at ligge det rigtige sted, når det var lavvande,
men det var trættende. Ankeret havde heldigvis godt fat og
vi havde 60 meter kæde ude.
|
|
|
Det
væltede ned med vand fra bjergene og vandfaldene blev til
rene floder, som også forplantede sig til en urolig sø
i bugten. Der hængte vandtåger næsten helt ned
til vandkanten, og til tider kunne vi slet ikke se bjergsiderne,
de forsvandt i tåge og dis.
Vi
kørte med generatoren for at lave strøm, så
vi kunne læse det meste af dagen og høre musik. Også
for at dæmpe larmen fra vinden og søernes klasken mod
båden, det var træls at høre på den larm
udenfor.
Men
alt har en ende,
og da vi vågnede næste morgen, var det dejlig stille
og solen skinnede, det var så herligt ovenpå al den
regn og blæst. Vi forlod tidligt Gardner Bay og havde en dejlig
motorsejlads over den nu helt spejlblanke Clarence Strait til Gravina
Island, hvor vi droppede ankeret i Dall
Bay.
|
|
Ved
middagstid kom en speedbåd hen til os, det var Rice, der sammen
med sin kone Cherry, bor i husbåden længere inde i bugten.
De var selv langtursejlere, og sejlede langs Amerikas kyst i 70-
og 80erne. De er begge fiskere og har fisket sammen i mange år
i området.
Rice
havde været ude og fiske laks, og tømme sine krabberuser.
Han forærede os en stor Dungeness krabbe. For første
gang skulle vi selv koge den, og det gik ikke stille af. Senere
på aftenen kom de begge forbi til en kop te, og vi fik en
lang snak om deres tid her og deres fiskeri. Vi fik mange gode tips
angående fiskeri af laks og krabber.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De
foreslog, at vi blev endnu en dag, så kunne vi sejle ud næste
morgen og fiske laks. Vi var ikke svære at overtale, vi havde
jo ikke travlt, og slet ikke nu vi havde dette dejlige sommervejr.
Det
blev en meget varm og stille aften, og vi led lidt under, at vi
måtte holde cockpittet lukket til på grund af midges,
de bed ad helvedet til.
|
|
Vi
blev inviteret til morgenkaffe hos Cherry og Rice i deres husbåd.
Vi nød kaffen ude på dækket, det var så
varmt, 20 til 25 grader, at vi gik i t-shirt og korte bukser, sandelig
en brat ændring fra uger før.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vi
tog på
fisketur i Rice speedbåd. Han havde lovet at vise os, hvordan
han fanger laks. Vi satte klemmerne på linerne til dawnriggerne
og sejlede afsted med 2 - 3 knobs fart. Der var hurtigt bid hos
Lene og hun fik en flot king salmon. Henrik fik en pink og Lene
fik også en pink lige efter. Rice forærede os generøst
kingen og den ene pink, og da vi kom ind, gav han os til med en
stor kogt krabbe. Vi fik rengjort laksene, og pinken blev gravet.
|
|
|
Vi
havde stadig en kagedåse med danske motiver på, som
vi tog med ind om aftenen for at sige tak for deres gæstfrihed.
Hvor har vi været heldige at møde søde og dejlige
mennesker. De blev vist lidt overraskede og så glade ud, særlig
Cherry, hun elsker småkager.
|
|
|
Vi
gjorde klar til at tage afsted tidligt næste morgen, men så
kom Rice forbi for at tage nogle billeder af Dana, og han kom ombord
til kaffe. Vi talte igen om fiskeri og hvilke liner vi skulle købe,
når vi kom til Ketchikan.
Turen
til Ketchikan for motor gik stille og roligt. Da vi svingede ind
i kanalen op til byen, fik vi et mindre chok, der lå 5 megastore
cruisingskibe og vandflyverne fes om ørerne på os.
Henrik
kaldte havnen over VHFen, og til vores glæde var havnemesteren
i røret med det sammen. Vi kunne selv vælge, hvilken
havn vi ville ligge i. Vi valgte Bar Harbor, der var mere roligt,
og det var let at komme ind. Vi fik samme eftermiddag ordnet alle
formaliteter både med havnen og tjekket ind og ud hos customs.
Vi skulle forlade Ketchikan senest søndag den 6. juli.
|
|
Da
vi var på havnekontoret, snakkede vi om de steder, vi kunne
besøge. Vi ville gerne til landsbyen Saxman, men det var
for sent, fik vi af vide. Det havde det nu ikke været, og
vi havde sikkert haft det hele for os selv, nu cruisingskibene var
sejlet, men det vidste vi jo ikke. I
stedet tog vi bussen ud til Totem Bight Historic Park nordvest for
byen. Det var stadig dejligt vejr, sol og lunt. Vi havde til vores
overraskelse hele parken for os selv.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Her
var et flot clanhus, et slags langhus, hvor man går ind gennem
et hul i gavlen. Der var 18 - 19 totempæle meget flot udskåret
og nogle af dem i flotte stærke farver. Det er totempæle
fra Tlingit og Haida landsbyer. Der var tre pæle, den ene
meget stor, som lå ned til reparation, så her kunne
man se figurerne helt tæt på.
|
|
|
|
|
|
|
|
Ketchikan
overraskede os positivt, den gamle del af byen er pittoresk med
fine træhuse, de fleste malet i flotte farver. Husene er bygget
på pæle langs floden, så man går på
træbroer langs den ene side af husene.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Næste
dag tog vi så
bussen ud til landsbyen Saxman og havde forventet masser af turister,
men det var ikke så slemt. Det er nok mest tidligt om morgenen,
der er mange turister fra de store cruisingskibe. Clanhuset var
dog lukket, da der var rund- visning, og det tog lang tid, så
det fik vi ikke set. Men de
mange fine totempæle på hver side af vejen op til clanhuset
gik der lang tid med at kigge på og fotografere. Clanhuset
er smukt dekoreret med mange forskellige figurer i flotte farver.
|
|
|
|
Med
alle disse billeder af totempæle og clanhuse skulle vi nok
have fået dækket de fleste detaljer omkring indianernes
kunst desangående her i Alaska. Men vi syntes faktisk, de
er meget flotte alle sammen. Det er lige før, man får
totemkuller.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Der
kom vejrskift, så vi brugte det meste af torsdagen til
indkøb af friske ting og gik på vaskeriet. På
havnekontoret havde de taget os for en ekstra dag, men det fik vi
rettet uden vrøvl, så nu var vi klar til at forlade
Ketchikan og sejle videre til Prince Rupert i British Columbia,
Canada.
Vi
havde ellers tænkt os første at sejle søndag,
som vi havde tjekket ud til, men vejrudsigten varslede nu dårligt
vejr allerede fredag aften. For ikke at komme i den situation, at
der ville være endnu dårligere vejr søndag, besluttede
vi at sejle tidligt fredag, så vi kunne nå til en god
ankerplads og være ude af Ketchikan til den aftalte tid. Vi
spurgte faktisk myndighederne, om vi måtte trække den
en ekstra dag, hvis vi skulle få meget dårligt vejr,
men costums mente, at det ville være en god ide at forlade
Ketchikan den aftalte dag, sådan. Reglerne skal overholdes.
|
|