47.
BREV
|
Blunden
Harbour - Daphne Isle, Vancouver Island, 356 sm
|
|
|
Vi
forlod Blunden Harbour den 9. august og sejlede i stille vejr for
motor over til Port
Hardy, som ligger på nordøst siden af Vancouver
Island. Indenfor revet droppede vi krogen, og tog i jollen ind for
at proviantere til turen ned langs Vancouver Island.
Vi fik først de våde varer bragt ombord, da de lukkede
tidligere end supermarkedet. Så tilbage igen for at købe
10 kilo mel og en masse friske varer. Som sædvanlig slæbte
vi os en pukkel på. Nu kunne vi vel klare os et godt stykke
tid.
Vi
lettede anker næste morgen og sejlede gennem kanalen ind i
havnen til en Esso tank. Den så godt nok ikke ud, som den
havde været i brug i meget lang tid, det var i hver til fælde
ikke her, vi skulle have diesel. På vejen ud så vi,
at der lå en Chevrontank i Bear Cove på den anden side
af bugten. Her fik vi fyldt 370 liter diesel på og fyldt vores
benzindunke til jollen. Så vi blev toppet op over hele linien.
|
|
Det
var dejlig og stille vejr, da vi for motor sejlede langs kysten
ned til øerne Beaver
Harbour, Cattles Islands og Shell Island, hvor vi lagde os for
anker mellem øerne lige over for Fort Rupert, som ligger
på Vancouver Island.
|
|
|
Vi
fik jollen i vandet og sejlede ind til Fort Rupert, som er en lille
landsby, hvor der næsten kun bor indianere (natives). Vi havde
i kikkerten set et flot dekoreret hus og en totempæl derinde.
Det viste sig, at huset var en børnehave og ikke langt derfra
lå en kirkegård med interessante navne og udsmykning
på nogle af gravene.
|
|
Lige
overfor kirkegården lå byens fælleshus med flotte
udskårne og malet figurer på gavlen og selvfølgelig
stod der også en totempæl, som måske fortalte
en historie om byen, det var svært for os at tyde de mange
figures egentlige betydning.
Til
en afveksling når det er natives, som bor her, var der pænt
og ryddeligt og fint beplantet med blomster. Det er desværre
sjældent at se så ren en indianerlandsby. De er generelt
ikke gode til at holde orden, oftest ligner det en losseplads udenfor
deres huse.
|
|
|
Gravpladsen
viste tydeligt deres traditioner med totempæle og flotte udskårne
figurer. Der var ikke noget her, som var lavet til benefice for
turister.
Her
så vi også håndværket med at brænde
og hugge de store kanoer ud af een stor træstamme og på
fribordet blev der skåret og malet flotte figurer.
|
|
|
Vejret
var stadig godt, den varmeste dag vi havde haft indtil nu. Vi samlede
vores fiskegrej sammen og sejlede i jollen ud mellem øerne
for at fiske. Lene fangede en flot laks. Fik kræet helt ind
langs jollen, men så tog fanden ved den, da den fik øje
på os. Den plaskede og sprang op i luften, så vi blev
helt gennemblødte. Vi havde i farten desværre glemt
at tage gaffen med, så det var umuligt at få kræet
indenbords, den smuttede hele tiden ud af hænderne på
os og i kampens hede røg den så af krogen, øv
-øv!!!
Vi
sejlede tilbage til Dana for at hente gaffen og den anden fiskestang
for at prøve lykken endnu engang, men fik desværre
ikke bid igen. I stedet havde vi nogle dejlige timer, hvor vi bare
drev rundt, og nød det fine vejr.
|
|
Det
regnede hele natten og da vi stod op ved 6 tiden, regnede det stadig
lidt.
Vi
lettede anker, fik både lidt modvind og modstrøm, men
ikke mere end at vi kom der ud af. Der lå stadig lidt tåge
ind over landet.
Vi
oplevede ikke noget særligt på turen ned til Cormorant
Island, hvor den gamle indianer by Alert
Bay ligger. Fandt en ankerplads i bugten ved siden af tre andre
både. Her var lidt uroligt, vinden stod lige ind, og regnen
var taget til, så vi havde ikke lyst til at sejle ind og traske
rundt i det kedelige vejr.
|
|
|
Hen
på eftermiddagen satte vi alligevel jollen i vandet og sejlede
ind til havnen, vinden var aftaget, men det regnede stadig. Alert
overraskede, det er en hyggelig by med en fin promenade langs kysten.
Det er et turistet sted, men med stærke indianske traditioner
og mange flere indianerting end vi før har set. I den ene
ende af byen ligger en begravelsesplads med totempæle og nogle
få gravstene. Her kommer i tusindvis af turister med store
cruisingskibe hele sommeren, og det var tydeligt at se, at de var
vandt til et stor ryk ind med de mange souvenirbutikker og spisesteder.
Men fordi vejret var lidt kedeligt, havde vi det næsten for
os selv.
|
|
|
Vi
gik hele turen til den anden ende af byen i tisøs regnvejr
for også at se museet. Det var interessant, da de blandt mange
spændende ting også havde en permanent udstilling af
masker, som bruges ved de mange potlach, som indianerne altid har
holdt. Vi læste en masse breve om deres problemer, for at
få lov til at dyrke deres traditionelle fester (potlach),
som de hvide havde bandlyst for lang tid siden, og det er stadig
et omdiskuteret emne.
|
|
Næste
morgen lå der ned gennem Johnstone Strait en tyk tåge,
som vi ventede på skulle lette, mens vi spiste morgenmad i
cockpittet.
Vi
sejlede
fra Alert ved 10 tiden, selv om der stadig var fed tåge, vi
kunne ikke vente længere, hvis det skulle passe i den anden
ende. Radaren var på, tågen lettede ind i mellem, og
når der kom et hul, kunne vi se de høje bjerge på
styrbord side. Der ligger en gruppe øer lidt syd for Alert,
som vi havde stor lyst til at ankre imellem for at se på dyrelivet.
Men i dette vejr, var det en dårlig ide, de var helt gemt
væk, og vi kunne kun ane, at de var der på grund af
fuglene, som vi kunne høre og se svømme rundt lige
under tågesløret.
I
strædet lige efter Hanson Island så vi en stor spækhugger
med en kæmpe finne. Vi tog vores fiskeliner ind, vi havde
fisket langs Hanson Island og kom nu ud i kraftige strømskæl
mellem øerne. Masser af store tangplanter, træstammer
og grene samledes i de store hvirvler og pumpede op og ned i hvirvelstrømmen,
det var om at holde sig væk for ikke at få noget i skruen.
Vi
havde fået en masse tang på fiskekrogene, og mens vi
stod og rengjorde dem, var det, vi så den store finne lidt
agterude.
|
|
Vi
vendte om og sejlede langsomt rundt for at fotografere, når
den kom op for at blæse. Det var en flot oplevelse, vi havde
ikke set spækhuggere i lang tid så tæt på,
bare en god bådlængde var den fra os. Vi cirklede rundt
i lang tid i håbet om, at den ville springe, men det gad den
ikke.
|
|
|
|
|
|
Vi
fortsatte mod det gamle proviantsted Port
Neville, som ligger på fastlandet lidt indenfor mundingen
af en lang fjord. Floden Fulmore løber ud i bunden af fjorden
fra den store Fuldmore Lake. Der er et stort delta og et godt sted
at se bjørne, men vi syntes, der var for lang at sejle op
med Dana, så vi ankrede lige indenfor i den ene side af fjorden.
Den er meget strømfyldt med et kraftigt tidevand, så
vi brugte lang tid på at finde det rigtige sted at ankre,
så vi kunne være sikre på, ikke at drive når
strømmen vendte.
|
|
Det
blev en flot lun dag med sol og blå himmel. Vi
tog en tur ind og fik en rundtur i Port Nevilles gamle proviantbutik,
som nu fungerer som museum og en af de lokale malere holder maleriudstilling
i et par af rummene. Det var en norsk familien Hansen, som startede
handelsstedet her i slutningen af det 19. århundrede for fiskere
og andet godtfolk, som kunne købe lidt proviant og hente
deres post her. Det fungerer stadig som poststed. En gang om ugen
kommer en vandflyver forbi med breve og pakker.
|
|
|
Henrik
ville gerne bytte bøger, han havde set en del bøger
i en kasse på kontoret, så vi tog ind senere på
dagen med en stak til at bytte med. Vi fik en snak med Lorna, som
levede her med sin datter Erica, indtil hun blev gift og nu bor
et andet sted. Lorna er vokset op her, det var hendes bedsteforældre,
som startede stedet.
Vi tog jollen ombord, det begyndte at blæse op og vi fes rundt,
strøm og vind gjorde, at vi ofte kom til at ligge på
tværs af søen. Det var ret så ubehageligt og
yder mere meldte de opfriskende vind ud på natten.
|
|
|
Vi
spiste morgenmad tidligt i cokpittet, så vi kunne følge
vejrsituationen. Der var fed tåge ude i Johnstone Strait,
men skulle vi igennem Okisollo Channel, skulle vi afsted senest
klokken 9.
Vi
lettede anker 08.30 og sejlede lige ud i suppen for radaren og lå
lige efter den anden sejlbåd, vi havde ligge sammen med. Det
første stykke var ikke så spændende, men da tågen
lettede lidt, var der flot landskab at se på og mange både
omkring os, det vidste vi jo fra radaren, men ikke hvordan de så
ud.
|
|
Flot
morgen i Owen
Bay, en ankerplads i Okisollo Channel. Vi skulle afsted kl.
10.25, så det passede med at gå gennem the Hole in the
Wall (hullet i muren) ved slæk, da der ellers løber
en meget stærk strøm gennem den snævre passage.
Lidt i 9 lettede en canadisk sejlbåd anker og sejlede ud af
bugten. Vi gloede lidt, var der noget vi havde misforstået?
Men da de kom ud af bugten, blev de omgående taget af strømmen,
og selv om de prøvede at stævne den, måtte de
hurtigt opgive og sejlede i stedet med strømmen tilbage gennem
Okisollo Channel. De havde tydelig vis ikke læst deres tidevandstabel.
Alt
funkede, vi var på pletten til tiden og kom fint igennem hullet.
Det eneste problem var en stor amerikansk motorbåd, der kom
igennem fra den modsatte retning. De vinkede glade ned til os fra
3. sals højde. Hvis de syntes, vi så lidt sure ud,
kan det skyldes, at deres fart på 15-20 knob gav nogle fandens
store dønninger i den snævre passage, vi nåede
lige at få smækket de åbne luger i og ønske
dem et hvis sted hen.
Det
var en varm og solrig dag med en frisk vind ned gennem Lewis Channel.
Men vinden skiftede retning hele tiden, så vi gad ikke sætte
sejl, for at ligge og krydse i kanalen. Vi ville bare ned og flade
ud på en stille og sikker ankerplads og nyde det gode vejr,
helst i flere dage, uden at skulle spekulere mere på strøm
og tidevand.
|
|
|
Vi
tøffede ned til Squirrel
Cove, en stor bugt på sydsiden af øen Cortés.
Her lå omkring 100 både for anker, men vi var heldige
at finde et godt sted at droppe krogen lidt væk fra hovedfærdselsåren.
Her er kun plads til alle de både, fordi mange af dem ligger
for anker tæt ved bredden med en line i land. Vi skulle lige
vænne os til al den leben af kajakker, kanoer, gummibåde
og joller med motor, som susede rundt om os. For første gang
siden Hawaii var det så varmt, at vi måtte søge
ind i skyggen og det var for varmt om natten, vi sov dårligt.
Vi var nu i midten af august måned.
|
|
Efter
en uges tid i Squirrel Cove havde vi fået ladet op, og trængte
til at se lidt andet, så vi sejlede over Desolation
Sound og ind i Prideaux
Haven. Her er en meget snæver indsejling, der er ikke
megen plads mellem klipperne.
|
|
|
En nat
i bulder mørke og helt vindstille, vågnede vi ved et
ordentlig bump. Vi for ud af køjen og op på dækket.
Vi var stødt sammen med naboen, men heldigvis lå deres
gummibåd imellem os, den tog lige af for skrammerne, naboen
vågnede slet ikke op. Vi fik ingen skader, men Henrik måtte
holde brandvagt resten af natten, for naboens båd fes rundt,
så vi turde ikke bare at lade stå til og gå til
køjs igen.
|
|
|
Problemet
er, at mange ligger for en line og vi for kæde. Det vil sige
de svinger meget mere frem og tilbage med tidevandet end vi gør.
I løbet af natten havde vi sat vores fendere på, da
vi ofte kom til at ligge lige ved siden af hinanden, og da
naboen så det om formiddagen, satte de et lod på deres
ankerline for at holde båden mere i ro, og det hjalp meget.
Flere flyttede i dagen løb, de havde også haft problemer
med at ligge alt for tæt. Det er det største problem
her, der er alt for mange både til de små og snævre
ankerpladser, selv om de ligger på rad og række for
stævnankeret og bakker ind med en line til land, skal der
ikke meget strøm eller dårligt vejr til, før
de driver og bulder ind i hinanden.
|
|
Derfor
vendte vi flere gange tilbage til Squirrel Cove, efter vi havde
sejlet rundt i Desolation Sound. I Squirrel var der masser af plads,
vi kunne altid finde et sted at ankre og have godt med kæde
ude, og stadig have god plads omkring os, til at sveje rundt på.
Rundt
om Squirrel Cove er der skov, som strækker sig nordpå
og over til vestkysten af øen og der er mange dejlige stier
at gå rundt på. Men der var også mange steder,
hvor der skulle kravles og gå på kæmpe træstammer
ud over dybe slugter, og det kunne vi kun gøre, når
det var tørvejr, ellers var der alt for glat og slimet. Det
var ikke en friseret skov, som det ses på billederne. Det
syntes vi bare var dejlig, det må godt være lidt vildt.
Og så var det bær tid, så vi fik plukket masser
af bær til syltning.
Det
tog kun 10 minutter i jolle, på en god dag vel og mærke,
at sejle ud til proviant butikken, hvor der også var vaskemaskiner
og tumbler. Det skulle nemlig ikke blæse meget før
krappe søer rejste sig ned gennem indsejlingen, så
foretrak vi at lande jollen indenfor og gå op gennem skoven
og videre ad landevejen, selv om det tog et par timer ekstra, i
stedet for at blive pjaskvåde i jollen.
|
|
Efter
en god uges tid med koldt, surt og regnfuldt vejr, vågnede
vi endelig op til blå himmel, sol og lunt vejr. Så kommer
der andre boller på suppen. Det er utroligt, hvad vejret gør
ved een. Vi lettede straks anker for endnu engang at prøve
lykken på den anden side af Desolation Sound, det måtte
være muligt at få en god oplevelse, selv med de mange
både.
Se
nu havde det dårlige vejr, og selvfølgelig var vi lidt
længere henne på sommeren, ferien var slut for de fleste,
tyndet kraftigt ud af de mange besøgende, så der var
nu meget bedre plads til at snige sig ind på hyggelige små
ankerpladser tæt mellem klipperne.
Vi
startede med at tage til Grace
Harbour, hvor der var god plads nu, selv om der stadig kom en
del store motorbåde ind. Det så ud som om, det var pensionisternes
tid nu.
Det danske flag havde gjort sin virkning, længe varede det
ikke, før vi fik besøg af danske John fra motorbåden
Tornado. Han havde boet i Canada i over 40 år. Vi havde nogle
hyggelig timer sammen og besøgte ham senere på dagen
til en dansk øl og snaps.
|
|
|
Senere
på dagen
mødte vi til begges overraskelse Chris og Karen, som var
sejlet herop til Desolation Sound på sommertur, de har deres
båd liggende i Oak Bay på sydkysten af Vancouver Island.
Chris
er Trishas bror, og hos Chris og Karen havde vi jo holdt jul året
før, så det var rigtig hyggeligt at møde dem
igen.
|
|
|
Vi
havde nogle gode dage sammen med ture i skoven, hvor vi så
friske bjørnespor og flere små slanger, som lå
og solede sig på klipperne. Dagene gik med at sejle kajak
og kano og gå på opdagelse mellem øerne længere
ude ved indsejlingen. En morgen sejlede vi sammen ud ved indsejlingen
til Desolation Sound og lagde vores rejepotter på 90 meter
vand og bjergede deres, som de havde sat dagen før. Der var
over 200 rejer i, så vi holdt en fed rejekalas om aftenen
ombord på deres båd Laughing Gull.
|
|
|
Næste
morgen tog vi afsked med Chris og Karen, de fortsatte længere
op i sundet langs Malaspina halvøen. På vejen ud fra
Grace Harbour bjærgede vi vores rejepotter og fortsatte videre
op til Tenedos
Bay.
Der
var 48 rejer i dem til sammen. Det var jo ikke så mange, men
det var alle store rejer, vi havde slet ikke nogle små langouster
crabs som bifangst, kun den rene vare. Vi var godt tilfredse.
Inden
vi sejlede op til Tenedos Bay, lagde vi potterne ud igen lige før
indsejlingen.
|
|
|
I
Tenedos Bay er der flere bugter og den første vi forsøgte
os i, havde vi ikke held til at finde en god plads. Enten holdt
ankeret ikke på grund af stenbunden og for kort ankerkæde,
eller også kom vi til at ligge for tæt på en af
de andre både. Af hensyn til den snævre plads havde
alle en meget kort ankerline ude, det brød vi os ikke om.
Så
det var ikke svært at bestemme sig til at sejle om på
den anden side af øen, som de fleste lå i læ
af, men der var faktisk også læ der, og så var
der kun plads til højst to både på grund af dybden.
Der lå heldigvis ingen, så vi sejlede forsigtigt ind
mellem klipperne og fik lagt ankeret, og en ende ind til land, og
her lå vi ugenert i to dejlige dage.
|
|
Der
er et fantastisk flot landskab her i Desolation Sound. Høje
bjerge, flere stadig sneklædte, store skove og mange søer.
Vi sejlede i jollen tværs over fjorden til en anden meget
populær ankerplads, hvorfra der går en sti op gennem
skoven til en stor sø. Her ville det have være spændende
at padle rundt i kanoen, men vi orkede ikke at slæbe den helt
derop. Der var åbenbart nogle, der var mere seje end os, for
vi så både kajakker og kanoer ude på søen.
|
|
Vi
sejlede fra Tenedos Bay en helt stille morgen. Vi skulle bjærge
potterne på vejen ned til Grace Harbour. Det var en mager
fangst, der var kun 6 rejer i to potter, det var bestemt ikke et
godt sted, vi havde valgt.
|
|
Vi
lagde potterne ud igen, næsten det samme sted som første
gang, ved indsejlingen op til Grace Harbour, hvor vi havde haft
en god fangst. Det gav anledning til nogen bekymring hos Chris og
Karen, som var sejlet forbi dem på vej hjem, de kunne ikke
forstå, at vi ikke havde bjærget potterne. De troede,
at de havde ligget der lige siden, vi lagde dem ud sammen. Så
da vi senere tjekkede mails i Nanaimo, havde de sendt os en mail,
og spurgt om vi var ok. Vores venner var så søde til
hele tiden at tænke på, om vi havde det godt og om alt
var vel ombord.
|
|
|
|
|
|
Vi
fortsatte op i Lancelot Inlet, hvor vi fandt den lille Isabel
Bay. Der
var en lang smal indsejling, hvor vi for enden af bugten lige kunne
vende Dana, da der pludselig blev meget lavt. Vi fik bakket ankeret
godt ned og så en ende i land for at holde os fri af klipperne,
der var ikke mange centimeter under kølen ved lavvande. Der
er noget charmerende ved at ligge for anker så tæt mellem
klipperne, godt gemt væk. Naturen og dyrelivet opleves på
en anden måde, når man ikke støjer og bevæger
sig roligt rundt.
|
|
|
I
Squirrel Bay og Grace Harbour havde vi på vores ture i skoven
set små vilde æbler, sol- og brombær. Det kunne
man jo ikke bare lige gå forbi, så der gik helt sport
i at samle bær, og vi fik fyldt skabene med mange glas marmelade.
|
|
Vi
sejlede fra Squirrel Cove en pragtfuld stille morgen, det var svært
at forlade dette dejlige sted, men vi skulle videre sydpå
til byen Nanaimo på Vancouver Island. Vi havde da tilbragt
en måned i Desolation Sound. Vi sejlede langs Malaspina halvøen
ned til Copeland
Islands Marine Park, hvor vi lå i læ bag nogle øer
og havde den flotteste udsigt til Vancouver Islands flotte bjerge.
|
|
Fortsatte
næste dag til Blubber
Bay på nordspidsen af Texada Island. Der lå en stor
stenknuserfabrik, så det var ikke nogen særlig hyggelig
bugt, men vi gad ikke sejle længere den dag. Vi fik godt fat
med ankeret, og selv om bugten var ret åben, lå vi godt
med vinden fra det sydlige hjørne, der var kun lidt dønning,
når færgen kom ind. Det der var værst, var den
infernalske larm fra fabrikken. Ifølge vores cruising guide
kørte fabrikken i døgndrift, men heldigvis lød
fløjterne klokken fem og en herlig stilhed sænkede
sig over bugten. Det er et af de få tilfælde, man ikke
har noget imod, at guiden ikke er rigtig. Det tog lidt tid inden
lyden forsvandt ud af hovedet på en. For ikke at gå
helt bananas ved bare at sidde og høre på al den larm,
var Lene begyndt at fiske efter skrubber og fik reddet middagsmaden.
Vi fik senere af vide, at det først var for nylig, de var
begyndt at stoppe fabrikken om aftenen, ellers havde den altid kørt
i døgndrift. Mama mia, godt vi ikke blev udsat for det, tjek
lige først inden I sejler derind.
Mens
vi var ved at lave mad kom Russel, den eneste nabo vi havde, forbi
i kajak. Han sejlede rundt i en lille gul og orange farvet katamaran.
Han kom ombord til en kop te, han medbragte selv tebrevene, han
savnede vist lidt selskab. Vi havde et par hyggelige timer sammen
og fik fortalt en del om kajakker. Vi var meget interesseret i den
han havde, den var super let og til at folde sammen, men kostede
desværre en formue.
Næste
morgen sejlede vi videre ned langs den lange Texada Island til False
Bay på Lasqueti Island. Her var en stor bugt med småøer
og skær. Smalle kanaler førte om bag den række
af øer, som lå ude ved indsejlingen. Det var hyggelig
at udforskede de lave og snævre steder med jollen. Det var
som at sejle i folks baghaver, her var både helårshuse
og sommerhus bebyggelse. På den ene side af bugten var en
anløbsbro, hvor også en færge lagde til, og herfra
var der ikke langt op til skoven, hvor der var herligt at gå
rundt, og vi havde det næsten for os selv.
Efter
et par gode dage der
sejlede vi tværs over Georgia Strait til Nanaimo,
hvor vi fik en fin ankerplads i Mark Bay ved Newcarstle Island.
|
|
Vi
tog en tur ind til Newcastle Island. Mange stier fører rundt
på øen gennem den flotte Douglas- og egeskov. Der har
foregået mange ting gennem tiderne her på øen.
To indianer stammer boede på øen, indtil der i 1849
blev fundet kul, så var der ikke mere plads til dem, nu skulle
der udvindes kul på øen.
Der
har også været et stort stenbrud. Store stenblokke af
den eftertragtede sandsten blev udskibet fra øen. Flere steder
så vi store cirkulære huller i klipperne, og ved siden
af lå flotte cirkeludskåret sten. Nogle bare på
en meters længde andre mellem 5 til 8 meter lange. De runde
stenblokke blev brugt til møllesten, f.eks. i papirindustrien
og sten blev udskibet og eksporteret til opførelse af finere
bygninger.
I
1931 blev øen købt af Canadian Pacific Steamship Company
og der blev lavet forlystelses park. Gæsterne blev sejlet
over fra Vancouver og på en god sommer søndag kunne
der være 1500 mennesker i parken. I dag er øen en marine
park med campingplads, en lille marina og ankerplads i bugten. En
lille passagerfærge sejler mellem øen og Nanaimo.
|
|
|
Vi
tog en tur rundt i jollen hele vejen op langs marinaerne og gik
i land flere steder for at få priser og se, hvor vi eventuelt
kunne komme på land til foråret og få ordnet bunden,
hvis vi skulle bestemme os for det her i Nanaimo.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vi
tog over til Nanaimo for at se på byen og lagde jollen inde
ved marinaens kontor for at forhøre os om en vandplads for
vinteren. Der var plads, men den var dyr og vi måtte ikke
bo ombord. De var meget venlige og ville se lidt gennem fingrene
med, at vi boede om bord, hvis vi kunne overnatte andre steder engang
imellem.
|
|
Vi
spadserede rundt i byen, og langs havnefronten, hvor der var livlig
aktivitet. Mange får hele dagen til at gå med sænke
krabberuser ned langs broerne og efter blot et par timer, kan de
hive de dem op igen med et par krabber i. Det er også her
vandflyverne lægger til. De flyver ned gennem Newcastle Strait
og lander lige foran havnen, så der er i dagtimerne gang i
den. Når vi sejler tværs over med jollen, skal vi lige
være sikre på, at der ikke er en flyver på vej
ned. Vi sejler jo ikke så stærkt, og det ville være
pinligt at ende som kølerfigur på et par vandski. Vi
blev nu hurtigt trætte af at trave rundt, og gassen gik af
ballonen, inden vi fik handlet, så vi sejlede tilbage til
Dana med tomme rygsække.
|
|
|
Da
vi ikke fik handlet dagen før, måtte vi over igen næste
morgen. Turen tilbage blev en våd omgang. Det var frisket
op og det blæste med en meget frisk vind ned gennem strædet,
så vi fik en masse røgvand over os. Ellers var dagen
fin med sol og senere da vinden flovede, vi fik en flot aften.
|
|
Vi
lettede anker fra Nanaimo over middag for at få det til at
passe med slæk gennem
Dodd
Pass og videre ned til Pirates
Cove, vi var nu i området som kaldes Gulf
Islands.
Super
stille morgen da vi sejlede ud af Pirates Cove. Da vi kom ud i strædet,
kom solen frem over bjergtoppene, og vi fik en flot tur ned langs
øen Thetis til Clam
Bay, som ligger mellem Thetis og Kuper Island. Der var ikke
så langt, så vi var der tidligt på formiddagen,
de som lå der, var knapt stået op.
Vi
sejlede i jollen gennem den smalle kanal mellem øerne Thetis
og Kuper Island over til Telegraph Harbour. Kanalen bliver tør
ved lavvande, så det skal lige times, så man kan nå
tilbage, ellers skal man sejle hele vejen rundt om den ene af øerne
for at komme tilbage til Clam Bay. Der lå to marinaer i Telegraph
Harbour, som man kommer ind til fra den anden side af øerne.
Den
1. oktober.
Vi
gjorde klar til at sejle til Wallance Island, Princess Cove, men
da vi kom dertil syntes vi, der var for mange og der var for snævert,
vi kunne dårligt sveje rundt derinde, så vi
fortsatte til Montague
Harbour. Det er en meget stor og åben bugt, men da vinden
de næste dage skulle være fra det sydlige og østlige
hjørne passede pengene. Vi lagde os nemlig i det sydlige
hjørne fint i læ af bjergsiden.
|
|
|
Vi
vågnede til en flot morgen med sol. Der var næsten for
varmt ombord, nu vi lå i læ for vinden, så vi
sejlede bugten rundt i jollen for at se lidt på lokaliteterne.
Der var en lille marina i midten af bugten med restaurant og en
proviantbutik. I det nordlige hjørne var der et nationalpark,
hvor der var lagt mindst 100 bøjer ud til leje. I parken
på land var der anlagt camping og teltpladser i den ene del
af parken. Vi gik alle stierne igennem i de dage vi lå der.
Vi
blev der i yderligere tre dage, da vejret pludselig skiftede og
den stod på regn og hård blæst, selvfølgelig
fra skiftende retninger, så vi fes lidt rund i kæden
og det var bestemt ikke vejr til at sejle tværs over bugten,
hvor der var krap sø, for at vade rundt i skoven i tisøsregnvejr.
Men
så blev det godt vejr igen, og vi sejlede til Ganges
Harbour på Saltspring Island. Vi fandt en ankerplads næsten
lige ud for en af de tre marinaer, hvor vi kunne svaje frit.
Vi
parkerede jollen og gik en tur rundt i den meget ordentlige og sirlige
by, næsten lidt kedelig syntes vi. Nu var det også søndag
eftermiddag, så der var lidt stille. Fine butikker med smart
og dyrt tøj, store gallerier og kunstbutikker og fine restauranter
med servering udenfor på store terrasser, ingen tvivl her
er et leben en varm sommerdag. I øvrigt er Ganges også
kendt for sit store lørdags marked og rige kunstnerliv.
Da
vi kom tilbage til Dana, tog vi jollen op, vi ville sejle tidligt
næste dag, da de varslede hård vind fra SE, og det er
lige ned gennem indsejlingen.
Sejlede
fra Ganges næste morgen i stille vejr for motor. Vi skulle
ikke så langt. Heldigvis lå der ingen i Royal
Cove på Portland Island, så vi lagde ankeret midt
i bassinet og bakkede, indtil vi havde den rigtige dybde under os,
der bliver hurtigt lavt. Henrik sejlede en ende ind til land, så
vi blev liggende i den samme retning og ikke drev ind over grundene
på bagbord side.
|
|
|
Vi
sejlede ud med krabbepotten og derefter en tur rundt i bugten for
at tjekke dybderne med fishfinderen, vi har på jollen. Lagde
jollen ved den lille jollebro og gik hele øen rundt. Der
er mange stier på kryds og tværs gennem skoven. Stien
vi fulgte langs stranden, der var meget mere kuperet end ventet.
Vi troede, det var en nem rute at gå, men den glatte og mudrede
sti snoede sig stejlt op på toppen af øen og ned igen
til stranden.
|
|
Langs
nordsiden af øen er der ingen skær og øer, så
her skyller de kæmpe store træstammer op på kysten.
De store mængder drivtømmer ligger hulter til bulter
langs strandene. Når en kraftig storm hærger og tidevandet
er på sit højeste, driver selv de største træstammer
til havs igen, for så at drive op på en ny strand. Man
skal være utrolig opmærksom, når man sejler i
disse farvande.
Det
var flot vejr og helt varmt inde i skoven. Da vi gik ud til sandspidsen,
så vi pludselig to racoons (vaskebjørne) på stien.
Det var en mor med sin unge, og ungen var meget nysgerrig og vendte
om for at følge os, selv om moren lavede gryntelyde, for
at den skulle følge efter hende ind i buskadset.
Henrik
var tidligt oppe næste morgen for at tænde for fyret,
det havde været koldt om natten, vi havde haft en flot stjerneklar
himmel. Da han stod og kikkede ind på land, hørte han
en knasen fra bredden og så nu en mørkegrå vaskebjørn
i færd med at æde muslinger. Her ved lavvande gik den
sin morgentur langs vandkanten for at finde føde.
|
|
|
Vi
tog endnu en tur ind til øen i håbet om at se flere
racoons. Da vi var på vej tilbage, fik vi øje på
tre bjørne i det fjerne, som løb lig imod os midt
på stien. Vi stoppede med det samme og stod muse stille. Pludselig
standsede de små tre meter fra os, da det gik op for dem,
at der stod nogle på deres vej. De havde haft snuden helt
nede ved jorden og ikke kikket op, før de fik øje
på vores støvler.
|
|
|
Moren løb flere gange rundt om sig selv og blev helt tynd,
mens hun udstødte vrede lyde, hun var særdeles utilfreds
med, at vi stod der midt på vejen, så de ikke kunne
løbe forbi. Havde vi stået lidt ude til siden, var
de smuttet forbi os, men vi var åbenbart for tæt på.
Til sidst bestemte hun sig for at løbe lidt ind i buskene
efterfulgt af de to unger, som nysgerrigt vendte sig om hele tiden.
|
|
Det
stormer udenfor, og vi har lidt dønning ind i bugten, da
vinden er i SW i stedet for SE som lovet. Men vi ligger i næsten
vindstille herinde, det er kun jollen som ligger og honker. I dag
skinner solen og vi har flot blå himmel. Det begyndte at blæse
op i nat ved midnatstid, men natten var rolig herinde. Dækket
er fyldt med blade, som er blæst af træerne i løbet
af natten. Vi er lidt bekymret for vores krabbepot, der er store
bølger på den side af øen, men vi kan ikke bjærge
den, før vinden er aftaget. Henrik så en mink i morges
løbe langs vandkanten.
|
|
|
Langs
stranden så vi en flok harlequin ænder, de er meget
flotte, men det er svært at få skarpe billeder af den
spraglede fjerdragt. Der var også nogle river otters, som
løb op på stranden, de går altid på land,
når de skal besørge, de skider ikke i vandet. Mange
sæler og søløver holder til på nordøst
siden af øen, hvor de ligger og gasser sig på klipperne.
|
|
Portland
Island hedder også Princess Margaret Marine Park. Øen
blev i 1958 foræret til prinsesse Margaret af England. Man
havde måske håbet at få lidt royal status til
området. I 1967 gav hun øen tilbage og den blev så
lavet til en nationalpark. Det er en dejlig ø, dog er her
ikke med mange ankerpladser, hvor man kan ligge i læ for vejret.
Der
er åbent på vest- og sydvestsiden, hvor der er gode
dykkermuligheder, da der også ligger et vrag, man må
dykke på. På den østlige side ligger Turnbull
Reef, hvor der er et rigt dyreliv med mange svømmefugle,
sæler, søløver og oddere.
|
|
Der
er mange vilde brombærbuske, hyben og æbletræer
på øen, så vi gik rundt med blå fingre
og smovsede brombær og fik fyldt en pose med æbler.
|
|
Vinden
skulle gå i nord og det var tid til at komme videre, så
vi tog ankeret ved 10 tiden og var hurtigt ude af bugten og på
vej for motor mod Saanich Inlet og Daphne Isle.
På
vejen så vi en stor søløve han ligge på
en af vejr bøjerne. Vi blev også meget overraskede
over at se nogle laks springe, så det er åbenbart rigtigt,
hvad vi har hørt fra Kaspar, at der her i Saanich Inlet stadig
er en rimelig god fiskebestand samt krabber og prawns. Der har været
så overfisket i mange år, at der næsten ikke er
flere fisk tilbage på østsiden af Vancouver Island.
|
|
Da
vi kom ned til Daphne
Isle, lå der en båd på den udvendige side
af broen, som var det eneste sted, vi kunne lægge til. Så
vi sejlede i stedet ned i Todd
Inlet og lagde os for anker der. Det begyndte at blæse
frisk fra nord, så vi ville ligge godt i læ der et par
dage. Så kunne vi sejle til Daphne i jollen og forhale den
anden båd, så der blev plads til DANA.
|
|
Igen
vendte vi tilbage til Kaspar og Trishas ø, hvor vi vinteren
før havde boet i deres hus. Nu kom vi på egen køl
og det var meningen, at vi skulle nå at lave en del vedligeholdelse
på DANA, inden de kom tilbage fra USA's østkyst, hvor
de lagde deres båd Starfire op for vinteren. Der var nok at
tage fat på, så vi knoklede i små tre uger og
nåede lige at få alt grejet ombord igen, så der
så ryddeligt ud, da de kom.
Det
var godt to år siden, vi sidst havde set hinanden i Puerto
Montt i Chile, så der var meget at snakke om. Tiden fløj
afsted og pludselig var vi i slutningen af november måned.
De skulle i begyndelsen af december rejse til Texas og besøge
Kaspars familie i julen. Vi ville benytte os af det fine vejr til
at sejle en tur til de amerikanske øer, San Juan Islands
og så vende tilbage i slutningen af december måned,
eller hvornår vi nu følte for det.
Normalt
kan man jo sejle her hele året, der kommer selvfølgelig
nogle solide lavtryk ind fra tid til anden og nogle enkelte nætter
med frost, men det er sjældent, det fryser rigtig til og at
der kommer meget sne med undtagelse af oppe i bjergene. Det var
bland andet een af grundene til, at vi uden bekymring havde taget
imod tilbudet, at DANA kunne ligge ved Daphnes bro.
Vi
oplevede jo vinteren her året før og blev enige om,
at det ville være et rigtig godt sted at lægge DANA
for vinteren, mens vi tog en tur til Danmark. Kaspar og Trisha havde
i mange år ikke oplevet mere en et par centimeters sne og
få frostnætter.
Vi
håber, at få tid til et lille brev om vores meget anderledes
tur til San Juan Islands, end vi havde forventet.
|
|