48.
BREV
|
|
Lørdag
den 29. november sagde vi farvel til Kaspar og Trisha og satte kurs
op gennem Saarnich Inlet. Vi ville sejle en tur til de amerikanske
San Juan Islands. Kaspar havde anbefalet os at ankre bag ved den
lille ø Russell lige overfor Portland Island, der var bedre
læ og det var nemmere at ankre der end i Royal Cove. Så
her ankrede vi op den første nat.
Næste
morgen var der fed ærtesuppe, da vi ved 8 tiden tog ankeret
og sejlede ud for motor og radar. Vi så intet omkring os,
før vi kom ned mellem San Juan øerne. Langsomt hævede
og sænkede tågen sig, men vi så aldrig toppen
af øerne. Vi fandt ind til Friday Harbor på hovedøen
San Juan Island, hvor vi lagde til ved Costums bro og Henrik gik
til boksen for at melde os. Vi blev begge bedt om at komme op på
kontoret, her blev passene stemplet og vi fik et års cruising
licens, som vi bare kunne levere tilbage, når vi ønskede
at forlade San Juan Islands igen og sejle tilbage til Canada. Så
gik vi på havnekontoret for at bede om en plads for et par
dage. Vi kunne bare lægge os, hvor vi ville og betale, når
vi skulle sejle. Så nemt er det kun om vinteren, om sommeren
er her prop fyldt og livlig trafik ved Costums bro, da både
amerikanere og canadiere og andet godtfolk skal tjekke ind. Amerikanere
der har været uden for USA skal tjekke ind ved Customs, når
de kommer tilbage, selv om de kun har været en kort tur til
Canada.
|
|
Næste
dag sejlede vi til Blind Bay, hvor vi ankrede i den store bugt på
nord siden af Shaw Island.
Vi
tog jollen ind og gik
en tur til færgelejet og osede lidt i den lille proviantbutik.
Der var en del svensk og norsk juleudsmykning, det var sjovt at
se her. Damen som passede butikken fortalte, at hendes stedfader
var svensker, så der var tradition for skandinaviske ting.
Hun fortalte, at der boede en dansker ikke lang herfra, men kunne
ikke lige huske vejen. Det var jo lidt ærgerligt, det kunne
da ellers være sjovt at møde en landsmand her.
|
|
|
|
|
Ved
5 tiden bankede det på siden af Dana. Det var danske Peter
Christensen fra Farum, som har boet i USA i 30 år. Han er
uddannet bådebygger på Københavns Yacht og Motorbådsværft.
Olsens gamle værft, hvor Lenes far havde sin træbåd
Antilla stående for mange år siden. Så uden at
vide det, har vi gået forbi hinanden, når Lene kom for
at hjælpe sin far. Selv havde hun på den tid sin folkebåd
stående på Sejlklubben Sundets plads, næsten lige
ved siden af. Peter og vi har fælles bekendte hjemmefra og
fra området omkring Skudehavnen.
|
|
|
|
|
|
Det
er et dejligt sted Peter og hans kone Cherie har. Vi kunne se deres
bondehus fra båden. Peter har selv bygget huset med bindingsværk
og taget er konstrueret, som var det med stråtag. Peter har
lavet det meget flot med svaj på, bygget op af mange lag træ.
Inden døre er det mange finesser, om det så er lamperne,
har han selv lavet dem. Men han er jo heller ikke bådebygger
for ingenting, dansk kvalitet. Vi blev vist rundt på hans
værft, hvor han havde en 53 fods italiensk bygget træbåd
stående, som skulle have den helt store tur.
Båden
på billedet nedenunder, som Peter ror forbi, er Johanna, som
han har bygget for mange år siden.
|
|
|
|
|
|
Mens
vi lå i Blind Bay lånte vi deres cykler, så vi
kunne få lidt motion og se mere af øen. Vejret var
heldigvis godt, så vi fik set det meste af øen, selv
om det var hårdt arbejde, da øen er meget kuperet.
|
|
Så
en morgen kom der pludselig et vejrskift, vinden gik i nordøst,
det blev gråt og bidende koldt og det begyndte at sne. Der
lå 10 centimeter sne, da vi kom op. Vi havde ellers haft dejlige
milde solskinsdage, bare med en trøje over skulderne midt
på dagen, fy - føj, hvor blev det koldt. Kaspar havde
ellers masser af gange fortalt os, at de meget sjældent fik
sne og kun et par centimeter og kun lidt rimfrost nogle morgener.
Ja, god morgen, nu kom der ellers en vinter, der sagde spar to til
det hele, den blev hård og langvarig skulle det vise sig.
Vi
fik sagt pænt farvel til Peter og Cherie og på gensyn
til foråret.
Næste
morgen sejlede vi til Friday Harbor i flot vejr med sol men bidende
koldt. Termometeret viste -5 grader udenfor. Der blev lovet storm
og mere kulde, så det var om at komme i læ og få
fire ender i land.
Vi
lå i Friday Harbor en hel uge, før der kom en dag,
hvor vi kunne komme af sted. Vi havde nær aldrig fået
fortøjningerne fri, de var frosset fast til pullerterne og
så stivfrosne, at vi måtte lægge dem ned i badet,
for at de kunne nå at tø op, til vi skulle bruge dem
igen, når vi kom til Sidney.
Egentlig
var det ikke smart at sejle, vi kunne kun få den lille fok
op, alt andet var frosset til, rulleforsejlet var frosset fast,
storen kunne ikke komme op, faldet var stivfrosset og alle fald
stod som violinstrenge, det var en dårlig situation kun at
skulle stole på motoren, men vi skulle tilbage til Daphne
Isle, så vi tog chancen, og vejrudsigten var god for den dag.
|
|
|
Henrik
gik til Customs for at tjekke ud. Fik afleverede Cruising licensen
så den kunne blive annulleret og vi kunne få en ny til
foråret. Det gælder om at være forudseende, så
man ikke løber ind i problemer med papirerne senere.
Sejlede
fra Friday Harbor i flot vejr og fik sol ved 10 tiden, den varmede
godt. Det blæste friskt, indtil vi kunne dreje af gennem det
smalle løb nord for San Juan, så fik vi vinden med
og det blev mere behageligt.
Turen
gik uden problemer til Sidney, hvor vi lagde til ved Customs bro.
Henrik fik ordnet alt det formelle over telefonen. Fortalte at vi
ville efterlade Dana i Canada, medens vi tog hjem til Danmark på
ferie. Det var i orden. Hidtil havde det været sådan,
at man skulle have nogen til at arbejde på båden for
at kunne efterlade den. Den regel havde de ændret få
måneder før, man har lov at være heldig. Efter
af have spurgt om vi indførte alkohol, frugt og grønt,
ønskede de os velkomne til Canada.
Så
nemt går det i Canada.
|
|
Det
var blevet den 22. december, så vi gik op og handlede ind
til julen, og slæbte os en pukkel på. Det var hårdt
at vade gennem snedriverne i byen. Vi måtte tage turen to
gange, da vi også skulle have vin, øl og whisky. Der
var flot pyntet til julen i butikkerne, og vi kom da også
i julehumør, selv om vi var godt trætte, da vi endelig
kom tilbage med alle vores poser.
Næste
dag var vi heldige at komme afsted i flot og stille vejr. Der var
sol på de sneklædte bjerge på Vancouver Island,
flot vinterlandskab.
|
|
Vi
satte kursen lige mod Daphne Isle, hvor Dana skulle ligge for vinteren.
Vi kunne næsten ikke kende øen, den så helt anderledes
ud, nu den var dækket helt af sne og huset kunne vi næsten
ikke se, alt var begravet i snedriver. Broen lå tungt i vandet
og vi måtte grave os frem for at finde pullerterne, alt var
frosset til, selv kobberrøret med vandforsyningen ned til
broen var sprængt, det var ikke blevet tømt. Kaspar
og Trisha var på familiebesøg i Texas, så de
blev noget overraskede, da vi sendte dem nogle vinterbilleder fra
øen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vi
var glade for at have provianteret godt i Sidney, for vi kunne ikke
komme nogle steder i godt en uge, og måtte klare os med det,
vi havde ombord. Isen omkring øen var for tyk til, at vi
kunne komme igennem med jollen, og alt for tynd til at vi kunne
gå på den. Men vi havde en rigtig hyggelig jul og nytår
i flot vinterlandskab.
|
|
|
Vi
tog hjem til Danmark i slutningen af januar måned for at besøge
familie og venner.
|
|
|
Vi
fik travlt, da vi i slutningen af april kom tilbage efter vores
tur til Danmark. Vi havde bestilt plads til at komme på land
i Nanaimo den 12 maj, og der skulle købes maling og andet
grej ind, så vi var klar, lige så snart DANA kom op.
Tidlig
morgen, det skulle være ved højvandet, sejlede vi i
finregn ind til Stones Marina, og lagde os klar ved liften. De er
professionelle her, det gik super flot. For en gang skyld gjorde
det ikke så meget, at solen ikke skinnede, da vi skulle bruge
dagen til at spule og vaske bunden ned. Vejret de kommende dage
var blandet, men vi fik da klaret at få ordnet og malet bunden
og fribordet med et rimeligt resultat. Vi fik også sat en
ny transducer i til fishfinderen og lavet et vandindtag til det
kølesystem vi planlagde at installerer. Og så var det
i karret igen.
|
|
|
I
Nanaimo bor der en del danskere og vi fik, om ikke dagligt, så
ofte besøg, når de så det danske flag. Arbejdet
på båden gjorde, at vi desværre måtte takke
nej til et par middagsinvitationer, de dage hvor vejret tillod det,
arbejdede vi sent og var derfor helt flade ud på aftenen.
Men
Hans og Rita, som vi havde mødt sommeren før, var
vi meget sammen med. Hans kom næste dagligt forbi, mens vi
stod på land for at høre, om vi manglede noget og kørte
os rundt til de forskellige butikker. Han havde også tit lidt
ting og sager med til os, han var en rigtig god ven og ville gerne
have, at vi følte os velkomne. Tak til Hans og Rita for de
gode timer, vi havde sammen.
|
|
Vi
mødte også Henning, som ligger med sin båd i
samme klub som Hans, Nanaimo Yacht Club. Henning inviterede os hjem
til en hyggelig aften, hvor vi fra hans balkon med udsigt over bugten
så et flot fyrværkeri over Nanaimo. Da vi havde fået
Dana i vandet, spurgte Henning, om vi havde været lidt rundt
på øen, og da vi sagde, at det havde vi ikke nået
endnu, inviterede han os på en køretur op langs kysten
og videre ind i landet op til en park, hvor nogle af Vancouver Islands
største træer vokser. Det var en dejlig tur og flot
at se de kæmpe træer.
|
|
|
|
|
|
Vi
havde jo ikke set så meget af selve øen, da den tur
vi havde planlagt til vestkysten sammen med Kaspar og Trisha gik
i vasken på grund af den lange og hårde vinter. Tak
til Henning for en dejlig dag.
|
|
Fra
Nanaimo sejlede vi ned til den gode ankerplads Clam Bay ved Kuper
Island. Derfra var der ikke langt over til byen Chemainus, som er
kendt for sine mange flotte vægmalerier. Der var fyldt med
bøjer, der hvor vi havde planlagt at ankre, men de var heldigvis
til fri afbenyttelse om dagen, så vi nuppede en og tog jollen
ind til byen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
I
1982 inviterede byen internationale kunstnere til at dekorere byens
husmure. Det blev det helt store hit, og i dag er der over 40 malerier
og mange skulpturer rundt omkring i byen og hvert år kommer
der flere til.
|
|
Byen
er som et åbent kunstmuseum. Der er lavet en folder, med en
rute man kan følge for ikke at misse noget. Her er også
en beskrivelse af hvert billede og lidt om kunstneren. Mange af
billederne viser lokal historie, men det er for meget at skrive
om her, så I må nøjes med bare at se billederne.
|
|
|
|
|
|
Efter
Chemainus fortsatte vi langs kysten til Marple Bay, som ikke var
det helt store. Vi lå for anker bare een nat og fortsatte
næste dag direkte ned til Daphne Isle.
Vi
havde en masse ting, som stadig manglede at blive ordnet, så
alt grej blev spredt ud på broen, og så var det bare
at gå igang. Gas og -dykkerflasker blev renset og malet, og
kompressoren fik også en tur og kørt igennem. Vi håber
da at få brug for grejet, ikke bare når skue og bund
skal renses.
|
|
|
Da
vi endelig havde fået bund i det hele, satte vi kursen mod
de amerikanske San Juan Islands igen. I Friday Harbor fik vi atter
engang ordnet vores papirer og provianteret, det er meget billigere
her end i Canada.
Vi
havde lovet os selv to kajakker, siden vi sidste sommer havde prøvet
Chris og Karens, og de skulle være magen til som deres. Nu
kom chancen, i West Marine havde de dem på tilbud, de selv
samme, blot i en anden farve.
Vi
sejlede til Blind Bay for igen at besøge Peter og Cherie.
Han havde travlt med at få den store båd færdig,
den skulle til Seattle i løbet af sommeren. Deres hus står
altid åbent, og vi kunne benyttede deres internet, så
vi kunne ringe hjem. Det var dejlig afslappet og når Peter
havde tid, spiste vi frokost sammen. Gennem Peter havde vi bestilt
et nyt "køleskab" og reservedele til ankerspillet.
Det vandkølet kølesystem installerede vi, medens vi
lå for anker i Blind Bay. Det skulle sparer en del strøm,
da det er meget mere effektivt end det gamle luftkølede,
der opgav ånden, da vi var i Alaska.
|
|
|
Vi
havde i lang tid haft stor lyst til at besøge Olympic National
Park på USA´s nordkyst. Den 1. juli sejlede vi til Sequim
Bay, som ligger bag en tange ved Miller Peninsula.
|
|
Da
vi kom ind gennem den smalle kanal forbi John Wayne Marina, så
vi hundredvis af små bøjer med et lille flag på
toppen, hvad pokker var det? OH - BOY! Vi var lige røget
ind i den første dag, af krabbesæsonen af den berømte
Dungeness crab. Der var et leben af joller og motorbåde, som
fes rundt for at finde den bedste plads, hvor de kunne sænke
deres krabbetegn ned.
Det
er herfra den lille fiskehavn Dungeness, de fik navnet, en herlig
spise. Dungeness crabs lever fra det nordlig Californien og helt
op til Alaska. En stor fuldvoksen han krabbe kan veje over to pund.
Dungeness
Spit, hvor det berømte fyrtårn fra 1857 ligger helt
ude for enden af spitten, er et kæmpe naturreservat. Spitten
er en 5.5 miles lang tange, den længste naturlige sandtage
i verden, ligger som en arm ud i Fuca Strait. Det er et fantastisk
vådområde, hvor over 250 forskellige fuglearter lever
og yngler, også mange forskellige marinedyr holder til bag
den beskyttende tange.
|
|
Vi
startede med at lægge os for anker lidt syd for marinaen og
tog jollen ind for at bestille en vogn til en tur næste dag.
Der var slet ingen steder, vi kunne lægge jollen og forlade
den, der var låst alle steder, så ville vi gøre
det lidt nemmere for os selv, måtte vi have en plads til Dana
i John Wayne Marina. Filmstjernen John Wayne, som var en ivrig sejler,
elskede at sejle i Squim Bay i sin båd Wild Goose. I 1975
donerede han og familien et stykke land, så der kunne blive
bygget en marina, og den har vi så glæde af nu.
|
|
Vi
mødte her en dansker, som gik og vedligeholdte sin store
fiskekutter fra Esbjerg. Den var nu rigget med master og han og
hans kone havde sejlet den over gennem Panama Kanalen. De var så
havnet her, og det så ud til, at det blev permanent. Han havde
været så uforsigtig at bygge et lille hus, og der blev
konen, så båden var vel mere et hobby og fristed for
ham.
Vi
fik en god plads og kom til at ligge ved siden af en flik fyr, som
tidligt næste morgen kørte os ind til byen i sin pickup,
så vi kunne leje en bil. Vi sad på ladet oven på
en stak sten, han skulle bruge til at bygge en pejs med i sit hus
i Oregon. Det var nogle ordentlige brokker, og selv om vi sad på
en lille pude, fik vi nogle ordentlig bump bag i, da han kørte,
som fanden var i hælende på os. Hele førerhuset
var fyldt op med grej og værktøj og at mulig andet,
det var lige han kunne klemme sig ind og betjene gearet. Men han
sørgede for, at vi kom af det rigtige sted og gik med ind
på kontoret for at forvisse sig om, at vi fik en bil, og at
de kørte os tilbage til marinaen, når vi var færdige
med lejemålet, sådan.
|
|
Og
spørg lige om vejret! det var det flotteste vejr med høj
klar blå himmel og sol de fire dage vi var der, supert!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vi
havde en flot tur op til Hurricane Ridge, hvorfra der er mange stier
rundt i terrænet. Efter vi have været på informations
centeret, fandt vi ud af, at der for bare to dage siden, var blevet
åbnet for en grusvej, som snoede sig højt op til Obstruction
Point ca. 2000 meter oppe. Den nuppede vi, her kom ikke så
mange biler. Vi havde en herlig tur med flot udsigt så langt
øjet rakte til sneklædte bjerge og grønne bakker
og dale. Vi var endda så heldige at se en bjørnemor
med sin unge.
|
|
|
|
|
|
Olympic
National Park er faktisk tre parker i een, bjergene, strandene og
regnskovene. Det er een af de største parker i verden, som
har et så varieret landskab. Høje bjerge med sne og
dybe dale med vidt forskellig vegetation og temperatur, store skove
med kæmpe træer, søer og floder, som kommer fra
Olympic Wilderness og løber gennem Hoh regnskov og videre
ud til Pacific, til de store strande hvor der ligger noget af det
største drivtømmer i verden. Jo, her i Amerika er
alt stort.
|
|
|
|
|
Vi
skulle jo videre, så vi satte i frigear og susede ned til
vej 101 og fortsatte langs den lange Crecent sø og videre
mod vest til byen Forks, for kort efter at dreje af mod Hoh Rain
Forest, som ligger et godt stykke vej inde i nationalparken. Som
sagt var det jo en flot dag og tørt, det er godt nok den
tørreste regnskov, vi har været i. Det var ikke vildt
spændende, vi har jo tilbragt mange måneder i et sådan
miljø, så det var kun på grund af de kæmpe
høje træer, vi var her. Det skulle være de største
træer i Nordamerika, og det var også nogle granvoksne
kæmper. Det var egentlig ikke meningen, vi ville bruge lang
tid her, planen var, at fortsætte ud til fiskerbyen La Puz,
for at se stranden og havet og spise en middag mens solen gik ned
over Pacific.
Men
sådan skulle det ikke være. Da vi kom tilbage fra vildnisset
i den store skov, var der en sø under bilen. Kølevandet
var løbet ud, og da vi gloede ned i tanken, var den helt
tør for kølevand. Hvorfor fanden skulle det nu lige
ske her i Hoh regnskov, det eneste sted hvor man ikke kan købe
noget, hverken mad eller drikke. Der var heldigvis en telefonboks,
og vi fik ringede til biludlejeren, som sagde, at vi bare skulle
vente, så ville de sende en ny vogn i løbet af halvanden
time.
|
|
For
at gøre en meget lang historie kort. Efter 5 timer kom en
ung mand med en anden bil, og vi kunne i bælg mørke
køre tilbage til Squim efter flere omkørsler på
grund af dårlig orientering og kom dødtrætte
tilbage til marinaen ved 1 tiden om natten, hallo! hvor sjovt var
det lige.
|
|
Vi
var klar igen sammen morgen klokken 6. Vi ville køre langs
kysten til indianer reservatet Neah Bay og videre ud til Cape Flattery.
For at komme helt ud så man kan se fyrtårnet på
øen Tatoosh, må man gå gennem skoven i en halv
times tid. Det er en meget flot tur med udsigt ned langs kysten
mod Ozette. Klipperne rundt om Cape Flattery er mega høje,
og dybe slugter skærer sig ind i klipperne.
|
|
|
Det
var spændende at stå og se ud på øen med
fyrtårnet og de omkringliggende klipper og skær, som
de store dønninger fra Stillehavet slog ind over med voldsom
kraft. Det er et flot og voldsomt landskab.
|
|
|
|
|
På
vejen tilbage gjorde vi ophold i Neah Bay Village. Vi regnede med
at ligge lidt tid i Neah Bay, for at få en god vejrudsigt,
inden vi sejlede ud i Stillehavet. Så kunne vi samtidig benytte
tiden til at besøge deres flotte museum. Der var bygget en
ny marina, som vi kiggede lidt på, men da det er fint at anker
i bugten, ville vi nok gøre det.
|
|
Det
havde været en god dag og vi fik afleveret bilen til tiden
og blev kørt tilbage til marinaen. Næste dag, den 4.
juli, sejlede vi ud i bugten og lagde os for anker, og det var smart,
for der var gang i den inde på land med fest og ballade. I
stedet kunne vi for anden gang fejre Amerikas nationaldag med en
god middag ombord og se flot fyrværkeri den halve nat. Flot
afslutning på en vellykket tur til Olympic National Park.
Næste
morgen lå der skyer og tåge over bjergene og vi tog
ankeret og satte kursen tilbage mod Blind Bay.
Vi
lå lang tid i Blind Bay og der var en del selskabelighed,
som vi blev inviteret med til og her mødte vi nogle af de
lokale og venner til Peter og Cherie, som kom sejlende til øen.
Der blev nu åbnet for krabbefangst på Shaw Island, det
er forskellig tider de forskellige steder, der er åbent for
at sætte krabbetegn. I sæsonen er det for mange en tradition,
ja, næsten en livsstil, at sejle fra sted til sted for at
sætte deres tegn.
Peter
kunne lægge to tegn ud, så der var fin fangst. Han delte
ud med rund hånd. Vi er blevet rigtig gode til at koge dem
og ikke mindst spise dem, det er bare guf.
|
|
|
|
|
|
Blind
Bay var et godt sted at kajakke rundt. Det er noget helt andet end
at fise rundt i jollen. Peter tog fri fra bådebyggeriet og
tog til Orcas for hentede sin juniorbåd, som han har sammen
med nogle venner, som bor der. Den har han fået sendt over
fra Danmark. Så store som små lå og plaskede rundt
og havde et par hyggelige dage.
Vi
tog en tur sammen i Peters truck til Annacortes og videre til Bellingham
for at handle i Costco, men også for at se lidt af landet.
Turen op kørte vi langs kysten, hvor vi havde en flot udsigt
over vandet. Tilbageturen kørte vi længere inde i landet
gennem marker og skov og var et smut i en af de mange marinaer.
|
|
Vi
lå og ventede på endnu en pakke, Peter havde bestilt
til os. Til sidst gad vi ikke vente længere og sejlede en
tur til Canada ned til Daphne Isle for at mødes med Chris
og Karen og sige et endeligt farvel til vennerne der. Daphnes bro
var helt fyldt op med familie og venners både, så vi
ankrede nede i Todd Inlet. For os var det også nemmere at
gå derfra op til bussen, når vi skulle ind til Victoria
for at handle.
Dagene
gik, vi fes rundt i vores kajakker og gik nogle gode turer i skoven
og Buchard Garden. Vi havde gang i symaskinen og fik syet betræk
til kajakkerne og nye fender betræk, der gik det meste af
en uge med at finde stof og sy alt det, men nu er alt i fineste
orden.
|
|
|
Vi
fik besøg af Chris og Karen, de var på Daphne i weekenden
og kom ned til os i en gummibåd de havde lånt. Vi grillede
og da det var lørdag, var der fyrværkeri i Buchard
Garden, som vi havde første parket til. Oven i hatten fik
vi en fantastisk solnedgang i de flotteste farver. Kort efter kom
et kraftigt skybrud, det blæste kraftigt og regnen væltede
ned. Vi kunne lige klare skansen, da vi havde vores cockpittelt
på. Rundt omkring i bugten begyndte både at drive for
deres anker, og mange steder var der vild kaos, når bådene
stødte sammen. Så de næste 2-3 timer var der
gang i den.
Det
var lidt mærkeligt et par dage efter at sejle forbi Daphne
Isle for sidste gang, hvor vi havde ligget så længe
og nydt så stor gæstfrihed. Vi sejlede op gennem Saarnicht
Inlet og lagde os for anker ved øen Russell og slappede et
par dage der. Igen havde vi stor fornøjelse af at kajakke
lidt rund. Det blev et endeligt farvel til Vancouver Island og British
Columbia.
Næste
dag sejlede vi til San Juan Islands, og i Friday Harbor lagde vi
os for anker udfor Shipyard Cove Marina, som Arne er leder af.
|
|
Arne
inviterede os på køretur rundt på San Juan Island
og fortalte os om øens historie. I 1860erne var den delt
mellem amerikanere og englændere, der begge gjorde krav på
øerne. De havde tropper i hver sin ende af øen. Konflikten
blev løst fredeligt og amerikanerne fik øerne. Vi
så både den amerikanske og engelske camp.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Turen
endte oppe ved Arne og Julies dejlige hus, som ligger højt
oppe på bjergsiden med en fantastisk udsigt over øen
og Fuca Strait.
|
|
Vi
blev en aften inviteret til middag os Arne og Julie sammen med et
vennepar, John og hans kone, fra marinaen, som vi nu lærte
at kende. Fra dem fik vi en masse gode tips om San Francisco og
videre ned langs kysten. Hver gang John var ude og tømme
deres krabberuser, kom han forbi og gav os 2-3 Dungeness krabber.
Så vi spiste en krabbe til frokost hver dag.
|
|
Endelig
var det tid at komme videre sydover, vi havde været i området
i et års tid. Vi sejlede til Port Angeles og ankrede der for
natten. Tidligt næste morgen sejlede vi ud til Neah Bay, hvor
vi lagde os for anker midt i bugten.
|
|
|
Vi
brugte nogle dage på at ordne vores sejl og grej og gøre
søklar til havsejlads. Kortene blev gennemgået endnu
engang og vi hørte vejrmeldingen hver dag for at få
en føling med, hvad der rørte sig udenfor. Vi havde
bestemt os for at gå til søs, ca. 100 sømil
fra land, for at undgå tågen og de mange skibe langs
kysten af Oregon.
|
|
|
Tiden
blev også brugt til nogle turer i land og Lene var en tur
på Makahs museum. Makah indianerne har boet og jaget her i
mange tusinde år, og efter det store arkæologiske fund
i Ozette af en hel landsby, som blev begravet ved et mudderskred
under en storm for 500 år siden, blev der fundet så
mange ting, at man bestemte sig for at bygge et museum, for at bevare
Makah indianernes historie.
|
|
|
Det
er et rigtig flot museum bygget op og indrettet, som følger
man årets tider. Man følger de forskellige fangst tider
af fisk, muslinger og havdyr. Bærtiden og jagttiden af vildt.
Der er på væggene malet helt naturtro billeder, som
stod man på stranden eller i en døråbning og
kiggede ud over havet. Der er bygger et langhus inde i museet i
naturlig størrelse med ildsteder og indretning til en hel
familie. Når man står i døråbningen og
kigger ud, ser man over bugten og de omkringliggende øer,
hvor der flyver fugle rundt og sæler og hvalrosser ligger
på klipperne, men det hele er malet som et panoramabillede
på en væg, kun ganske svagt belyst, som det skal forestille
en typisk dag for området med lidt dis.
|
|
Vi
var næsten klar til at tage afsted, da vi fik en mail fra
Kim og Kirsten, at de var på vej hertil. Vi troede, at de
var på Kodiak og blev noget overraskede. De havde midtvejs
mellem Hawaii og Alaska ombestemt sig, de mente, de var for sen
på den til at tage op til Alaska.
Men
de ville jo gerne låne vores kort og pilot over Alaska. Der
var gang i radioen og vi lyttede om aftenen, hvor langt de var kommet.
Det svingede fra 14 til 7 -8 dage alt efter vind og vejr. Det passede
os egentlig dårligt at udsætte afsejlingen endnu en
uge, vejrmeldingen var god nu. Nu er det jo ikke hver dag vi ser
hinanden, så det var lidt ærgerligt, nu vi var så
tæt på hinanden. Men vi havde en aftale med Dolores
i San Francisco, og i forvejen var vi lidt sen på den, på
grund af pakken vi havde ventet på hos Peter. Så
vi fik fundet alle vores kort og pilots frem over Alaska. Pakken
afleverede vi oppe hos havnefogeden, som lovede at give den til
Kim og Kirsten, når de kom ind til marinaen.
Næste
dag tidligt om morgenen lettede vi anker og sejlede ud af Neah Bay
med kurs sydover.
|
|
|