49.
BREV
Neah
Bay til San Francisco: 786.4 sm
|
|
|
Den
20. august, tidligt om morgenen, sejlede vi ud fra Neah
Bay. En pragtfuld dag at starte sejladsen ned til San Francisco.
|
|
For
motor sejlede vi ud af Strait of Juan de Fuca, der var allerede
ved at danne sig tågebanker inde over land.
|
|
Vi
tog en genvej, sejlede mellem de yderste skær og øen
Tatoosh, så vi kunne se de karakteristiske klippeskær
helt inde ved kysten.
|
|
|
|
|
Vi
havde planlagt at sejle cirka 100 sømil fra kysten for at
undgå tågen og de mange fiskerbåde, som fisker
langs Oregons kyst. Til gengæld kunne vi regne med at få
mere vind og større bølger. Vi sejlede for motor de
første timer, inden der kom lidt vind, vi kunne sejle for.
|
|
Hen
under aften friskede det op, og natten var ret så frisk, der
begyndte vi at mærke lidt til, hvor stive vi var. Det var
efterhånden længe siden, at vi havde været til
havs.
|
|
Vi
fik en flot solnedgang og en super stjernehimmel og havde en god
sejlads natten over, men næste formiddag aftog vinden, og
til sidst lå vi bare og drev med strømmen. Vi
fik et par delfinbesøg, men ellers skete der ikke så
meget.
Selv
om vi bare drev det meste af tiden, fik vi alligevel et rimeligt
etmål, på grund af den stærke sydgående
strøm.
Næste
morgen var der stadig ingen vind og havet var helt stille. Vi kørte
lidt for motor og fik lavet varmt vand, så vi kunne få
et bad. Lene skulle bage brød, men var så optaget af
at læse i sin bog, at hun hele tiden trak tiden ud, for her
var jo så dejligt stille. Jo tak, brødene nåede
lige at blive færdige, og så kom vinden. Hurtigt blæste
det op til 20 knob og der blev varslet kuling med vind fra 20 til
35 knob.
Inden
det blev mørkt, mindskede vi sejl for at få farten
lidt ned, måske kom vi lidt for langt ned, da vi rullede en
del i den høje sø. Men vi syntes, det var bedre end
at fise afsted med over 8 knobs fart. Det blev en drøj, anstrengende
og våd nat.
Det
var længe siden, vi havde oplevet så flot og stærk
morild. Der var så meget lys på grund af de høje
bølger og den meget skum, at det næsten blændede.
Det lyste helt sejlet op, når søen slog op langs siden
af Dana.
Når
delfinerne svømmede langs siden lignede det torpedoer, der
for rundt i vandet med en lang ildhale efter sig. Det var meget
flot at se på.
Der
kom mere vind og vi susede afsted, bølgerne blev rigtig dybe,
og når vi fik en skævert, var der fuld knald på,
det larmede af pommeren til, når de klaskede mod skroget og
det gav nogle gevaldige ryk i båden.
Hele natten var der igen flot morild.
Det blæste 20 til 25 knob, og vi førte mere sejl nu,
så Dana gik godt i søen og gjorde god fart. Der
kom lidt blå himmel ind imellem, ellers havde det været
gråt i gråt de sidste dage. Men de sidste nætter
havde vi en flot stjernehimmel, så det bød lidt på
de grå dage.
|
|
Efter
6 døgn nærmede vi os San Francisco, men i stedet for
at sejle direkte dertil, valgte vi at ankre op et par dage i Drakes
Bay, der ligger 25 sømil NV for byen. Det er en ret så
dramatisk kyst, vi sejlede langs med for at komme rundt pynten og
ind i den store Drakes Bay. Bøjen, som afmærker revet,
var fyldt op med søløver, der var ikke plads til een
mere. Bugten og bjergkammen ude fra fyrtårnet er en naturpark.
|
|
|
Da
vi havde fået ankret, og der var faldet ro over skibet, begyndte
Lene
at fiske lidt og fandt ud af, at der var tang undet os. Fiskede
mest lige for at koble lidt af, det kunne jo være, der var
noget at fange. Men der var kun bundbid.
|
|
Kysten
er et bart landskab med lidt grønt mellem bakkerne og med
sparsomme lave buske og træer. For enden af bugten ligger
en farm, formentlig med køer efter lugten at dømme.
Da vinden vendte, kom der en grufuld stank ud til os derfra af gylle,
fy - føj for en stank, og en masse halvdøde fluer
blev ført ud med vinden.
|
|
|
Men
ellers er det dejligt at se en anden natur efter alle de træer
oppe nordpå. Det med varmen har vi indtil nu ikke mærket
noget til, ej heller set meget til solen.
Her
er mange søløver og sæler, og vi har igen glæden
af at se pelikaner, det er dejligt at se dem igen. Så den
store flotte ørn er nu skiftet ud med den sjove pelikan.
|
|
|
Næste
morgen var der helt stille og kun lidt sigt, tågen lå
over toppen af landet, der var ikke meget at se i det fjerne. Kysten
forsvandt i tåge ned mod San Francisco.
Tågen
kom og gik og der var meget fugt i luften. Vinden der kom ude fra
havet, var kølig og klam.
Vi
drak morgenkaffen i cockpittet, mens vi så delfiner og søløver
jage stimer af fisk i skarp konkurrence med pelikanerne, som dykkede
lige ned imellem dem.
|
|
|
Ved
3 tiden flovede vinden og vi satte jollen i vandet og sejlede ind
til et gammalt landingssted, en tidligere fiskelandingsplads, som
nu er overtaget af parkpersonalet, som har deres grej og båd
der. Vi hilste på dem, da de kom tilbage fra en tur rundt
i bugten, efter vi havde fundet en plads til jollen ved en lejder.
Det var på eget ansvar, at vi fik lov at færdes der.
Der var sat skilte op om adgang forbudt, men de vendte den anden
vej, end derfra hvor vi kom, så dem overså vi.
|
|
|
Det
er bare en høj smal klippeside som adskiller Drakes Bay fra
Pacific. Som det ses på billedet, gnaver havet grådigt
af den porrøse limsten. Det er bugten til højre.
|
|
Vi
så et par hjorte da vi gik op ad vejen. Vi fortsatte helt
ud til pynten ved den grønne bøje som afmærker
revet. Her var en masse pelikaner og andre fugle på klipperne.
Der var en flot udsigt ned langs kysten, hvor vi havde sejlet for
at komme op i bugten. Da vi var næsten tilbage ved vejen ned
til broen, begyndte tågen at rulle ind i bugten, så
vi opgav at gå videre. Vi ville gerne ud til Dana, inden det
lukkede til, og det begyndte også at blæse op, så
det var tid at komme tilbage.
|
|
Tidligt
næste morgen
tog det Henrik lang tid at få ankeret op. Der var meget sejt
tang viklet om kæden, som han måtte flå af med
hænderne. Den slags tang har vi ikke prøvet før,
det var elastisk, sejt og meget stærkt.
Der
var lidt tåge ned langs kysten og ingen vind, så det
var bare afsted for motor.
|
|
Golden
Gate Bridge
|
|
|
Der
var ingen trafik, da vi ved 11 tiden nærmede os den berømte
Golden Gate Bridge, så vi bestemte os for at sejle op langs
nordsiden af landet, da vi skulle ind til Sausalito. Præcis
klokken 12 sejlede vi under The Golden Gate Bridge og havde San
Francisco om styrbord lidt i tågedis. Toppen af pylonerne
var dækket af tåge, resten stod helt tydeligt. Det var
sådan lidt mærkeligt endelig selv at sejle under den
berømte bro, som vi har set på mange film og billeder.
|
|
Vi
var de eneste som sejlede under broen på det tidspunkt, så
det kunne ikke være nemmere. Først da vi kom rundt
pynten og lidt fri ved Sausalito, kom det en frisk vind, ellers
havde vi haft 1 til 2 m/s.
|
|
|
Farvandet
i og omkring San Fracisco bugten er ikke et nemt farvand at besejle.
Strøm, tidevand og vind skifter hurtigt, og en magssejlads
kan hurtigt blive til en meget frisk sejlads med høj sø
og kraftig strømsætning.
|
|
San
Francisco
|
|
Vi
sejlede langsomt om langs kysten, og da vi kom til Schoonmaker
Point Marina, kaldte vi dem op, og efter lidt tid fik vi kontakt
og fik anvist en plads, vi kunne bare lægge os langskibs på
ydersiden, så det var nemt.
|
|
|
Vi
fik tjekket ind på havnekontoret, hvor Henrik lånte
deres telefon, så han kunne ringe til Customs. Det var en
større affære, han blev henvist fra det ene kontor
til det andet og det tog det meste af en halv time, men vi fik det
endelig klaret og var nu lovligt i San Francisco. Man skal tjekke
ind, hver gang man kommer til en "Port of Entrance".
|
|
|
Det
var en dyr marina, og vi ville hellere ligge for svej, men vi håbede
at komme hurtigt i kontakt med Dolores, og hvis hun kom herned fra
Santa Rosa, var det bedst, at vi lå i en marina. Vi ringede
flere gange, og til sidst fandt vi ud af, at hun var taget på
en tur op til Seattle og først kom tilbage et par uger senere.
Så vi lagde os for svej i Richardson
Bay ud for Sausalito.
|
|
|
Næsten
hver dag over middag blæser det op, og der kommer nogle grimme
krapsøer, som klasker op af siden på Dana og jollen
hopper og danser. Her brugte vi systemet med at hejse jollen op
og lade den hvile på et par fendere op ad fribordet med motoren
på. Det system virker godt, og det er nemt at håndtere.
|
|
Her
er heldigvis ikke kun dyre marinaer. Flere steder ligger der en
god blanding af sejlbåde, motorbåde, halvfærdiggjorte
skibsprojekter og husbåde. Der er bare ikke plads til gæster.
Det ser godt nok lidt rodet ud, men giver en afslappet atmosfære
og giver et andet miljø end de evindelige rækker af
motor- og sejlbåde som i marinaerne. Der findes mange sejlbåde
her i bugten og her er stor tradition for at sejle træbåde,
endda store både med 15 - 20 mands besætning sejler
race eller tur hver weekend.
|
|
|
Richardson
Bay er et dejligt sted at ligge for svaj og det mærkelig er,
at selv om tågen falder ned over bjergsiden og Sousalito by,
når den aldrig ud over Richardson Bay. Her ligger vi i strålende
sol og skyfri himmel. Derfor er det et så eftertragtet sted
at ligge for svaj, det er næsten altid godt vejr.
|
|
|
|
Sasaulito
er en pittoresk by og området mellem marinaerne er meget
hyggeligt. Der er mange restauranter langs hovedgaden og waterfronten.
Cafeer, hvor man kan sidde med sin computer eller sidde udenfor
og nyde en god kop kaffe eller en lækker italiensk is og
se livet passere forbi. I en af parkerne kan der spilles kuglespil,
og der var rift om banerne i weekenden, hvor folk kom med vin
og mad og hyggede sig indtil det blev for mørkt.
|
|
|
Hver
fredag eftermiddag var der et market, hvor lokale fra oplandet satte
deres boder op og solge friske grøntsager, frugter og lækre
oliven i dressinger, som vi blev helt vilde med. Her kunne man købe
delikatesser fra bl.a. japan, indien, italien og argentina. Vi kom
i snak med en argentiner, som solgte empanadas, som vi huskede dem
fra Buenos Aires, og så fik vi lige en snak om Argentina.
|
|
|
En
aften var der koncert ved waterfronten og folk kom slæbende
med borde og stole fra deres biler og lejrede sig flere timer i
forvejen for at få en god plads. Der var for meget trængsel,
så sad vi bedre i vores cockpit og hørte god musik.
|
|
Vi
tog tidligt afsted i jollen ind til marinaen for få en god
plads, da den skulle ligge der hele dagen, der var rift om pladserne
ved jollebroen. Vi gik til stoppestedet, og tog bussen over Golden
Gate og videre ind til San Francisco.
Vi
gik ned til det berømte og meget turistet Fischermans Warf.
På trods af de mange turister er det et spændende sted,
og man kan spadserede rundt i en uendelighed, der er så meget
at se på.
|
|
|
|
|
Vi
skulle da lige ud på Pier 39 og se de mange søløver,
som ligger og gasser sig på nogle pontonbroen, som specielt
er lagt ud til dem, formentlig for at holde dem til et sted. De
sviner og lugter fælt, så det er en god idé at
isolere dem lidt. Det er en stor turistaktraktion, folk hænger
her i flere timer for at se dem. Selv om de ser sløve ud,
er der hele tiden gang i den, for hver gang en rører på
sig brokker de andre sig, og hurtigt kommer de op og toppes og der
bliver en farlig ballade.
|
|
|
Her
er alt godt fra havet, friskkogte Dungeness krabber, languster,
grillede blæksprutter, halibut og lækre retter med store
muslinger og rejer.
|
|
|
For
at hvile fødderne lidt tog vi en rundtur med en åben
bus, op gennem downtown og det berømte China Town og Little
Italy og videre gennem det fantastiske finanskvarter med høje
skyskrabere. San Francisco ligger spredt over en masse høje
og er jo verdenskendt for sine kabelsporvogne, som trækkes
op ad de stejle gader.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Man
var ved at knække nakken for at se toppen af bygningerne i
finanskvateret. Vi syntes, det var et spændende kvarter og
det er sjældent at se så flotte bygninger med store
glasfacader ligge mellem ældre bygninger i fin forening. Den
høje pyramide er en fantastisk spændende og flot bygning.
|
|
China
Town gik vi simpelthen tyndt. Vi brugte timer på at ose i
de spændende butikker, hvor de mest mærkelige ting bliver
solgt. Vi fandt et par gader, hvor der næsten ikke kommer
turister, og her oplevede vi et ægte liv, hvor kun kineserne
selv handler.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vi
var godt trætte, da vi sent på eftermiddagen ventede
på at kunne tage færgen tilbage til Sausalito. Det blæste
godt på vejen over bugten, da vi passerede forbi Golden Gate.
Det blev til adskillige dejlige turer til San Francisco, og hver
gang oplevede vi nye facetter af byen. Det er en flot og fascinerende
by med en spændende historie.
|
|
Endelig
fik vi fat i Dolores, og vi aftalte, at vi skulle komme en tur op
til Santa Rosa og besøge hende. Først skulle vi lige
finde en marina, hvor vi kunne efterlade Dana. Det blev Brisbane
Marina lidt syd for San Francisco tæt ved lufthavnen.
Vi
sejlede for motor tæt forbi San Franciscos waterfront og den
berømte fængselsø Alcatraz og under Bay Bridge
og videre ned til Brisbane Marina.
|
|
Alcatraz
på spansk betyder pelikan, deraf fik øen sit navn,
da den var fuld af pelikaner langt tid før, man fik den ide
at bygge det berygtede fængsel, hvor blandt andre de berømte
fanger Al Capone og bankrøveren Leon Thompson sad buret inde
i flere år. Det var år tilbage et yndet location for
Hollywood at lave film her.
I
1964 blev fængslet lukket, men blev igen i 1971 åbnet,
for at indgå som en turist attraktion i Bay Area.
|
|
|
|
|
|
|
Bus
og indkøbsmæssigt var Brisbane Marina ikke det smarteste
sted, der var langt til alting, men det var billigt og det var et
sikkert sted. Senere viste det sig, at det var et rigtig godt valg,
da personalet meget venligt lånte os deres biler, så
vi kunne købe ind og køre lidt rundt, mens de passede
deres job på kontoret. Vi mødte stor venlighed og kan
absolut anbefale stedet.
|
|
|
Vi
blev gode til det med busser og fordelen ved at bo lidt uden for
lands lov og ret er, at vi fik set en masse, når vi kørte
op til San Francisco og videre over Golden Gate til Sausalito og
op gennem deltalandet. Selv efter flere timers kørsel fra
bugten ser man marinaer med sejl- og motorbåde. Vi kom til
Santa Rosa over middag i strålende sol. Vi spiste frokost
og gik bagefter en tur rundt i byens gamle kvarter, inden vi ringede
til Dolores, at nu kunne hun godt hente os.
På
trods af, at vi ikke havde ikke set hinanden i ca. to år,
siden vi var i Cordova i nord Alaska, gik knevren som var det dagen
før, vi havde været sammen. Vi kørte en tur
rundt i vinlandet og endte hos hendes bror, som har en ranch og
ved siden af ligger hendes nevøs vingård. Den er ikke
så stor, men til gengæld er det en meget dyr vin, når
den endelig kommer på flasker. Netop i nat skulle de ud og
plukke hans druer og det passede med at det var fuldmåne,
så de kunne se at arbejde. Druerne bliver bedst, når
de plukkes om natten, når det er køligt, fik vi fortalt,
det er jo en hel videnskab. Natten før havde familierne plukket
naboens druer, så de hjælper hinanden i den korte tid,
hvor plukningen er.
Vi
fik lov at
plukkede nogle dejlige drueklaser og friske grøntsager til
vores middag. Dolores huskede, hvor vilde vi er med laks, så
det fik vi til middag. Her var det så, under middagen at hun
fortalte, at hun næste søndag ville køre en
tur tværs over USA til Indianapolis for at besøge en
veninde der og videre til New York for at besøge noget familie.
Det ville tage hende en uges tid at køre derover, og vi talte
om, hvor spændende det ville være at komme gennem 7
til 8 stater. Der lå kort og atlas over alt i stuen, og vi
kiggede nysgerrigt, hvilken rute hun skulle køre.
Vi
kunne jo tage med hende, hvis vi havde lyst, det ville være
rart for hende med lidt selskab. Det skulle vi lige tænke
lidt over.
|
|
|
Næste
dag besøgte vi forskellige vingårde, det første
var bygget som et vinslot. Det var da flot at se og imponerende
med den store opkørsel, men vi syntes bygningen virkede lidt
malplaceret. Vi var inde og smage forskellige delikatesser, som
var sat frem.
Vi
kørte rundt i Moon Vally forbi den ene vinmark efter den
anden. Det er et flot område, hvor der også dyrkes oliven
og lidt frugt. I gamle dage var det udelukkende frugt, som blev
dyrket her, vindyrkningen kom først senere, men nu er det
næsten kun vindyrkning man satser på.
|
|
|
|
|
|
I
mellem tiden havde vi bestemt os for at tage med Dolores tværs
over USA. Det er ikke hver dag, man får en sådan chance.
Men vi skulle lige tilbage til Dana, for at tømme og slukke
for køleskab og fryser og tjekke at alt var i orden, når
vi skulle være væk i længere tid.
|
|
Et
par dage senere tog vi igen turen op til Santa Rosa, hvor vi kom
dagen før, vi skulle afsted. Vi pakkede bilen om aftenen,
så vi kunne starte tidligt. Dolores ville gerne afsted ved
syvtiden, så vi kunne komme et godt stykke den første
dag. Vi kørte igennem Moon- og Napa Vally og så uendelige
rækker af vindruestokke, de fleste lige klar til at blive
plukket. Vi kørte gennem Sacramento og Reno, hvor vi kom
over grænsen og ind i Nevada. Se
kort.
Nevada
var spændende at køre igennem, flotte bjerge i mange
farver og fantastiske klippeformationer formet af vinden og regnen.
|
|
Midt
i ørkenen overnattede vi på
Peppermill Hotel Casino. Hele området er kasino hoteller,
som ligger som perler på en snor med masser af glimmer og
stærke farver. Vi har aldrig været på kasino før,
så det var lidt af en oplevelse og Lene var endda så
heldig at vinde $150. Mens Dolores sad klistret til spillemaskinerne,
gik vi en tur rundt for at se de andre spillesteder.
|
|
|
Vi
troede, at det var mere mondænt. På de fleste kasinoer
går man bare ind, som når man går i Tivoli eller
på Bakken og siddet og hiver i armen på de enarmede
tyveknægte, og håber man ikke bliver helt blanket af.
Fra
staten Utah, som grænser op til Nevada, hvor man hverken må
drikke, spille og gøre andre udskejelser, kommer der hver
weekend en masse hertil for at spille. Så derfor lå
prislejet i den rigtige ende, for at få så mange som
muligt indenfor.
|
|
|
|
|
Vi
startede igen tidligt om morgenen og kørte gennem den store
saltslette som ligger lige efter grænsen til Utah. Her udvindes
masser af salt, og vi så bjerge af salt ligge ved fabrikkerne
for at blive renset og pakket.
|
|
Vi
kørte langs Great Salt Lake til Salt Lake City, mormonernes
højborg, hvor vi så deres kæmpe tempel i den
glitrende sol.
Vi kom gennem et flot bjerglandskab videre ad rute 80, som vi havde
fulgt lige siden Reno. Vi havde håbet, vi kunne gøre
nogle afstikkere, men Dolores var ikke meget for at afvige for meget
fra den rute, hun havde planlagt. Der var ellers et par national
parker, vi gerne ville have kørt igennem og også gået
lidt rundt, vi sad i alt for mange timer på vores flade og
bare susede afsted.
|
|
|
|
|
Vi
fortsatte gennem Wyoming, og her oplevede vi et uvejr komme strygende
ned mellem bjergene. Pludselig blev det helt mørkt og koldt,
og så kom sneen. Vi var heldige, at uvejret for det meste
var foran os, og sneen fosvandt hurtigt fra vejen, men i løbet
af ingen tid var bjergene nu sneklædte. Det var den første
vinterstorm, hørte vi over radioen. Og landskabet ændrede
sig totalt. Vi havde nu et sneklædt landskab foran os.
|
|
Men
de var forberedte, snehegnene var allerede sat op, som det ses på
billedet.
|
|
Staten
Wyoming er et rigtig cowboyland, flot med varieret landskab og flotte
bjerge især i den vestlige del.
|
|
|
|
|
Vi
kørte gennem byen Cheyenne, som ligger lige ved grænsen
til Colorado, og det ville have være hyggeligt at have brugt
lidt tid der, men vi fortsatte videre til Nabraska.
|
|
|
|
Landskabet
forandrede sig hurtigt her, nu kom vi til landbrugsland og små
olie borerigge stod på markerne og pumpede olie op, mens køerne
gik og græssede lige ved siden af. Det er ikke udsædvanligt,
at have at borerig i baghaven.
|
|
Både
staten Nebraska og Iowa, som var den næste stat, vi kørte
ind i, var ikke vildt spændende, og slet ikke efter at vi
lige havde kørt gennem et flot bjerglandskab. De er mest
kendte som USA´s kornkamre. Markerne, mest majsmarker, strækker
sig lige så langt øjet rækker. Landskabet er
flat og let bakket. Det gjorde det heller ikke bedre, at vi fik
dårlidt vejr med regn og lavtliggende skyer.
|
|
Vi
overnattede i byen Grinnell i Iowa. Tidligt næste morgen var
det ligesom fanden var i hælende på Dolores, hun kunne
ikke komme tidligt nok afsted og pressede på Henrik, at han
skulle køre hurtigere, end loven tillod. Det begyndte at
blive lidt anstrengt. Når vi spurgte, hvorfor vi de sidste
dage skulle jage sådan afsted, sagde hun bare, at hun skulle
være i Indianapolis onsdag aften for at hjælpe sin veninde
med en udstilling. Måske de havde talt samme undervejs og
fundet ud af, at hun kunne komme hurtigere, nu Henrik kørte
en del af turen.
Vi
kunne godt mærke, at der var ved at gå ged i det hele,
desværre.
Vi
blev sat af ved Indianapolis lufthavn sent på eftermiddagen
og var heldige at få et fly en time senere til Chicago og
derfra videre til San Francisco, hvor vi kom til ved 21.30 tiden
lokal tid. Vi tog en taxi til Brisbane Marina. Puh - Ha! Det var
godt at være hjemme igen.
Det
må siges at have været en ekspres tur. Vi havde set
flot natur. Super flotte bjerge i fantastiske farver og kilometerlange
saltsletter, men det var jo ikke helt nyt for os. Meget af dette
havde vi jo set i Sydamerika.
Vi
gjorde nok den fejl, ikke at undersøge nok hvor vi skulle
køre. Vi skulle være gået mere på nettet,
så havde vi set, at det var en for nordlig rute vi kørte,
og så selvfølgelig gik det alt for stærkt. Vi
var jo næsten kun ude af bilen, når vi skulle spise
og tisse. Selvfølgelig er der masser af flotte og spændende
steder, når man kører 3800 km. tværs over USA,
man skal bare have tiden og køre de rigtige steder, det ved
vi så nu.
|
|
Efter
et par dages slappen kastede vi os over arbejdet på Dana.
Ledningerne på den nye vindmølle var tykkere, end dem
vi havde haft til den gamle mølle, så der skulle bores
op for at få dem igennem skroget. Henrik måtte cykle
langt fanden i vold for at købe mere ledning, så han
kunne blive færdig, så vi kunne se, om den overhovedet
ville virke. Det gør den og den giver godt med strøm.
Lene
gik i gang med at slibe og male bovsprydet, det så ikke for
kønt ud længere. Gutterne på broen var meget
optaget af, hvordan det spændte af, og kom med velmente gode
råd, indtil det gik op for dem, at Lene var bedre foruden.
Det var død irriterende med al deres indblanding, hvad de
vist fandt ud af, efter at have fået et par skarpe blikke
fra maleren. De havde endda den frækhed at bemærke,
hvor flot resultatet var blevet, hvad pokker bildte de sig ind,
selvfølgelig var det i orden. Nå, men da alle de mange
gøremål var færdige, besluttede vi os for at
tage en tur op til byen San Rafael, som ligger nord for Sausalito
i delta området, for at købe ekstra filtre og reservedele
til vores watermaker.
I
bussen, kom vi i snak med den kvindelige buschauffør. Lene
havde en bluse på fra Cape Horn, og hun spurgte, om vi havde
været der. Hun lurede også lidt, når vi talte
dansk og spurgte, hvad det var for et sprog. Da vi sagde, at det
var dansk, sagde hun, at hun egentlig også var dansker. Hun
hed Maiken Jensen, og var født i København af danske
forældre. De var immigreret til Argentina som ganske unge
og var havnet helt ned i det sydvestlige hjørne af landet
ved byen El Turbio lige ved grænsen til Chile, hvor faderen
havde virket som læge. Maiken voksede op i et af de mest barske
steder i verden, kun to måneder af året var det muligt
af floden at komme til Rio Gallegos på østkysten af
Argentina. I dag er der fly, men stadig et af de mest barske steder
i verden. Som hun sagde: de kaldte det; ved verdens fod.
Hun
kunne ikke huske, hvor i København hun kom fra og talte ikke
dansk. Hun var utrolig sød og meget interesseret i at høre
om vores tur. Hun havde kørt bus i 28 år mellem San
Francisco og Santa Rosa. Hun boede sammen med sin mexicanske mand
Marco i en motorbåd, som lå i en lille marina i San
Rafael, så var det nemt at komme på arbejde, da busterminalen
kun lå et par blokke derfra. Vi udvekslede visitkort, og hun
havde lavet billetter til os til at komme tilbage til San Francisco,
meget sødt af hende. Hun havde lidt travl, da vi kom til
San Rafael, da hun skulle fortsætte op til Santa Rosa. Vi
aftalte at mødes igen nogle dage senere.
Vi
spadserede gennem byen op til Spectras fabrik. Vi ville gerne hilse
på dem og se stedet, nu vi var så tæt på.
De kunne godt huske os fra den service vi havde haft, da vi lå
i Alaska. Vi fik en del fittings gratis, de havde liggende, som
passede til vores maskine, der er en lidt ældre udgave.
Vi
fik besøg den følgende weekend af Maiken og Marco,
som vi ikke havde hilst på før. Han var en meget spændende
mand, og begge var de så søde. De havde gaver med til
os og inviterede os op til deres hus i bjergene, som ligger i det
nordlige Californien lidt syd for grænsen til Oregon. Vi kunne
bare tage derop og bruge deres bil, og blive så længe
vi havde lyst, så ville de komme, når de havde fri fra
arbejdet. Det var så fristende, men vi var jo næsten
lige kommet tilbage fra lynturen tværs over amerika, så
vi slog koldt vand i blodet og besluttede at besøge dem en
anden gang. Vi havde en meget hyggelig dag sammen. Hvor dejligt
at møde mennesker på denne måde og have det så
godt sammen.
|
|
Vi
tog en sidste tur ind til San Francisco. Vi havde ikke nået
at køre gennem byen i kabelsporvogn endnu, og vi havde bare
lyst til at trave lidt rundt egentlig uden mål bare for hygges
skyld. Så endnu engang gik vi gennem kendte og nye kvarterer.
|
|
Det
er smart med kabelvognene, for man kan købe en enkelt tur
eller et kort og køre lige så tosset man vil. Springe
af og på når den kommer forbi, derfor står der
ofte folk på trinbrættet, så de let kan springe
af og på når vognen går ned i fart.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
I
næsten
to måneder havde vi været i San Francisco Bay og set
og oplevet meget. Det var tid at komme videre, selv om vi fik den
ene kuling efter den anden ind over os. Vi smuttede mellem to kulinger
for at nå ned til Half
Moon Bay lidt syd for San Francisco på Stillehavskysten.
Endelig på vej sydover mod San Diego, Baja California og Mexico.
|
|
|
|
|