50.
BREV
|
San
Francisco til San Diego: 465 sømil
|
|
|
Den
23. oktober sejlede vi igen under Golden Gate, nu for udgående
med kurs sydover.
Vi
havde en dagssejlads ned til Half Moon Bay, hvor vi ville ligge
et par dage. Det blev nu til 5 dage, da der allerede næste
dag blev varslet endnu en kuling. Fordelen ved at være kommet
udenfor San Francisco Bay var, at vi fik en bedre føling
med vejret. San Francisco Bay har helt specielle vejrforhold, helt
anderledes end ude i Stillehavet.
|
|
Half
Moon Bay er et supert sted at ligge og vente på den rigtige
vejrudsigt. Det er en meget stor bugt, hvor man har bygget en lang
bølgebryder, hvor der bagved er et stort bassin, hvor man
kan ankre i god holdebund og masser af svejeplads. Der er længere
inde bygget en havn, hvor man kan lande med jollen. Half Moon City
ligger en 15 minutters bustur længere sydover. Der er alle
de butikker og indkøbscenter man har brug for.
|
|
|
Inden
havnen blev bygget, brugte fiskerne den nu for længst forladte
og faldefærdige landingsplads, som strakte sig ud i bugten,
til at lande deres fangst. Nu bruger de havnen til at lande deres
fisk og straks få den frosset ned. Den gamle landingsplads
var en tro kopi af den, vi så oppe i Drakes Bay.
|
|
Vi
tog ind og gik nogle gode lange turer langs stranden. Vi så
mange flotte strand huse og kiggede nysgerrigt på den surferkultur,
som findes langs Californiens kyst. Det er det ultimative strand
liv, som leves her.
Da
kulingen kom, fik vi hurtigt jollen ombord, og lagt ekstra kæde
ud, det var en strid en. Selv inde i bugten fik vi store bølger,
men vi lå sikkert bag den store stenmole.
|
|
Det
var den 4. kuling på fire uger. Der havde været en kuling
hver uge i oktober. Og vi havde fået fortalt, at oktober og
november var de mest rolige måneder i San Francisco Bay, der
er ikke noget der passer mere.
|
|
Og
efter en sådan kuling er det rart at se solen igen og de små
dværgryler, der spæner frem og tilbage for ikke at få
våde fødder, når bølgerne ruller ind over
stranden.
|
|
|
Vi
gjorde os klar til at tage afsted, lige så snart vinden lagde
sig. Egentlig havde planen været at sejle dagturer, men nu
bestemte vi os for at fortsætte helt ned forbi Point Conception,
hvis vejret tillod det. Vi kunne altid søge læ i Monteray
eller San Luis Obispo Bay, hvis vejret blev dårligt.
Det
eneste vi ikke skulle have var sydlig vind eller en hård vind
fra nordvest, når vi skulle rundt Point Conception, som er
kendt som Californiens Kap Horn. Her kan dannes de mest modbydelige
søer og vinden forstærkes rundt om hjørnet.
Ydermere er Point Arguello lidt nord derfor, berygtet for det mest
tågede område langs U.S.A.s Stillehavskyst. Der er under
0,5 sømils sigt i 12 til 20 dage pr. måned, hvor juli
og august måned er de værste. Så det er en god
ide, at have en god vejrudsigt når man skal rundt der.
|
|
|
Den
29. oktober fik vi fint vejr og en let brise om morgenen, så
det var nu vi skulle videre sydover.
Vejrmeldingen
var god for de næste 3 til 4 dage, og som nævnt havde
vi fundet et par steder, hvor vi kunne søge læ, hvis
den alligevel ikke holdt stik. Men vi håbede at komme syd
for Conception i et hug.
Vi
sejlede tre til fire mil fra kysten og havde hele tiden landkending.
Ham
her, på billedet neden under, havde vi glæde af en hel
dag, og til al held for ham oversked han ikke hele båden og
sejlet, så han fik lov at blive ombord. Han var en mærkelig
fætter. Først ville vi jage ham væk, men han
løb bare rundt oppe på sejlet og han lod Lene tage
ham i benene, uden at han hakkede, han satte bare hælene i
og gloede på os, som for at sige: lad mig dog være i
fred. Den ene vinge hængte lidt, men han kunne sagtens flyve.
Han brugte mange timer på at ordne sine fjer, så vi
lod ham være og pludselig lettede han, heldigvis uden visitkort.
|
|
Vi
kørte for motor, da der ikke var vind nok til sejlene, der
var for megen dønning, men lidt over middag friskede det
lidt og vi fik sejlene op, som vi havde oppe indtil vinden døde
helt efter midnat. Vi havde haft en fin sejlads med vinden agten
for tværs og plat læns. Vi fik en flot solnedgang og
havet var nu næsten helt roligt med kun lidt dønning.
|
|
Næste
dag den 30. oktober fik vi en flot solopgang, vejret bliver bedre
og bedre, vinden var dog stadig ret så kold. Vi kørte
for motor hele dagen. Det blev en fin dag, og da havet var helt
roligt, så vi en hval og flere store delfinflokke på
mellem 50 til 80 dyr passere tæt forbi os, mens de jagede
fisk op. Det er altid spændende at se på. Det var utrolige
hastigheder de kom op på og flot at se, når en hel flok
samtidig sprang op mellem alle de andre.
|
|
|
Det
var første gang vi med sikkerhed så Northern Right
Whale Dolfins. Vi har sikkert set dem på vej ned langs Oregons
kyst, da der kom mange delfiner forbi os der, men vi kunne ikke
se, hvad det var for en type.
De
lever fra British Columbia ned til det nordlige Baja California.
|
|
|
Disse
delfiner er ca. 3 meter lange, slanke og har en lang tynd halerod
inden halefinnen. De er sorte med en meget karakteristisk hvid tegning
på bugen og en hvid plet ved munden og så har de ingen
rygfinne, de er helt glatte på ryggen. Det er ekstrem hurtige
svømmere.
I
løbet af dagen kom flere grupper hen til os for lige at slappe
mellem jagterne. De virkede så tillidsfulde, rullede rundt
og kiggede op på os, når vi stod ude på bovsprydet.
Havde vi kunne nå ned, havde vi kunne røre ved dem,
så tæt svømmede de langs båden. Det er
jo så fordelen, når havet er så stille, at vi
kan få disse oplevelser med havdyrene tæt på.
|
|
|
Dagen
blev rundet af med en perfekt solnedgang og for første gang
siden Caribien så vi igen "green flash". Det er
et kort grønt glimt omkring solen, når den går
ned bag kimingen. Så det ses kun når solen går
ned over havet og under helt specielle forhold, som åbenbart
var her nu. Det er aldrig lykkedes os at fotografere det, så
måske er det kun øjet, som ser det.
Vi
nærmede os Point Conception og så de første boretårne.
Vi gik tæt forbi det første. Vinden var stadig let,
men hen under aften friskede den op fra nordøst og bølgerne
voksede hurtigt. Ud for Point Arguello og ned mod Point Conception
fik vi vind fra 16 til 20 knob, men vindretningen forandrede sig
hele tiden på grund af kysten, så vi fortsatte for motoren.
Det var ikke lige stedet, at ligge at rode med sejl og det var nemmere
og rimelig behageligt for motor, da vi
sejlede parallelt med storskibsruten og skulle passere et par boreplatforme
mere.
|
|
Tidligt
om morgenen den 31. oktober dukkede øen Santa Cruz frem af
morgendisen. Og da solen kom frem over bjergene på fastlandet
og skinnede på øen, så vi øens flotte
røde klippesider. Vi sejlede ind til Smugglers
Cove og fik fat anden gang med ankeret, der var meget hård
sandbund.
|
|
|
|
|
Vandet
var helt fantastisk, vi kunne se bunden og masser af blå fisk
svømmede rundt om os. Vi lå lige ud for en olivenlund,
og der voksede store eukalyptustræer helt ned til stranden.
Vi
tog jollen ind for at gå en tur langs stranden. Vi var ikke
helt forberedt på dønningen, men kom dog nogenlunde
tørre i land.
Inde bag ved olivenplantagen lå der en gammel gård,
som nu bruges af dem, der holder øje med nationalparken.
Der var dadelpalmer og valnøddetræer og masser af blomsterbuske
omkring gården, en idyllisk oase hvor et næsten udtørret
vandløb gav fugt nok til, at der selv nu i tørketiden
var frodigt.
|
|
|
|
|
|
Vi
gik en tur op til et udkigspunkt og så, at der var en sti
gennem dalen over til den anden side af øen. Vi gik et stykke
af den, men vi var started for sent på dagen og kunne ikke
være tilbage inden det blev mørkt, så vi gik
tilbage til stranden.
|
|
Turen
ud gennem dønningen gik ikke helt efter planen, så
vi fik en del vand og sand i jollen og et mindre bad med al tøjet
på. For at sige det mildt, en rigtig vandtur, heldigvis uden
publikum, så vi følte os lidt dumme men ikke flove.
Det er lang tid siden, vi har skulle gennem en dønning og
er ude af træning. Heldigvis havde vi ikke taget kamera med.
Vi
fik flotte nætter med en stjernehimmel så fantastisk
og en flot fuldmåne.
|
|
Vi
så en Bald Eagle sidde helt frit i et af eukalyptustræerne
med udbredte vinger, sikkert for at tørre dem. Men det mest
mærkelige var, at vi fra båden kunne se, at den var
blå på indersiden af vingerne og vi ved ikke hvorfor.
Måske det er det stærke blå genskin fra vandet.
Lene tog en del billeder med max zoome, så de er ikke helt
skarpe. Vi er helt sikre på, at det er en Bald Eagle. Er der
nogle der kan give en forklaring, så send os en mail.
|
|
|
|
|
Vi
lettede anker lige inden det blev mørkt for at sejle natten
over til den næste ø, Santa Cruz, 68 sømil længere
sydpå. Vi havde håbet på lidt vind, men det blev
igen en motortur. Vi var kommet til et område, hvor der drev
meget tang rundt. Om dagen prøvede vi at undgå at sejle
gennem de store tang øer, men det var ikke til at se dem
om natten, så vi pløjede igennem et par stykker og
vi kunne straks høre, at motoren gik ned i omdrejninger.
Det er det mest stride tang, stærkt og tykt som bare pokker.
|
|
|
Vi
kom til øen Santa Catalina ved 6 tiden om morgenen, og selv
om det skulle være lyst nu, lå øen indhyllet
i tyk tåge. Da vi sejlede ned langs kysten, lignede det en
barsk bar stenkyst, hvor tågen rullede hen over bjergtoppene.
Toppen af hele kysten var dækket af et tykt tågetæppe,
som hævede og sænkede sig i takt med vindpustene. Det
var et spændende men også dystert syn. Vi blev hurtig
klar over, at det ikke var en god ide at gå ind til Little
Harbor, som vi havde planlagt. Bugten kunne vi slet ikke se og tågen
lå tykt over stedet. Det ville være et klamt og mørkt
sted i mange timer, ja, måske resten af dagen.
|
|
|
Vi
vendte rundt og sejlede op langs kysten til Catalina
Harbor, hvor der var mere lys og tågen var ikke så
tæt. Da vi kom ind i bassinet, kom der lidt sol gennem disen.
Hele den inderste halvdel af bugten var fyldt op med fortøjningsbøjer.
Vi sejlede næsten helt ned i bunden mellem de mange bøjer,
for at se om der var lidt plads, hvor vi kunne ankre, men bøjerne
lå som perler på en snor. Det var første gang,
vi så det system med at fastgøre for og agter. Problemet
er bare, at man skal vide hvilke bøjer, som passer til ens
bådlængde. Vi tjekkede bunden og fandt et sted uden
for bøjerne, langs indsejlingen, hvor vi lagde ankeret på
21 meter vand og med god plads til at svaje.
|
|
|
Stedet
var ikke så hyggeligt som Smugglers Cove og der var mindre
sol. Tågen havde vi hele dagen. Fra bunden af bugten var der
ikke langt at gå over til den anden side af øen, hvor
Listmus Cove ligger, bebyggelsen mellem de to bugter hedder Two
Harbors. Vi orkede ikke i det kedelige vejr at tage en tur ind med
jollen.
|
|
|
Næste
dag hilste
vi på Richard og Doris, da vi sejlede forbi deres båd
Fire Water fra Ketchican, Alaska. De kom ind kl. 4 om morgenen og
lagde sig for anker tæt ved Dana.
|
|
|
Vi
sejlede
ind til jollebroen i bunden af bugten. Herfra gik vi de få
hundrede meter over til Listmus Cove. Hele bugten var fyldt med
bøjer, der var ikke megen plads til at smide ankret. Så
bådene er nød til at ligge for en dyr bøje,
men systemet giver selvfølgelig plads til mange både
og en masse penge i kassen.
|
|
|
Det
er her tingene foregår. Her var restauranter, små butikker,
feriehuse, og der går en lille færge over til fastlandet.
Men sæsonen sluttede den 31. oktober, så det meste var
lukket ned og stranden lå øde hen. Vi gik en lang tur
langs kysten. Der var fyldt op med bøjer i alle bugterne,
de store sejlklubber fra fastlandet har hver deres egen bugt med
klubhus, tennisbane osv. Ingen adgang for fremmede.
|
|
|
Vi
provianterede lidt i den lokale butik og sejlede tilbage til Dana.
Senere
på eftermiddagen ville vi en tur ind til stranden. På
vejen fik vi tang i propellen og så gik påhængsmotoren
i stykker, noget knækkede inden i den. Propellen ville ikke
køre rundt og den fik ikke kølevand. Splitten ved
propellen var ikke knækket, så det måtte været
noget andet, som ikke kunne tåle den barske omgang. Henrik
roede os tilbage og tog motoren ombord. Den var ikke til at ordne,
der var noget galt inden i den. Så frem med årerne og
vi roede ind til standen igen og gik en tur rundt langs pynten og
højt op af bjergsiden.
På
vejen tilbage besøgte vi Fire Water og blev inviteret ombord
til et glas vin. Vi fortalte, at vi var overraskede over, at de
var sejlet ind i mørke og tyk tåge, da der ikke er
megen plads at
svinge rundt på. De fortalte, at de havde været her
mange gange, og vidste lige hvor de skulle lægge ankeret.
De
gav os gode oplysninger om Mission Bay, som var det næste
sted, vi ville sejle til og i særdeleshed nyttige oplysninger
om, hvor i San Diego vi kunne ligge. Vi havde hørt mange
historier om, hvor besværligt det var at finde en plads og
få lov til at ligge for svaj, selv de steder hvor der var
afmærket, at man kunne ankre. I det hele taget havde vi på
et tidspunkt helt mistet lysten til at besøge San Diego.
Men på grund af at vi skulle forlade U.S.A., måtte vi
dertil for at få ordnet vores papirer. Efter hvad Richard
og Doris nu fortalte, lød det ikke til at være så
slemt, som vi havde frygtet.
|
|
Catalina
Harbor - Bonita Cove, Mission Bay - 78,7 sm
Igen
lettede vi anker sent på eftermiddagen for at lave endnu en
natsejlads for motor, da der ingen vind var. På vejen fik
vi igen noget i skruen og det kunne vi ikke bakke af, så det
var for nedsatte omdrejninger, vi fortsatte til Mission Bay og Bonita
Cove. Autopiloten førte os lige til indsejlingen, hvor
vi anduvede en kanal langs med San Diego River. Vejret var klart,
der havde heldigvis ikke været tåge på hele turen,
der var kun lidt overskyet ned over San Diego. Vi fik lavet vand
på turen over og fik os et dejligt bad, da vi kom ind.
|
|
Vi
fandt et hul i rækken af moorings, hvor vi kunne droppe ankeret
på 5 meter vand og lige nok svajeplads. Det var en hyggelig
lagune med pæne lave villaer på den ene side og sandstrand
næsten hele vejen rundt. Man sejlede bare ind på stranden
og landede jollen. Kanalen vi sejlede op gennem var omgivet af parker
og længere op i kanalsystemet, var der flere laguner for både
med lav dybgang. Det var deltaet fra San Diego floden man havde
inddæmmet og ombygget til et rekreativt område. Floden
blev ledt ud langs den sydlige stenmole, på ydersiden af kanalen.
Det
eneste minus var, at der var langt til alting, specielt nu vores
påhængsmotor var gået i stykker. Nå, men
vi kunne alligevel ikke blive der så længe, det var
kun tilladt at ligge for anker i Bonita Cove 3 dage i løbet
af en 2 ugers periode.
|
|
|
Vi
roede over kanalen til marinaen, og efter en del søgen fandt
vi endelig en reparatør af påhængsmotorer. Han
var meget flink, men kunne naturligvis ikke fortælle os hvad
der var galt med motoren, før han havde set den indeni. Men
han ville gerne hjælpe os, så vi roede tilbage og hentede
motoren og den blev registreret og de ville se på den om mandagen.
Han havde desværre ingen nye eller brugte 4 hk, vi kunne købe,
men gav os adressen på et sted inde i San Diago.
Området
ville ikke blive lukket af før ved 5 tiden, så vi havde
3 timer, hvor vi kunne gå rundt herovre og se os omkring.
Vi spiste et par burgere på et lille spisested og traskede
rundt et par timer, før vi roede tilbage til Dana.
Næste
morgen ville Henrik tidligt ned og se hvad der sad omkring skruen,
så vi fandt dykkergrejet frem. Han behøvede heldigvis
ikke at have dragt på. Det viste sig, at det var en stor bunke
tang, som havde viklet sig omkring skruen, ikke særlig smart
da det er en foldepropel. Det tog tid at få det skåret
af, men vi havde da et problem mindre.
|
|
Vi
sejlede tidligt fra Mission Bay, inden det begyndte at blæse
op, men allerede nu var der en ret så kraftig dønning
langs siderne af kanalen, og da vi kom fri af molerne, fik vi et
par gode dykkere, dog kun lidt vand på dækket fordi
vi var forberedte og tog farten af. Men det kan være et ret
så farligt sted at komme ud fra, da vandet fra floden også
møder de store bølger ude fra havet, og her samtidig
bliver lavt. Man skal lige huske, at det er et godt surfersted.
Vi
måtte sejle langt ud for at undgå den meget tang, som
ligger her langs kysten fra Mission Bay og ned til San
Diego. Det er nogle tykke og kæmpestore tangplanter, som
driver rundt.
Der
var ikke noget med at skære hjørner, vi sejlede helt
ned til sejlrenden og havde stadig masser af tang omkring os. Da
vi skulle lægge til ved havnepolitiets bro, blev vi afbrudt
to gange af andre sejlere, som lige sneg sig ind foran, for at få
tømt deres septiktanke inden de sejlede ud. Lene blev tosset
og lod dem vide, hvad hun mente. Ikke det bedste indtryk at få
af de amerikanske sejlere. Så det tog lidt tid inden Henrik
kunne komme op og klirre os ind. Til gengæld var de meget
flinke og hjælpsomme hos havnepolitiet. Vi fik anvist en plads
ved transitbroen og skulle bare næste dag besøge kontoret
og tjekke os ind der.
Det
viste sig, at vi kunne ligge 10 dage ved havnepolitiets transitbro
og det var forholdsvis billigt at ligge der, de første 5
dage kostede det 10,50 $ pr. dag, de næste 5 dage 21 $ pr.
dag, derefter var det ud af vagten. Men det gav jo tid til at finde
at andet sted at ligge, hvis man skulle blive der længere.
Der er få steder, hvor man kan ankre inde i havnen, men man
skal have tilladelse og kan kun ligge der kort tid. Til gengæld
er der mange af sejl- klubberne, der har gæstepladser, så
det er muligt at finde at sted at ligge:)
Vi
havde travlt de næste to uger med at forberede det sidste,
inden vi endelig skulle forlade USA. Påhængsmotoren
kunne ikke repareres, så det første vi skulle se efter
var en ny. Valget faldt på en Yamaha 2,5 hk. Vi ville godt
have haft en 4 hk, men den solgte de ikke i Californien pga. de
strenge miljø regler der, og vi syntes at en 5 hk. var for
tung. Det blev også til en ny mini cykel og en ny solcelle,
foruden en masse andre småting. Der gik nogle dage med at
montere solcellen, inkl. mange turer til bådbutikken, på
cyklen, for at finde stumper dertil. Bådbutikken
holdt i november måned en cruising uge. Hver aften blev der
holdt et seminar om forskellige emner. Samtidig var priserne på
alle deres varer sat ekstra meget ned.
Judy
og Irwin, som vi havde mødt en aften til et foredrag om henkogning,
tilbød at køre os til Costco, hvor vi kunne handle
stort og biligt ind. Det ligger altså ikke lige om hjørnet,
så det tog vi imod med kyshånd, og fik en af de sidste
dage handlet vildt ind. De var hjemme for at se til deres hus i
San Diego, men var ellers det meste af tiden på deres katamaran,
som lå på Bahamas.
Efter
10 dage i San Diego tog vi afsted om aftenen den 19. november for
at sejle natten over ned til Ensenada, den første havn i
Mexico. Vi havde efter mange overvejelser bestemt os for at tjekke
ind her, selv om rygterne sagde, at det kunne man bare gøre,
når man anløb en port of entrance længere nede
af kysten. Mere om dette i det næste brev.
|
|