59.
BREV
|
Sejladsen
fra Mexico til Galapagosøerne, 2070 sømil
|
|
|
Tirsdag
den 13. april sejlede vi ud fra Marina Palmira. Fik sagt farvel
til naboen og danske venner, som lå på samme bro. Vi
sejlede til Caleta
Lobos, en god times sejlads udenfor La Paz, bare for at komme
afsted. Her fik vi pakket det sidste grej væk og gjort søklar.
Henrik kokkererede det meste af dagen, så vi havde mad, der
bare skulle varmes, til de første par dage til søs.
Onsdag
morgen den 14. april, Lenes fødselsdag, lettede vi anker
lidt i 8 og startede på turen sydover. De første 4
timer sejlede vi for motor, der var ingen vind, men lidt over middag
kom en let brise, og for første gang i lang tid, kom alle
sejl op, og det gik langsomt ned langs kysten.
Hen
under aftenen døde vinden helt. Vi kørte for motor
med lave omdrejninger for at spare på brændstoffet,
men beholdt sejlene oppe i håbet om, at vinden ville komme
tilbage. Efter 4 timer hvor sejlene bare stod og slaskede, tog vi
dem ned. Det var bare det, der skulle til. En halv time senere kom
der en god frisk vind. Så vi sejlede for bare forsejl og messan
til tidligt hen på morgenen. Vi var nu ud for den sidste lidt
beskyttede ankerplads på kysten og skulle bestemme os for,
om vi skulle fortsætte eller gå ind og ankre.
Vi
havde hele dagen taget vejrkort ned fra forskellige stationer. De
viste, at der ikke var megen vind syd for os i flere dage. Vores
store problem var nu, skulle vi fortsætte ud i det blå
og ligge og glo i vindstille og dønninger fra Stillehavet,
som vi ville få, lige så snart vi kom fri af kysten.
Eller skulle vi afbryde sejladsen og ankre her ved Bahia
Los Frailes og så håbe, at det blev bedre i løbet
af et par dage. Vi valgte at gå ind og ankre, selv om her
nu var lidt vind. Det var virkelig frustrerende. Formentlig var
dette bare en landbrise, som kunne fise af når som helst.
Vi
fik en mail fra Karsten i Panama, at der ikke ville komme vind de
næste par dage syd for os. Så det var om at have is
i maven og slappe af. Men det var lettere sagt end gjort, vi havde
2000 sømil foran os, og vi skulle gerne være nede omkring
5 grader nord i slutningen af april af hensyn til orkansæsonen.
|
|
Vi
forlod Bahia Los Frailes lørdag morgen den 18. april. Ikke
fordi forholdene syd for os var blevet bedre, men fordi der kom
vind og dønninger fra syd lige ind i bugten, hvor vi lå
for anker. Ankerpladsen var ikke længere sikker, vi lå
på læ kyst og der blev meget urolig. Så vi besluttede
at sejle sydover.
Vi
fik et uventet besøg. Vi var begge ude på agterdækket,
da en pelikan kom flyvende med kurs lige mod os. Vi stoppede vores
arbejde, fordi det så ud, som om han ville lande på
Dana, selv om vi sejlede. Ingen tvivl, han havde fuldstændig
fejlbedømt situationen, han landede praktisk talt på
dækket mellem benene på os. Stakkels fyr, han var helt
forvirret. Og for at han ikke skulle komme til skade med vingerne,
flyttede vi os, så han fik plads til at lette igen. Han ville
åbenbart blive ombord, for han fløj op på solpanelet.
Her satte han sig godt til rette. Godt det var solidt lavet, for
der var godt med vægt på, når en så stor
fugl jumper rundt. Vi var lidt nervøse for, om han skulle
ridse med sine klør, men der skete ikke noget, så vi
lod ham sidde. Han var meget tillidsfuld, vi fik endda lov til at
stryge ham over fjerene, mens han nysgerrigt kiggede på os.
Efter en halv times tid lettede han igen med kurs mod land. Et sidste
farvel til dejlige Mexico.
Vi
startede motoren, for at komme lidt væk fra kysten. Efter
et par timer kom lidt vind og vi satte alle sejl. Vi satte endda
også vores inderfok, som ikke havde set dagens lys i mange
måneder, for at få ekstra fart. Vi fortsatte for sejl
sydøst over, og det gik meget langsomt. Vinden døde
helt midt på eftermiddagen. Strøm og dønning
skubbede os tilbage nordpå, så ind med rulleforsejlet
og på med motoren for lave omdrejninger. Vi nåede heldigvis
kun at sejle for motor et kvarter, så kom der pludselig frisk
vind fra sydlig retning, 7-8 m/s.
Det
var lige, hvad vi havde brug for. Det gav os et kick og de næste
4 timer gik det bare derud af. Vi sejlede endda over 8 knob en del
af tiden og i den rigtige retning. Om aftenen aftog vinden igen,
men vi kunne forsætte med at sejle vores kurs indtil søndag
morgen, hvor vinden igen blev meget svag.
Det
var den stadig søndag eftermiddag, hvor vi kæmpede
for at holde lidt fart i skuden. Vi var desværre kommet lidt
for langt øst over, men håbede at få rettet lidt
op på kursen de kommende dage. Havet var fladt og herlig blåt
og temperaturen til at holde ud, så det kunne vel ikke være
meget bedre.
|
|
|
|
Mandag
aften døde vinde helt igen. Vi havde bare det lille forsejl
og mesanen oppe for at dæmpe lidt for dønningen, som
heldigvis næsten var ved at flade ud. Vi parkerede Dana for
natten. Det vil sige, vi drev bare omkring og nød den flotte
solnedgang. Vi havde tiltagende måne, som gav lidt lys og
en herlig stjernehimmel. Om natten kom der nogle havdyr forbi os,
vi kunne høre deres snøften. Det var sikkert delfiner,
dem ser vi jo om dagen, når de jager fisk op.
|
|
Hele
natten var der dødstille. Vi vågnede op til en dejlig
solopgang med et pragtfuldt hav omkring os. Her var helt stille
og vandet var så blåt så blåt. Vi fik besøg
af sulerne. De kom for at finde lidt skygge. Men der var ikke noget,
for sejlene hængte bare slapt ned. Til gengæld fik vi
motion. Vi vil ikke have dem ombord, så vi jagter dem. De
kan blive ude på vandet, hvor de hører til.
|
|
|
Tirsdag
den 20. om formiddagen passerede et fragtskib vest om os. Vi ventede
stadig på den lovede vind fra nord. Der var svage tendenser.
Vi kunne se, der begyndte at komme små ripler på den
ellers helt glatte hav overflade. Så måske vi om nogle
timer kunne være heldige at sætte genakkeren og komme
lidt sydover.
Det
er lidt mærkeligt, som vi er skruet sammen. I starten af turen
var vi meget fokuseret på vinden, retningen og farten. Når
så det ikke lige gik efter bogen, begyndte frustrationerne
at melde sig. Ville vi nå at komme derned, inden orkan sæsonen
startede. Hvorfor var her slet ingen vind i miles omkreds, hvad
var der galt! Indtil vi fik total vindstille i et par dage. Så
gik det op for os, at vi lige så godt kunne slappe af. Der
var alligevel intet, vi kunne stille op, så hvorfor ikke bare
nyde det, for her var virkelig herligt.
Det
var dejligt at sejle ganske stille afsted, en hel lise, bare vi
flyttede os i den rigtige retning, ikke noget med at lukke lugerne.
Vi havde en let brise ned om læ, og havde om natten mellem
22 til 25 grader og det havde vi det fint med. Særlig efter
de meget varme nætter i La Paz. Vi glemte helt, hvordan det
var, når vinden friskede meget op og søen rejste sig,
og vi fik den ene sø efter den anden ind over os, og alle
luger skulle lukkes, og varmen steg nede om læ.
|
|
|
Onsdag
middag fik vi en mere stabil vind. Vi kunne sejle 3 til 5 knob med
spilet forsejl, storsejl og mesan. Det var ikke det mest fantastiske
etmål, men vi sejlede stadig i den rigtige retning. Vi har
fik en mail fra Karsten med den gode nyhed. Der skulle komme mere
stabil vind de kommende dage.
Vi
arbejdede stadig med at holde skuden igang og på ret kurs,
og det var til tider ikke helt nemt. Vi var heldige, at en frisk
vind for en kort stund pludselig passerede forbi os, og vi strøg
afsted med 6 til 8 knobs fart. Men de sidste døgn har været
meget stille og det har knebet med at holde kursen. Vi har bommet
et utal af gange for at sejle så optimalt som muligt. 2 fragtskibe
passerede henholdsvis for og agter om os omkring midnat.
Problemet
var, at dønningerne kom fra nord, og indtil i morges havde
vi haft vinden mest fra vestlig retning, så dønningerne
har vi fået ind fra agten for tværs. Så når
vi rullede, blev den smule vind der var, slået ud af sejlene,
så det hele hoppede og dansede, indtil der igen kom lidt ro,
for så igen at starte forfra. Det var en træls omgang
både for os, rig og sejl. Men sådan var det og det kunne
der ikke laves om på, så længe der ikke var mere
stabil vind.
Vi
fortsatte for svage vinde omkring 2 til 4 m/s, og heldigvis var
dønningerne nu ikke for slemme, så vi sejlede omkring
3 til 5 knob. Vinden sprang meget og der var store vindhuller, hvor
vinden droppede fra 4 til 1.5 m/s i et split sekund.
I
forgårds fangede vi en dejlig gulfinnet tun på omkring
6 kilo, lige den rigtige størrelse for os. Den blev fileteret
og skinnet, til det rene skære kød. To bøtter
blev fyldt, så der var kød til flere middage og til
fyld i vores tacos.
|
|
Det
blev varmere og fugtigere. De sidste dage har været meget
overskyet. Her til morgen var der lidt slør skyer. Morgenrunden
på dækket gav to flyvefisk, og heldigvis har vi ikke
haft passagerer med i masten i nat. Sulerne prøvede hver
aften at få en lift med, og det kæmpede vi for at undgå,
da de, som vi har beskrevet før, sviner ad pommeren til.
|
|
|
Vi
bagte brød til morgen og det gav lige de sidste ekstra grader
i salonen, så vi kom op omkring de 35 grader, PUH-HA!
Vindretningen
til vores næste waypoint var blevet bedre, og vi fortsatte
i sneglefart.
|
|
Idag
den 29. april har vi det mega varmt. Efter et par dage med vind,
så vi kunne sejle, har vi hele natten bare drevet i den rigtige
retning for næsten ingen vind. Vi må være tæt
på stillebæltet nu. Selv om vi på vores vejrkort
har set, at der skulle være vind, er her absolut ingen, bare
store dønninger. Vi har lidt sejl oppe for ikke at blive
helt kulrede, når vi ruller, og det hjalp meget med bare lidt
sejl, men det er hårdt ved sejlene.
|
|
|
Vi
havde mange delfiner omkring os, det livede lidt op, og vi så
adskillige skildpadder. Et par af de meget store skildpadder havde
endda en sule siddende på ryggen, mens den drev afsted i overfladen.
Det var ligesom i Rasmus Klump, en udkigsmand på toppen af
skildpaddens skjold.
|
|
|
En
morgen havde vi en del tunge regnbyger foran os, så det ville
nok ikke vare længe, før der kom vejrskift. Vi så
frem til at få regn. Den første i 6 måneder,
så vi kunne få vasket Mexicos ørkenstøv
af Dana. Alle liner, stag, vanter og sejl var brune af støv.
|
|
Vi
kørte langsomt for motor, for at spare diesel. Vi havde et
bredt stillebælte foran os på denne tur ned over ækvator.
De andre gange vi har krydset ækvator har været længere
ude til søs, hvor bæltet var smallere. Ydermere flyttede
det sig hele tiden, så vi fik hjælp fra Karsten. Han
kunne se, hvor det lå og hvilken vej det flyttede sig.
|
|
|
Det
har været meget overskyet og gråt, med tunge bygeskyer
rundt om os. Vi har haft rigtig kraftig regn 2 gange i 4-5 timer,
så vi har nu fået vasket det meste af Mexicos ørken
støv af. Vandet der løb ned ad dækket var helt
gulbrunt. Vi har kørt for motor, hver gang der var for lidt
vind til at sejle, vi skal jo igennem bæltet. I området
herfra ned til Galapagos øerne så der ud til at være
meget lidt vind. Som vi forventede, blev en stor del af turen for
motor. Der var stadig godt 200 sømil derned.
|
|
Vi
håbede, den regnbyge vi fik her til morgen, var det endelige
farvel til The Doldrums, stillebæltet. Der så ud til
at være lidt opklaring mod syd, hvor vi så blå
himmel mellem skyerne. Vi begyndte at mærke vejrændringerne
allerede ved 10 grader nord og vi var nu forbi 4 grader nord, så
vi har sejlet godt 360 sømil gennem det. På trods af
navnet så var her heldigvis ikke kun vindstille. Turen igennem
har budt på lidt af hvert. Vind fra sydvest svingende op til
nord og fra vindstille op til 10-12 m/s.
|
|
Vi
troede ikke vores egne øjne. På kort tid blev vi omringet
af skyer med regn, som kom hurtigt op til os agterfra. Sejle fra
dem kunne vi godt opgive, det var med en utrolig fart de omringede
os, og så blev der ellers åbnet for sluserne. Der var
grimme lyn ude om bagbord, men vi hørte ingen torden. En
ny melding fra Karsten viste, at doldrum rigtig nok var på
vej tilbage mod syd igen.
Vi
havde i nat problemer med vand nede om læ, da det regnede
meget kraftigt. Vi havde åbenbart en lille lækage et
sted. Desværre kom vandet lige ned ved navigationsbordet,
hvor vi har alle vores instrumenter. Alle håndklæder
kom i brug for at tørre op og redde vores el installation.
Heldigvis var det ferskvand, men det var en kedelig situation.
|
|
Lige
over middag den 5. maj krydsede vi ækvator og var tilbage
på den sydlige halvkugle. Traditionen tro fik vi skålet,
da vi krydsede, og selvfølgelig huskede vi at give lidt til
Neptun. I håbet om at vi får en lykkelig rejse på
den sydlige halvkugle.
I
nat havde vi byger og tunge sorte skyer hængende over os,
men det skulle være slut nu. Vi var jo så uheldige,
at vi skulle igennem bæltet to gange.
Endelig
fik vi blå himmel og lagt doldrum bag os, det var et sejt
træk. Vi
kunne nu skimte nogle af de nordligste af Galapagosøerne,
men ville tidligst være fremme ved Isla Isabela og Puerto
Villamil om et par dage.
|
|
Natten
mellem onsdag og torsdag og torsdag formiddag var en rigtig sur
omgang. Det blæste kraftigt op, og der var meget stærk
strøm og alt var lige i snuden. Vi startede på at krydse
ned langs vestsiden af Isla Isabela. Kun på den ene bov gik
det nogenlunde. Den anden bov var helt tåbelig. Vi kunne ikke
holde nogen højde og blev sat meget af strømmen. Der
gik nogle dumme timer, og vi prøvede til sidst at holde på
for motor i 16 til 18 knobs vind og høje søer, bare
for at komme i den rigtige retning. Men pludselig slækkede
det heldigvis op, og vi fortsatte for motoren.
|
|
Torsdag
aften ved solnedgang kom en stor flok hajer rundt om os. De jagtede
store fiskestimer lige ved siden af os. Det gik ikke stille af,
de var meget voldsomme, når de drønede rundt og sprang
op i luften. Nogle af hajerne svømmende bare en meter fra
Dana. Det var lige så nakkehårene rejste sig, når
vi så en rygfinnen skærer sig gennem vandet så
tæt ved siden af.
Det
var nu blevet for sent til, at vi kunne gå ind til Villamil.
Der var god afmærkning og det var ikke svært at komme
ind. Men man bør kun anduve i dagslys, der var mange rev
og grunde, når man kommer ind til ankerpladsen. Så vi
foretrak at tilbringe natten udenfor. Vi var heldige, at der næsten
ingen vind var, så vi lå og drev for strømmen
langs kysten.
Næste
morgen, fredag den 7. maj, sejlede vi ind. Vi kunne ikke gå
ind før ved 7 tiden. Selv om solen havde været oppe
i en time, var det stadig for diset til, at vi kunne finde afmærkningen.
Da vi kom helt ind i bugten, var det let nok og vi fik en god ankerplads,
som sejlbåd nummer 5. Der lå allerede en englænder,
to new zealændere og en australier.
|
|
Vi
var godt flade efter at have været på havet i 25 dage.
Havde lige fået kaffe i kruset og en bid af ostemaden, da
en panga kom op langs siden med en officer fra havnekontoret. Han
kom ombord for at se vores papirer. Vi havde været meget spændt
på, hvordan det ville gå. Villamil er ikke en "Port
of Entrance", så der er ikke pas og toldkontor. Vi fik
valget mellem at sejle videre eller hyre en agent til at ordne papirerne
for os.
Heldigvis
var han venlig stemt og foreslog, at vi kom op på kontoret
klokken 11, så kunne vi faxe til en agent, som så ville
ordne vores papirer for $ 100. Vi stillede på kontoret klokken
11. Betalte og afleverede kopier af pas og skibspapirerne. Det så
ud til, at det ville gå iorden, så vi kunne blive i
de 20 dage, som vi bad om. Vi skulle komme tilbage til kontoret
ved 17 tiden for at hente papirerne. Vi åndede lettede op,
da vi fik lov at blive, det var bare et spørgsmål om
at betale. Foruden de 100 $ til agenten, betalte vi 144 $ til havnefogden
for alt fra at ankre i havnen til at bruge radioen. Vi fik senere
55 $ tilbage, da vi opdagede, at vi havde betalt den samme afgift
for både kommercielle og ikke kommercielle skibe. Vi ventede
dog med at klage, til vi var klar til at forlade øen og havde
fået vores papirer ordnet.
Med
det formelle iorden var vi nu klar til at opleve Galapagos. Mere
om det i næste brev.
|
|