10 June 2011 | Tuamotu atollerne, Fransk Polynesien
Er
kommet til landsbyen Rotoava.
Lidt over middag droppede vi ankeret blandt 14 andre sejlere ud
for Rotoava, som er den nordligste landsby på Fakarava. Der
er ikke langt til Gruae passet, som vi skal ud gennem, når
vi om nogle dage fortsætter til Tahiti.
Det
var vejret som gjorde, at vi sejlede direkte herop i dag. Det blæste
godt 20 knob i morges og der var krappe søer, oven i hatten
trak det med bygeskyer ind over os, kun lidt sol, ikke lige vejr
til at ligge og nyde livet på en atol.
Nu
skal vi ind og se havd byen kan byde på, måske en frossen
kylling og lidt grønt, det ville være dejligt. Vi har
stadig lidt grøntsager ombord, men det tynder ud.
Ellers
er alt vel!
|
21 June 2011 | Tuamotu atollerne, Fransk Polynesien
Ligger
stadig på Fakarava.
Ufrivilligt ligger vi stadig udfor Rotoava. Da vi mandag den 13.
var klar til at lette anker, lød motoren meget mærkeligt
og det røg og lugtede fælt.
Det
viste sig desværre at vores manifold på udstødssiden
var gået sig en tur. Der var simpelthen sprunget et stykke
af materialet af, og det lå nede i bunden af sumpen. Senere
viste det sig efter nærmere eftersyn, at der var mange fine
sprækker i manifolden, den del som går ind til motoren.
Heldigvis
havde vi ikke fået ankeret op, og det fik lov at blive på
bunden bag en koralblok.
Vi
gik igang med at tætne med epoxy og "lime" det stykke
der var faldet af, på igen med epoxy. Vi kan ikke bruge tape,
da der bliver meget varmt, det smelter bare. Selv epoxyen vil bare
holde kort tid, men det er det eneste vi kan gøre.
For
at gøre en lang historie kort, har vi, mest om natten, været
i kontakt med England og bestilt en ny Bowmann manifold, som med
lidt lykke og held skulle blive afsendt til Tahiti, Papeete engang
i næste uge, når de sidste forhandlinger er faldet på
plads, og vi har betalt. Det tager alt sammen lang tid, da vi skal
ringe over computeren om natten, der er 12 timers forskel til England,
og det skal gøres i arbejdstiden der. Så der arbejdes
via email og Skype. Vi har desværre kun lidt tid tilbage på
vores købte internet, så vi sparer, indtil vi har afsluttet
handlen af manifolden.
Vi
må se i øjnene, at vi ikke bare kan starte motoren,
som vi plejer, så vi skal tænke anderledes, når
vi bestemmer os for at tage afsted herfra og skal ud gennem passet.
Det bliver sikkert lidt nervepirrende, men vi skal jo også
gennem et pas og ned gennem en kanal, når vi når til
Papeete. Så vi kan lige så godt øve os. Strømmen
er vores største problem, og vinden eller mangel på
samme, kender vi ikke i Papeete. Der har vi heldigvis kontakt til
franske venner, som vil bistå os og hjælpe med at finde
et sted, hvor vi kan ankre. Vi har haft megen support fra vores
australske venner, som desværre måtte videre til Moorea.
Der
foregår en masse i den kommende week-end i Papeete, da der
er sammenkomst af en masse både fra en sejlads, som startede
i USA, kaldet Puddle Jump, så vi skal helst komme efter, det
er afsluttet.
Vi
prøver at slå koldt vand i blodet og nyde livet. Vi
lejede cykler i går og kørte en tur helt ud til passet.
Vi blev ret så overraskede over, at se de meget store bølger
og overfalds i midten af passet, så det er om at holde sig
til een af siderne, så er det bare hvilken. Vi er begyndt
at lytte til VHFen, når nogle sejler ud, for at høre
hvor i passet de sejler, og hvordan de oplever det.
Ja,
det var ikke lige efter planen, vi skulle have været på
Tahiti nu. Men alt taget i betragtning så er det til at løse,
forhåbentlig, det tager bare lidt tid, og det har vi jo. Der
skal bare lægges nogle andre planer, når vi engang kan
køre med motoren igen. Vi har valgt at sejle til Tahiti,
for hvis vi skulle mangle noget til motoren, har vi bedre mulighed
for at få det i Papeete end her på Fakarava, her er
intet.
Eller
er alt vel ombord. Vi håber, i løbet af et par dage
at have afsluttet bestillingen i England, så vi kan komme
videre i næste uge.
|