25
May 2013 | Noumea, New Calidonien
Ankommet
til Noumea - New Calidonien
Siden vi forlod NZ har vi bare haft det ene problem efter det andet.
Starten var ellers fin, frisk vind fra en tålelig retning.
Men det ændrede sig hurtigt til mere hård og vestlig
vind, især fik vi meget vind i de mange byger. Herude var
alt gråt og der bliver samlet tonsvis af vand op fra Tasmanhavet,
som ikke altid nå ind over land og så fik vi det i hovedet.
Som
sædvanligt har vejret været atypisk. Sydøst passaten
er en måned forsinket og der har været en tæt
kæde af lavtryk langt mod nord, som har givet vestlig vind,
altså lige i snuden og til sidst forsvandt vinden helt og
havet lå spejlblankt.
Vi
stoppede ved Norfolk Island, da vi fik motorproblemer. Der lå
vi for anker i to dage og rullede. Det er en meget flot grøn
ø, som tiltrækker alle de tunge skyer rundt om, regn
og regn.
Endelig
fik vi motoren til at virke, så vi kunne fortsætte for
lave omdrejninger. Efter den første dag begyndte vi at få
næsten 2 knobs modstrøm og da besluttede vi at ændre
kurs mod Noumea, som lå 330 sømil mod nord. Vi havde
diesel nok til at nå dertil, men slet ikke til Bundaberg,
som lå 750 sømil mod vest.
Så
fik vi en fin oplevelse, en stor hval passerede bare tyve meter
fra os med kurs mod lagunen og da vi sejlede ind gennem revet, kom
en flok delfiner med deres små unger. De var bare godt en
lille meter lange og fes rundt for at holde trit med deres mor,
det var fint at se de små.
Det
viste sig at de fleste af vores medsejlere fra NZ også havde
taget den samme beslutning, for vi ligger nu her alle sammen med
hver vores problemer og venter på den rigtige vind til Australien.
Vi
havde regnet med, at vi havde løst vores motorproblemer,
mens vi lå for anker i bugten. Men nej, det er blevet meget
værre, så vi besluttede at gå ind til marinaen,
da vi skulle skille motoren ad. Så er det ikke rart at ligge
for anker og ikke kunne flytte.
I
fredags tog vi bussen til den anden ende af byen for at få
testet vores vandkølesystem. Det skulle sættes under
tryk for at se om det var utæt. Heldigvis var det OK, og alligevel
havde det måske været bedre, hvis det var der fejlen
var, for det kunne de fikse der. Nu er vi tilbage ved start, og
ved ikke hvad der er galt. Så vi må fortsætte
med at skille motoren og se hvad der er gået i stykker. Vores
franske venner har anbefalet et firma, hvor vi håber at få
fat i en marine mekaniker i morgen, som har det rigtige værktøj.
Slappe
af kan vi ikke rigtigt, tiden løber og vi kommer længere
og længere bagud med vores tidsplan og tankerne løber
rundt i hovedet, hvad gør vi nu, hvis vi bliver nød
til at blive her i længere tid, for uden motoren kommer vi
ingen steder. Vi prøver at slå koldt vand i blodet
og håber vi snart er på farten igen. Dog nyder vi NC,
som vi jo forlod for et halvt år siden og sejlede ned til
NZ. Ja, frem og tilbage er dobbelt så langt. Her er varmere
og vejret er fint og så er alting nemmere, når man har
været her før.
Vi
har mødt hollandske La Luna, som vi stod ved siden af hos
Norsand i NZ og Etienne har været en stor hjælp og givet
gode råd. Han kommer forbi næsten hver dag for hjælpe
og naboerne giver også deres besyv med. Men det er en mand
med det rigtige værktøj vi mangler for at komme videre.
|