30 June 2013 | Cairns, Australien
Vi
er i Cairns
Dana har nu ligget i Marlin Marina i Cairns næsten en uge.
Indtjekningen
i Australien gik helt smertefrit, vi havde ellers frygtet det værste,
efter alle de grusomme historier vi har hørt. Vi kaldte Customs
på vej ind gennem den 5 sømil lange kanal ind til Cairns
havn og fortalte, hvornår vil være der. Da vi kom ind
i marinaen stod 2 fra Quarantine klar på broen, det er dem
der bla. tjekker fødevarer og træ ombord. De er hysteriske
med at vi ikke bringer insekter med ind i Australien, så alt
træ, både det som Dana er apteret med og de træ
figurer som hænger rundt omkring, blev nøje tjekket.
De gennemgik alle skabene med en lommelygte, men tog kun nogle ganske
få ting, som løg, gulerødder, agurk o.l. De
tog en del billeder på dækket og nede i båden,
incl. indholdet i nogen af skabene. Efter en god halv time gik de
igen, efter at vi havde betalt næsten 2000 kr. for deres service.
Derefter kom Customs og lavede indclareringspapierne og stemplede
passene. Vi havde i forvejen udfyldt papirerne, bare som en kladde,
men det syntes de var helt perfekt, så efter at vi havde skrevet
under på, at vi ikke havde mere alkohol med end det tilladte,
gik de igen. Nøjagtig en time efter at vi lagde til var alting
klaret.
Tiden
er fløjet afsted. Vi har haft travlt i starten af ugen med
at skaffe ekstra reservedele til motoren og få tjekket en
generator, som vi har haft med, men som ikke virkede helt godt.
Det havde vi brug for nu, da vi på turen hertil var så
uheldige at vores generator satte ud og vi ikke havde strøm
resten af turen hertil. Ydermere havde vi meget lidt vind og overskyet
på den første halvdel af turen så solceller og
vindmøllen gav ingenting. For første gang nogensinde
kom vi virkelig i knæ med hensyn til strøm, der blev
kun tændt de nødvendige navigationslys og iPaden brugte
vi til at sejle efter. Computer og GPS blev slukket og de sidste
to dage blev også køleskabet slukket; men der var nu
ikke meget tilbage, så blev det afrimet.
Det
var bare så uheldigt, motoren kørte fint efter at den
var blevet repareret og så skulle generatoren lige stige af.
Men Henrik har allerede lavet den igen. Han arbejdede hele næste
dag, efter vi var kommet hertil og hele onsdagen var vi på
cykel ud til industrikvarteret for af finde de ting vi manglede.
På nær een ting som Hans må sende til Darwin for
os, fandt vi det hele.
Vi
nyder virkelig at ligge i marina, selv om det er lidt dyrt. Men
når vi nu skulle fise så meget rundt og købe
ind til turen op til Darwin og samtidig også proviantere så
meget vi kan have med os til turen fremover, er det nemmere når
man bare kan stige i land og ikke skal i jollen frem og tilbage
og ud på floden.
Vi
nyder at spadsere hver aften langs den flotte esplanade, her er
et fantastisk liv og en øredøvende kvidren fra papegøjer
og flagremus, der er tusindevis af dem. Ellers er Cairns meget turistet
og her er masser af restauranter med mad fra hele verden. Vi har
fundet et godt sted hvor vi spiser thai-mad, virkelig lækkert.
Her mange unge mennesker, så her er masser af liv og en fin
stemning. Over hele byen er her et kæmpe udbud af turer til
de mange udflugtssteder i baglandet og dykkerturer til revet. Hver
morgen starter mindst 8 store catamaranmotorbåde og andre
fartøjer propfyldt med turister ud til de mange dykkersteder
og øer. Her er helt øde efter klokken 8 om morgenen.
Her til formiddag har vi igen været oppe og proviantere og
købt kød til at henkoge. Henrik har henkogt hele eftermiddagen,
så nu er der 12 retter og en kasse med kogte pølser,
som kan holde i et par uger i bunden af køleskabet.Nu skal
den sidste dag nydes i byen, ikke mere fisen og faren rundt og så
er vi klar til at komme videre.
Sejler
videre mandag den 1. juli til Low Islands og regner med at komme
til Darwin i slutningen af juli.
|
24 July 2013 | Darwin, Australien
Ankommet
til Darwin.
Fra Cairns sejlede vi nordover inden for The Great Barrier Reef,
der strækker sig 2000 kilometer langs Australiens nordøst
kyst. Mellem fastlandet og det ydre rev ligger der tusindvis af
mindre rev og øer, som man snor sig imellem.
Vores
første stop efter Cairns var Low Islands, som ligger så
tilpas tæt på kysten at mange kan sejle herud på
en dagudflugt og derfor også er godt besøgt. De fleste
tager ind på den lille sandø med fyret eller snorkler
på revet mellem øerne. Her er mange større fisk
som svømmer rundt om båden i håbet om at blive
fodret, som iøvrigt er forbudt. Men nabobåden gjorde
det alligevel og der var livlig aktivitet. Vi lå der bare
en nat for en bøje helt alene, da sidste båd sejlede
tilbage til Port Douglas ved solnedgang.
Næste
morgen startede vi tidligt og sejlede natten over i hård vind
til Lizard Island, som ligger næste helt ude ved de yderste
rev. Det blæste stadig frisk, da vi anduvede bugten næste
morgen. Vi ankrede lige agten for den svenske båd Tina med
Anders ombord, som vi havde mødt både i Noumea og Cairns.
Revet på vores styrbords side er afmærket af små
hvide bøjer, så det var let at se, hvor vi bedst kunne
ankre, i øvrigt på fin sandbund.
Den
første dag blev vi ombord, det blæste for meget til
at sætte jollen i vandet og vi orkede ikke at sejle ind i
de store bølger. Næste morgen havde vinden aftaget
lidt og vi tog ind og gik den den lange tur op på toppen til
Capt. Cooks udkigspunkt. Herfra var virkelig en fantastisk udsigt
til de mange øer og rev, som nu ved lavvande strakte sig
langt ud mellem øerne. Langt ude, næsten helt ud til
det åbne hav, ligger Ribbon Reef nr.10. Her er den kendte
dyk- og snorkelplads, Cod Hole, hvor de kæmpe store groupers,
Potato Cod, kan ses. Vi havde virkelig sat næsen op for at
sejle derud og nappe en bøje, men det blev ved med at blæse
25-30 knob og 35 i pustene, så vi måtte opgive. Men
vi havde da også fine oplevelser på revene her ved ankerpladsen.
Vi så mange kæmpemuslinger, en meter lange, i fantastiske
farver og mange store flotte både blød -og hårdekoraller.
Her var til vores overraskelse mange store fisk og så havde
vi meget sjov med en stor helt rød klovnefisk, som vi aldrig
har set før. Den for lige i hovedet på os for at forsvare
sin anemone og alligevel var den også lidt tam, den svømmede
rundt mellem hænderne på os. Alle de andre klovnefisk
vi så var stribet i forskellige farver.
Det
var også sidste snorkelsted, for næste stop ville blive
i krokodilleland, og det skulle vi ikke nyde noget af. Der står
advarselsskilte mange steder om at tage sig i agt for de store saltvandskrokodiller.
Vi spadserede en lang tur over det flade land til lagunen på
den anden side af øen, rundt kysten og videre til en forskningsstation,
som ligger ud til lagunen. Her komme forskere fra hele verden for
at deltage i undersøgelser omkring revet. Vi var heldige
at få vist en film om deres arbejde og gå rundt og kigge
i de forskellige bassiner med koraller og fisk.
Det
var tid at komme videre og vi besluttede at starte om formiddagen
og sejle natten over for at nå op til Morris Island. Dagturene
havde vi opgivet. De få ankerpladser der er, var alt for udsatte
med den megen vind. Det blæste da også meget og der
var skum på bølgerne på ankerpladsen ved Morris,
selv om en lang sandtange tog lidt af for søen, men det var
tåleligt for en nat. På Morris Island vokser der fire
kokospalmer de tre resterende var knækket af på midten
og de få træer som voksede på midten af øen
så noget udpinte ud, det der groede bedst var en slags agave,
som omkransede hele øen og holdt på sandet. Her var
mange fugle især hvide hejre, ryper og forskellige terner
og måger.
Vi
startede tidligt næste morgen for at nå op til Portland
Road i dagslys. Vi har ca. 12 timer, hvor vi kan se at komme ud
fra en ankerplads og igen nå at ankre inden det bliver for
mørkt, så det skal times. Selv om vi har masser af
vind med os, skal vi tage højde for strømmen og den
kan drille ret så meget. Desuden sejler vi i afmærket
sejlruter og der skal holdes godt udkig. Til tider var der megen
trafik, 3 - 4 store skibe passerede os inden for få timer
og til tider måtte vi have en snak over VHFén. Om natten
for at sikre os, at vi var enige om til hvilken side vi ville passere
hinanden, men da vi oftest lå lige udenfor renden var der
ikke de store problemer. Det var nok mest fordi vores vindror gør,
at vi lå og sik sakkede lidt, at det kunne virke forvirrende
for større skibe.
Portland
Road er bare en stor bugt, hvor man kan ligge lidt i læ for
vinden og søen. Men man slipper ikke for lidt bølger,
som løber ind tværs på ankerpladsen og gør
den lidt urolig. Også her lå vi bare en enkelt nat sammen
med et par andre sejlere vi havde mødt før. Vi tog
ikke ind, på grund af dybden lå vi ret langt ude og
det var sent på eftermiddagen, og der så ikke ud til
at være den store aktivitet derinde. Vi havde hørt
at der skulle være et spisested, men det var lukket for tiden.
Næste
morgen, det var faktisk stadig tusmørke, da vi tog ankeret
og satte kurs mod Margaret Bay, som også bare er en stor bugt,
hvor man kan ligge i læ for vind og sø. Vi havde en
frisk dagtur, hvor vi skiftede forsejlet over fra den ene side til
den anden gud ved hvor mange gange. Vinden skiftede retning hver
gang en af de sorte skyer kom hen over os og så fik vi 2 -
5 minutters regn, samtidig var sejlrenden lidt snørklet her.
Vi fik ankret i Margaret Bay først på eftermiddagen
og fik senere selskab af en af de andre Portland Road.
Vi
lå en dag over i Magaret Bay. Vi ser egentlig ikke så
meget af kysten på grund af varmedis og røgen fra afbrænding
af sukkermarkerne. Hver nat er himlen lyst op af ilden langs kysten.
Vi ser lidt bjerge og klipper, som er dækket med kridhvidt
sand, så det ligner hvide bjerge og her er kilometervis af
sandstrande langs Margaret Bay.
For
at det skulle passe, at vi kunne sejle gennem Albany Passage med
medstrøm den følgende dag, skulle vi starte fra Magaret
Bay ved 23 tiden (11 om aftenen). Heldigvis var det let at slippe
ud herfra i mørket. Vi havde stadig meget vind og bygeskyer
med regn og skiftende strømretninger, men vi var heldige
at nå op til kanalen i tide. Det så godt nok lidt faretruende
ud med høje bølger på begge sider af Dana jo
nærmere vi kom det snævre sted og et kort øjeblik,
kom vi i tvivl om, hvor smart det var at gå igennem. Men fanden
tag om vi skulle rundt Albany Island og tilhørende øer
og have sidevind med høje bølger, hvis vi kunne suse
lige gennem kanalen. Vi havde jo prøvet det før med
hvirvelstrømme, så det kunne vel ikke gå helt
galt, så vi holdt på. Godt vi gjorde det, vi fik den
fineste tur med 6 knobs medstrøm og der var meget flot gennem
kanalen og så havde vi kun en kort strækning rundt om
øerne Eborac og York, sidstnævnte skulle vi sejle tæt
ned langs med for at komme til ankerpladsen ved Cape York, hvor
vi havde tænkt os at ankre op.
Cape
York er Australiens nordligste punkt, så samtidig med at vi
runder det, forlader vi også Koral Havet og Det Store Barriere
Rev gennem Torres Strædet.
Desværre
var der for megen vind og sø, da vi stævnede ind mod
land og bunden kom farende op. Der var under disse forhold alt for
lavt og vi blev usikre på revene, som lå lige ved siden
af. Det var svært et se tydeligt hvad der var brænding
ved revet eller søer der brækkede, så vi valgte
at sejle videre til Possession Island, hvor vi ankrede lige udenfor
en åbning i revet. Det var ærgerligt med Cape York,
vi havde håbet at komme i land der og kigge ud over Torres
Strædet, men nu kunne vi i stedet gøre det fra toppen
af Possession Island.
Vi
tog nemlig i land næste formiddag og gik en lang tur langs
stranden til Cook´s monument og op på toppen af øen,
hvorfra vi havde en flot udsigt over Endeavour Strait til Prince
of Wales Island og omliggende øer og til den anden side Simpson
Bay med High Island og Roko Island og fastlandet.
Næste
formiddag tog vi afsted for motor, der skulle være 20 til
25 knobs vind, helt mærkeligt at skulle starte motoren op
efter al den vind. Men vi nød at få lidt ro i vores
hoveder, nu havde det blæst uafbrudt i 3 uger, så vi
var helt øre i hovedet. Men at hele dage skulle gå
uden vind, først hen under aften kom den, kom bag på
os. Godt den endelig kom, nu vi skulle krydse Gulf of Carpentaria
og videre over Arafura Sea mod vest til Darwin. Det tog os 5 dage
at komme til Alcaro Bay, hvor vi ankrede op for natten. Her havde
vi en rolig og stille nat.
Næste
morgen var vi klar til at tage videre til Darwin. Alt var timet
med hensyn til tidevandet, som vi skulle have med os rundt Cap Don
i Dundas Strait og videre gennem det smalle stræde mellem
fastlandet og øen Melville. Vi havde også strømmen
med og masser af strømhvirvler og høje bølger,
så vi fik nogle rigtige vaskere ud for Cape Don. Turen gennem
Clarence Strait gik hurtigt og uden problemer.
Men
da vi kom fri efter strædet og satte kursen mod Darwin og
Fannie Bay fik vi en rigtig lortetur. Vinden var drejet mere mod
syd og blæste nu 25 knob lige i snuden på os og stejle
korte søer rejste sig og vi bankede pæle. Sejlene måtte
vi bjærge og kun for motor hakke os afsted med 3 knobs fart
i næsten to timer for fuld skrue. Her vi fik så meget
vand ind over os, vi kan dårligt huske, hvornår vi sidst
har haft så våd og ulækker en tur. Alt var bare
saltet til i tykke kager, vinduerne kunne vi næsten ikke se
ud gennem, så tykt et lag salt lå der på dem.
Føj for en møg tur bare det lille sidste stykke. Landet
er så fladt, så her er ingen beskyttelse, selv i Fannie
Bay blæste det og høje bølger rullede forbi
os på ankerpladsen. Vi ankrede langt ude på grund af
tidevandet, vi havde fuldmåne, så høj -og lavvande
var på sit højeste, 7 meters forskel, så man
skulle lige tænke over hvor langt inde man lod ankeret gå.
Her
lå vi så og rullede de næste par dage sammen med
en masse andre både. Bugten var næste fyldt op da rallyet
til Indonesien skulle starte nogle dage senere. Mange både
kendte vi fra de foregående år og da vinden lagde sig
efter et par dage og vi kunne komme ind til stranden, mødte
vi mange gamle bekendte. Mere om Fannie Bay og Darwin i næste
brev.
|
Fra
Darwin mod Mauritius
I Fannie Bay lå vi i 5 dage. Så havde vi fået
nok, da det blæste det meste af tiden og vi fes en halv mil
ind i jollen med bølger lige i nakken og landede i en god
surf. Der var vogne, som klubben udlånte, så vi kunne
køre jollen længere op på stranden og slap for
at slæbe den, det var rart. Klubben og området var meget
hyggeligt og set inde fra land så bugten, med alle bådene
for anker, helt stille og rolig ud bare med surf i vandkanten. Men
turen tilbage igen ud til Dana var knap så morsom. Vi blev
hurtig trætte af at slæbe på poser med varer,
som vi i forvejen havde slæbt rundt på i byen og så
det sidste stykke med bussen ud til Fannie Bay.
Vi
skulle finde en Marina vi kunne betale, da vi skulle have en mekanikker
ombord til at stramme og justere vores motor, den havde kørt
godt 50 timer siden Noumea, så det var tid. Vi fik lavet en
aftale med en marina rundt om pynten lidt op langs kysten. Men først
skulle vi have en aftale med en dykker, som skulle tjekke bunden
på Dana og alle vandindtag, at vi ikke havde muslinger eller
andet grimt med, når vi blev lukket ind i marinaen. Når
man kommer i marina her på kysten, sejler man ind i en sluse
og bliver så løftet op til vandniveu i marinaen. Så
det er en næsten lukket enhed og derfor er de på mærkerne,
at der ikke slipper muslinger og andre uheldige dyr ind fra bunden
af båden.
Vi
sejlede næste morgen ind til en bro og dykkeren stod klar
til at tjekke bunden. Hun sprøjtede noget rødt stof
op i alle vandindtag som så skulle lukkes. Hele operationen
var gratis. Vi skulle så blive liggende der, det var udenfor
den dyre marina, til næste morgen. Vi var så heldige,
at der på samme bro var en tankstation, så vi forhalede
og fik fyldt dunke og tanke op med diesel.
Næste
morgen ved højvande sejlede vi op til marinaen og sejlede
ind i en meget lille sluse og blev løftet nogle meter op.
Hele bassinet var omgivet af villaer med haver lige ned til vandkanten
og flere havde deres private bro til deres båd, så lå
alle vi andre i midten af bassinet.
Det
tog lige et par dage at få arrangeret at få en mekanikker
ned som kunne lave det arbejde. Nu vi havde adgang til ferskvand
gik vi igang med at spule alt salt af presenninger, dæk og
beslag. Ah! det var rart at få en ren båd igen. Men
det skulle ikke varer længe, så hvirvlede det ned med
store sodflager, sikke et svineri. De brændte sukker rørs
marker af ikke lang fra hvor vi lå, og vi opgav at rengøre
mere. Det værste er at indånde alt det sod, som flyver
rundt. Soden og små fluer som bider, var det værste
ved at ligge i marinaen og især når vinden lagde sig
til aften, og vi ville nyde at sidde i cockpittet.
Vi
havde faktisk planlagt at tage på nogle dages udflugt i en
af nationalparkerne, men vi må være ærlige at
sige, at vi tabte lysten og havde bare lyst til at komme videre.
Efter en hektisk uge med indkøb og vi købte meget
ind her, var vi helt flade.
|