89.
BREV
|
|
Asmore
Reef - Cocos Keeling - Mauritius
|
|
Teksten
er kopiret direkte fra Sailbloggen. Redigering og billeder følger.
|
Den
6. august sejlede vi ud af marinaen og satte kurs mod Ashmore Reef,
hvor vi ville slappe lidt af efter den hektiske tur langs Australien.
Timorhavet lå fladt, der var ikke megen vind, så den første
dag var for motor. Undervejs blev vi 2 gange kaldt op af Customs fly,
der ville vide hvem vi var og hvor vi skulle hen. Efter 5 dage kom
vi til Ashmore Reef, som hører under Australien og til vores
overraskelse lå der to skibe fra Customs. Et udenfor og et mindre
indenfor ved en mooring ved siden af de moorings, som er lagt ud til
besøgende. Vi blev kaldt op fra skibet udenfor og måtte
igennem hele møllen med oplysninger om båden og os selv
og endnu et tjek fra skibet der lå indenfor. De kom over i en
gummibåd og de kom ombord for at notere os og give oplysninger
om revet og især om hvad vi ikke måtte, De var flinke
nok, men vi var lidt trætte af at blive holdt øje med,
vi trængte bare til at være os selv. Det kunne vi godt
glemme alt om.
Vi
satte jollen i vandet, tog dragter på og snorkelgrej med og
sejlede den lange tur ned til den eneste ø, af så vidt
vi kunne se 4 øer, som vi måtte betræde men kun
på stranden, vi måtte ikke gå rundt på øen.
Og hvor sjovt er lige det, men vi fik da set spor af skildpadder,
som havde været oppe og lægge æg og der var en
del forskellige fugle, bland andet mange hvide hejre. Derefter sejlede
vi hen over nogle rev, hvor der var en bøje vi kunne binde
jollen fast til. Der var en del strøm, men vi fik da snorklet
rundt hele revet. Det var egentlig ikke særlig interessant
og der var heller ikke mange fisk at se. Når man tænker
på, at det er en naturpark, var vi lidt skuffede. Vi havde
tænkt at skulle være der flere dage, men næste
morgen sejlede vi videre mod Cocos Keeling Islands. Vi ville passere
Christmas Island, men vi gad ikke mere ind- og udtjekning, så
den sprang vi over.
Det
tog os knap 12 dage at sejle de 1550 sømil til Cocos islands,
med meget varieret vind men de sidste dage med hård vind.
Vi nåede lige at komme ind på ankerpladsen gennem revene
og få droppet ankeret inden det blev mørkt.
Opholdet
på Cocos blev præget at den megen vind, som vi som sagt
også havde det sidste stykke inden vi nåede dertil.
Der var aldrig under 20 knob på ankerpladsen og bølgerne
havde skum på et meste af tiden. Vi sejlede 2 gange i jollen
de 2 sømil indtil byen på Home Island og begge gange
var vi gennemblødte, når vi nåede frem. Vores
jolle er ikke god i den sø, men selv dem med store gummibåde
var lige så våde. Men ellers var der pænt nok,
hvide sandstrande og palmetræer og helt fantastiske blå
farver på det klare vand.
Vi
mødte mange både, vi havde set før og det var
hyggeligt nok. Alle er på vej til Sydafrika, så mange
af dem vil vi se igen og igen de næste måneder.
Da
vi tjekkede ind, fik vi at vide, at skulle vi tjekke ud igen i denne
uge, skulle det være om torsdagen. Så torsdag var vi
7 både der tog ind til Home Island for at tjekke ud til weekenden.
De eneste der ikke var der var politiet, som skulle lave papirarbejdet.
De blev kaldt over VHFen, men sagde at de ikke kunne komme. Men
de ville komme ud til ankerpladsen næste dag. Om fredagen
fik vi lavet vores papirer inde på den lille ø ved
ankerpladsen. Så efter 8 dage på Cocos Keeling Islands
tog vi hul på de 2400 sømil til Mauritius, tværs
over det Indiske Hav.
|
|
|
07 September 2013 | Det Indiske Hav
Videre
mod Mauritius
Vi er nu halvvejs mellem Cocos Keeling og Mauritius. Det har været
en meget fin og hurtig sejlads. Tilpas med vind og så har
der været en god medstrøm og moderat sø. Så
frygten for at søen skulle være meget urolig har heldigvis
ikke været nødvendig.
Vi
fangede en flot dorado forleden morgen. Vi har her på turen
haft vores slæbegenerator ude, da vi jo har sejlet med god
fart og trukket masser af strøm på, så slipper
vi for at høre på vindmøllen. Men vi kan ikke
fiske, når vi slæber den efter os, det har vi prøvet
een gang hvor fiskelinen blev viklet ind i slæbelinen, da
fisken krydsede den for at slippe væk og sikke et mes med
at få al det indenbords, fisk og line og propel. For ikke
at tale om de timer det tog at vikle alt ud igen. Propellen kan
vi kun få ind når den stopper med at køre rundt,
det er umuligt at trække den ind når båden gør
fart; så når den skal ind, når vi vil fiske, har
vi en plastic tragt, som vi firer ud på linen og når
den slipper ud over propellen stopper den og vi kan hale den ind.
Vi havde blot fiskelinen ude to timer og slam så var der bid.
Henrik havde en brag kamp med at få den halet ind, da vi sejlede
med pæn fart og til sidst måtte Lene hale forsejlet
ind for at mindske farten, men vi fik den da indenbords.
Der
er mange både på vej fra Australien til Sydafrika i
øjeblikket. Vi tjekker ind på et lille radio net hver
eftermiddag. Her er vi 10 både der udveksler position og vejr.
Der er et andet net om morgenen, men her lytter vi bare.
|
|
29 September 2013 | Port Louis, Mauritius
Ankommet
til Mauritius.
Den
16. september om formiddagen ankom vi til Port Louis, som er hovedstaden
på Mauritius. Det var lidt af et chok at sejle op gennem havnen,
som er meget lang. Her er en infernalsk larm fra de mange store
fiskerbåde fra Taiwan, som ligger på rad og række
op gennem havnen fastgjort til store bøjer. Vi sejlede ud
og ind mellem dem, indtil vi til sidst kom helt op i bunden, hvor
vi skulle tjekke ind ved customs, inden vi kunne sejle over i havnebassinet
hvor de andre lystbåde lå.
Det
er en meget flot havnefront de har fået bygget med luksushotel
og mange luksusbutikker med de kendte mærker og mange vi aldrig
har set før. Meget turistet, men spændende område
og for os er det supert at ligge her midt i byen med flotte bjerge
som baggrund. Personalet i marinaen er meget venlige og folk som
kommer forbi er ivrige for at snakke og høre, hvor vi kommer
fra og om vores oplevelser. På hotellet, som er tilknyttet
marinaen, har vi fri adgang til at sidde og bruge deres internet;
selv om det er i sneglefart, er det dog lykkedes os at få
sendt og modtaget lidt, men det kræver stor tålmodighed.
Et
par dage lejede vi en lille bil og havde en fin tur ned til sydkysten
og til Black River Gorges National Park. Her så vi vandfald
og vandrede de 9 km til Mauritius "højeste" bjerg;
Black River Peak som er 828 meter højt. Det sidste stykke
måtte vi hale os op i en kæde, som var gjort fast til
et træ, for at nå toppen, det var næsten lodret
op. Men det var anstrengelserne værd, vi havde en imponerende
udsigt over en stor del af øen og så to store kratersøer
herfra.
Der
var masser af fugle i parken og vi hørte også nogle
vildsvind grynte inde i buskadset. Men vi var ikke heldige at se
aber, som vi ved er her. Det er altså ikke helt det højeste
bjerg. Bjerget Pieter Both er faktisk 4 meter højere, 832
meter højt og meget spektakulært med en klippeblok
balancerende på toppen. Men skal man derop, skal man klatre
med tov, så for almindelige småkravlere, er Black River
Peak det højest tilgængelige. Vi var glade for turen
og lidt stolte, at vi klarede at komme til toppen, efter den megen
sejlads.
Næste
dag startede vi med at køre til supermarkedet Jumbo for at
handle vildt ind, så vi slipper for at gøre de store
indkøb, når vi kommer til den næste ø
La Réunion. Bilen blev fyldt op og vi tog tilbage til Dana
og fik alt pakket ned. Så fortsatte vi nordpå til Grand
Baie hvor flere af de andre var sejlet op i nogle dage. Der var
også dejligt, men mega turistet, meget mere end i Port Louis.
Vi
syntes, vi havde mere glæde af at ose på det flotte
marked, de har her i byen og mærke lidt af storby livet. Det
er det bedste market, vi har set siden Panama. Vi har lyttet til
musik og oplevet danseopvisning på det flotte torv ved havnefronten.
Det er vist det tætteste befolket land i verden. Folk er søde
og flinke, vi føler her er en god atmosfære på
trods af de mange forskellige folkeslag og deres forskellige trosretninger
og at de bor så tæt sammen.
Vi
fortsatte langs nord- og nordøstkysten og var ude på
flere af de små offentlige strande for at nyde udsigten til
øerne og revene som ligger langs kysten. Vi kørte
gennem endeløse sukkermarker og så hvordan de høstede
med en maskine med to stålsnegle, som hakkede sukkerrørene
i småstumper. Vi havde kun set hvordan de manuelt hakker sukkerrørene
med en machete.
De
sidste dage går vi og gør båden klar til næste
lille trip. Får vasket og købt de sidste friske varer,
da vi ikke ved hvordan forholdene er i La Réunion. Vi håber,
der kan blive tid til nogle turer op i bjergene. Det næste
trip fra La Réunion er til Sydafrika og skal planlægges
godt.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|