|
|
Reunion
|
|
|
|
|
|
Vi
kom til Réunion fredag formiddag den 4. oktober efter en
drøj natsejlads. Ubehagelig på grund af skiftende vinde
omkring begge øer og et helt forvirret system i bølgerne.
En stor del af turen var som at sejle i en tumbler. Desværre
er havnen her i Le Port nedslidt, beskidt og dårligt holdt
og ledet, så det var lige en nedtur for os alle at komme hertil
fra de fine forhold på Mauritius.
|
|
|
Réunions havneområde,
vores plads ved det røde skib |
Et vue over en del
af havnen |
Vi
brugte de første dage på at flytte rund, hvilket ikke
var særlig tilfredsstillende for alle, men vi var så
heldige, som den eneste båd, at komme indenfor i marinaen;
udenpå en stor fransk båd med en meget sød familien
ombord, som bor der, så der er altid nogle til at se efter
Dana. Desværre lykkedes det ikke for Anders og Marie med den
svenske båd Tina at komme med ind, selv om de kom før
os og det gjorde, at vi måtte trave hele turen rundt havnen,
når vi skulle planlægge tur og snakke om vejret for
den videre tur. Det var virkelig irriterende og de havde endda selv
fundet en fri plads, men fik nej.
|
|
|
Strandpromenaden
nord for havnen |
Revet beskytter stranden
og kysten |
Efter
en del benarbejde lykkedes det os at leje en bil for fire dage sammen
med "Tina". Tidligt tirsdag morgen, vi skulle op inden
skyerne lagde sig over bjergtoppene, kørte vi mod bjergene.
Første etape gik mod udsigtspunktet Piton Maido. Vi kørte
gennem kreoler landsbyen Petite France og fortsatte op ad den endnu
mere snoede vej gennem flot landskab og udsigt over havet og kysten.
Det var en virkelig smuk tur og da vi nåede toppen, fik vi
en super udsigt over dalområdet Cirque de Mafate og de to
bjergtoppe Le Gros Morne 2991 og Piton des Neiges 3071 meter høje.
|
|
Revet
løber hele vejen op langs kysten |
|
|
Vildt
at se ned i de dybe slugter |
|
|
Helt
oppe til venstre er der et udkigspunkt, det er ret vildt |
|
|
Et af
de mange udkigssteder med flot vue over krater og bjergtoppe |
Derefter
valgte vi at køre ad vejen RF6, Caverne de la Glaciére,
som ikke snoede sig så meget, da den løb langs bjergsiden,
men der havde vi ikke taget høje for at en stor del af turen
var lige under og gennem skyerne, så udsigten var som så.
Til gengæld så vi en helt anden natur, da her er mere
fugtigt og det var rigtig flot, masser af blomster og bregnetræer,
som vi ikke havde set siden New Zealand.
|
|
På
hylderne nede i kraterbunden ligger der små landsbyer med hver
deres økøsystemer alt efter hvor de ligger placeret |
|
|
|
Her kommer tågen
ind over bjergtoppene |
men forsvinder heldigvis
hurtigt igen |
|
|
og vi
har igen et flot udsyn til de mange bjergtoppe |
|
|
På
tur rundt i byen, kigge på boder og finde et sted at slappe
og få noget at spise |
|
|
|
Vue over byen |
og den flotte beplantning |
Vi
kom ned til kysten, som vi kørte langs med til vi kom til
byen Ètang-sale. Det var ved at være tid til at finde
et sted at overnatte. Vi stoppede midt i byen og sad og snakkede
om, hvor vi kunne finde et hotel til en rimelig pris. Det vi havde
spottet på vejen ind gennem byen var for dyrt. Så vender
Marie sig om og får lige øje på et godt tilbud
på den anden side af vejen. Det var et backpackersted, men
lige det vi kunne lide, også prisen. Vi fik hver et dobbelt
værelse med balkon og badefaciliteter lige overfor på
gangen og adgang til køkken og en stor terrasse med udsigt
til bjergene. Det var perfekt!
|
|
|
|
|
|
Vejen vi kørte
ad |
i det kuperede terræn |
Næste
morgen; morgenmad på terrassen, flot dag og tidligt afsted.
Vi var på vej op til byen Cilaos, som ligger i Cirque de Cilaos,
den anden af de tre "cirkler". En Cirklen, er høje
bjergsider, som omkranser mindre bjerge og dalområder, hvor
der ligger kreolske landsbyer og hvor der bliver dyrket frugt og
grøntsager. Vi drejede af ved byen St-Louis ad N5 og efter
den lille by Le petit Serré, begyndte vejen hurtigt at stige
og sno sig med 180 grader hårnålesving. Det var en flot
og spændende tur op til Cilaos og vi fortsatte videre ad en
mindre vej mod Grand Bénard, som er 2696 meter højt
og havde flotte udsigter over både dale og bjerge både
i Mafate og Cilaos.
|
|
Afsted
igen |
|
|
Marie,
Anders og Henrik |
|
|
|
Kig ned gennem gaden
|
og det fine hotel |
Dagen
var stadig ung. Så vi vendte snuden nedefter for at tage de
samme 4oo hårnålesving med ny chauffør. Henrik
og Anders skiftedes til at køre, Lene kikkede kort og Marie
var kommentator. Et godt stykke fra kysten kørte vi ad småveje
til byen Le Tampon. Vi fortsatte ad N3, som hurtigt begyndte at
sno sig og kørte gennem et par mindre byer, inden vi nåede
op til byen Bourg-Murat, hvor vi efter lidt søgen fandt et
sted at overnatte. Her var ikke så hyggeligt som det første
sted, men værelserne var fine med eget badeværelse.
Men for at sige det lige ud, her var pissekoldt både udendørs
og indendørs og der kom straks gang i varmepanelet for at
bare give lidt varme for natten. Vi frøs dog ikke, da der
var gode tykke tæpper. Problemet var det iskolde stengulv,
som selvfølgelig er fint en varm sommerdag. Restauranten
lå på den anden side af vejen og da vi ikke havde fundet
noget bedre sted efter en længere gåtur, landede vi
der lige ved siden af en varm petroleumsovn. Det viste sig at være
et godt besøgt sted og snart var de fleste borde besat og
der var en livlig stemning.
|
|
|
Udsigt over lavlandet |
og ned gennem slugten,
hvor vi kørte |
Vi
havde valgt byen Bourg-Murat til overnatning, da vejen RF5 starter
herfra og ender ved udkigspunktet Pas de Bellecombe og den store
vulkan Piton de la Fournaise, som var vores mål den næste
dag.
Vi
var igen tidligt på stikkerne og dagens start skulle være
udsigtspunktet samt flere andre på vejen over Plaine des Sables
og en ned og opstigning til en mindre vulkan på lavasletten
med udsigt til Fournaise, som er 2631 meter høj. Vi havde
besluttet ikke at trave op på toppen af vulkanen, som i øvrigt
er aktiv. Det ville vi gerne, men vi syntes ikke, vi var i god nok
form til den lange tur op og ned med den tid vi havde til rådighed.
I stedet så vi på flotte billeder af vulkanen i udbrud.
Men turen ned til sletten var også god motion. På vejen
tilbage var vi ude og se flere højdepunkter og dybe kratere
og vandfald. Flot flot tur.
|
|
|
Marie peger, hvor
vi skal ud og se vulkaner |
Et dybt kraterhul |
|
|
Så
er det bare derudaf |
|
|
Kæmpe
slette med et stort krater |
|
|
Henrik
og Anders løber rundt i krateret |
|
|
Står
her på kanten |
|
|
Henrik
og Anders kunne ikke tro det, men jorden er varm og området
er aktivt |
|
|
Det er
et barsk landskab |
|
|
Lene
og Anders tager et hvil, men man sidder ikke længe på
de skarpe lavasten, de skær bagi |
Tilbage
til Bourg-Murat og vi fortsatte ad N3 nordøst over til kystbyen
St-Benoit og videre derfra mod den sidste Cirque de Salazie. Vi
kørte ad bjergvejen D 48 gennem Rivière du Mât
op til byen Salazie, hvor vi ville overnatte. Igen var vi heldige
at finde et pænt sted. To dobbeltværelser med eget badeværelse
og en svalegang, så vi kunne gå lige ind til hinanden.
|
|
|
På jagt efter
et sted at overnatte |
Byens torv |
|
|
Parkanlæg
og butikker |
Her
fra Salazie er der to bjergveje, som fører hver sin vej rundt
om Cirque de Salazie og vi kunne i dag nå at køre den
ene til kreoler landsbyen Hell-Bourg, hvor der var festival og masser
af mennesker. Det halve af byen var afspærret, så det
tog tid at finde en plads til bilen. Vi gik rundt og så på
de mange boder med alverdens ting og sager og endelig fandt vi et
sted, hvor vi fik en god frokost.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Cirque
de Salazie er mere frodig end Cirque de Cilaos, her er masser af
vandfald. Vi så det ene spektakulære fald efter det
andet falde i kaskader ned gennem terrænet, meget flot. Igen
snoede vejen sig op i skarpe sving og øjnene stod på
stilke for at se, hvad der nu var efter det næste sving.
|
|
Masser
af vandfald |
|
|
Lene,
Marie og Henrik er stadig på toppen |
Da
vi efter en fin tur kom tilbage til vores hotel i Salazie, satte
vi os ud på svalegangen og delte en flaske rødvin,
mens vi nød den flotte udsigt til bjerget, hvor vi lige havde
været oppe. Vi spiste middag på hotellet og maden var
betydelig mere interessant her end det forrige sted.
|
|
|
Næste
morgen var vi igen tidligt oppe og startede med et overdådigt
morgenbord. Her var meget mere end vi kunne spise, så vi pakkede
wienerbrød og kage ind i vores servietter og tog med os.
Målet i dag var at køre ad den anden bjergvej helt
op til Le Bélier med udsigt over hele Mafate dalen. Vi endte
højt oppe på kanten af en bjergside og travede det
sidste stykke, så vi kom om på den anden side af bjergsiden.
Her endte mange af de stier, som man kan vælge for at komme
gennem Cirque de Mafate. I Mafate kan man kun vandre, her er ingen
veje til biler. Mens vi stod og kiggede ud over den dybe dal, kom
en helikopter pludselig frem over kanten, hvor vi stod og piloten
viftede energisk med armen, at vi skulle forsvinde. Vi for afsted
tilbage ad stien og lige efter landede helikopteren på kanten
af stien, som sluttede brat på bjergsiden. På tilbage
vejen stoppede vi et par steder med flotte udsigter og dybe slugter
med vandfald, et utrolig dramatisk landskab.
|
|
Her kommer
helikopteren op bag klippekanten, så var det om at komme væk |
|
|
|
|
|
|
|
|
Så
er det ved at være slut på turen og vi skal tilbage til
bådene |
Det
var vores sidste dag og vi syntes, vi ville runde turen af med at
besøg i hovedstaden St-Denis. Vi fortsatte lang nordkysten
med udsigt over havet og kom lige til frokosttid, hvor alle butikker
er lukket for de næste par timer, så spadsere rundt
og kigge forretninger var der ingen idé i. Til gengæld
var her megen trafik og vi kørte en del rundt, inden det
lykkedes os at parkere i centrum lige ved siden af en lille gågade,
som var fyldt op med bænke, borde og stole fra de forskellige
restauranter. Efter lidt søgen fandt vi et bord og fik hver
en stor tallerken med lækker salat, pølse og kartofler
m.m.
Nu
vi havde bilen ville vi handle lidt i supermarked JUMBO, vi havde
jo ikke handlet meget siden Mauritius. Godt nok måtte vi begrænse
os, der var ikke megen ekstra plads i den lille bil, men vi fik
da presset et par indkøbsposer ind mellem os og så
var det bare tilbage til Le Port.
Alt
var vel i havnen, bådene lå godt omend møgbeskidte.
Det så vi heldigvis først næste dag og så
var det igang med vandslangen. Og et par dage senere lykkedes det
Anders og Marie at få plads lige foran os, så nu er
det lettere at planlægge den videre tur.
Som
I jo kan læse, har vi 4 haft en forrygende tur med godt humør
og grineture og kommer det at passe i Sydafrika, kan vi måske
tage på tur sammen igen til dyreparken i Richards Bay. Men
nu er det tid at stikke hovederne sammen og finde et godt vejrvindue
til at komme videre på. En foreløbig prognose viser
at fredag måske er et godt bud, vi får se!
|
|
At
man ikke skal tage for let på turen til Sydafrika kan man se
i Jimmy Cornells bog World Cruising Routes:
A
warning has to be given regarding the leg around South Africa. Several
circumnavigatores have encountered the worst weather of their voyage
along this route where a sudden SW gale can create extremely dangerous
conditions when it hit the south flowing Agulhas current. Boats
have been knocked down, pooped, and even lost on this stretch, so
it is well worth considering the alternatives before becomming committed
to this route. Nevertheless, with due care and access to weather
information, any well found boat should be able to pass even this
hurdle.
Mauritius
has always been a popular stopover from where to prepare for the
long and difficult leg to South Africa. This passage can be a rough
trip and there are few other areas in the world that have such a
bad reputation among cruising boats as the southwestern part of
the Indian Ocean. The strong south flowing Agulhas Current can create
extremely rough conditions when hit by a SW gail, similar to conditions
encountered off Cape Hatteras when the Gulf Stream is hit by a violent
northerly wind. Several boats have got themselves into serious trouble
on this passage, being knocked down or rolled over and dismasted,
between Mauritius and Durban or on the next lag to Cape Town.
|
|