|
|
Namibia
- St. Helena
|
|
Onsdag
den 12. februar 2014 lettede vi anker og forlod Namibia. Næste
stop ville blive øen St. Helena, en sørejse på
ca. 1200 sømil fra Walvis.
|
|
Vi
oplevede da lidt på turen. Ved vores morgentjek på dækket
blev der samlet adskillige flyvefisk og miniblæksprutter op
og en formiddag kom en minkhval op på siden af os og fulgte
med en halv times tid. Det er altid en oplevelse at have hvaler
omkring sig. Nogle dage senere kom en flok delfiner, men de syntes
nok, vi sejlede for langsomt, for det varede ikke længe, før
de stak af igen. Vi havde besøg af nogle fugle, som havde
en gratis lift i nogle timer, så smuttede de igen.
|
|
Når
man nærmer sig St. Helena fra østsiden i godt vejr,
som vi gjorde, ses den på lang afstand som en gold og bar
klippeø, en vulkanø, som den jo er. Da vi kom tættere
på og solen kom frem og skinnede på klippesiderne
sås de mange forskellige farver i klipperne og dybe klippespalter
og afsatser og masser af havfugle fløj rundt, især
tropic bird er der mange af her på øen. Det er den
fugl vi holder mest af at møde på havet, de er så
flotte og meget selskabelige.
|
|
Dana ligger for en bøje ved det røde
anker. |
Lige
med undtagelse af søsterøen Ascension, som ligger
703 sømil nordligere, er St. Helena en af de mest øde
beliggende øer i Sydatlanten, hvor turister kan komme. Og
der gøres faktisk en del for at tiltrække turister,
som i dag kommer med et skib fra Cape Town.
|
|
St. Helena
om bagbord |
Det
tog os 11 dage at komme til Jamestown, hovedstaden på St.
Helena, som ligger på nordvest siden af øen. Meget
malerisk ser byen ud med de mange farverige huse klemt sammen i
en dyb kløft næsten helt ned til vandet, bare stoppet
af byporten. For sådan en er der her, englænderne har
kunnet lukke byen helt af, hvis der kom fjender og det gjorde der
jo år tilbage.
|
|
|
Jamestown |
Udsigt fra Jacob´s
Latter over bugten til landingspladsen |
For
os langtursejlere er der lagt mange bøjer ud, da der er dybt
helt ind under kysten. Det er en stor behagelighed blot at nappe
en bøje til en rimelig pris og så kalde vandtaxien
over radioen, når man skal ind og ud. Her er nemlig en stor
dønning, når man kommer tæt på kysten og
landgangen kan undertiden være en udfordring. Det er ikke
for ingenting, at der hænger tovender i et stativ, som man
kan gribe fast i, når man skal i land fra vandtaxien. Det
bliver først rigtig spændende, når man har proviant,
vand og dieseldunke med, så er det om at være hurtig
og håbe på en hjælpende hånd også
ude ved båden.
|
|
|
Henrik & Graham
foran byporten
|
Langtursejlere
og lokale både ligger for bøjer |
Mange
af de både der lå der, eller kom de næste dage,
kendte vi. Og vi var heldige igen at møde Persian Lady med
Heidi og Graham. Dem havde vi nogle hyggelige dage sammen med. Vi
tog på en tur sammen rundt på øen med den lokale
guide. Han var meget entusiastisk og viste os, hvad en turist skal
se. Desværre blev det regnvejr om eftermiddagen og det tog
lidt af gejsten fra selskabet.
|
|
|
Dana for mooring |
Vue over os langtursejlere |
For
almindelige mennesker er øen nok mest kendt på grund
af, at Napoleon Bonaparte blev bragt hertil som fange i 1815. Han
blev de første par måneder indkvarteret i en villa
ikke langt fra byen, hvor han godt ville være blevet, men
man ønskede ham til et mere isoleret sted af sikkerheds mæssige
grunde.
|
|
|
Napoleons første
villa tæt ved byen |
Heidi og Graham kigger
på fine klenodier, som Napoleon bragte med sig til øen |
Da
Longwood House, som ligger højt oppe i baglandet, var færdigbygget
og klar til indflytning, blev Napoleon med sit følge flyttet
dertil. Her tilbragte han, meget mod sin vilje, resten af sine år
indtil sin død i 1821. Han blev begravet på øen,
men hans jordiske rester blev senere bragt til Frankrig og begravet
der. Så gravstedet, som ligger et godt stykke væk fra
Longwood House, er tomt. Både Longwood House og Napoleons
tomme gravsted tilhører og passes af Frankrig.
|
|
|
Longwood House |
Longwood House ses
på toppen af bakken |
Vi
synes, huset ligger fantastisk med en flot udsigt over havet. Men
han var meget utilfreds med at være der og følte sig
isoleret, hvad der jo også var meningen, det var jo ikke ment
som et ferieophold. Når man høre det fortalt af guiden,
fatter man ikke, at de ikke bare ekspederede ham ud over klippesiden,
men der var nok mange hemmelige interesser i at holde ham i live.
|
|
|
Napoleon Bonaparte |
Henrik på vej
op til villaen |
Vi
fik iøvrigt en fin guidet tur på engelsk begge steder
om Napoleons færden på øen, for han havde det
faktisk rimeligt frit og stiftede endda familie, så helt surt
kan det ikke have været.
|
|
|
Flotte blomster fandt
vi i haven |
Også rundt
på øen var der frodigt med mange blomster |
Man
kan vel sige, at havde Napoleon ikke været holdt som fange
her på øen, ville St. Helena nok bare være en
prik på kortet, som så mange andre små vulkanøer,
kun besøgt af nogle få sejlere, som et naturligt stop,
som det også altid har været for de gamle sejlskibe.
På vej nord eller sydover stoppede man her for at bunker vand
og tage frisk proviant ombord. For søfolk har St. Helena
altid været et vigtigt stop og derfor har englænderne
kæmpet hårdt for at beholde øen.
|
|
|
Porten til Rådhuset |
Fine bygninger omgiver
hotellet |
Her
er masser at opleve på øen, og naturen er meget afvekslende
lige fra golde bjerge til frodige grønne landskaber, fine
gamle bygninger og øens spændende historie kan føres
mange hundrede år tilbage, så der er nok at tage fat
på.
|
|
|
Napoleon Bonaparte
holder udkig fra hotellets balcon |
Turistkontoret |
Øen
kan endda fremvise det ældst nulevende dyr i verden, kæmpeskildpadden
Jonathan som er ca. 178 år gammel. Han og så vidt vi
husker, fem-seks andre store skildpadder lever et roligt liv i guvernørens
have ved det flotte Plantation House.
|
|
|
Jonathan nyder livet
i den store park |
Plantation House |
En
anden turistatraktion er Jacob´s Ladder, som idag er en stejl
cementtrappe bygget op ad bjergsiden og der er 699 trin op til toppen
af Latter Hill. Men helt fra starten i 1829 til 1830 byggede man
en slidske, hvor en kasse blev brugt til at transportere varer og
mennesker op til toppen. Transportkassen blev trukket op til toppen
af muldyr. Men i dag må man altså selv slæbe sig
op af de mange trin. Og hvis man vil blære sig lidt, kan man
få lavet et bevis på museet, at man har nået toppen
ad den hårde vej. Det lykkedes for os og som belønning,
fik vi en fantastisk udsigt over bugten og hele byen nede i kløften
og så selvfølgelig at se landskabet i samme højde.
|
|
|
Lene næsten
ved vejs ende af Jacob´s Ladder |
Henrik på udkigsposten
over Jamestown |
Man er ved at ødelægge en stor del af øen for
at kunne anlægge en lufthavn, det er meget aktuelt for tiden.
Hvor godt det vil være på længere sigt for øen,
er der ingen som ved. Men det er det, som man kalder for fremskridt
og det er godt for noget og skidt for noget andet. Men ingen tvivl,
det bliver en anden ø at opleve, den dag det første
fly lander.
|
|
Her skal
lufthavnen ligge |