St. Maarten - Culebra

Sejladsen op gennem det Karibiske hav

Øen ses delt med den hollandske mod syd og franske mod nord Bugten i Phillipsburg

Vi er startet på endnu et nyt år og det blev fejret med flot fyrværkeri her i bugten i Philipsburg, Sint Maarten, hvor vi ligger for anker. Vi kom hertil den 20. december 2014.

En flot salut til vores tur videre nordover.

Bugten i Philipsburg er meget stor, her set fra fortet ude på pynten.

Resterne af det gamle fort, som var vartegnet for indsejlingen til Phillipsburg, den hollandske del af øen.

Lene nyder udsigten over havet Der står stadig nogle gamle kanoner deroppe

Tilbage i 1997 besøgte vi også Phillipsburg, men husker opholdet som mere fornøjeligt og med knap så mange turister. Her er enormt mange mennesker og alt for turistet til os. Men vi tog faktisk også kun hertil fordi vi vidste, vi kunne få de reservedele vi manglede.

Flot ser der jo ud med den hvide bund og turkisblåt vand

Noget af det vi huskede Phillipsburg mest for var den flotte sandbund og det lysblå vand. Og så er det jo ikke så meget sand men hvid koralbund, hvor man dog de fleste steder kan ankre. Men denne gang måtte vi faktisk ankre om et par gange, da ankeret skred i en stom, som kom drønende direkte ind i bugten og så er det ikke stedet at være. Vi blev overrasked midt på natten og havde bølger op over stævnen og hen ad dækket, føj den var grim!

De mega store turistskibe ligger på rad og række, det var vildt at se på. Liggestole og parasoller var allerede linet op til de mange turister

Sådan så stranden ud, når turisskibene var sejlet, godt for os. Det er en 12 meter, som ligger i forgrunden, den sejler også med turister

Vue ind over byen og den flotte strand. Der er jo dejligt!

Solnedgang over fortet

Der har været mange gøremål og det har taget tid at få de rigtige reservedele og få de gamle ting udskiftet med nyt, som jo ikke har de samme mål og faconer, så der har været lidt ombygninger. Men nu er det meste på plads og vi er klar til at sejle videre til Puerto Rico til øen Culebra i morgen tirsdag den 24 februar.

Øen Culebra Flotte koralrev langs kysten ved indsejlingen til Ensenada Honda

Vi havde en fin sejlads natten over fra St. Maarten og næste formiddag passerede vi forbi St. Thomas og syd for os lå St. Croix. Begge øer, sammen med St. Jan er gamle danske øer, som vi også besøgte for 18 år siden. Da vi så de mange cruisingskibe sejle ind til St. Thomas, var vi glade for, vi ikke skulle dertil en gang til, faktisk havde vi fået nok af alle turisterne i Phillipsburg.

Vi så skildpadder men ingen hvaler, selv om der er mange i området lige nu. Men så pludselig lige på vores kurs et stykke fremme kom en stor sort hvalryg til syne med hvidt skum omkring sig. Det lignede faktisk en ubåd, bare uden periskop, som dykkede ud af vandet. Den kom buldrende lige imod os, der var ikke tid til andet end at starte motoren og lade den gå for høje omdrejninger i frigear. Det virkede, hvalen trak med det samme ud til bagbord og dykkede og vi passerede i god afstand, det var en af giganterne og vi nåede ikke at se, hvad type det var. Det var tæt på!

Vi ankom først på eftermiddagen til øen Culebra og så de flotte rev ved indsejlingen til Ensenada Honda, som er en stor dyb bugt med mange fine ankerpladser.

Et vue over bugten og indsejlingen

Dana ses midt i billedet

Pelikanerne fiskede lige indenfor revet, hvor der var mange småfisk

En stor hejre på jagt efter fisk Super flotte strande

Vi har haft det rigtig godt her på Culebra og hygget os med mange sejlervenner, som vi har mødt på turen rundt jorden både danskere, svenskere, nordmænd og canadiere, som sejler rundt her i Karibien.

Det populære mødested både til spisning og til en sun downer

Vi var ved færgelejet for at købe billetter til Puerto Rico
Masser af souvenirbutikker langs strandvejen

Temperaturen her passer os fint, så vi har kunne rengøre de mere utilgængelige steder ombord og har selvfølgelig fået et par overraskelser, som vi straks er gået igang med at udbedre. Henrik har været hele vores el system igennem og sat nye eltavler op, så nu er der kun lys ved den knap man trykker på. Og ikke som på det gamle system, det var et helt diskoshow, når man trykkede på en eller to af knapperne. Når vi tændte dækslysene, så vi kunne se at rebe sejl om natten, så begyndte radioen at spille midt i det hele og vi fik musik til arbejdet, men det var irriterende. Det var vel også bare til en dag, hvor det hele brød sammen. Men nu funker det.

Vores svenske venner Erja og Lars på Ambika Et kig ned ad hovedgaden og turistkontoret

Her i slutningen af april, er vi så småt ved at forberede os på at komme nordover. Men en samtale over radioen med Karsten i Panama, som meddelte om to storme langs USAs østkyst og en storm i nordatlanten, har sat det lidt i bero og vi begynder heller ikke at panikke før hen i begyndelsen af maj, men så skal vi også afsted, for at nå bare lidt af det vi har på ønskesedlen.

Der var trængsel ved broen i kanalen ud for købmanden Som det ses dejlig holdning til åbning og lukketider

En stor leguan soler sig på kanten langs floden Masser af plads på stranden

Nu er det første maj og i går fik vi vores pakke fra USA med ting og sager til vores fyr, som vi håber, at få til at virke inden vi tager herfra. Vi har bare lige det problem, at vi måske ikke kan starte fyret, da her er 36 graders varme og termostaten til fyret går til 30 grader. Det kom vi lige i tanke om i går, det er jo helt komisk. Men vi finder en løsning. Ellers må vi vente til det bliver koldt nok. Men det ville jo være rart at få det tjekket, inden fingrene fryser til is.

Vi tjekker ud herfra Puerto Rico en af de nærmeste dage, da vi nu har besluttet at sejle direkte til Canada måske via Bermuda, hvis vejret driller. Får vi muligheden, sejler vi direkte til Nova Scotia formentlig til Shelburne.

Her er ved at være trængsel, det er tid at komme videre nordover