|
|
Bermuda
- Nova Scotia: 774 sømil
|
|
|
|
Vores
rute fra Bermuda op til Nova Scotia |
|
Vi
forlod Bermuda onsdag morgen den 20. maj med kurs mod Nova Scotia,
Shelburne.
Startede
med kurs stik nord med let vind fra vest. Knap havde vi forladt
Bermuda, før et lavtryk poppede op inde ved USAs kyst. Det
udviklede sig til et grimt lavtryk på under et døgn,
med kurs nordøst. Det ville passere nord om os i 200-300
sømils afstand, så vi var langt fra lavtrykket, men
den tilhørende front ville passere over os med vind på
25-35 knob. Men vi var godt forberedt, Karsten opdaterede os dagligt
og vi kunne følge lavtrykket på grib-filene.
Vi
rebede sejlene i lidt for god tid, men hellere være på
den sikre side. Vinden gik i sydvest og vi havde et døgn
med rigelig vind, medens fronten passerede os. Bag fronten gik vinden
i nordvest og aftog langsomt. Vi havde svært ved at holde
vores kurs, efter hånden som vinden aftog og blev mere og
mere nordlig og vi blev kørt øst over.
I
løbet af natten blev vi tvunget mere og mere øst over
og endte med at sejle stik øst. Vi vendte for at få
en bedre kurs på den anden bov, men kunne kun holde en sydvestlig
kurs. Tilbage på den anden bov og kurs østover. Blev
enige om at få sovet lidt og se på problemet når
det blev lyst.
Vinden
var aftaget så meget, at vi kun sejlede med 2-3 knob mod øst,
så vi ville ikke havne helt ude i det blå. Næste
morgen var situationen selvfølgelig den samme, men vi fandt
hurtigt ud af, at problemet var stærk modstrøm. I den
lette vind kunne vi ikke gå tæt nok til vinden og imod
strømmen.
Der
var kun et at gøre; på med motoren og op på kursen.
Skal lige nævne at søen stadig var meget grov efter
blæsevejret og vi stak næsen i bølgerne og tog
en masse vand ind over.... og sejlede 1 - 1.5 knob over grunden.
|
|
|
|
Danas
rute langs Nova Scotia, Newfoundland og Labrador |
|
Så
på AISen at fragtskibet Fenella nærmede sig og vi kaldte
dem op over VHFen og spurgte, om de kendte noget til strømmen.
Det gjorde de, den løb fra nordvest med 3 knobs fart og startede
oppe ved ca. 40 grader nord. En udløber af Gulfstrømmen,
som netop der drejer af og svinger sydover.
Vi
takkede og tyggede lidt på det. Der var 170 sømil til
40 grader nord og med en fart på 1,5 knob ville vi bruge næsten
5 døgn og 400 - 500 liter diesel på at nå derop.
Og så havde vi mere end 200 sømil derfra og op til
Nova Scotia. Det kunne bare ikke hænge sammen.
Fik
trimmet sejlene så vi kunne holde en nordøstlig kurs,
gik for tæt til vinden til at få god fart i skuden,
men vi havde ikke travlt med at komme øst over, så
et par knobs fart var ok. For at føje spot til skade kunne
Karsten om aftenen fortælle, at et højtryk var under
opbygning inde under USAs kyst og forventes at gå mod nordøst
ind over os. Højtryk = nul vind.
Vi
var heldige at få den mail ned fra Karsten, for de to næste
han sendte smuttede. Midt i det hele gik radioen ned, vores modem
virkede ikke mere. Det var lige godt en snudestrammer oven i de
andre problemer vi havde. Vi kan ikke sejle videre nordover uden
at kunne sende og modtage mails og gribfiler og senere iskort. Så
det var en vigtig ting at få løst, når vi kom
til land.
Inden
modemet gik i stykker, fik vi fra Karsten i Panama per mail vejrudsigt
en til to gange om dagen. Samtidig talte vi med ham over radioen
om aftenen, de dage hvor det var muligt, men mange gange var foreholdene
for dårlige, efterhånden som vi kom nordover. I stedet
fik vi kontakt med vores svenske venner på Ambika, som var
på vej til Azorerne. De brugte også Karsten, som kunne
hjælpe med at vælge den bedste rute, da højtrykket
lå nord om Azorerne og vanskeliggjorde overfarten.
|
|
Nova
Scotias kyst og indsejlingen op til Shelburne Harbour hvor vi lå
for en mooring |
Med
højtrykket gik den lette vind i sydvest og vi kunne komme
tilbage på kursen mod Nova Scotia, selv om det gik langsomt.
Men efterhånden aftog modstrømmen og vinden tog til
og vi fik en fin sejlads. Den sidste nat sejlede vi for meget små
sejl i frisk vind, så vi først som planlagt ankom til
byen Shelburne, som ligger helt oppe i bunden af en lang fjord,
om morgenen.
|
|
Vi ligger
og rider den af ved fuel docken |
Vi
var heldige, at fuel docken var ledig, så vi kunne ligge der
og vente på customs og få tjekket ind i Canada, det
gik meget nemt.
|
|
Heldigvis
var det en flydebro vi lå langs med, for her var godt med tidevand |
Det
var et kedeligt vejr og det blæste meget, så vi fik
lov at ligge der natten over. Nu vi lå ved fuel docken fik
vi fyldt diesel, benzin og vand, så vi var toppet op igen
og det var en lidt mere behagelig pris end på Bermuda, hvor
vi i sidste øjeblik alligevel købte 200 liter diesel
til en formue.
Der
er en lille marina med en aktiv sejlklub og gode faciliteter, som
også vi nød godt af. Der er også lagt bøjer
ud, hvis man foretrækker det og det er billigere, så
vi lagde os ved den nærmeste bøje og havde ikke langt
ind i jollen.
|
|
Marinaen valgte
vi fra, vi lå mere i fred ude ved bøjen. Vores franske
venner med alubåden En - Dro ligger langskibs lidt fremme
|
Man
falder hurtig i snak med folk her. De er interesseret i at høre
hvem vi er og hvor vi kommer fra og mange har relationer til Skandinavien.
Tirsdag
og fredag serveres der burgere i baren og det er meget populært.
Så tropper der en masse mennesker op i et par timer for at
få en øl eller to og få snakket. Det var godt
for os, så kom vi hurtig i kontakt med de lokale sejlere og
kunne få gode råd.
|
|
Besøg
på den gule restaurant. Henrik venter utålmodigt på
at få noget mad på bordet, vi var hundesultne |
|
|
|
Waterfronten
med de mange store træbygninger |
Næste
dag slog vejret om og vi fik nogle fine dage med sol og varmt midt
på dagen og var man i læ for vinden, var det helt sommerligt.
De lokale troppede op i badedragter og de unge sprang i vandet og
så ud til at nyde det. Det var lige til at få gåsehud
af at se på. Vi troede, at nu var sommeren kommet, det håbede
de lokale også, for foråret var en hel måned forsinket.
|
|
Dejligt
forår! Henrik på vej op ad bakke med indkøbsvognen,
der var langt til det nærmeste supermarked |
Træer
og buske stod helt lysegrønne. Syrener og kirsebærtræer
var i fuld blomst, selv om de havde haft et koldt forår. Det
gode vejr varede tre dage og så kan det nok være vi
fik kulden at mærke igen. Jøsses hvor vi frøs,
vi hold stand i tre dage, men da temperaturen kom under 10 grader
om læ, måtte vi starte fyret op for ikke at få
forfrysninger.
|
|
|
Masser af smukke
pink blomster |
Kirsebærtræer
i fuld flor |
|
|
Vi var
også på deres lørdagsmarked med et stort udbud
af lokale specialiteter |
Shelburne
har mange fine træhuse og særlig langs havnefronten
er der spændende huse malet i flotte farver eller de står
bare i det rå træ, som naturen giver patina. Her ligger
nogle gode spisesteder med udsigt over fjorden og hver fredag er
der gang i de lokale spillemænd og kvinder. En af de gode
aftener sad vi i cockpittet og nød solnedgangen ved nitiden
og hørte deres lokale jam, meget hyggeligt.
|
|
Restauranten,
den gule bygning, hvorfra vi hørte musik om fredagen |
Efter
en hyggelig uge i Shelburne slap vi en tidlig morgen bøjen
og sejlede for motor ud af den lange fjord. Vi skulle sejle natten
over for at komme til St. Margarets Bay . Som nævnt havde
vi problemer med vores modem, men var så heldige at Neil,
hvis Winlink station vi havde brugt, da vi sendte mails over radioen
på vejen op fra Bermuda, inviterede os til at komme op til
ham og så ville han løse problemet for os. Neil er
pensioneret pilot men flyver stadig små maskiner med post
til forskellige øer og andre isolerede steder, hvor man kun
kommer med fly og båd. Han har også været radioamatør
i mange år, er det stadig og har en stor viden og kan løse
alle problemer angående radio, så vi var havnet det
rette sted.
|
|
En lang
tur for at komme op i bunden af St. Margarets Bay hvor vi lå
for en mooring |
|
|
|
For let
vind mod St. Margarets Bay |
Hver
sommer kommer her mange sejlere forbi for at få hjælp
med deres radioudstyr og Neil er utrolig behagelig og hjælpsom.
Det er ikke bare radioproblemer, vi sejlere har fra tid til anden
også mange andre ting, som bryder sammen og det bliver løst
her på det lille værksted. Vores watermaker begyndte
at lække på grund af det kolde vand, så der var
saltvand steder, hvor det absolut ikke skulle være, shit shit!
igang med at vaske af og få tørret. Henrik afmonterede
dyret og fik skiftet o-ringe og strammet alt igennem. Efter tredie
forsøg blev den endelig helt tæt, hvor dejligt. Også
vores toiletpumpe fik en overhaling, den begyndte også at
lække. Det er pakningerne og O-ringe som krymper og bliver
hårde efter de mange år i det varme klima og nu kommer
op i kulden. Men nu virker det hele igen!
|
|
Fyrbolig
på de yderste klipper langs Nova Scotias kyst |
Neil
og Jean bor lige ud til vandet helt oppe i bunden af St. Margarets
Bay og har en lille bådebro, vi kan benytte, når vi
skal i land. Deres norske motorbåd ligger for en bøjen
lige foran huset. Neil havde allerede arrangeret, at vi kunne låne
naboens bøje og noget skønnere sted, kunne vi ikke
ønske os. Vi kom hertil tidligt i lørdags, den 6.
juni i tæt tåge, så vi så intet af landet
hele vejen op gennem den lange fjord. Det var jo lidt ærgerligt,
da her er meget flot. Vi fik syn for sagen, da Neil et par dage
senere kørte os en tur langs kysten og vi kunne se, hvad
vi havde gået glib af.
|
|
St.
Margarets Bay |
Vi
ligger nu tre både her, alle havde vi radioproblemer, men
dem har Neil løst. Nancy og Tom Zydler kom for et par dage
siden og dem har vi glædet os til at møde. Det er sejlere
med meget stor erfaring netop i disse områder og især
Newfoundland, Labrador og Grønland. Vi har "kendt"
dem i mange år, fra de mange artikler de har skrevet i diverse
sejlerblade og de har været på "banen" i mange
år. I dag sejler de i en American Mason 44 ved navn Frances
B. Også vores franske venner Gilles og Helene Blaisot, som
vi mødte i Shelburne, kom hertil i går i deres dejlige
alubåd En - Dro.
|
|
Franske
En-Dro og amerikanske Frances B. begge for anker. Det var kun os der
var heldig at få en bøje. |
|
|
|
|
Så
stille ligger vi den første morgen ud for Neil og Jeans hus |
|
|
|
|
Dana for mooring
og Neils motorbåd foran |
Udsigt ud gennem
fjorden |
|
|
|
Vi er
ikke alene, her er masser af både for moorings eller langs pontonbroer. |
Allerede
den første morgen var der drama på den lille pynt vi
ligger bagved. En fiskeørn havde fået fat i en død
skarv og havde stort besvær med at komme på vingerne,
mens den havde et fast greb men kløerne i fuglen. Den forsøgte
et par gange at lette men havnede hovedkuls i vandet lige ved siden
af Dana. Endelig fik den slæbt fuglen ind til bredden og efter
at have sundet sig, lykkedes det at komme i luften og flyve længere
ind på land skarpt forfulgt af to skrigene ravne. De nød
rigtig at dykke ned på ørnen og drille den. Og næste
morgen i super flot og stille vejr kom en flok Canada gæs
svømmende tæt forbi os, mens de skræppede op.
Her er vaskebjørne, kolibrier og mange andre fugle vi ikke
kender navnene på.
|
|
Fiskeørnen
med den døde skarv i kløerne |
|
|
Den havde
sit hyr med at lette med den tunge fugl. Det lykkedes til sidst efter
flere forsøg |
Vi
nyder det og har det dejligt her. Der kommer til at gå nogle
dage, før vi tager videre. Henrik er gået igang med
at færdiggøre installationen af det "nye"
fyr og vi håber at få gang i det, inden vi tager herfra,
hvis det gamle skulle finde på at strejke. Vi har også
vores varmeblæser, når vi kører med motoren til
at lune nede om læ og tørre vores tøj, men fyret
er mere effektivt.
|
|
Neil
og Jeans dejlige hus med have lige ned til vandet og egen bådebro.
Lige det vi alle drømmer om! |
|
|
Flot
udsigt fra haven. Henrik endnu engang tilbage til Dana med reservedele |
Dagen
efter vi var ankommet blev vi inviteret til BBQ, og vi havde en
dejlig aften sammen med Jean og Niel og lærte dem bedre at
kende. Meget afslappede og gæstfrie mennesker. Døren
stod åben til værkstedet og vi kunne komme og gå
som vi ønskede. Så Henrik var i fast rutefart i jollen,
da han havde vores navigations computer stående på værkstedet
for at få opgraderet styresystemet. Vi havde aldrig været
et sted længe nok til at få det afsluttet, men nu virker
alt igen.
|
|
Vi var
til en hyggelig BBQ inden de andre to både kom, og det gav os
anledning til at lære Neil og Jean bedre at kende. De tog os
også på bilture til bl. a. Halifax og ud langs kysten
og fjorden. |
|
|
|
På
biltur med Neil til kysten |
Da
de to andre både kom hertil et par dage senere, blev der igen
holdt et BBQ og det var hyggeligt, at vi alle kunne være i
land sammen. Niel var mand for at grille nogle fine bøffer
og så var det bare at holde sig til. Naboerne på hver
side kom også og vi fik lejlighed til at takke dem for lån
af deres bøje. De næsten takkede, da de syntes, det
var sådan en fin båd, de havde liggende foran deres
hus og havde taget flere billeder af Dana. Godt det var lidt på
afstand, for Dana ser noget nedslidt ud.
|
|
Erik,
Tom, Henrik og Neil |
Den
anden nabo mente, at vi skulle smage hummer og muslinger. Så
han gik igang med at partere hummer og havde en stor gryde med,
som stod og kogte friske muslinger. Det var meget lækkert.
Vi mødte også danske Erik og hans kone, som er gode
venner til Jean og Neil. Erik er også radioamatør,
så endnu en god kontakt og så kan det gøres
på dansk. Fin aften med søde mennesker.
|
|
Frances
B. med Tom og Nancy Zydler ombord. De tog afsted dagen før
os. Vi skulle senere mødes flere gange på vores vej nordover |
Tiden
flyver afsted og vi må videre. Havde nogle hyggelige timer
sammen med Jean og Neil aftenen inden vi skulle afsted.
Tidligt
næsten morgen, mandag den 15-6, slap vi bøjen og sejlede
langsomt for motor mod havet. Vejret var pragtfuldt, stille og helt
klart, så vi fik set hele udsejlingen, meget flot.
|
|
Vi passerer
fyrtårnet ved udsejlingen fra St. Margarets Bay |