|
|
Nova
Scotia - Newfoundland
|
|
|
|
Afslutningen
på en dejlig lun dag langs Nova Scotias kyst og en kold nat
venter os
|
Da
vi kom ud til fyret satte vi sejl, der var godt nok ikke meget vind,
men støtte lidt kunne de og op ad dagen gav de lidt fart,
men motoren var på det meste af vejen. Vejret var super flot,
så vi så hele Nova Scotias kyst og natten var helt stjerneklar
og selvfølgelig kold. Men vi satte vores inderpresenning
på og så blev det lidt lunere. Da vi næste formiddag
nåede op for enden af Nova Scotia til ankerpladsen vi havde
udset os, besluttede vi alligevel at fortsætte, nu havde vi
god vind og kunne nå til slusen St. Peters ved Bras d´Or
Lakes. Slusen blev først åbnet torsdag, men så
havde vi hele onsdagen til at gå ture i parken og handle lidt.
|
|
Dana
ligger før slusen St. Peters til Bras d´Or Lakes |
|
|
|
|
Dana
i læ foran slusen ved St. Peters |
Nu
gjalt det bare om at komme i læ bag slusen, for det begyndte
hurtigt at friske sidst på eftermiddagen. Det var lidt af
et kunststykke at få linerne i land, da vi kom ind ved lavvande
og havde kajkanten i øjnhøjde og samtidig holde Dana
stille ud for en trappe i stenkajen, strømmen drillede og
vi for rundt for at være i begge ender og så havde vi
endda i forvejen sat fenderbrædder på og fendret godt
af, men vi var helt flade bagefter. Men et varmt bad og en god middag
hjalp og det blev endda til en lille spadsertur langs slusen i det
fine vejr.
|
|
Parkanlægget
på den modsatte side af hvor Dana ligger. Vi kunne komme over
nede ved slusen |
|
|
|
|
Kanalen
efter slusen, som fører ud til Bras d´Or Lakes |
Onsdag
den 17-6 var ren motionsdag. Vi travede rundt i parken i flere timer,
og sluttede af med et mindre indkøb i det lokale supermarked.
Det er utroligt, at man kan blive ved med at mangle noget, hvert
sted hvor vi kan handle, slæber vi fyldte poser ned ombord.
|
|
Udsigt
over indsejlingen til slusen |
Torsdag
morgen, igen en flot dag, gik vi gennem slusen og sejlede ud på
Bras d´Or Lakes. Der er et utal af ankerpladser, men da tiden
er knap, valgte vi at sejle til West Bay for at se lidt af landskabet
der og ankrede i Pringle Hbr. i læ af en ø, fin ankerplads
og rolig nat.
|
|
Slusen
ved St. Peters, set i retning hvor vi ligger og venter |
|
|
|
Turen
gennem Bras d´Or Lakes |
Vi
lå der kun een nat. Næste morgen satte vi kursen mod
byen Beddeck. Vi skulle have diesel og benzin og tro det eller ej
flere friske varer. Så sker der det, der ikke må ske,
vi fik en line i skruen fra en af de tusindvis af hummertegn, som
ligge og flyder rundt alle vegne, vi hader dem!!!! Satans osse.
Vi brugte en halv time på at skære os fri og fjerne
så meget line som muligt, men der sad stadig noget i skruen,
så det var for lav hastighed ind til Beddeck og få droppet
ankeret.
|
|
|
Den
velsmagende hummer, som er årsag til de mange hummertegn |
Henrik holder skarpt
udkig efter hummertegn |
|
|
|
Pringle
Harbour |
|
|
|
Bras
d´Or Lakes, på vej op til byen Beddeck fra Pringle Harbour |
I
Beddeck er det lidt af et kunststykke at ankre mellem de mange bøjer,
som alle er private. Der løber en god strøm gennem
strædet, så det er vigtigt at have godt fat med ankeret,
så man ikke kaner ned mellem bøjerne.
|
|
Beddeck
er hovedbyen i Bras d´Or Lakes. |
Nancy
og Tom lå her stadig, men gjorde klar til at tage videre.
Tom kom over i jollen og vi fik oplysninger om WIFI og hvor supermarkedet
lå og andre praktiske ting. De ville godt tidligt afsted for
at nå helt over til Newfoundland, mens vejret var godt. Det
kunne vi ikke nå, med den line i skruen, det skulle vi lige
have klaret først. Det var fredag, og det var godt, at vi
straks gik igang med at hente diesel i dunke, for da vi næste
morgen lørdag ville købe lidt benzin, var tanken lukket.
To gange var vi inde med jollen og færge dunke ud. Anden gang
var der en frisk fyr fra sejlklubben, som kørte dunkene op
til tanken og tilbage til broen igen, det var dejligt. Og så
fik vi at vide, at der ville være god musik og sang i klubben
samme aften, det var bare at møde op.
|
|
Den lille
pittoreske by Beddeck, som kom på verdenskortet da Alexsander
Graham Bell bosatte sig her 1876. |
Det
gjorde vi, og havde en meget hyggelig aften, hvor vi blandt andre
mødte to søstre, hvis bedsteforældre var udvandret
hertil fra Danmark. De var helt vilde for at bruge de få danske
ord de havde lært og det fik vi meget sjov ud af. Vi forhørte
os også om, at få en dykker ned næste dag og det
var da ikke umuligt, vi skulle bare gå over til marinaen.
|
|
Henrik
fik hurtigt klaret vores problem med tampen i skruen, så vi
kan komme videre |
Næste
morgen var det super stille og flot vejr og Henrik tog en rask beslutning.
Trak i dykkerdragten og startede Hokaen op og så var det bare
ned og få klaret den tamp, der sad i klemme i skruen. Det
tog et plitsekund og så var han oppe igen med linen i hånden.
Det tog noget længere tid at skylle alt udstyret og få
det tørret, men det var jo fint vejr. Selv vaskemaskinen
stod og hummede dernede og lige over middag var al tøj tørt,
herligt med rene sokker og lange underhylere.
|
|
Herlig
stille og lun morgen i Beddeck |
Ved
totiden startede vi op for at nå op til Big harbour for at
ligge der for natten. Når vejret er til det, er det bare om
at komme videre. God ankerplads stille og rolig nat. Næste
morgen var igen fin og vi ville gerne afsted. Men Henrik havde om
lørdagen været i marineshoppen for at høre om
strømmen i Great Bras d´Or kanalen og der fået
at vide, at vi først skulle fra Big harbour klokken 11.
|
|
Vi passerede
flere af disse fine små fyr i Bras d´Or Lakes |
|
|
|
Vi lå
en nat i Big Harbour; en fjord ud til Great Bras d´Or kanalen |
Vi
havde ikke tålmodighed og sejlede ud klokken 10 og godt vi
gjorde det, for det viste sig, at han havde givet os helt forkert
besked. Det havde været bedre, om vi havde started ved 7-8
tiden, for vi fik modstrøm allerede ved den store bro og
ved udsejlingen af Great Bras d´Or kanalen kanede vi rundt
i store strømhvirvler og havde 4-5 knobs modstrøm
gennem en smal afmærket kanal, inden vi slab ud i mere åbent
vand.
|
|
|
På
vej op gennem Great Bras d´Or kanalen |
Det altid
med spænding at passere under en bro |
Vi
fik sejlene op og sejlede op langs Cape Breton til Ingonish Harbour.
Det er den sidste gode ankerplads, inden man sejler til Newfoundland.
Man sejler ind gennem en smal afmærket kanal, hvor hummertegnene
ligge lige ud til og i enkelte tilfælde rundt om afmærkningen,
så tæt så tæt at man næsten kan gå
hen over dem, ret frustrerende. Men indenfor er der masser af plads
og det er efter vores mening en sikker ankerplads for alle vinde.
|
|
Ingonish
Harbour, sidste ankerplads på Cape Breton vi kunne anduve |
Vi
har vind fra øst, faktisk lige gennem indsejlingen, men mærker
intet herinde. Men kigger vi ud, ser vi store bølger og kæmpe
brækkere og vi skal ingen steder, før vinden går
i sydvest igen og søen har lagt sig. Vi spiste middag i cockpittet
og nød den fine aften efter et dejligt varmt bad. Vi sad
og gloede på de små både, som fiser ud og kommer
ind med deres fangst, som så bliver hentet af kølebiler
ved den lille landingsplads. Vi fatter ikke, at der overhovedet
er hummere tilbage med alle de hummertegn.
|
|
Dejlig
ankerplads i Ingonish og masser af plads |
I
nat begyndte det så at regne og i dag mandag den 22. juni
regner det i stænger. Så det er indedag, hvor vi læser
og skriver blogg, læser mails fra Karsten, som næsten
hver dag sender os en vejrudsigt. Vi lytter også hver aften
på radioen, om vi kan komme i kontakt med Karsten. Men det
er kun lykkedes een gang, at vi kunne forstå hinanden, ellers
kan vi bare høre hinanden svagt. Nancy og Tom mailer vi også
med og har lige fået mail om, at de er nået til Newfoundland
og at deres autopilot er stået af, så nu skal de til
at bøvle med det.
|
|
Stille
morgen i Ingonish |
Vi
havde egentlig indstillet os på at blive i Ingonish tirsdag
med. Dagen startede med dejlig sol og vi spiste morgenmad i cockpittet,
mens vi sad og hørte den seneste vejrudsigt, og ud fra den
var det om at komme afsted hurtigt, hvis vi ikke skulle strande
der ugen ud.
|
|
Kedelig
sejlads op langs Newfoundlands kyst |
Vi
kom fint ud gennem det smalle løb i Ingonish og fik sejlene
op og havde en god sejlads op langs Cape Breton. Op ad dagen flovede
vinden en del og motoren måtte igen køre for at få
os over trafik separationen i Cabot Strait. Tirsdagen skulle være
med lidt svage vinde, men så skulle vi natten til onsdag få
et spark bagi og komme op langs Newfoundslands kyst. Det
lod vente på sig og først tidligt onsdag morgen kom
et ordentlig pust fra 6 knob op til 26 knob, som sluppet ud af en
pose. Det varede bare ti minutter, med fik os op på den spidse
ende, halet ind og trimmet og så fes vinden bare af. Motoren
på igen og nu var vi ved at være lidt trætte af
ingen vind og pludselig meget vind, vores autopilot som kører
på tracken, kunne ikke lide de hårde pust med sejlene
sat og vindroret skal hele tiden justeres, så den mest behagelige
løsning er motoren på med små sejl til at trække
og støtte. Men vores dyrebare diesel forsvinder ud i den
grå luft og det er lidt af et koldt job at hente diesel i
dunke med jollen.
|
|
Cow Head
Harbour, Newfoundlands vestkyst |
Vi
havde planlagt at sejle til Wood Island i Bay of Islands også
for at møde Nancy og Tom. Men vinden havde jo drillet os,
og vi havde virkelig prøvet at sejle så meget som muligt
for sejl, så vi var ikke nået helt så langt, som
vi skulle for at anduve bugten ved dagslys, vi kom faktisk dertil
ved 23 tiden. Det havde vi selvfølgelig forudset et stykke
tid før og allerede bestemt os for at fortsætte længere
nordpå, faktisk forbi en mulig ankerplads for at komme helt
op til Cow Head Harbour.
|
|
I Cow
Head Harbour havde vi også vores hyr med at ankre mellem de
mange hummertegn |
Herfra
skulle det være muligt at sejle det sidste stykke af Newfoundlands
kyst fra ankerplads til ankerplads vel og mærke kun om dagen.
På grund af isbjerge og mindre stykker is sejler vi ikke om
natten mere. Hertil var faktisk lige over grænsen efter iskortet.
|
|
Indsejlingen til
Port Saunders
|
Den
26. juni lettede vi anker i Cow Hbh. klokken fem om morgenen for
at nå op til Port Saunders. Det er det længste stykke,
hvor der ikke er nogle ankerpladser langs kysten. Så vi skulle
nå der op. Vejrudsigten lød på 15 knobs vind
næsten lige i snuden med 1 meter høje bølger
for hele dagen, så det skulle være muligt at nå
dertil for motor. Da vi kom udenfor var bølgerne dybe og
vi gjorde ringe fart. Vi blev enige op, at give det en halv time
mere og blev det ikke bedre, ville vi vende om. Humøret var
ikke på sit højeste.
|
|
Dana
for anker i Port Saunders |
Heldigvis
blev søen bedre og vi fik lidt medstrøm, så
vi fortsatte. Kort fortalt blev det en lang og til tider en dødsyg
tur, da vinden friskede op til 20 knob med stadig større
søer lige i snuden og det tog små tre timer mere end
beregnet. Vi kom til Port Saunders sent på eftermiddagen.
Fandt et passende sted at anker, så vi ikke lå i vejen
for de mange fiskeskibe, som sejler ud og ind hele døgnet.
|
|
Fyret
og lidt bebyggelse på de bare klipper ved Port Saunders |
|
|
|
Port
Saunders er en driftig fiskerihavn med mange kuttere |
|
|
|
Vi var
heldige at finde en god ankerplads, hvor vi ikke lå til gene
for de mange kuttere, som sejlede ud og ind hele døgnet |
|
|
|
Sådan
var de fleste rigget på denne tid af året, alt efter hvad
de fisker |
Og
hvad har vi så set af dyr! Flere store fiskeørne har
vi set dykke efter fisk og mange andre nordlige havfugle og til
vores glæde sejlede vi forbi en ø, hvor det vrimlede
med puffins. At se dem tage flugten hen over havoverfladen med fisk
i deres farverige næb er en fryd. Vi har set to store hvaler
og en flok pilothvaler kom op langs med os, men for sydgående.
|
|
En flok
hvaler passerer tæt forbi os |
|
|
|
mens
de fouragere en fiskestime |
Så
er vi nået op til de høje bjerge, hvor der ligger sne,
og vi kan godt mærke, at vi er kommet til køleskabstemperaturen
8 til 10 grader. Kommer solen frem, sniger den sig måske 10
ekstra grader op. Men vinden sørger for, at vi nok skal finde
det vindtætte tøj frem. Så jo, her er sk... koldt!
Og det bliver koldere, som i en kummefryser når vi kommer
op mellem isbjergene.
|
|
Heftig
aktivitet på havet mellem Port Saunders og Flowers Cove. Det
var interessant at se fiskeriet og hvor tæt de fisker |
|
|
|
|
Vores
første ankerplads i Flowers Cove |
Den
27. juni sejlede vi op til Flowers Cove, en smal fjordarm med masser
af hummertejn og vi havde besvær med at få ankret ordenligt.
Det blæste op til 25 knob om natten og næste morgen
kunne vi se, at vi var skredet lidt, da her er meget grov tang,
som gør det svært at få ordentligt fat.
|
|
Vi lå
dårligt i bunden af Flowers Cove. Dårlig holdebund med
for megen tang og rullesten og for tæt på land |
Da
det skulle fortsætte med at blæse den 28. også,
bestemte vi os for at finde en anden ankerplads. Det blev et show
uden lige og først anden gang lykkedes det at få godt
fat, da lå vi næsten helt ude ved indsejlingen, men
så kunne vi da se, hvordan det så ud udenfor læmolen.
|
|
Det
var en lettelse at komme fri af det smalle løb og grunde, selv
om vi skulle ligge i lidt mere sø, så havde vi nu godt
fat med ankeret |
|
|
|
|
|
Farvel
til Newfoundland med kurs nordover til Belle Isle strædet og
Labrador |